Správná laboratorní praxe v chemické laboratoři 5. Práce s daty a zprávami Ing. Branislav Vrana, PhD. vrana@recetox.muni.cz ŘÍZENÍ DOKUMENTACE • Záznam - informace uchovávaná trvale nebo dočasně na nějakém médiu • Účel záznamu - umožnit vyhledání nezkreslené informace podle potřeby – monitorování – kontrolování – komunikování – dokazování Druhy záznamů • nakupování – objednávky, faktury, dodací listy, seznamy, účetní doklady, • laboratorní postupy – analytické metody, pravidla kalibrování přístrojů, postupy údržby a čištění, záznamy o školení, postupy pro zaznamenávání stížností zákazníků, řízení jakosti, • komunikace mezi laboratoří a zákazníkem – požadavky na analýzy, odhady nákladů, pracovní příkazy, analytické zprávy, faktury • analytická činnost – laboratorní deníky a listy, analytická data, regulační diagramy, záznamy o kalibracích ŘÍZENÍ DOKUMENTACE • Tvorba dokumentů • Identifikace dokumentů – co to je – co obsahuje – kdo jej vytvořil a kdy – jestli měl příslušné oprávnění, – zda je obsah stále platný – stupeň zabezpečení, právo ke kopírování a celistvost ŘÍZENÍ DOKUMENTACE • Katalogy dokumentů – soupis historie – identifikaci platné verse – kdo je oprávněn vytvářet a doplňovat konkrétní typ dokumentu • Každá stránka dokumentu musí nést následující informaci: – název (obvykle plný titul na první stránce a zkrácený tvar na následujících stránkách – číslo verse, – datum, – číslo stránky (z celkového počtu – DŮLEŽITÉ), – stupeň zabezpečení. • Titulní stránka – ůdaje o – zákazu kopírování – schvalující osobě – rozdělovník – číslo kopie (celkový počet výtisků) ŘÍZENÍ DOKUMENTACE • Kopírování dokumentů – zákaz kopírování! • Ukládání a archivace dokumentů