TOMÁŠ PAVELKA JARO 2023 Z8818 Aplikovaná geoinformatika – Cvičení 6 Opakování Co to je INTERPOLACE? Jaké znáte interpolační algoritmy? Co to je TIN? Co znamená tato zkratka … Co to je ASPECT – SLOPE – FLOW DIRECTION? Z minulého cvičení – extrakce hodnot z rasteru • Pomocí nástroje Extract Values To Points získejte hodnoty akcelerované eroze z modelu USLE pro body ze souboru zajmove_lokality.txt (ve studijních materiálech) pro vaše vybrané obce. • Tyto hodnoty následně exportujte do tabulky a v rámci protokolu okomentujte prostorový kontext těch nejzajímavějších z nich (zkuste navázat na prostorový vzor USLE, jiné morfometrické charakteristiky, jiné lokality apod.) 3D v ArcGis Pro • Možnost provádět 3D analýzy • Poměrně široké spektrum 3D vizualizací včetně realistických textur • Funguje v rámci 3D scény • Rozdělení na 2D vrstvy, 3D vrstvy a vrstvy terénu • Potřeba nastavit konkrétní vrstvu jako terén, ostatní vrstvy se automaticky přizpůsobí (popř. ve Properties – Elevation) • Nastavení 3D povrchu: https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/mapping/layer- properties/elevation-surfaces.htm • Nastavení 3D symbologie: https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/mapping/layer- properties/extrude-features-to-3d-symbology.htm 3D pro protokol • Pro účely protokolu: • Pracujte s bounding boxem pro vaše 3 obce • Ořízněte raster DMR 5G nebo použijte vytvořený vámi model terénu • Zkuste jak podklad použít WMS ortofoto • Možnost vytvořit např. i Hillshade • Součástí výstupu budou • Terén, ortofoto s vytaženými budovami, položenými vodními toky a lokalitami (z Excelu) • Alespoň 2 různé pohledy (screeny) na vytvořený 3D model Vytvoření 3D modelu I. • Nejprve je potřeba si vytvořit nový projekt jako mapu • Následně nahrajte vrstvy a převeďte na Lokální scénu (tak, aby měla scéna příponu 3D) Vytvoření 3D modelu II. - terén • 3D terén se určí v Add data – Elevation source layer • V záložce Elevation Surface Layer se pak dá změnit z-faktor • Pro lepší orientaci je možné si zvětšit Navigátor • Případná symbologie se dá nastavit jako u běžného rasteru Vytvoření 3D modelu III. – vektorová data • Možnost symbolům přidat výšku na základě hodnoty nebo atributové tabulky • Druhá možnost je použít přímo 3D symboly Způsob extrudování Vytvoření 3D modelu IV. – další užitečné možnosti •