U III I R E C E T O X Environmentálni politiky a strategie historie a současnost Mgr. Lukáš Pokorný Seminář E-2000: Seminář ŽP a zdraví II - Environmentálni politiky, strategie a nástroje, 3. dubna 2024 Na zahřátí. Ve kterém roce byl založen UNEP? Jak se jmenuje aktuální nejdůležitější strategický dokument EU o životním prostředí? Uveďte alespoň dva důvody, proč řešíme chemické látky celosvětově. Kdo je aktuálně ministrem ŽP ČR? lul U N I I R E C E T 0 X Environmentálni politiky a strategie - Česká republika Co je environmentálni politika? • Programová koncepční činnost státu na úseku ochrany životního prostredí. Není pouze výsledkem činnosti státu (vlády), ale výsledkem aktivity celého sociálního a hospodářského systému (nevládní organizace, hospodářské a jiné subjekty). Politika a strategie MŽP Základním účelem politiky životního prostredí je poskytovat rámec a vodítko pro rozhodování a aktivity na mezinárodní, celostátní, krajské i místní úrovni, směřující k dosažení dalšího zlepšení kvality životního prostředí jako celku i stavu jeho složek a součástí. Politika životního prostředí se zaměřuje na uplatnění principů udržitelného rozvoje, na pokračování integrace hlediska životního prostředí do sektorových politik a na zvyšování ekonomické efektivnosti a sociální přijatelnosti environmentálních programů, projektů a činností. Kdy se začala rozvíjet environmentálni politika v ČR, resp. ČSSR? MUNI RECETOX Kdy se začala rozvíjet environmentálni politika na území ČR, resp. ČSSR? • Zárodky ochrany ŽP: 1956 - zákon o státní ochraně přírody č. 40/1956 Sb. (zejména ochrana chráněných území, vzácných druhů a stromů ale nulová opora pro ochranu krajiny) • Socialismus: budování těžkého průmyslu, důraz na hospodářství (zničení jednoho z nejkrásnějších královských měst: Most) • Větší rozvoj až v druhé polovině 80. let - velice pomalu, vynucené „zezdola" • Hlavní „povolené66 téma: ochrana přírody (svazy - ČSOP, sdružení, turistika, vzdělávání dětí) • 1989 - demonstrace v severních Čechách kvůli neúnosnému stavu životního prostředí - kyselé deště, měsíční krajina (režim tajil informace o dopadu znečištění na zdraví) • Vůdčí osobnosti: Ivan Dejmal, Bedřich Moldan, Josef Vavroušek (poslední 2 pak po roce 1989 ministři ŽP) MUWI I RECETOX Jak to u nás dřív vypadalo? RECETOX Uhelný vlak před tepelnou elektrárnou v Opatovicích nad Labem (23. ledna 1963) Jak to u nás dřív vypadalo? Zbytky historického Mostu, který musel ustoupit povrchové těžbě hnědého uhlí. (září 1975) RECETOX Jak to u nás dřív vypadalo? Kalové laguny u ostravské chemičky Ostramo patřily donedávna k největším ekologickým katastrofám v republice. Likvidace tisíců tun jedovatých látek obsahujících rakovinotvorné polychlorované bifenyly (PCB) už stála přes 3 miliardy korun. Snímek je roku 1993. RECETOX Vývoj legislativy k ZP Od kdy máme na našem území legislativu k životnímu prostředí? • Počátky v 18. - 19. století (hlavně lesy v roce 1852 přijat lesní zákon (č. 25/1852), platil až do 1960! • 1956 - zákon o státní ochraně přírody č. 40/1956 Sb. (Zejména ochrana chráněných území, vzácných druhů a stromů ale nulová opora pro ochranu krajiny - první národní park: 1963 - kterv?) • 1986-88 usnesení vlády k ochraně ŽP, příprava tzv. rámcového zákona o ŽP • (nedokončeno, ale byly to nedostatečné a neúčinné pokusy) • Svět? Např. nejstarší národní park? Víte kdy a kde? • Po roce 1990 - co se muselo urgentně vyřešit? MUNI RECETOX Historie environmentálni politiky v Evropě • 1957 Římské smlouvy zřízení EHS, žádná koncepce ochrany ŽP • 1973 První akční program pro ŽP (inspirován konferencí o ŽP ve Stockholmu) • 1982 - 1986 Třetí akční program - integrace politiky ŽP do řízení ostatních oblastí politiky ES • 1987 Jednotný evropský pakt = začlenění kapitoly „Životní prostředí" do Římské smlouvy • 1992 Maastrichtská smlouva = trvale udržitelný růst a princip předběžné opatrnosti • 1993 Pátý akční program - „Směrem k udržitelnosti" • 2001 - 2010 Šestý akční program: „Životní prostředí 2010: naše budoucnost, naše volba" • 2012-2020 Sedmý akční program: Spokojený život v mezích naší planety • 2020 a dále Zelená dohoda pro Evropu (EU Green Deal) MUNI RECETOX Vývoj legislativy k ZP 90. léta - boom... • Po r. 1990 - rychlý rozvoj: instituce, politiky, konkrétní opatrení • První mezinárodní akce celoevropského významu: 1. ministerská konference ŽP pro Evropu v Dobříši (1991) • Video: https://voutu.be/5zDmwGlabDE Vznik hlavních institucí: MŽP (1989, resp. 1990), ČIŽP (1991) Státního fondu ŽP ČR Ustavení národních parků: 1991 - Šumava a Podyjí Ministerstvo životního prostředí: viz další slide MUMI I RECETOX Historie a poslání MŽP Dokázali byste jmenovat Ministerstvo životního prostředí (M2P) bylo zřízeno 19. prosince 1989 zákonem ČNR č. 173/1989 Sb. k 1. lednu 1990 jako ústřední orgán státní správy a orgán vrchního dozoru ve věcech životního prostředí. MŽP je ústředním orgánem státní správy pro: ochranu přirozené akumulace vod ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti podzemních a povrchových vod ochranu ovzduší ochranu přírody a krajiny aspoň dva m inistry/m inistryně ■ ochranu zemědělského půdního fondu ŽÍVOtľlíhO pľOStredí ČR? výkon státní geologické služby ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod geologické práce a ekologický dohled nad těžbou odpadové hospodářství posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují hranice státu myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích ■ státní ekologickou politiku. K zabezpečení a kontrolní činnosti vlády České republiky Ministerstvo životního prostředí koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev a ostatních U II íl T I DPPETflY ústředních orgánů státní správy České republiky. U A Přehled ministrů životního prostředí ČR: 1.1.1990 - 24.1.1991 Prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc. (OF, pozd.ODS) 20.2.1991 - 2.7.1992 Ing. Ivan Dejmal (ODA) 2.7.1992 - 4.7.1996 Ing. František Benda, CSc. (KDS, pozd. ODS) 4. 7.1996 - 20.2.1998 Ing. Jiří Skalický (ODA) 27.2. - 22.7.1998 RNDr. Martin Bursík (KDU-ČSL) 22. 7.1998 - 17. 7.2002 RNDr. Miloš Kužvart (ČSSD) 17.7.2002 - 4.9.2006 RNDr. Libor Ambrozek (KDU-ČSL) 4.9.2006 - 9.1.2007 Ing. Petr Jan Kalaš (nestraník) 9.1.2007 - 8.5. 2009 RNDr. Martin Bursík (SZ) 8.5.2009 - 30.11.2009 doc. RNDr. Ladislav Miko, PhD. (nestraník) 30.11.2009 -19.3.2010 JUDr. Jan Dusík, M.Sc (nestraník) 22.3.2010 -15.4.2010 Ing. Jakub Šebesta, (nestraník) 15.4.2010 -13.7. 2010 Ing. Rut Bízková, (nestraník) 13.7.2010 -15.12.2010 Mgr. Pavel Drobil (ODS) 17.1.2011 -10.7.2013 Mgr.Tomáš Chalupa (ODS) 10.7.2013 - 29.1.2014 Mgr. Tomáš Jan Podivínský (nestraník) 29.1.2014-16.12.2021 Mgr. Richard Brabec (ANO) 17.12.2021 - součaonost - Ing. Bc. Anna Hubáčková (KDU-ČSL) Obecné předpisy související s ochranou životního prostředí Do roku 1998 přijaty nejdůležitější zákony týkající se ochrany životního prostředí • Zákon č. 2/1969 Sb. o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR (v platném znění dodnes) • Zákon č. 282/1991 Sb. o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa (jaká kauza z poslední doby ji dostala do popředí mediálního zájmu?) • Zákon č. 388/1991 Sb. o Státním fondu životního prostředí ČR (financování ochrany ŽP) • Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny • Zákon č. 17/1992 Sb. o životním prostředí • Zákon č. 123/1998 Sb. o právu na informace o životním prostředí (Aarhuská úmluva) MUNI I RECETOX Ministerstvo životního prostredí ČR • Zpočátku široké kompetence, během 90. let o ně přišlo (územní plán, vodní hospodářství) • „Duhový program" - první ucelená vládní ekologická politika na našem území • 1995-Státní politikaŽP • 1998 - zahájení přístupových rozhovorů do EU - ŽP velmi důležitá oblast • 1999 - Nová státní politika ŽP (rozvádí koncept udržitelného rozvoje) • 2003-SPŽP (2004-2013) • 2012-2020 SPŽP • SPŽP 2030 - schváleno v lednu 2021 MUNI RECETOX Strategické plánování: Strategická mapa - Ministerstvo životního prostredí (verze srpen 2019) Hl Lií 8&1 z u v: C c ■ľj u Ochrana akumul. vod, vod. zdrojů a Jakosti vod Ochrana zeměděl, půdniho fondu Ochrana horninového prostředí, geologie Informační svatům ŽP, monitoring, ESV, EMAS Strategický rámec Česká republika 2030 (2017) Implementační plán Strategického rámce Česká republika 2030 [2018) Státní politika životního prostředí ČR 2012-2020 (akt.2016) Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (2015) Národní akční plán adaptace na změnu klimatu (2017) Střed-ědooá s tra tea-e (do 2020) zlepšeni kvality ovzduší v ČR (2015) Národní program i snižování emisí ČR (2015) I Plány zlepäování kva i ty ovzduší (2016) Politika ochrany klimatu (20171 V_- I Koncepce ochrany před následky sucha na území ŮR (201 Strategie ochrany tjiolog.-ozrran tu jioIoľ. sti Cl R (2016) Statní proararn cdira-y ar'-ody a krajiny (akl.2009) Koncepce ^ záchran, programů a L:royr. Liéíe (2014) Národní plány povodí(20J5) \ Plá-y urc zvládání povodňových rizik (2015) Koncepce zprůced-ění řiíni síle ČR (2014) .■ Aklual zoua-ý Národní i'rialeTie-tacní plán Stockholmské úmluvy o jeríisle t "ich organických polulanlech na léta 2016-2023 \^ (2017) j í \ Koncepce ' environmentálni aezpecnosli 2016-2020, s vyvlečen do roku 2030 (2015) Program předcházení vz'iku odpadů ČR (2014) ^—'_y \ Plán ocpadového hospodářství ČR pro oadobí 2015-202i (2014) V. Clrkulámí Česko 2040 [v pT(pravé) V_J Národní program čistší produkce (2007) Státní program environmenlalního vzdelávaní, výchovy a osvěty a e viru n entá rííhu poraJtíriíjtv' na léta 2016-2025(2016) Akt-al zovaný p-ugran EMAS (2002) Nárucní piagra-n ] e-viro-rrenlá ního znaCerií (2007) Konceoce MA21(2012) f AP pro roky 2016-2018 ke I Koncepci MA21{20-6) ľ) RECETOX 1. Udržitelné využívání přírodních zdrojů 2. Ochrana klimatu a zlepšení ovzduší 1.1 Zajištěni ochrany vod a zlepšování jejich stavu 1.2 Předcházení vzniku odpadů, zajištění jejich maximálního využití a omezování jejich negativního vlivu na životni prostředí, Podpora využívání odpadů jako náhrady přírodních zdrojů 1.3 Ochrana a udržitelné využívání půdy a horninového prostředí l OQ Ulil ) SPŽP 2012-2020 2.1 Snižování emisí skleníkových plynů 2.2 Snížení úrovně znečištění ovzduší 23 Efektivní a k přírodě šetrné využívání obnovitelných zdrojů energie a zvýšení energetické účinností v_0# H H „Zajistit zdravé a kvalitní životní prostředí pro občany žijící v České republice, výrazně přispět k efektivnímu využívání veškerých zdrojů a minimalizovat negativní dopady lidské činnosti na životní prostředí, včetně dopadů přesahujících hranice státu, a přispět tak k zlepšování kvality života v Evropě i celosvětově." Prioritní osy a strategické cíle SPŽP 2012-20 3. Ochrana přírody a krajiny 3.1 Ochrana a posílení ekologické stability krajiny a udržitelné hospodaření v krajině 3.2 Zachování přírodních a krajinných hodnot 3.3 Zlepšení kvality prostředí v sídlech Mr. ta 4. Bezpečné prostředí 4.1 Předcházení rizik 4.2 Zmírňování dopadů nebezpečí, včetně mimořádných událostí a krizových MUNI RECETOX Práce ve skupinách - jaké společensko-vědní vstupy ovlivnily tvorbu SPŽP? - co je úkolem SPŽP 2030? - k čemu by měla vést opatření SPŽP? - jak se do SPŽP promítly Cíle udržitelného rozvoje? - jaká jsou tři základní oblasti SPŽP? - o co se SPŽP 2030 opírá? kdo se zpracování dokumentu v nejširším slova smyslu účastnil? - jak byla zapojena veřejnost? U l\l I RECETOX SPZP...jak na to? 3 kritéria pro prioritizaci témat: • ZHODNOCENÍ současného stavu životního prostředí a předpokládaného vývoje životního prostředí, včetně výsledků plnění předchozích SPŽP = kritérium: Záměrem je reagovat na nejzásadnější problémy v oblasti životního prostředí s cílem zlepšit nevyhovující stav či udržet dobré podmínky; • EU ZÁVAZKY - plnění závazků vyplývajících ze schválené environmentálni legislativy EU. ČR musí sice plnit všechny povinnosti dané národní a evropskou legislativou, pro stanovení priorit SPŽP se vybírají ty s největším dopadem na zlepšení kvality životního prostředí v ČR; • MEZINÁRODNÍ ZÁVAZKY - plnění nejdůležitějších závazků z vybraných mnohostranných environmentálních smluv, jichž je ČR smluvní stranou a které jsou nejvíce relevantní pro zlepšení podmínek životního prostředí v ČR, a z působení ve vybraných mezinárodních organizacích. M U N I I R E C E T 0 X SPŽP 2030 STRUKTURA SPZP 2030 Životní prostředí a zdraví 1. Voda 2. Ovzduší 3. Rizikové látky 4. Hluk a světelné znečištění 5. Mimořádné události 6. Sídla Iv Přechod ke klimatické neutralitě a oběhovému hospodářství 2.1 Prechod ke klimatické neutralitě 2.2 Přechod na oběhové hospodářství Příroda a krajina 1. Ekologicky funkční krajina 2. Zachování biodiverzity a přírodních a krajinných hodnot Průřezové nástroje Nástroje přímé regulace a výkonu státní správy Ekonomické nástroje Dobrovolné nástroje EWO Ostatní nástroje Hclitika „ prostredí České republiky 2030 i gm m 1 do 2050 UNI RECETOX SPŽP 2030 STRUKTURA SPZP 2030 Úvodní část o SPŽP shrnutí stavu ŽP externí vlivy (Socioekonomický vývoj, Globálnítlaky na životní prostředí ČR) mezinárodní dimenze Návrhová část vize SPŽP přehled cílů SPŽP (vč. vizí tematických oblastí) jednotlivé kapitoly Přílohy: analytická část (vč. SWOT) přehled indikátorů SPŽP vazba na ostatní strategie česká a evropská legislativa mezinárodní úmluvy OSVETA, MEZINÁRODNI DIMENZE, SOCIÁLNÍ PŘESAHY, MEZINÁRODNÍ ZÁVAZKY VIZE SPŽP 2030 UNI RECETOX SPŽP 2030 1. ŽIVOTNI PROSTREDÍ A ZDRAVÍ Vize: Česká republika v roce 2050 disponuje kvalitním a bezpečným životním prostředím _0> u OJ +-> fTJ CO 1.1 Dostupnost vody je zajištěna a její jakost se zlepšuje 1.2 Kvalita ovzduší se zlepšuje 1.3 Expozice obyvatel a životního prostředí nebezpečným chemickým látkám se snižuje r 1. Jakost povrchových vod se zlepšuje 2. Jakost podzemních vod se zlepšuje 3. Zásobování obyvatelstva pitnou vodou s vyhovující jakostí se zlepšuje 4. Čištění odpadních vod se zlepšuje 5. Efektivita využívání, vč. její recyklace, se zvyšuje L 1. Emise znečišťujících látek do ovzduší se snižují 2. Imisní limity znečišťujících látek jsou dodržovány 3. Přeshraniční přenos znečišťujících látek se snižuje 1. Emise a úniky nebezpečných chemických látek do všech složek životního prostředí se snižují 2. Kontaminovaná území, vč. starých ekologických zátěží, jsou evidována a účinně sanována J ""N -J -J OJ U u QJ Q_ CO Jaké dříve neexistující problémy dnes Zatěžují zdraví lidí? (nápověda: v rozvojových zemích většinou neresi) UNI RECETOX SPŽP 2030 1. ŽIVOTNI PROSTREDÍ A ZDRAVÍ Vize: Česká republika v roce 2050 disponuje kvalitním a bezpečným životním prostředím u O OJ 03 1.4 Hluková zátěž a světelné znečištění se snižují 1.5 Připravenost a resilience společnosti vůči mimořádným událostem a krizovým situacím se zvyšuje 1.6 Adaptovaná sídla umožňují kvalitní a bezpečný život obyvatel 1. Hluková zátěž obyvatelstva a ekosystému se snižuje 2. Světe I né z n ečištěn í se s n ižuje 1. Připravenost, resilience a adaptace na extremitu počasí se zvyšuje 2. Negativní dopady mimořádných událostí a krizových situací antropogenního a přírodního původu jsou minimalizovány 3. Vznik mimořádných událostí a krizových situací antropogenního původu je minimalizován 1. Sídla se účinně adaptují na rizika spojená se změnou klimatu 2. Rozvoj sídel je koncepční, přednostně jsou využívány brownfieldy a již využité území 3. V sídlech je zaveden systém hospodaření s vodou, vč. vody srážkové 4. Kvalita zelené infrastruktury přispívající ke zlepšení mikroklimatu v sídlech se zvyšuje J —