LifeB – Laboratoř interakce a funkce esenciálních Biomolekul Ilustrace ve vědě atraktivní a srozumitelné grafické zobrazování ve výzkumu a vzdělávání ILLU01 FGP – Funkční genomika a proteomika Fluorescenční metody | C7230 | Ctirad Hofr – LifeB | FGP | NCBR1 Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI2 Přehled kurzu 1. Co je cílem kurzu? 2. Jaká bude struktura kurzu? 3. Co se v kurzu naučíme? 4. Jak se budeme hodnotit? 5. Jak můžeme přispět k lepší a zábavnější výuce? Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI3 1. Cíl kurzu • Naučit se atraktivně vizualizovat výsledky, principy a myšlenky • Seznámit se se zásadami účinného zobrazování • Získat přehled o současných možnostech prezentování Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI4 2. Jaká bude struktura kurzu 9 výukových lekcí teoretický úvod, praktické ukázky tvorby 3 výuková videa podrobné tutoriály s popisem 4 samostatné projekty aplikace získaných znalostí při praktické vizualizaci 1. DNA 2. Graf 3. Experimentální schéma 4. Grafický abstrakt Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI5 3. Co se naučíme • Vědecky ilustrovat – objevíte umění vědecké ilustrace, od skicování až po vytváření přehledných zobrazení. • Vizualizovat data – pochopíte principy vizualizace dat, naučíte se zobrazovat data jasně a poutavě. • Používat software – získáte praktické zkušenosti s programy Inkscape, BioRender a PowerPoint. Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI6 4. Jak se budeme hodnotit • Průběžně řešené samostatné projekty • DNA, Grafy, Experimentální schéma • Vzájemné samohodnocení kolegy z kurzu – důležitá je vzájemná souhra. • Závěrečný samostatný projekt • Grafický abstrakt – shrnutí všeho, co se naučíme • Hodnocen lektory kurzu Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI7 5. Jak můžeme přispět k lepší výuce? 1. Připojte se a buďte součástí – staňte se součástí výuky. Ptejte se a sdílejte své myšlenky, budeme se učit navzájem. 2. Buďte v pozitivní, buďte ohleduplní – Udržujme pozitivní atmosféru. Se vzájemným respektem budou to půjde lépe. 3. Předběhněte čas – Odevzdávání včas pomůže nám i kolegům a dostat rychlejší zpětnou vazbu. Win-win! 4. Buďte slyšet – Máte nápad, jak zlepšit hodiny? Sdílejte ho! Vaše konstruktivní zpětná vazba pomůže nám všem. 5. Technologie je přítel – Používejme technologické aplikace a nástroje AI, aby učení bylo interaktivní a zábavné. 6. Staňte se kapitánem svého vzdělávacího plavidla – Ponoříme se do čtení, prozkoumáme nová témata a vplujeme do přednášek s plnou parou připravenosti a odhodlání. Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI8 Sylabus přednášek a konzultací I 1. 23. února: Úvod do světa vědecké ilustrace. Inkscape I Nastavení a orientace v InkScape 2. 1. března: Ilustrace jako vědecký jazyk Význam ilustrace ve vědecké publikaci. Inkscape II, vytváření základních tvarů pomocí shape builder, použití pera pro vytváření vlastních tvarů 3. 8. března: Barvy jako nástroj zvýraznění - strategie použití barev pro zvýraznění ilustrace. Inkscape III – nastavení barev výplně a obrysů. Tomáš Brom Samostatný projekt I – Dvoušroubovice DNA. 4. 15. března: Konzultace I online řešení konkrétních problémů, otázky předem Ctirad, Tomáš, Pavel 5. 22. března: Typografie v ilustraci Používaní fontů a textu. Pavel Veverka Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI9 Sylabus přednášek a konzultací II 7. 5. dubna: Vizualizace dat - vytváření grafů, OriginLab, PowerPoint tipy a triky Martin Stojaspal Samostatný projekt II – Vytvoření tří typů nejběžnějších grafů - Samohodnocení 8. 12. dubna: Konzultace II přes Teams, řešení - konkrétní problémy, napsat otázky předem Ctirad Tomáš Pavel 9. 19. dubna: Nastavení rozměrů obrázků: 1/2 a rozměry podle sloupců textu Vytváření schémat a nákresů, vše začíná tužkou a papírem, Biorender, inspirace - bezplatně, grafika placená. Samostatný projekt III – Experimentální schéma - Samohodnocení 10. 26. dubna: Konzultace III přes Teams, řešení - konkrétní problémy, napsat otázky předem Ctirad Tomáš Pavel 11. 3. května: Vyprávění příběhů - strategie a možnosti. Využití AI při přípravě ilustračních obrázků Tomáš a Pavel 12. 10. května: Vytváření grafického abstraktu –optimální rozložení a barev prvků, použití šipek a zoomu Závěrečná konzultace přes Teams Ctirad Tomáš Pavel Závěrečný projekt – Grafický abstrakt – Hodnocení lektory Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI10 Co je vědecká ilustrace Definice: Vědecká ilustrace je způsob komunikace složitých konceptů a detailů pomocí atraktivních a snadno pochopitelných obrázků. Role vědce-umělce: Vědecký ilustrátor vytváří přesné reprezentace předmětů pomocí technických uměleckých a estetických dovedností a vědecky informovaných pozorování. Využití: Ilustrace a modely poskytují vizuální vysvětlení a zobrazení, které pomáhají témata přístupná a atraktivní pro publikum všech úrovní. Rozmanitost: Předměty vědeckého uměleckého díla jsou velmi rozmanité, sahají téměř do všech oblastí vědy, od mikrosvěta po astrofyziku. Vědecká ilustrace je umění ve službách vědy. https://fi.edu/en/blog/scientific-illustration-what-it Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI11 Dopad vědecké ilustrace • Co rozhoduje o tom, jestli čtenář přečte náš článek? 1. Název článku 2. Abstrakt 3. Kvalita a atraktivita ilustrací a obrázků • Vědecká ilustrace je jedním z trojice hlavních parametrů rozhodujících o úspěšnosti = čtivosti publikace. https://www.nature.com/articles/d41586-020-02660-3 Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI12 Jak poznáme dobrý vědecký obrázek • Dobrý vědecký obrázek lze rozeznat podle následujících kritérií: • Přesnost: Obrázek by měl přesně a věrně reprezentovat vědecký koncept nebo objekt. • Informační hodnota: Obrázek by měl poskytnout užitečné a relevantní informace, které pomáhají čtenáři lépe porozumět prezentovanému tématu. • Srozumitelnost: Obrázek by měl být snadno srozumitelný a měl by pomoci zjednodušit složité koncepty. • Estetika: Obrázek by měl být vizuálně přitažlivý a měl by přispívat k celkové prezentaci a čitelnosti publikace. • Reprodukovatelnost: Je důležité uvést klíčové informace o tom, jak byly obrázky vytvořeny, například značku, model a objektiv mikroskopu, který obraz pořídil. https://www.nature.com/nature-index/news/three-ways-to-make-your-scientific-images-accurate-informative-accessible Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI13 Vědecká ilustrace I Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI14 Vědecká ilustrace II https://undsci.berkeley.edu/science-flowchart Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI15 Co prakticky potřebujeme pro tvorbu ilustrace Počítač – jakýkoliv Polohovací zařízení – myš 3-tlačítka, magic pad Software – Inkscape, MS Office Ilustrace ve vědě – ILLU01 | LifeB – FGP – NCBR | SCI MUNI16 Zdroje další inspirace • Inkscape tutorials - DrawBioMed • Inkscape tutorials - Logos by Nick • Christopher Gutiérrez - Making Scientific Figures