Rastrová grafika Prezentace je vytvořena v rámci projektu ZIP, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170 Multimedia ve výuce I2 Rastrová grafika Vyučující: Dominik Alvaro Rada rada@sci.muni.cz Multimedia ve výuce I3 Osnova ̶ Úvod rastrové grafiky ̶ Vytvoření/pořízení rastrové grafiky ̶ Technické specifikace ̶ Aplikace pro úpravu obrázků ̶ Možné potíže ̶ Základní a rozšířené úpravy Multimedia ve výuce I4 Úvod k rastrové (bitmapové) grafice ̶ Popis pomocí barevných bodů – pixelů ̶ Pravidelná mřížka ̶ Každý bod je určen hodnotou na barevné škále – barevná hloubka ̶ Rozlišení „vytisknutého“ obrázku se udává v DPI (dots per inch) ̶ Rozlišení „vykresleného“ obrázku se udává v PPI (pixel per inch) Obr. 1: Znázornění rozlišení v DPI Multimedia ve výuce I5 Získání rastrové grafiky ̶ Čím lze jednoduše získat rastrovou grafiku? Multimedia ve výuce I6 Získání rastrové grafiky ̶ Fotoaparátem, kamerou, scannerem ̶ „Malováním“ v PC ̶ Jakýkoliv snímek obrazovky (PC, TV atp.) Dotazy ̶ Vektorová vs. bitmapová grafika? ̶ Převod mezi vektory a rastrem, lze? ̶ Jaký je rozdíl mezi pixel vs. voxel? Multimedia ve výuce I7 Výhody a nevýhody ̶ Ztráta kvality při změně velikosti (i při zmenšení) ̶ Změna velikosti znamená vyšší PC výkon (úprava více fotografií současně) ̶ Složitější editace jednotlivých objektů na fotografii +Snadné pořízení „věruhodného“ snímku +Jednoduchá editace bez dalších znalostí (aplikace Malování) +Široká podpora programů Multimedia ve výuce I8 Příklad bitmapového obrázku ̶ Jedna z (ne)výhod snadné editace Obr. 2: Jak (ne)editovat bitmapovou grafiku Multimedia ve výuce I9 Formáty ̶ Jaké znáte formáty bitmapových obrázků? Multimedia ve výuce I10 Formáty ̶ Lze rozeznat bitmapovou a vektorovou grafiku ̶ Nejpoužívanější formáty ̶ BMP (velmi rozšířený; od Windows) ̶ GIF (pohyblivé obrázky) ̶ JPEG (běžný) ̶ PNG (běžný; pro zajímavost – náhrada „nepohyblivého“ GIF s více barvami; možnost uložení „atypických“ rozměrů) ̶ TIFF („vícestránkové“ obrázky, dříve u faxů, dnes hojně u fotografů) ̶ Některé formáty využívají kompresi (zmenšení velikosti) ̶ Proč je výhodná komprese? Multimedia ve výuce I11 Komprese Úkol: Stáhněte si libovolný obrázek, kterému upravíte počet barev. Zkuste si obrázek uložit a zjistit velikost obrázku. Můžete při uložení obrázku zvolit i nižší kvalitu. Jak se velikost a kvalita výsledného souboru liší? Pozn.: Obraz – Snížit počet barev Obr. 3: Rozdíl v kompresi obrázku Multimedia ve výuce I12 Aplikace ̶ Adobe Photoshop ̶ Corel PaintShop ̶ Zoner Photo Studio ̶ Inkscape – zdarma ̶ IrfanView – zdarma ̶ Gimp – zdarma ̶ Photopea – zdarma, ve webovém prohlížeči ̶ a mnoho dalších… Multimedia ve výuce I13 Základní pojmy ̶ Jas (Obraz – Úpravy – Jas/Kontrast…) ̶ Kontrast (Obraz – Úpravy – Jas/Kontrast…) ̶ Histogram (Obraz – Úpravy – Úroveň) ̶ Gama korekce (Obraz – Úpravy – Expozice) Úkol Stáhněte si obrázek z e-learningu a zkuste si jednotlivé úpravy těchto vlastností. Multimedia ve výuce I14 Základní pojmy – prakticky ̶ Jas ̶ Kontrast ̶ Histogram ̶ Gama korekce Multimedia ve výuce I15 Základní pojmy – prakticky ̶ Jas ̶ Kontrast ̶ Histogram ̶ Gama korekce Multimedia ve výuce I16 Základní pojmy – prakticky ̶ Jas ̶ Kontrast ̶ Histogram – rozložení hodnot jasu, ideální histogram je „pohoří“ ̶ Gama korekce Multimedia ve výuce I17 Základní pojmy – prakticky ̶ Jas ̶ Kontrast ̶ Histogram ̶ Gama korekce – funkce mezi barvou pixelu a jeho svítivostí Multimedia ve výuce I18 Na co si dát pozor ̶ Na vytisknutém obrázku jsou jiné barvy, než jaké vidím na monitoru. ̶ Převod mezi RGB (monitor) na CMY/CMYK model (tiskárna) ̶ Kalibrace barev na monitoru ̶ Eliminace vzorníkem barev ̶ Nastavení ICC profilu v PC (Správa barev – Upřesnit – Kalibrovat obrazovku) Obr. 4: Kalibrační zařízení Multimedia ve výuce I19 Na co si dát pozor ̶ Košile s rovnými pruhy je najednou s vlnitými pruhy. Jak to? ̶ Jev se nazývá moaré (moiré). ̶ Vzniká splýváním například dvou stejných proužků na saku. ̶ Již při záznamu fotografie/videa. Obr. 5: Moaré v obrázku Multimedia ve výuce I20 Další úprava obrázků – prakticky ̶ Práce s vrstvami ̶ „Označení“ objektu ̶ Změna a odebrání pozadí ̶ Změna barev v obrázku ̶ Rozostření a zaostření ̶ Klonování Multimedia ve výuce I21 Další aplikace ̶ Vyzkoušení různých úprav v GIMP a IrfanView Multimedia ve výuce I22 Úkol ̶ Vyhledejte si na internetu volně stažitelný obrázek, kde přidáte vlastní objekt z dalšího obrázku. Např. záměna obličeje s jinou postavou. NEBO ̶ Začít práci na závěrečném úkolu (plakátu dle libovolného výběru). Dotazy a diskuze Multimedia ve výuce I23 Multimedia ve výuce I24 Zdroje ̶ Jak rozpohybovat kočku aneb moaré efekt. Zprávy z MUNI [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015 [cit. 2021-09-23]. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/vite/6848-jak-rozpohybovat-kocku-aneb-moare- efekt ̶ Compression. Adobe [online]. San Jose: Adobe, 2021 [cit. 2021-12-05]. Dostupné z: https://helpx.adobe.com/photoshop/key-concepts/compression.html ̶ Rozlišení tisku – DPI a bitová hloubka. COPYNOVA Zlín [online]. Zlín: Miloslav Bělíček [cit. 2021-03- 05]. Dostupné z: http://www.copynova.cz/zajimavosti/rozliseni-tisku-dpi-a-bitova-hloubka/ Multimedia ve výuce I25 Obrázky ̶ Obr. 1: Příklad různých DPI. In: COPYNOVA Zlín [online]. Zlín: Miloslav Bělíček [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: http://www.copynova.cz/wp-content/uploads/dpi-300x114.png ̶ Obr. 2: RIP RIP Photoshop edits. In: Reddit [online]. Medford: Reddit, 2020 [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: https://i.redd.it/ybzm83cuszq41.jpg ̶ Obr. 3: Compression. In: Adobe [online]. San Jose: Adobe, 2021 [cit. 2021-12-05]. Dostupné z: https://helpx.adobe.com/content/dam/help/en/photoshop/ps-key-concepts/compression690.png ̶ Obr. 4: I1Publish Pro 3 Plus. In: X-Rite [online]. Michigan: X-Rite, © 2021 [cit. 2021-09-23]. Dostupné z: https://www.xrite.com/-/media/global-product-images/i/i1publish-pro-3-plus/i1publish-pro-3-plus- 04.jpg?h=350&la=en&w=700&hash=D89EBE74E42D5AEF50ED9B4B2DD1EE7C8BDEA676 ̶ Obr. 5: Jak rozpohybovat kočku aneb moaré efekt. In: Zprávy z MUNI [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015 [cit. 2021-09-23]. Dostupné z: https://www.em.muni.cz/cache-thumbs/moare_obr1- 720x480-2972771862.jpg