E2000 Nástroje pro ochranu ZP - typologie, možnosti a limity, preventivní role RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostredí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, Ukliďme Česko,...) Ukliďme Česko Ukliďme okolí RECETOXu tm 1. dubna 2022 KB Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí" a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, Ukliďme Česko,...) b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá (motivační) - pozitivní x negativní i$ When poll is active, respond at pollev.com/lindan443 Směrem k přírodě působí nástroje OŽP: Vždy pozitivně Vždy Některé negativně pozitivně, jiné _negativně Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app Směrem ke znečišťovateli působí nástroje OŽP: Vždy pozitivně Vždy Některé negativně pozitivně, jiné negativné Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pallev.com/app Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) Nástroje ochrany ZP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, ...) III. Koncepční (plánovací) nástroje IV. Ekonomické nástroje (daně, poplatky, dotace...) V. Informační nástroje (výchova a osvěta) VI. Dobrovolné nástroje (EMAS, ekolabeling,...) iui When poll is active, respond at pollev.com/Undan443 Kolik hlavních skupin nástrojů OZP v CR máme? 2 4 6 8 Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app I. Organizační a institucionální nástroje - systém právních norem a koncepčních dokumentů uplatňovaných v ochraně ŽP - zaštiťují všechny ostatní nástroje ŽP, neboť z platných právních norem vycházejí všechny ekonomické, normativní a jiné nástroje, které se v praxi uplatňují Instituce: - Ministerstva - MŽP, MZ... - Ústřední orgány státní správy - (SÚJB, BÚ) fc^^^^^™ - Specializované správní úřady s celostátní působností (ČIŽP) - Veřejné stráže SUJB I. Organizační a institucionální nástroje Publikováno 14. 2. 201G SPOUŠTĚNI ELEKTRÁRNY Dukovany se znovu rozbíhají. Průšvih se sváry stál 2,5 miliardy! Jaderná elektrárna - ilustrační foto Témata: jaderná elektrárna. Dukovany, sváry, odstávka, elektřina, enerp etika. ČEZ domácí A5 n To se mi líbí * Tweel 0 Jaderná elektrárna Dukovany včera obnovila výrobu energie na druhém bloku. Do provozu se vrací i první blok, ten by měl začít energii vyrábět dnes. Odstávky na obou blocích kvůli opakované kontrole svárů trvaly delší dobu než bylo v plánu. Škody činí 2,5 miliardy korun! CIZP I. Organizační a institucionální nástroje Novinky.cz FriMssit se Sežrán Hledej Hlavni stránka » Krimi Muž z Brna měl v mrazáku stovky chráněných brouků, nabízel je po 8 dolarech za kus Za osm dolarů za kus (asi 200 korun) nabízel na zahraničních serverech sedmatricetiletý muž z Brna roháče obecné či tesaříky zavalité. Nyní čelí kvůli neoprávněnému nakládání s chráně mini živočichy policejnímu stíhání. Už na konci loňského roku brněnská kriminálka odhalila další dva podobné podnikavce. SJEDNAT CESTOVNÍ . ~ POJIŠTĚNÍ ONLINE ' pátek 17. února 2oi-. 11:22 - Brno Tíej\TBtsí,:rybou>:, která uvízla v síti detektivu, je a Roháči obecní nalezeni při domovní prohlídce FOTO: Peb Koze Die, Pjbvp Ležérní sako 499.- I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné Stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže - zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu, kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti Povinnosti - Prokázat se průkazem strážce a nosit služební odznak - Dohlížet na dodržování právních předpisů v dané oblasti - Oznamovat neodkladně závady, nedostatky, škody nadřízenému orgánů I DOPORUČUJEME vnazeieno toawAiR (IVaill. Chytrá řešení pro každého BYDLENÍ HOBBY DOTACE CENY ENERGIE CHYTRÁ DOMÁCNOST STAV Stráž přírody má nové pravomoci. Jak to ovlivní návštěvníky? W 26. l. 2022 I Bára Kocmántová I Komentáře: 0 Novela zákona o ínvazivních druzích dává ochráncům prírody vyšší pravomoci. Ty by jim mely pomoci lépe bojovat proti žhářům, vandaLům a neoprávněným vstupům nebo vjezdům autem. Jak to ovlivní návštěvníky chráněných obLastí a co na novelu říkají sami členové lesní stráže a stráže ochrany prírody? 1 STRÁŽCI PŘÍRODY ÚVODNÍ STRÁNKA ASOCIACE STRÁŽCŮ PŘÍRODY STRÁŽ PŘÍRODY V ČR STRÁŽCI V EVROPĚ A VE SVĚTĚ sponzorsKe aary. Asociace strážců je od 1.1. 2014 zapsaná ve spolkové rejstříku pod spis.značkou L 2962 vedenou u Krajského soudu v Ústí nad Labem Kodex strážce Dlouhá léta jsme jako strážci měli pocit že v právních předpisech o stráži přírody, není řečeno vše. Zákon a vyhláška stanoví, kdo se může stát strážcem, jeho práva a povinnosti. Ale není tam, jaký byl měl strážce BÝT- z hlediska lidských a morálních kvalit či jak by měl vystupovat ve službě. Inspirováni zahraničními kolegy jsme se shodli na následujícím desateru pravidel, kterými se snažíme pří výkonu strážní služby v našich chráněných územích řídit. • Strážce svým vystupováním na veřejnosti reprezentuje státní ochranu přírody. • Strážce je loajální k orgánu, který jej ustanovil - ve styku s veřejností zastává názory 00R • Strážce při plnění svých povinností zachovává důstojnost - svou vlastní i osob, se kterými přichází do styku. • Strážce je aktivní v přístupu ke svěřeným úkolům i k návštěvníkům. • Strážce zná svěřené území, jeho hodnoty a seznamuje s tím i druhé. • Strážce dbá na průběžné zvyšování své kvalifikace (vč. jazykové) i udržování fyzické kondice. • Strážce upřednostňuje podání informace a poučení před sankcí. • Strážce vystupuje rozhodně a profesionálně. • Strážce usiluje o dobré vztahy s místní komunitou - obyvateli, hospodařícími subjekty a orgány veřejné správy. • Strážce ve službě je vždy řádně ustrojen a upraven. Přijato valnou hromadou Asociace strážců dne 9. 4. 2010 v CHKO Moravský kras. IL Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) v Jaké jsou nepřímé nástroje OZP? Nobody has responded yet. Hang tight! Responses are coming in, Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Gethelpatpollev.com/app ■ Normativní (administrativní) nástroje založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy stěžejní prvek politiky ochrany ŽP tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí PRŮKAZ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUVODY □ 1« vyhlášky 140/2007. 5b. Hodnoceni budovy Typ budovy: Adresa: Lilomůtlco stávajíc! stav po hěauíaci doporučeni Celkůva plůCha: 150 A 1 B~> 1 c> t o> 1 E> r f> ^^^^ Mfirníi vypočtena rot™ spoiřcba energie v kWh.m2.rak a Celková vypoClena roim dodaná energie vGJ 117 0,0 Podii dodané energie připadají na Jednotlivé oaal v % Chlazeni Velráni Tep la voda Osvětleni CeJkem 55,3 0.0 19,1 20.6 4,3 ■00.0 Průkaz vypracoval .'!■:■■.,.' a ... i ■. log Zpracovatel Osvidconi i. : Daluťrt vypracování: f.l 7003 um um um nim muslvp16'.'00civm MĚSTSKÝ ÚŘAD ŠLAPANICE Masarykovo náměsti 100/7, 664 51 Šlapanice pracoviště Opuštěná 9/2, 656 70 Brno odbor životního prostředí Váš dopis značky/ze dne: ŮFslo jednací: Spisová značka; Vyřizuje/linka: E-mail: V Brné dne; Datová schránka: /29.0S.2016 OŽP-ČJ/42235-16/TOJ OŽP/7g36-2Q16/TOJ/2 Ing. Jana TomandlovĚ/533 304 770 tomandovatgsla panice cz 1S.07.2016 2xfbbaj Komplexní vyjádřeni k záměru realizovat akci: „Komunikace na pozemku p. č. 251/109, k. ú. Proseč u Březiny" Městský úřad Šlapanice. odbor životního prostředí (dále jen MěÚ Šlapanice, odbor ŽP) jako věcně a místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností podle ust. §§ 66 a 109 odst, 3 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb,, o obcich, v platném znění, a ust. § 2 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanoveni obcí s rozšířenou působností prověřil předloženou žádost i ostatní podklady. Podle dokladů předložených dne 29.06.2016 zamýšlí žadatel obec Březina, Březina 24, 679 05 Krtiny zastoupená Michalem Bittnerem, Březina 286, 679 05 Březina realizovat v k. ů. Proseč u Březiny na pozemku p č. 251/109 komunikaci pro zajištění přístupu a příjezdu pro plánovanou výstavbu obytné zástavby. Z hlediska vlivu uvažovaného záměru na jednotlivé složky životního prostředí v rozsahu své věcné působnosti stanovené zvláštními předpisy dává toto komplexní vyjádření: 1. MěÚ Šlapanice, odbor ŽP jako příslušný vodoprávní úřad, posoudil předložený záměr podle ust. § 18 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů v platném zněni (dále jen vodní zákon), a zjistil, že je možný. 2. Předloženým záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem vykonávajícím statni správu v oblasti nakládání $ odpady podle ust. § 79 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech v platném zněni a je nutné, aby byly splněny následující podmínky: • Upozorňujeme, že pří stavbě musi být odpady tříděny dle druhu a kategorie, do skupiny 20 lze zařadit pouze odpady vznikající z nevýrobní činnosti, které mají charakter komunální odpad tzn. odpady ze staveb zde nebudou zařazeny!!! • Zeminu a jiný přírodní materiál vytaženy během stavebních činností izo využít v případě, že vlastník zeminy prokáže, že bude použita v přirozeném stavu vmiste stavby a že jejim použitím nepoškodí nebo neohrozí životni prostředí nebo lidské 1 muslvp16'.'00cwm MĚSTSKÝ ÚŘAD ŠLAPÁNICE Masarykovo náměsti 100/7, 664 51 Šla panice pracoviště Opuštěná 9/2. 656 70 Brno odbor životního prostředí Váš dopis znacky/ze dne: Ůíslo jednacľ Spisová značka: Vyřizuje/linka: E-mail: V Brně dne; Datová schránka: /29.06.2016 OŽP-ČJ/42235-16/TOJ OŽP/7936-2016/TOJ/2 Ing. Jana Tomandlová/533 304 770 tomandlova@slapanice.cz 18.07.2016 2xfbbgj Komplexní vyjádřeni k záměru realizovat akci: „Komunikace na pozemku p. č. 251/199, k. ú. Proseč u Březiny" Městský úřad Šlapanice. odbor životního prostředí (dále jen MěÚ Šlapanice, odbor ŽP) jako věcně a místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností podle ust. §§ 66 a 109 odst. 3 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, a ust. § 2 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanoveni obci s rozšířenou působností. prověřil předloženou žádost i ostatní podklady. Podle dokladů předložených dne 29.06.2016 zamýšlí žadatel obec Březina, Březina 24, 679 05 Krtiny zastoupená Michalem Bittnerem, Březina 286, 679 05 Březina realizovat v k. ú. Proseč u Březiny na pozemku p č 251/109 komunikaci pro zajištění přístupu a příjezdu pro plánovanou výstavbu obytné zástavby. Z hlediska vlivu uvažovaného záměru na jednotlivé složky životního prostředí v rozsahu své věcné působnosti stanovené zvláštními předpisy dává toto komplexní vyjádřeni: 1. MěÚ Šlapanice, odbor ŽP jako příslušný vodoprávní úřad, posoudil předložený záměr podle ust. § 18 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů v platném zněni (dále jen vodní zákon), a zjistil, že je možný. 2. Předloženým záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem vykonávajícím statni správu v oblasti nakládání s odpady podle ust. § 79 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech v platném zněni a je nutné, aby byly splněny následující podmínky: zdraví. V případě, že zemina bude použita na jiných stavbách (pozemcích), je nutno doložit rozbor podle přílohy č. 10 vyhlášky č. 294/2005 Sb., z kterého bude patrno, že jsou splněny stanovené limity. Rozbory včetně původu zeminy budou doloženy u kolaudace, • U odpadů bude zajištěno přednostně využití odpadů před jejich odstraněním v souladu s plánem odpadového hospodářství Jihomoravského kraje. ■ Upozorňujeme, že původce odpadu musi v místě jeho vzniku odpad třídit dle druhu a kategorie. V případě, že vzhledem k následnému způsobu využití či odstranění odpadů není třídění nebo oddělené shromažďování nutné, může od něj původce upustit na základě souhlasu k upuštěni od třídění vydaného MěÚ Šlapanice, OŽP. Stavební odpady nelze zařadit pod katalogovým číslem 200307 - objemný odpadl 3. Záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem ochrany zemědělského půdního fondu podle zákona č 334/1992 Sb, o ochraně zemědělského půdního tondu v platném znění, (dále jen zákona o ochraně ZPF) a je nutné, aby byla splněna následující podmínka: • Pro uvedený záměr musi žadatel podat žádost o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze ZPF podle § 9 odst. 8 zákona o ochraně ZPF vydaný formou závazného stanoviska v souladu s ust. § 10 odst. 1 nebo formou rozhodnutí v souladu s ust. § 21 odst. 1 téhož zákona věcně a místné příslušným orgánem ochrany ZPF, kterým je zdejší odbor životního prostředí. 4. Záměrem jsou dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa nebo zájmy chráněné orgánem státní správy lesů podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplněni některých zákonů (lesní zákon) a je nutné, aby byla splněna následující' podmínka: • Pro účely územního řízeni musí žadatel podat zdejšímu odboru životního prostředí žádost podle § 14 odst. 2 lesního zákona, o souhlas s dotčením pozemků ve vzdálenosti do 50 m od kraje lesa (na přiloženém formuláři), doplněnou vyjádřením vlastníka lesa popř. odborného lesního hospodáře. 5. Předložený záměr se nedotýká zájmů chráněných orgánem ochrany přírody a krajiny, u nichž je k výkonu státní správy příslušný pověřený obecní úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností ve smyslu ustanovení §§ 76 odst, (2) a 77 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v platném znění. 6. Předložený záměr se nedotýká zájmů chráněných zákonem č. 449/2001 Sb., o myslivosti, v platném znění. 7. Předloženým záměrem jsou dotčeny zájmy chráněné orgánem vykonávajícím státní správu v oblasti ochrany ovzduší podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, a je nutné, aby byla splněna následující podmínka: Upozorňujeme, že při stavbě musi být odpady tříděny dle druhu a kategorie, do skupiny 20 lze zařadit pouze odpady vznikající z nevýrobní činnosti, které maji charakter komunální odpad tzn. odpady ze staveb zde nebudou zařazeny!!! Zeminu a jiný přírodní materiál vytěžený během stavebních činností lze využít v případě, že vlastník zeminy prokáže, že bude použita v přirozeném stavu v míslě stavby a že jejím použitím nepoškodí nebo neohrozí životní prostředí nebo lidské Při realizaci stavby požadujeme dbát na eliminaci prašnosti přijetím a aplikací účinných organizačních a technických opatření. 1 IL Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... 4) povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožujícím životní prostředí Výhody - radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nemotivuje znečišťovatele pozitivně - tvrdé dopady si obvykle vyžádají také hodně výjimek (tím omezena účinnost i smysl nařízení) deník.cz ZPRÁVY SPORT PODNIKÁNÍ NÁZORY MAGAZÍN PODCASTY MIMÍNKA O DENÍKU SPECIÁLY PRÁCE SOUT EVROPA PRO ČECHY ČESKO 5VĚT EKONOMIKA ENERGIE REGIONY KRIMI KULTURA ČEÍIV ČfeLECH ČTENÁŘ REPORTÉR PELÍŠKY SLAVÍ 25: Zkuste i\ kviz k legendárnímu filmu Jana Hřebejka. Dáte plný počet? lt > Zpráw > Ekonomika Mittal kromě prášení moc hlučí, zatím má výjimku 0 NEhodnocenn, buďtE prvni! ^^^^^^^^^^^^ O Iva Havlíčková íteuálrtrjr-ka R □ B Ostrava - Nejen znečištěné ovzduší trápí obyvatele žijící v okolí hutního gigantu ArcelorMittal Ostrava. Nepříjemný a zdraví ohrožující je také hluk. Limity huť významně překračuje. Na krku má kvůli tomu i žalobu. Přijímačky nanečisto Tipy a triky denik.cz ArcelorMittal Ostrava. | Foto: DENIK/Mirostav Kucej regionu jl^^jHfl Hučeni, boucháni. plskotpfí brzdrnl vagonů, připadni jiný druh hluku. To je každodenní realita provozu hutni společnosti ArcelorMittal Ostrava. „V denní době nejsou Limity až tak překračovány. Horší je to y noci. Na některých místech je to o deset í více decibelů," konstatoval PaveL Jiříček z Krajské hygienické stanice se sídlem v Ostravě. Limity, které pLati pro stacionární zdroje, tedy i pro huť, povoLují v denní době hluk v chráněných prostorech, tedy hLavně v obytných zónách, do výše maximáLné 50 decibei.fi. V noci o deset decibelů méně, tedy 40. 2ivot ĺ. m _-s*. \ tm l hu^^^^^^^^h III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) III- Ekonomické nástroje - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) a) poplatky —> většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: - za znečišťování ŽP (emise - vzduch, voda, skládky, OEP) - za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) - uživatelské poplatky (poplatek ze psa, elektronika - PHE) b) daně - k ochraně ŽP - silniční daň, mýtné, spotřební daň z uhlovodíkových paliv - ekologická daňová reforma c) sankční platby - pokuty Kolik typu poplatku či daní k ochraně ŽP v CR mame? 10 15 >19 Start the presentation to see live content. For screen share software, share the entire screen. Get help at pollev.com/app III. Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) III- Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci silniční daně, z miner. olejů...) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) 180 tisíc Kč 200 tisíc 36 miliard Kč III. Ekonomické nástroje ZDENĚK DANIELA TATIANA JIŘÍ PAVEL ONDŘEJ SVĚRÁK KOLÁŘOVÁ VILHELMOVÁ MACHÁČEK LANDOVSKÝ VETCHÝ 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace a) daňové úlevy b) finanční podpory c) zálohové systémy - lahve, i PETkv? SVERAK ABY MOHLO BÝT NĚJAKÉ VÍTÁNÍ, MUSÍ BÝT NAPŘED LOUČENÍ 22 III- Ekonomické nástroje 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci silniční daně, daně z minerálních olejů...) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) c) zálohové systémy (lahve...) d) environmentálni pojištění - pojištění odpovědnosti za škodu na ŽP - obvykle se nevztahuje na škody na ŽP samotném, na biodiverzitě a nezahrnuje náklady na sanace pojištění sanačních nákladů - pojištění při dopravě - kryje nehody při dopravě nebezpeč. látek - pojištění skládek - pojištění provozovatelů skládek III. Ekonomické nástroje - zhodnocení Výhody: - Tržní konformita - Nižší náklady regulace - Ekonomická efektivnost - Inovativnost III. Ekonomické nástroje - zhodnocení Výhody: - Tržní konformita - Nižší náklady regulace - Ekonomická efektivnost - Inovativnost Nevýhody: - Nejistý výsledek - Omezený věcný dopad IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování - jedná se o projev principu prevence a UR - potřeba koncepcí jako rámců pro další činnost veřejné správy / regulovaných subjektů IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí - nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování - jedná se o projev principu prevence a UR - potřeba koncepcí jako rámců pro další činnost veřejné správy / regulovaných subjektů - obecný obsah koncepcí: - popis a hodnocení stavu - analýza problémů a rizik - definice cílů - návrh opatření a nástrojů - uplatnění: téměř ve všech oblastech ochrany ŽP IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2030 IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství... IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství... 3) programy - krátko-střednědobé, konkrétní soubor opatření - např.: program zlepšení kvality ovzduší města Brna. X IV. Koncepční nástroje - druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství ... 3) programy - krátko-střednědobé, konkrétní soubor opatření - např.: program zlepšování kvality ovzduší aglomerace Brno, X 4) koncepce - např. Koncepce ochrany přírody a krajiny JČK IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy B) regulace zdrojů znečišťování - plány odpadového hospodářství (ČR, kraje, obce, původce) IV. Koncepční nástroje - uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy B) regulace zdrojů znečišťování - plány odpadového hospodářství (ČR, kraje, obce, původce) C) předcházení rizik - havarijní plány - povodňové plány V - Informační nástroje A) Výchovně-vzdělávacího charakteru - soubor nepřímých nástrojů (zachovávají možnost volby) - pozitivní / negativní motivace - utváření názorů a postojů V - Informační nástroje A) Výchovně-vzdělávacího charakteru - soubor nepřímých nástrojů (zachovávají možnost volby) - pozitivní / negativní motivace - utváření názorů a postojů - různé cílové skupiny - provádějí: veřejná správa, školy neziskové organizace, ... - stát: podpora metodická, finanční - např. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO V - Informační nástroje B) Informativního charakteru - registry apod., - např. Integrovaný registr znečišťování - IRZ RYCHLÉ ODKAZY KALENDÁR Jaká skupina nástrojů OZP nám zbývá? Nobody has responded yet. Hang tight! Responses are coming in, Start the presentation to see live content, For screen share software, share the entire screen, Gethelpatpollev.com/app VL Dobrovolné nástroje umožňují subjektům vzít na sebe při výkonu podnikové činnosti závazek šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí, než vyžadují právní normy ekoznačení EMAS/ISO14001 LCA-E0380 ;-) aRNiKA «Ékk mm*— Naše témata O | O nás O | Nabízíme O Poraďte se © Arnika ve světě O Hlavnf stránka ► Novinky ► NejšetrnějšTnápoiovéobařydJestijdieUCA Filtrovat podle tématu B Nejšetrnější nápojové obaly dle studie LCA zfl.l.zoio-PRAHA | Novinky N a kon ci I istopadu 2009 uveřej n i I o M i n iste rstvo ži votn ího prostřed í stud i i posuzující ekologickou šetrnost nejfrekventovaněji využívaných nápojových obalů na českém trhu. Pro tento účel byla využita metoda LCA (Life Cyde Assessment). Zmíněná metoda posuzuje většinu fází životního cy kl u n ápoj o vých o ba I ú od těž by surov i n, pres vý ro b u, (zn ovu) n apl n ě ní a distribuci obalu, uvedení druhotné odpadové suroviny sběrem a recyklací zpět do oběhu, až po vznik odpadu. Fáze užití do posouzení zahrnuta nebyla. Z obalových materiálů nápojů dostupných na českém trhu. byly ve studii MŽP posuzovány plastové (PETh kovové (hliník), kombinované (nápojový karton) a skleněné obaly. Ze závěrů studie vyplývá, že nejvíce energie je spotřebováno během životního cyklu hliníkových plechovek, nevratného skla a PET lahví. Spotřeba surovin a vcdyjenejzásadnějšíu