Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Roman Plch, Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 9. 4. 2014 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz Opakování a doplnění minulé přednášky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Sazba testu Shortquiz s Choices \begin{shortquiz}[JmenoTestu] ... text ... \begin{questions} % začátek otázek \item ... zadání otázky ... \begin{answers}{pocet-sloupcu} % začátek nabízených odp. \bChoices[pocet-sloupcu] % začátek výčtu možností ... \Ans0 chybná odpověď \eAns % ukončení odpovědi ... \Ans1 správná odpověď \eAns ... \eChoices % konec výčtu možností \end{answers} % konec seznamu odpovědí \item ... % začátek další otázky \end{questions} % konec otázek \end{shortquiz} % konec shortquizu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Připomeňme si z minulé přednášky ukázku otázek s výběrem z nabízených možností : Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes). Tento styl je implicitní v prostředí shortquiz*. Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Připomeňme si z minulé přednášky ukázku otázek s výběrem z nabízených možností : Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes). Tento styl je implicitní v prostředí shortquiz*. Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Link Style – abecední seznam tj. možnosti typu (a), (b), (c), . . . Tento styl je implicitní v prostředí shortquiz: Kvíz. Je rovnice y (x) − 3y (x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Všimněte si! V prvním testu, tedy v prostředí shortquiz*, jsou vypnuta vyskakovací okna s informací o správnosti naší odpovědi. Toho lze dosáhnout příkazem \sqTurnOffAlerts. Nastavení vrátíme zpět příkazem \sqTurnOnAlerts (defaultní nastavení). Pozor! V prostředí shortquiz tento příkaz nefunguje. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Všimněte si! V prvním testu, tedy v prostředí shortquiz*, jsou vypnuta vyskakovací okna s informací o správnosti naší odpovědi. Toho lze dosáhnout příkazem \sqTurnOffAlerts. Nastavení vrátíme zpět příkazem \sqTurnOnAlerts (defaultní nastavení). Pozor! V prostředí shortquiz tento příkaz nefunguje. Implicitní název testu v prostředí shortquiz* či shortquiz je změněn na . Toho docílíme předefinováním příkazu \sqlabel. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Opakování – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Zdrojový kód prvního testu: % predefinovani implicitniho jmena "Kviz": \renewcommand\sqlabel{\textcolor{red}{% $\blacktriangleright$}} \sqTurnOffAlerts \begin{shortquiz*}[sq-DR1] Je rovnice $y^3(x) - 3 y^2(x) + 3y(x) -1 = 0$ diferenciální? \begin{answers}{4} \Ans0 ano &\Ans1 ne \end{answers} \end{shortquiz*} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Typy testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) Testy s celkovým vyhodnocením Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Testy s celkovým vyhodnocením – prostředí quiz Nechť je dána rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0. 1. Jedná se o diferenciální rovnici? (a) ano (b) ne 2. Pokud se jedná o diferenciální rovnice, doplňte její řád, jinak zapiště "0". Pole skóre Pole bodů Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Testy s celkovým vyhodnocením – prostředí quiz pro tvorbu větších testů možné zadat více otázek výčtovým prostředím questions, jednotlivé otázky pak začínají příkazem \item můžeme využívat otázky doplňovací i otázky s výběrem z možností odpovídat na otázky je možné až po spuštění testu tlačítkem Start testu a ukončíme jej tlačítkem Konec testu celkové vyhodnocení testu až po ukončení testu, je tedy možné otázkám přidělovat různé bodové ohodnocení vyhodnocení obstarávají políčka ScoreField, PointsField, PercentField, eqButton a AnswerField jeden povinný parametr – jedinečný název testu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Testy s celkovým vyhodnocením – prostředí quiz Základní struktura \begin{quiz}{q1} % <-- jednoznačné jméno Případný komentář k~celému testu \begin{questions} % začátek otázek \item Zadání první otázky ... \item další otázka ... \end{questions} % konec otázek \end{quiz} % konec quizu \eqButton\currQuiz % Tlačítko "Oprava" Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz Získané body: \PointsField\currQuiz Procentuální úspěšnost: \PercentField\currQuiz Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Sazba předcházejícího příkladu (strana 10) \begin{quiz}{qEx1} Nechť je dána rovnice $y’’’(x) - 2xy(x) + (y’)^2(x) = 0$. \begin{questions} \item Jedná se o~diferenciální rovnici? \begin{answers}{4} \bChoices \Ans{1} ano\eAns \Ans{0} ne \eAns \eChoices \end{answers} \item Pokud se jedná o~diferenciální rovnici... \RespBoxTxt{3}{0}{1}{0} \CorrAnsButton{Diferenciální rovnice 3. rádu.} \end{questions} \end{quiz} \begin{flushright}Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz \end{flushright} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Vyhodnocení testů v prostředí quiz správná odpověď označena zelenou fajfkou . správné zodpovězení označeno zelenou tečkou G, nesprávné červeným křížkem . pokud byla doplňovací otázka (či podotázka) zodpovězena správně, rámeček zezelená, jinak zčervená. Hodnotící pole: Počet správných odpovědí: \ScoreField{nazev-testu} Získané body: \PointsField{nazev-testu} Procentuální úspěšnost: \PercentField{nazev-testu} Parametr nazev-testu je stejný jako název celého testu, který je uvedený u příkazu quiz. Tento název lze nahradit makrem \currQuiz, které se odvolává na název aktuálního testu, např. \ScoreField\currQuiz. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Bodování testů v prostředí quiz Body přidělíme, následně po \item, příkazem \PTs{hodnota}. Pokud tento příkaz neuvedeme, počítá se implicitně jeden bod za otázku. U otázek s výběrem z nabízených možností se navíc body uvádějí volitelným parametrem příkazu \Ans tj. \Ans[body]{hodnota}. Chceme-li zobrazit body, které: je možno získat, pak v hlavičce dokumentu uvedeme příkaz \PTsHook{[\eqPTs\text{b.}]}, kde se makro \eqPTs odvolává na hodnotu zadanou jako povinný parametr příkazu \PTs, příkaz \textb. nastaví, jaký text se bude k počtu bodů vypisovat. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením jsme získali, pak povolíme jejich zobrazení u každé otázky příkazem \showCreditMarkup. Implicitně se za získanými body objeví zkratka pt nebo pts), což můžeme přejmenovat na české „b“ příkazy \ptLabel{b} a \ptsLabel{b}. Tyto příkaz můžeme uvést v záhlaví dokumentu nebo před testem. Zobrazování bodů zpětně zakážeme příkaz \hideCreditMarkup. Povolení záporných bodových součtů provedeme příkazem \negPointsAllowed, který umístíme do hlavičky dokumentu. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Bodování testů v prostředí quiz - ukázka 1. [1b.] Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t 2. [2b.] Vypočítejte ∂ ∂x 5x2y = Správně zodpovězené otázky: Získané body: Procento úspěšnosti: Zobrazení správného výsledku: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Bodování testů v prostředí quiz – ukázka Zdrojový kód předchozího testu \begin{quiz}{Q1bodovani} \begin{questions} \item\PTs{1} Které z~následujících ... \begin{manswers}{4} \bChoices \Ans[-0.5]{0} $y=\E^t$\eAns \Ans[0.5]{1} $y=\E^{-t}$\eAns \Ans[0.5]{1} $y=t\E^{-t}$\eAns \Ans[-0.5]{0} $y=t^2\E^{-t}$\eAns \eChoices \end{manswers} \item\PTs{2} Vypočítejte $\dfrac{\partial}{\partial x}...$ \RespBoxMath{10*x*y}(xy){4}{.0001}{[0,1]x[0,1]}% \hspace{2mm}\CorrAnsButton{10*x*y} \end{questions} \end{quiz}\hspace{2mm}\eqButton\currQuiz\\ Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Jednotlivá hodnotící pole můžeme vysázet například v tabulce: \begin{tabular}{ll} Správně zodpovězené otázky:& \ScoreField{Q1bodovani}\\ Získané body:& \PointsField{Q1bodovani}\\ Procento úspěšnosti:& \PercentField{Q1bodovani}\\ Zobrazení správného výsledku:& \AnswerField{Q1bodovani} \end{tabular} Pozor! Pokud máme v testu pole pro doplnění matematického výrazu a k němu odpovídající příkaz \CorrAnsButton, pak se stisknutím tlačítka Opravit objeví za doplňovacím polem tlačítko Ans. Aby si uživatel mohl zobrazit správnou odpověď, je třeba ješte vytvořit pole pro zápis této odpovědi příkazem \AnswerField. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Možnosti v zadávání bodů u otevřených otázek a případné chyby Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? 1. [1b.] U příkazů Ans neuvedeme žádné body. (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t 2. [1b.] Chyba: Součet bodů u příkazů Ans = hodnotě u PTs (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t 3. Chyba: Neuvedeme příkaz PTs: (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t Správně zodpovězené otázky: Získané body: Procento úspěšnosti: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi Vyplňování testů je příjemnější, pokud jsou otázky s jednou či s více správnými možnostmi vzhledově jednoznačně odlišeny, aby respondent věděl, kolik na danou otázku může očekávat odpovědí (jednu či více). Právě k tomuto účelu můžeme v rámci prostředí quiz využít Link a Form styly otázek. Jako příklad uveďmě následující dva testy. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi V rámci jednoho testu typu quiz změníme zaškrtávací čtverečky na abecední výčet příkazem \useForms, zpět na čtverečky pak příkazem \useLinks. Příkazy uvádíme před daným prostředím answers či manswers. Více správných odpovědí – form style (čtverečky) 1. [2b.] Která z následujících funkcí je řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Právě jedna správná odpověď – link style (abecední seznam) 2. [1b.] Je rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Testy s celkovým vyhodnocením Vzhled testů v prostředí quiz Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi V rámci jednoho testu typu quiz změníme zaškrtávací čtverečky na kruhy příkazem \useMCCircles, zpět na čtverečky nastavíme nabízené možnosti odpovědí příkazem \useMCCRects. Více správných odpovědí – čtverečky 1. [2b.] Rozhodni, která následující diferenciální rovnice je lineární. y + ex y = x2y2 y + sin x = x3y xy + ln x − x2y = 0 y + cos y = tan x Právě jedna správná odpověď – kolečka 2. [1b.] Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Nastavení vzhledu tlačítek Nastavení vzhledu tlačítek Tlačítka pro zahájení a ukončení testu vygenerujeme příkazy \useBeginQuizButton[\BC{0 0 1}\CA{Start testu}\rectW{3cm}] \useEndQuizButton[\BC{1 0 0}\CA{Konec testu}\rectW{3cm}] v hlavičce dokumentu. Volitelný parametr \BC zadává barvu rámečku tlačítka (pomocí RGB modelu), \rectW definuje šířku tlačítka, volbou \CA můžeme měnit text tlačítka, volbou \TU text při umístění ukazatele na tlačítko, atd. Tyto volby můžeme použít pro změnu vzhledu kteréhokoliv z tlačítek. \eqButton[\CA{Správne}]\currQuiz Globální modifikaci vzhledu tlačítek provedeme příkazem \everyButton. Např. \everyCorrAnsButton{\CA{?}\TU{Správná odpoved.}} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Obrázky v testech Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) Začlenění obrázků do testů Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Obrázky v testech Pojem funkce Na základě grafu funkce vyberte graf jejích vrstevnic. (a) 1 −1 −2 20 3 1 x 0 2 −2 −1 y −3 (b) −0,8 −3,2 2,4 −1,6 −4,0 4,0 −4,0 0,8 y −3,2 −2,4 2,4 1,6 −0,8 0,0 −2,4 4,0 x 0,8 3,20,0 3,2 1,6−1,6 (c) 3,2 0,0 y 0,8 1,6 x 2,4 0,0 4,0 4,0 −2,4 −1,6−2,4 −0,8 −3,2 −1,6 −4,0 −0,8 −4,0 0,8−3,2 2,4 1,6 3,2 Počet správných odpovědí: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Obrázky v testech Začlenění obrázků do testů – sazba pomocí minipage \begin{answers}{3} \bChoices \Ans[1]{1} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr1.pdf} \end{minipage}% \eAns \Ans{0} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr2.pdf} \end{minipage}% \eAns \Ans{0} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr3.pdf} \end{minipage}% \eAns \eChoices \end{answers}