Politiky a nástroje na globální a EU úrovni pro nakládání s chemickými látkami Ing. Kateřina Šebková, Ph.D. Seminář E-2000: Seminář ŽP a zdraví II – Environmentální politiky, strategie a nástroje, 13. března 2024, seminář č. 4 Něco na zahřátí… 
 Co je hlavní cíl EU Zelené dohody? 
 Na jak dlouho/do kdy bude Zelená dohoda platit? 
 Kolik prioritních témat Zelená dohoda má? 
 Patří do Zelené dohody i globální úroveň? Co se bude dít s EU prioritami v Zelené dohodě v roce 2024 vzhledem k válce na Ukrajině? 
 Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: odstranění znečištění (7, ale i 8) Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) příklady: odstranění znečištění (7) ŽP bez toxických látek – 2 systémové priority • Efektivnejší využití agentur EU a vědeckých institucí = směrem k premise „jedna látka v EU – jedno hodnocení v EU“ • Zajištení rychlejší reakce regulačního rámce na vědecké poznatky v oblasti rizik (endokrinní disruptory, nebezpečné chemické látky ve výrobcích - i dovážených - kombinované účinky rnzných chemických látek a vysoce perzistentní chemické látky). = EU Partnership for Chemicals RiskAssessment na 7 let (2022-28) v rámci Horizon Europe spolupráce EK-členské státy, EU agencies Další nástroj: Strategie EU pro udržitelnost v oblasti chemických látek 
 EU Chemical Strategy for Sustainability Strategie EU pro udržitelnost v oblasti chemických látek Strategie EU pro udržitelnost v oblasti chemických látek role pro průmysl (inovace) pro státy (legislativa) pro vědu (PARC…) pro komunikaci průřezová spolupráce! Representing PARC in EU high-level fora High-level Round Table (HLRT) on EU Chemicals Strategy for Sustainability (CSS) • since May 2021, • 2 meetings per year: EU Commissioners for Environment / Internal Market attending • Members: ambassadors for CSS from all stakeholder groups - industry, civil society and academia (RECETOX represents academia: Kateřina Šebková (member), Sherpa: Lukáš Pokorný) Shaping recommendations to EU on relevant topics: most recently 1 February 2023 on progress in implementation of the CSS and PARC mentioned on several occasions as a building block for CSS implementation Kateřina Šebková Lukáš Pokorný Other topics discussed so far: • Research infrastructures and innovation • Safe and Sustainable by design • Transition pathways and how do they provide support in implementing the CSS • Zero Pollution Stakeholder platform • poradní orgán EK k implementaci Akčního plánu pro nulové znečištění, složený ze zástupců akademické, neziskové a byznys sféry • RECETOX zareagoval na výzvu a byl vybrán za akademickou sféru Lukáš Pokorný • Úloha členů: přispívají k implementaci Plánu, a připravují doporučení pro EK • Doposud tři jednání: poslední jednání 14. 12. EU Platforma pro snižování znečištění EU Platforma pro snižování znečištění: cíle EU Platforma pro snižování znečištění: výsledek Věda/výzkum má podporovat rozhodování na všech úrovních. Co potřebujeme zahrnout do obsahu, pokud nastavujeme priority EU pro vědu a výzkum do roku 2030? Potřebujeme/Máme nějaké nové nástroje? A jak je to v EU s chemickými látkami? • Směrnice 67/578/EHS o klasifikaci, balení a označování chemických látek. Od roku 1967 stanovila požadavek uvádět na trh chemické látky a směsi se zjištěnými vlastnostmi (klasifikované). Tato směrnice byla postupně novelizována, doplňovány další požadavky. • Směrnice 91/155/EHS, kterou se k provedení článku 10 směrnice 88/379/EHS vymezují a stanoví podrobná opatření k systému specifických informací pro nebezpečné přípravky. Požadavek na bezpečnostní list • Směrnice 79/831/EHS uvádí požadavek registrace (notifikace)nových chemických látek, tj. povinnost dodat předepsané údaje o vlastnostech – pro látky uvedené na trh po 18. září 1981. Registrační číslo těchto látek se nazývá číslo ELINCS. Evropský seznam oznámených chemických látek (European List of Notified Chemical Substances, ELINCS) • Postupně předpisy na dovoz a vývoz látek, jejich přepravu, rostlinolékařské přípravky, detergenty, správná laboratorní praxe atd. Celkem 40 různých předpisů. ALE jedním z klíčových problémů bylo: Nerovnovážný stav mezi „novými“ a „starými“ látkami „Nové látky“ (4 000) – poměrně dobře otestované, jednotné hodnocení „Staré látky“ (30 000) – rozšířené, bez jednotného hodnocení Informace o rizicích nebyly dostatečné, proto nařízení Rady (EEC) 93/93 o hodnocení a kontrole rizika existujících látek. Týká se vysokotonážních látek, bylo vybráno 140 látek. ale stále nestačilo.. až přišel SAICM koncept a to položilo základ nového přístupu k nakládání s chemickými látkami v EU a většina předpisů se změnila/nahradila A co EU? - historie Čím se předpisy nahradily? Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) c. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky REACH (Registration, Evaluation, Authorization and restriction of CHemicals) R – registration (registrace) E – evaluation (hodnocení) A – authorization (povolování) and restriction (omezování) CH – chemicals (chemikálií) Preambule: 1 Toto nařízení by mělo zajistit vysokou úroveň ochrany lidského zdraví a životního prostředí a volný pohyb látek samotných a obsažených v přípravcích a v předmětech a současně zvýšení konkurenceschopnosti a inovace. Toto nařízení by rovněž mělo podpořit rozvoj alternativních metod hodnocení rizik látek. 6 Toto nařízení by mělo přispět ke splnění strategického přístupu k mezinárodnímu nakládání s chemickými látkami (SAICM), přijatého dne 6. února 2006 v Dubaji. Chemická politika EU https://echa.europa.eu/cs/regulations/reach/legislation Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) c. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky REACH (Registration, Evaluation, Authorization and restriction of CHemicals) 4 hlavní oblasti registrace hodnocení povolování omezování výroby, použití a uvádění na trh chemických látek + ustanovuje Evropskou agenturu pro chemické látky (ECHA) + 17 příloh (jsou převážně metodické návody (“kuchařky”) na plnění nařízení (příloha II stanovuje podmínky pro obsah bezpečnostního listu (novelizace!), příloha XIV seznam látek SVHC, příloha XVII seznam látek, jejichž výroba a použití je omezeno (zakázáno) Chemická politika EU Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) c. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky REACH (Registration, Evaluation, Authorization and restriction of CHemicals) • REACH je nařízení, platí tedy v ČR automaticky a je nadřazeno zákonu o chemických látkách, přípravcích a směsích (CHLP/S) • systém kontroly chemikálií: používání chemických látek se známými vlastnostmi a to způsobem, který nepoškozuje životní prostředí a lidské zdraví. • Registrace se týkala látek vyráběných v EU nebo do ní dovážených v množství větším než 1 t/rok, které musely být postupně zaregistrovány během 11 let (2008-2017) • Po roce 2018 musí být registrovány všechny nové látky • v ČR je příslušným národním orgánem (kompetentní autoritou) pro zajištění provádění nařízení v ČR je MŽP, spolupráce MPO, MZd, kontrolním orgánem ČIŽP Vztah REACH k ČR •Povinnost registrace se vztahuje na výrobce, dovozce nebo výhradního zástupce výrobce ze třetí země. Bez registrace není možné látky vyrábět ani uvádět na trh v členských státech EU. •Registrace již užívaných látek, se od června 2008 do 2018 provádí u ECHA, se týká látek jak látek samotných, tak látek obsažených v přípravcích nebo uvolňovaných z předmětů v množství 1t/rok a vyšším. •Kalendář registrace = slaďování požadavků (už bylo dokončeno, nyní platí bez výjimky) •Nové registrace nezáleží na tonáži – tj. musí být registrována každá chemická látka, která je uváděna na trh. •Při registraci látek o tonáži větší než 10 t – zpráva o chemické bezpečnosti REGISTRACE •základní dokument shrnující informace o vlastnostech látky nebo chemické směsi •výrobci nebo dovozci jsou povinni jej vyhotovit (v úředním jazyce příslušného státu EU) •předepsaná struktura - pozor, změny - viz web ECHA •https://echa.europa.eu/regulations/reach/downstream-users/ communication-in-the-supply-chain/safety-data-sheets •výrobce odpovídá za správnost •má být k dispozici zaměstnancům, kteří s látkou pracují, orgánům státní správy i konečným uživatelům (např. v drogerii byste jej měli dostat k nahlédnutí na požádání) Bezpečnostní list • Hodnocení dokumentace – u registrovaných látek, provede Agentura kontrolu registrační dokumentace (dle čl. 41) a na základě výběru pověří některý členský stát hodnocením dané látky – 5 % registrovaných látek •Hodnocení látky – podmínky pro hodnocení látek • Hodnocení meziproduktů •Společná ustanovení HODNOCENÍ •Proces povolování se vztahuje na látky SVHC (látky vzbuzující mimořádné obavy). Cílem povolování je kontrolovat rizika plynoucí z SVHC látek a postupně tyto látky nahradit výhodnými alternativními látkami. Pokud výrobce, dovozce nebo následný uživatel nezíská speciální povolení, nebude moci SVHC látky uvádět na trh nebo je sám používat. •Povolení bude výrobcům, dovozcům a následným uživatelům uděleno pouze za předpokladu, že doloží skutečnost, že rizika plynoucí z jejich použití jsou řízena a převáží je socioekonomické přínosy. •Látky podléhající povolení jsou uvedeny v příloze č. XIV nařízení REACH. Příloha XIV obsahuje celkem 59 položek (stav březen 2023) - https://echa.europa.eu/cs/authorisation-list seznam kandidátských látek (candidate substances) má v březnu 2023 233 látek a jen z nich lze vybírat pro zařazení do přílohy XIV - https://echa.europa.eu/candidate-list-table POVOLOVÁNÍ •V zájmu ochrany lidského zdraví a životního prostředí jsou pro látky představující určitá rizika stanoveny omezující podmínky jejich výroby, uvádění na trh nebo používání. •Tyto látky jsou uvedeny v příloze XVII nařízení REACH. OMEZOVÁNÍ Příloha XVII obsahuje celkem 71 položek (stav leden 2023), dynamicky se mění https://echa.europa.eu/cs/ substances-restricted-under-reach HLAVA X AGENTURA Evropská agentura pro chemické látky se zřizuje pro účely řízení a v určitých případech provádění technických, vědeckých a správních aspektů tohoto nařízení a pro zajištění jednotnosti v těchto aspektech na úrovni Společenství. Činnost zahájila 1. června 2007 Sídlí v Helsinkách (původně 100 zaměstnanců, nyní +600, musí si na sebe vydělat poplatky za registraci a další úkoly (viz Hlava IX v REACH) Více informací: http://echa.europa.eu/cs/ Její působnost (mimo Nařízení REACH a CLP) rozšířena o Nařízení (EU) č. 528/2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání Nařízení (EU) č. 649/2012 o vývozu a dovozu nebezpečných chemických látek (PIC) část související s Rámcovou směrnicí o odpadech (chemické látky v odpadech) směrnicí o pitné vodě směrnicí o “chemických činitelích” (Chemical Agents Directive) - limity pracovní expozice Nařízení o POPs č.1021/2019 Co dělá ECHA, Evropská agentura pro chemické látky? Evropská chemická agentura https://echa.europa.eu/ http://echa.europa.eu/cs/ ( v češtině) http://echa.europa.eu/publications https://echa.europa.eu/plans-and-reports https://chemicalsinourlife.echa.europa.eu/cs/ (částečně v češtině) REACH helpdesk http://www1.cenia.cz/www/reach/helpdesk-reach CLP helpdesk http://www1.cenia.cz/www/clp-menu MŽP - https://www.mzp.cz/cz/pravni_predpisy_chemicke_latky_2012 MPO - https://www.mpo.cz/cz/prumysl/chemicke-latky-a-smesi/ Užitečné odkazy •Šampioni = Jižní Korea a USA - rozdílné přístupy • Jižní Korea - K-REACH (anglické znění r.2013 - http://elaw.klri.re.kr/kor_service/lawView.do?hseq=31605&lang=ENG, aktualizace v 2018 - nová pravidla: https://www.chemsafetypro.com/Topics/Korea/Korea_REACH.html ) • USA - TSCA - Toxic Substances Control Act (od r 1976, ale významná novelizace v 2016, nyní se více blíží REACH přístupu, ale hlavní roli stále má US EPA) • některé země nemají žádnou rámcovou legislativu a musejí se spoléhat na mezinárodní nástroje - úmluvy, SAICM atd. A jak to mají jinde ve světě? - Velmi různě • Toxic Substances Control Act (1976, nahrazen novým 2016) • federální legislativa, upravuje výrobu, dovoz, použití a odstraňování chemických látek, • dává US EPA nástroje k požadování hlášení, testování, vedení databází (seznamů látek) a omezení používání chemických látek/směsí. •TSCA se nevztahuje na potraviny, léčiva, kosmetiku a pesticidy (mají vlastní legislativu). • TSCA Inventory - existující látky a “nové látky”, aktualizace každých 6 měsíců, jako .csv soubor. K únoru 2023 = 86,685 chemicals of which 42,170 are active (ve smyslu “aktivně používáno”), k dispozici zde: https://www.epa.gov/tsca-inventory/howaccess-tsca-inventory (FYI: únor 2020 86,405 chemicals of which 41,484 are active) •významné novinky při novelizaci - zatím co dříve byl přístup “risk-balancing, včetně ekonomických faktorů, nyní se sbližuje s přístupem v REACH, ale testů bude určitě méně. USA - TSCA Kde hledat informace, “co nám utíká” do prostředí? Integrovaný registr znečištění (IRZ) • národní databáze obsahující informace o únicích a přenosech vybraných znečišťujících látek, které jsou každoročně ohlašovány za jednotlivé provozovny (do 31.3. za předchozí kalendářní rok) znečišťování vody, ovzduší, půdy či na přenos chemických látek v odpadech a odpadních vodách • Ohlášené informace jsou odstupné státní správě, veřejnosti, vědeckým pracovištím i nevládním organizacím a médiím - nový, rozšířený portál od září 2022, (data za předchozí kalendářní rok se zveřejní v září následujícího roku) • v ČR je IRZ už od roku 2004, postupně novelizován podle EU legislativy. Zákon č. 25/2008 Sb. o IRZ a ISPOP Při určování rozsahu a struktury IRZ je stěžejní E-PRTR, neboť nařízení o EPRTR přímo stanovuje minimální rozsah národních registrů. • Příloha II k nařízení o E-PRTR obsahuje 91 látek, které se musí objevit v registrech všech členských států. Je ovšem plně v souladu s nařízením o E-PRTR, pokud země vedou širší registry (např. větší počet látek, nižší ohlašovací prahy, větší rozsah povinných subjektů, další sledované údaje apod.). I IRZ se v některých oblastech vyznačuje širším záběrem. www.irz.cz DOTAZY?