Koncepce Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 & Rozvoj veřejné správy v praxi Jakub Jaňura vedoucí oddělení koordinace veřejné správy a mezinárodních vztahů Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstvo vnitra GEOMUNI, 6. 4. 2023 2 Geograf (SOC a RR) na vnitru?  Mgr/PhD na GeoMUNI ORP Pohořelice (SMOČR – meziobecní spolupráce) DSO Čistá Jihlava + MAS Podbrněnsko OSR MVČR 3 Role MV ČR v oblasti veřejné správy Tvorba strategií Vzdělávání úředníků Příspěvek na přenesenou působnost Evidence obyvatel, volby, matriky, osobní doklady Státní služba Dozorová, kontrolní, koordinační, metodická role vůči samosprávám Koordinační úloha pro informační a komunikační technologie Archivní služba 4 Klientsky orientovaná veřejná správa 2030  Strategický materiál rozvoje veřejné správy na léta 2021-2030  Do tvorby bylo zapojeno široké spektrum stakeholderů ze státní správy i z území  Součástí Koncepce je analytická a návrhová část  Předpoklad potřebných finančních prostředků ve výši 2,5 mld. Kč Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 Vize a cíle koncepce STRATEGICKÝ CÍL 1 PRO KLIENTA DOSTUPNÉ A KVALITNÍ SLUŽBY VEŘEJNÉ SPRÁVY STRATEGICKÝ CÍL 2 EFEKTIVNĚ FUNGUJÍCÍ SYSTÉM VEŘEJNÉ SPRÁVY STRATEGICKÝ CÍL 3 EFEKTIVNĚ FUNGUJÍCÍ INSTITUCE VEŘEJNÉ SPRÁVY STRATEGICKÝ CÍL 4 KOMPETENTNÍ LIDSKÉ ZDROJE STRATEGICKÝ CÍL 5 INFORMOVANÍ A ÚČASTNÍCÍ SE OBČANÉ Klientsky orientovaná veřejná správa vytvářející podmínky pro růst prosperity ČR a další zvyšování kvality života jejích obyvatel 5 PROJEKTY  Příprava nového kompetenčního zákona  Zavedení e-Matriky, ISVS  Nová struktura výkonu přenesené působnosti  Systémové ukotvení rozvoje inovací  Využití Big Data analýzy pro zlepšení dostupnosti služeb  Posílení výkonového financování přenesené působnosti Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 6 7 Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 SC 1 Pro klienta dostupné a kvalitní služby VS  Vytvoření nových či zdokonalení stávajících nástrojů hodnocení kvality služeb a hodnocení kvality poskytnutých služeb pro občany  Zlepšení pro-klientského přístupu úřadů  Elektronizace matriční agendy  Vytvoření nové struktury výkonu přenesené působnosti  Zrušení místní příslušnosti ve všech případech, kde je to vhodné  Analýza zákonných úkolů v oblasti samospráv  Hodnocení dostupnosti služeb v území za pomoci inovativních nástrojů Velký potenciál má využití geolokačních dat od mobilních operátorů 1 DOSTUPNÉ A KVALITNÍ SLUŽBY Veřejná správa Kraje a obce Státní správa Územní samospráva Ústřední orgány státní správy Územní dekoncentráty státní správy Systém veřejné správy v ČR ÚOSS VÚSC: 14 Obce: 6258 57% Obcí má méně než 500 obyvatel 77% Obcí má méně než 1000 obyvatel 1640 obyvatel Průměrný počet obyvatel obce Počet obcí v jednotlivých velikostních kategoriích Systém veřejné správy v ČR 6 258Celkový počet obcí z čeho 4 jsou Vojenské újezdy 10 Aktuální činnost MV v dostupnosti VS Zákon o územně správním členění státu  Sjednocení územněsprávní struktury odstraněním dvojího členění státu založeného na samosprávném členění a na územním členění z roku 1960  Zpřehlednění správní sítě v ČR  Zajištění skladebnosti mezi jednotlivými úrovněmi veřejné správy  Posílení role obcí s rozšířenou působností jako základního skladebního prvku územněsprávního členění státu Proč se navrhoval nový zákon? Aktuální činnost MV v dostupnosti VS Zákon o územně správním členění státu 12 Aktuální činnost MV v dostupnosti VS Zákon o územně správním členění státu Současné členění státu Obecné na základě zákona č. 36/1960 Sb. Obecné na základě krajů (13+1) a správní obvody ORP Speciální na základě vlastního zákona Členění speciální povahy – nerespektující vymezení krajů, okresů, ORP Živnostenské úřady, výdej OP, CD, ŘP Česká správa sociálního zabezpečení Soudy, Úřady práce, Finanční úřady, Stavební úřady Báňská správa, pracoviště NKÚ 13 Aktuální činnost MV v dostupnosti VS Zákon o územně správním členění státu Oblasti s neskladebností okresů se správními obvody ORP 14 Aktuální činnost MV v dostupnosti VS Zákon o územně správním členění státu Vytvoření skladebnosti správních obvodů ORP a území okresů umožní docílit požadovaného jednotného základního všeobecného územně správního členění státu pro výkon veřejné správy, a to jak vlastní státní správy, tak i samosprávy. 15 16 Aktuální činnost MV v dostupnosti VS Zákon o územně správním členění státu Stát SO kraje SO ORP SO Obce ÚO Okresu Story map k zákonu o ÚSČS Administrativní členění státu k 1. 1. 2021 17 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Rušení místní příslušnosti  Odpadá problematika přesného vymezování správních obvodů  Občanské a řidičské průkazy, cestovní doklady, si můžeme vyřídit na jakémkoliv obecní úřadě obce s rozšířenou působností  Agendy živnostenského úřadu rovněž lze již řadu let vyřídit u kteréhokoliv živnostenského úřadu Výdej řidičských průkazů před zrušením místní příslušnosti – rok 2017 Výdej řidičských průkazů po zrušení místní příslušnosti – rok 2018 Na úřadech, kde narostl počet úkonů bylo nutné posílit personální kapacity a celkově se přenastavil způsob financování. 18 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Analýza dostupnosti služeb VS Realizována v roce 2017 Analyzována dostupnost (časová + vzdálenostní) jednotlivých úřadů + České pošty  Zkoumány byly matriční úřady, stavební úřady, úřady ORP, úřady POÚ, finanční úřady, katastrální úřady, úřady práce, ČSSZ Pozitivní vliv na zlepšení dostupnosti mělo zvýšení počtu úřadů i zrušení omezení místní příslušností ke konkrétnímu úřadu (OP, ŘP, aj.) Horší dostupnost byla zjištěna ve vnějších periferiích (horské oblasti + např. Šluknovský výběžek), v okolí vojenských újezdů, na hranici některých krajů (tj. ve vnitřních periferiích) a v zázemí metropolí Jak můžeme na dostupnost nahlížet? Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 SC 1 Pro klienta dostupné a kvalitní služby VS Časová dostupnost V dnešní době souvisí i s využitím informačních technologií Prostorová dostupnost Souvisí s vedením komunikací a sítí veřejné dopravy Ekonomická dostupnost Přiměřené správní poplatky, dostupnost pro sociálně slabší Informační dostupnost Informační povinnost, web, elektronická komunikace Právní dostupnost Jasnost a přehlednost kompetencí orgánů VS, místní příslušnost 19 20 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Analýza dostupnosti služeb VS Dílčí mapové výstupy z analýzy 21 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Analýza dostupnosti služeb VS Dílčí mapové výstupy z analýzy 22 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Analýza dostupnosti služeb VS Dílčí mapové výstupy z analýzy 23 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Analýza dostupnosti služeb VS 24 25 26 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb PS pro dostupnost veřejných služeb Dostupnost veřejných služeb v rámci geografických úrovní  6 úrovní (národní a makroregionální, mezoregionální, vyšší mikroregionální, mikroregionální, submikroregionální, lokální).  Klíčové je zajištění veřejné služby v rámci dané úrovně, v praxi tak nemusí být služba poskytována ve všech sídlech dané úrovně.  Představení seznamu veřejných služeb členěného podle geografických úrovní a způsobu, jak s ním pracovat.  Možnosti zvýšení dostupnosti veřejných služeb. 26 Veřejné služby v kontextu EU a ČR  Kategorizace veřejných služeb (věcné veřejné služby, správní činnosti, soukromé služby ve veřejném zájmu, finanční podpora).  Vymezení cílových skupin (společnost/společenství, jednotlivec/klient, podřízené organizace/úřady, ostatní (soukromé + veřejné) subjekty, samosprávy).  Prioritizace veřejných služeb a tvorba Seznamu veřejných služeb.  Dostupnost služeb v rámci strategického a územního plánování 27 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb PS pro dostupnost veřejných služeb 27 Standardy dostupnosti veřejných služeb a možnosti jejich využití v praxi  Dostupnost veřejných služeb je řešena v rámci kapitoly "Obce a regiony" ve Strategickém rámci Česká republika 2030. Veřejné služby jsou zde zasazeny do kontextu problémů daných rozdrobenou sídelní strukturou v ČR a zároveň je zde akcentována možnost využití meziobecní spolupráce pro zlepšení dostupnosti veřejných služeb. Konkrétní opatření k řešení dostupnosti veřejných služeb v gesci MV a MMR jsou součástí Strategického cíle 16 "Veřejné služby v území jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné".  Dokument, který je výstupem činnosti pracovní skupiny, má sloužit jako návod pro gestory a spolugestory veřejných služeb z řad resortů a dalších ÚOSS a také samosprávám (obce, kraje) při plánování změn v jejich poskytování, které budou mít vliv na uživatele služeb (tj. cílové skupiny). http://kvalitavs.cz/dostupnost-verejne-spravy/dostupnost-verejnych-sluzeb/ 28 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů  Objektivní metoda nezávislá na chování lidí  Data jsou zcela anonymizovaná  Data jsou náhodným reprezentativním vzorkem mobility  Velikost vzorku je přepočítávána na celou populaci  Sledování pohybu obyvatel a analýza spádovosti obyvatelstva  Realizovány pilotní projekty  V současnosti běží projekt financovaný z Norských fondů V budoucnu základní podklad pro nastavení sítě úřadů. 29 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Pilotní studie: Středočeský kraj 31 32 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 33 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 34 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Pilotní studie: Pardubický kraj 35 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 70% 80% 90% 100% 110% 120% 130% 140% 150% 160% 170% 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Hodiny V1 (100) V2 (141) V3 (91) S1 (49) D1 (23) D2 (4) D3 (2) T1 (26) T2(10) T3 (4) 36 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Dojížďka/vyjížďka na příkladu České Třebové 37 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Model časoprostorové mobility 38 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Model časoprostorové mobility 39 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 40 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Pilotní studie: Turnovsko 41 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Data z geolokačních dat 2018 Data ze SLDB 2011 Pilotní analýza na příkladu Turnovska Analýza geolokačních dat ukazuje stejný trend vyjížďky obyvatel Turnova jako výsledky dat ze SLDB z roku 2011 42 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Meziroční srovnání časových řad (září 2017 a 2018) 43 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů Srovnání dojížďkových vazeb SO ORP Turnov a Semily Zlepšení podmínek pro decentralizaci a dostupnost veřejné správy v území  Fondy EHP a Norska 2014 - 2021  Program Good governance (Řádná správa věcí veřejných)  Délka trvání 48 měsíců  Počátek realizace únor 2020 Cíle projektu  Analýza geolokačních dat mobilních operátorů pro potřeby optimalizace územní struktury výkonu veřejné správy a návrhy na úpravu územněsprávního uspořádání státu  Lokalizace úřadů tam, kde se lidé reálně pohybují a koncentrují  Vytvoření široké znalostní platformy s ostatními stakeholdery v ČR pro společný postup a sdílení dat  Využití znalostí zahraničních vědecko-výzkumných institucí (partneři projektu) Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 44 Testovací data pro SO POÚ Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 45 První výstupy: Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 46 Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Využití geolokačních dat mobilních operátorů 47 První výstupy: Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Mapový portál – Atlas veřejné správy 48 Cílem Atlasu veřejné správy je „kartografická vizualizace dat o veřejné správě“ Forma online mapových aplikací - v současnosti má portál 21 komponent (mapových vizualizací) Prostředí ArcGIS online Mapový portál - Atlas veřejné Mapový portál Ministerstva vnitra dostupný z adresy: www.atlasverejnespravy.cz www.atlasverejnespravy.czdata o veřejné správě grafická vizualizace mapová vizualizace Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Mapový portál – Atlas veřejné správy 49 Kam na úřad Veřejná správa obecně Obyvatelstvo Správní činnosti Mapy s příběhem www.atlasverejnespravy.cz Obsah portálu je členěn do tematických kategorií: Aktuální činnost MV v dostupnosti služeb Mapový portál – Atlas veřejné správy 50 51 Aktuální činnost MV v kvalitě služeb Přívětivý úřad obcí II. a III. typu  Dostupnost úřadu  Transparentnost úřadu  Komunikace úřadu  Řízení kvality a další aktivity Co vše se v rámci soutěže Přívětivý úřad hodnotí? Je na úřadu zdarma dostupné bezdrátové připojení (Wi-Fi) na internet pro občany? Vyčleňuje město část rozpočtu, o jejímž využití rozhodují občané (participativní rozpočet)? Nabízí váš úřad aplikaci hlášení závad na majetku města? 52 Aktuální činnost MV v kvalitě služeb Přívětivý úřad obcí III. typu Krajští vítězové soutěže Přívětivý úřad obcí III. typu pro rok 2020 53 Aktuální činnost MV v kvalitě služeb Přívětivý úřad obcí III. typu Přívětivý úřad obcí III. typu pro rok 2020 – výběr ze souhrnných výsledků PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD 2023 Právě probíhá příprava osmého ročníku! Příprava/revize otázek Oslovení a sběr odpovědí - jaro 2023. Opět vyjde brožura dobré praxe složená zejména z tipů zaslaných ORP v rámci dotazníku. Kategorie kritérií: • Dostupnost • Otevřenost • Komunikace • On-line služby • Zapojování veřejnosti • Moderní vybavenost • Udržitelnost 55 Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 SC 2 Efektivně fungující systém VS  Analytická práce a příprava nového kompetenčního zákona  Posílení řízení přenesené působnosti  Posílení stávajících nástrojů státu v případě dlouhodobého nezájmu občanů obce o její správu  Posílení adresného financování výkonu přenesené působnosti  Podpora meziobecní spolupráce ve správních obvodech obcí s rozšířenou působností coby přirozených mikroregionálních center  Analytické zhodnocení systému inovací veřejných politik a následná implementace vzniklých doporučení  Analýza činností vhodných k automatizaci 2 EFEKTIVNÍ SYSTÉM VEŘEJNÉ SPRÁVY 56 Aktuální činnost MV v meziobecní spolupráci Mapování současného fungování DSO  Přes 700 DSO v území, které však nemají žádný jednotící prvek, ať již např. z hlediska území či vykonávaných kompetencí  Jednoúčelové x víceúčelové DSO  Územní rozměr: zde nejsou dobrovolné svazky obcí vázány pravidly  Chybí systémové ukotvení => snaha vytvoření systémového řešení MOS /projekty/  „společenství obcí“  MOS pomáhá vyrovnat se s vysokou administrativní zátěží a nedostatečnou odborností pro výkon konkrétních specifických agend 57 Aktuální činnost MV v meziobecní spolupráci Mapování současného fungování DSO Co v současnosti dělají svazky obcí?  řeší aktuální témata: boj se suchem, ekologii (nákup kompostérů)  pořádají školení a různé vzdělávací akce  půjčují obcím vybavení na různé akce – skákací hrad pro děti, „párty stan“  propagují svazek a podporují aktivity v cestovním ruchu 58 Aktuální činnost MV v meziobecní spolupráci Mapování současného fungování DSO Jakým činnostem se DSO věnují jen okrajově?  zdravotní a sociální péče  činnosti v oblasti životního prostředí (čištění odpadních vod, péče o veřejnou zeleň) DSO se jen v malé míře věnují tématům důležitým pro rozvoj mikroregionu jako celku 59 Aktuální činnost MV v oblasti MET/AG Metropolitní spolupráce v KOVES 2030  STRATEGICKÝ CÍL 2: EFEKTIVNĚ FUNGUJÍCÍ SYSTÉM VEŘEJNÉ SPRÁVY  Opatření 1.2.3 Zajištění flexibilnějšího výkonu veřejné správy v aglomeracích  Opatření 2.4.2 Zřízení specifického institutu meziobecní spolupráce v rámci aglomerací „Metropolitní svazek obcí“ (MSO) Aglomerace jsou natolik specifické funkční celky, že v nich stávající instituty obecního zřízení mohou být využity jen částečně. Jedním z těchto institutů je obecná právní úprava dobrovolného svazku obcí, který by měl být v případě aglomerací výrazně modifikován. Komparace právní úpravy metropolitních oblastí a aglomerací ve vybraných zemích Zkoumány budou především historickogeografické souvislosti a právní aspekty meziobecní spolupráce, důraz bude kladen i na postihnutí obsahu současných kritických diskusí, a to zejména v SRN (vybrané spolkové země), Francii, Itálii a Polsku. Aktuální činnost MV v oblasti MET/AG Pracovní skupina pro metropolitní oblasti a aglomerace (PSMETAG) Činnost Pracovní skupiny pro metropolitní oblasti a aglomerace na MV (ve spolupráci s MMR) • Pracovní skupina vznikla primárně jako reakce na výzvy adresované MV a MMR, které byly vzneseny v rámci Deklarace primátorů statutárních měst v ČR ze dne 20. 8. 2020. • Cílem je naplňovat opatření v Koncepci a zároveň zjišťovat potřeby a očekávání z území, a to jak ze strany samotných velkých měst (metropolí), tak i od zástupců obcí z jejich zázemí. • Členy jsou zástupci všech metropolitních oblastí a aglomerací v Česku, zástupci zájmových organizací samospráv, dotčených odborů na MV a MMR a také zástupci akademické sféry. • Pracovní skupina slouží i jako platforma pro sdílení zkušeností, příkladů dobré praxe i nápadů, jak dále rozvíjet metropolitní spolupráci. • V období 4-6/2021 bylo realizováno online dotazníkové šetření mezi zástupci obcí ve všech metropolitních oblastech a aglomeracích. Následně v období 9-11/2021 byly realizovány navazující řízené rozhovory se zástupci MO/A. Výsledky online dotazníkového šetření Základní charakteristiky:  Celkem 29 otázek rozdělených do 3 tematických okruhů  Základní znaky konkrétní metropole a aglomerace.  Aktuální zkušenosti s metropolitní spoluprací (včetně spolupráce v rámci ITI/IPRÚ).  Představy o budoucí podobě metropolitní spolupráce.  Návratnost: 263 dotazníků.  76 % dotazníků bylo od obcí I. typu.  78 % dotazníků vyplňovali volení zástupci. Příklad platného vymezení FUA: Účelové vymezení metropolitních území a aglomerací pro potřeby ITI 2021-2027 Výsledky online dotazníkového šetření Aktuální zkušenosti s metropolitní spoluprací (včetně spolupráce v rámci ITI) Hybatelé metropolitní spolupráce[NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] [NÁZEV KATEGORIE]; [PROCENTO] Silné stránky spolupráce Výsledky online dotazníkového šetření Představy o budoucí podobě metropolitní spolupráce. Možnosti prohloubení metropolitní spolupráce Oblasti budoucí metropolitní spolupráce Nerelevantní Doprava Sociální služby Školství Odpady Zdravotnictví Cestovní ruch Územní plánování Strategické plánování Společné plánování Volnočasové aktivity a sport Kultura Ochrana životního prostředí Dekarbonizace Technická (modro-zelená)… Moderní techonologie Smart cities, Smart Region Průmyslové zóny Podnikání Inovace Logistická centra Covid-19 – řešení pandemie Krizové řízení Sdílení dobré praxe Jiná témata* finanční nástroje/podpo ra 28% přítomnost aktivního lídra v území 19% [NÁZEV KATEGORIE] [PROCENTO] existence formální platformy pro spolupráci 9% větší propagace metropolitní spolupráce 11% existence problémů ve společném území 7% [NÁZEV KATEGORIE] [PROCENTO] legislativní změny 5% Jiné... 1% 64 Aktuální činnost MV v oblasti financování výkonu VS Financování přenesené působnosti Příspěvek na výkon státní správy  MV vytváří koncepci, sleduje legislativu a změny kompetencí  Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy. Zejména mzdové a provozní výdaje vázané na zaměstnance vykonávající státní správu  Obce jsou také v souvislosti s výkonem státní správy příjemci správních poplatků a příjmů ze sankčních plateb  V r. 2022 = 12,04 mld. Kč (5 % navíc oproti 2022) https://www.prispevekobce.cz/ 65 Aktuální činnost MV v oblasti financování výkonu VS Financování přenesené působnosti 66 Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 SC 3 Efektivně fungující instituce VS  Ukotvení analytických útvarů v organizační struktuře státní správy, zvýšení znalostí a dovedností analytiků  Metodická podpora efektivního a účinného systému řízení organizace a zpřístupnění CAF 2020 úřadům 3 EFEKTIVNÍ INSTITUCE VEŘEJNÉ SPRÁVY Zvýšení kvality provádění strategického řízení Posílení evidence- informed rozhodování Lepší uplatnění principů udržitelného rozvoje 67 Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 SC 4 Kompetentní lidské zdroje  Zavedení systémového vzdělávání zastupitelů  Zavedení povinného ověření zvláštní odborné způsobilosti u všech volených zástupců vykonávajících přenesenou působnost 4 KOMPETENTNÍ LIDSKÉ ZDROJE Zkvalitnění vzdělávání ve veřejné správě Zvýšení znalostí a dovedností úředníků ÚSC 68 Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 SC 5 Informovaní a účastnící se občané  Metodické vedení komunikace institucí VS s veřejností se specifickými skupinami (ETR)  Zavedení povinnosti centrálních orgánů státní zprávy zpracovávat komunikační strategie  Rozšíření znalosti o formách možné účasti obyvatel na veřejném dění  Metodické vedení uplatňování méně tradičních nástrojů participace ve VS  Analytické zhodnocení fungování subobecní struktury a z toho plynoucí následné kroky 5 INFORMOVANÍ A ÚČASTNÍCÍ SE OBČANÉ Usnadňovat občanům účast na veřejném dění Zlepšení komunikace VS směrem k veřejnosti 69 Projektová činnost OSR/MV Projekt „PGR“ Přehled o veřejné správě v České republice (Public Governance Review of the Czech Republic, PGR)  Fondy EHP a Norska 2014-2021  Přehled + Follow-up aktivity  „…detailní analýza, která by měla identifikovat silné a slabé stránky veřejné správy a na základě této analýzy formulovat doporučení pro zlepšení stavu“  Nyní: plná realizace projektu, finalizace 1. fáze  Vytvořeno PGR  Následně follow-up aktivity 70 Projektová činnost OSR/MV Další projekty …a dále celá řada dalších projektů   Implementační jednotka Strategického rámce rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 – 2020  Podpora elektronizace vybraných oblastí veřejné správy v gesci Ministerstva vnitra  Národní plán obnovy,  OPTP,  Technical Support Instrument Programme (TSI),  TAČR, …  Spolupráce v rámci realizace veřejných zakázek na zpracování analytických podkladů vycházejících z našich strategií a koncepce  Výzkumné podněty v rámci programu TAČR Beta  Role aplikačního garanta v rámci projektů TAČR Eta  Participace při konzultacích bakalářských, diplomových a disertačních pracích, možnosti odborné praxe/stáže 71 Možnosti spolupráce s akademickou sférou Jaké může být zaměření Vašeho výzkumu?  prostorové vztahy v území (analýzy dojížďky a vyjížďky)  meziobecní spolupráce  efektivita veřejné správy  mezinárodní srovnání v oblasti veřejné správy  kvalita veřejné správy  financování přenesené působnosti obcí a krajů  inovace ve veřejné správě  hierarchické nastavení kompetencí ve veřejné správě  a řada dalších  Jaké jsou možnosti spolupráce? Spolupráce s akademickými pracovišti 72 Témata sledovaná MV, příklady • Spolupráce obcí v metropolitních oblastech a aglomeracích - případová studie • Geografická analýza dostupnosti veřejných služeb ve vybraném SO ORP/Mapování občanské vybavenosti ve SO ORP • Hodnocení efektivity vládnutí/veřejné správy na příkladu vybraného města nebo kraje • Měření a hodnocení efektivity výkonu státní správy – jak zvýšit efektivitu výkonu státní správy (aktivity MV: http://kvalitavs.cz/mereni-a-hodnoceni-verejne-spravy/) • Dostupnost (dopravní) veřejné správy pro občany (aktivity MV: http://kvalitavs.cz/mapy- dostupnosti/) • Funkční regiony pro potřeby výkonu veřejné správy – různé řádovostní úrovně, popř. metropolitní oblasti • Lokalizace úřadů veřejné správy - metodické přístupy a jejich aplikace • Lokální a regionální identita ve vztahu k samosprávě – její zdroje a význam • Využití geolokačních dat pro potřeby identifikace prostorových vzorců chování obyvatel • Problematika meziobecní spolupráce v ČR a zahraničí (aktivity MV: http://kvalitavs.cz/meziobecni-spoluprace/) • Formy meziobecní spolupráce Spolupráce s akademickými pracovišti 73 Témata sledovaná MV, příklady • Automatizace a robotizace agend ve veřejné správě (lokální a regionální úroveň) - založeno na problem solved approach • Využívání cloudů a obdobných služeb s ohledem na environmentální dopady/krizové stavy • Sběr dat ve vhodném formátu a jejich vyhodnocení a využití pro policy-making procesy • Analytické procesy ve státní službě • Digitalizace ve státní službě • Participace ve veřejné správě • Zvyšování kvalifikace zaměstnanců (včetně státních zaměstnanců) v oblasti nových technologických nástrojů a inovativních přístupů s ohledem na globální trendy • Stanovení indikátorů a jejich využívání při hodnocení kvality (včetně státní služby) • Podpora využívání komplexních smart řešení na úrovni měst a obcí • Podpora holistických řešení s ohledem na udržitelný rozvoj • Sběr podnětů od města a obcí pro zadání bakalářských/diplomových/disertačních prací, která budou sloužit pro využití v dané území • Sběr podnětů od úřadů pro zadání bakalářských/diplomových/disertačních prací, které budou sloužit pro využití v daném úřadu Spolupráce s akademickými pracovišti 74 Témata sledovaná MV, příklady • Hodnocení efektivity řízení kvality ve služebních úřadech (aktivity MV: http://kvalitavs.cz/podpora-rizeni-kvality-v- uzemni-verejne-sprave/) • Atraktivita státní služby • Posílení vážnosti úřednického stavu • Konkurenceschopnost státní správy • Vztah politické a úřednické linie ve služebních úřadech – jakým způsobem by se měly navzájem ovlivňovat • Postavení státních zaměstnanců - kariérní růst a přístup k dalšímu vzdělávání v ČR a zahraničí – srovnání • Etické kodexy – principy, zavádění, hodnocení přínosů (efektivity), aplikační obtíže • Nastavení adaptačního procesu a vzdělávání ve vazbě na pracovní výkonnost, pracovní spokojenost, míru fluktuace a pracovní/služební hodnocení • Pracovní benefity a jejich vliv na pracovní spokojenost (míru fluktuace) a výkonnost, jejich využití ve státní službě • Oblasti vzdělávání a akreditované studijní programy – využitelnost ve státní službě a ideální profil absolventa pro uplatnění ve státní službě (veřejné správě) KONFERENCE MODERNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA 2023 SAVE THE DATE! 31. května – 1. června 2023 Olomouc Sedmý ročník největší konference MV k veřejné správě Opět se můžete těšit na přední osobnosti veřejné správy Tematické okruhy: • Nová legislativa • Digitalizace • Inovace • Rozvoj veřejné správy • Příklady dobré praxe • A mnohá další… 76 Děkuji za pozornost Mgr. Jakub Jaňura jakub.janura@mvcr.cz GEOMUNI, 6. 4. 2023