Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 17. 4. 2013 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 1. Podrobné řešení otázek Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Některé otázky v testu je vhodné doplnit podrobnějším řešením. Takové otázky pak v testu poznáme tak, že mají zelené orámování kolem tlačítka Ans, kterým nás upozorňují na proklik k řešení. K samotnému řešení se dostaneme kliknutím (Shift + klik) na tlačítko Ans. Konkrétní sazba řešení: řešení příkladu uzavřeme v prostředí solution (které následuje hned za prostředím answers) u jednotlivých otázek udáme volitelným parametrem místo určení pro řešení, tedy: parametr jednoznačné jméno u prostředí answers či manswers. čtvrtý parametr #4 matematické (\RespBoxMath) a (\RespBoxTxt) textové otázky. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Prostředí quiz* Znáte tvůrce TEXu? Knuth Lamport Carlisle Rathz Prostředí shortquiz Znáte tvůrce TEXu? (a) Knuth (b) Lamport (c) Carlisle (d) Rathz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek s výběrem možností \begin{quiz*}{qzTeXl} Znáte tvůrce \TeX{}u? \begin{answers}[knuth]4 \Ans1 Knuth &\Ans0 Lamport &\Ans0 Carlisle &\Ans0 Rathz \end{answers} \begin{solution} \par \noindent Ano, Donald Ervin Knuth... \end{solution} \end{quiz*}\quad\ScoreField\currQuiz\eqButton\currQuiz Všimněte si, že jsme museli kromě prostředí solution (které následuje hned za prostředím answers) uvést také volitelný parametr [knuth]. Hodnotou tohoto parametru je jednoznačné jméno místa určení pro řešení otázky daného kvízu. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u textové či matematické otázky 1. Je rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 diferenciální rovnice? Pokud ano, doplňte její řád, jinak zapiště "0". 2. Derivujte d dx sin2 (x) = Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Sazba předchozího testu: \begin{quiz}{JednoznacneJmeno} \begin{questions} \item Je rovnice ... \RespBoxTxt[\rectW{1.5cm}\Q{1}]{2}{0}∗{1}{3} \CorrAnsButton{Diferenciální rovnice 3. rádu.} \begin{solution} V dané rovnici ... \end{solution} \item Derivujte ... \RespBoxMath{2*sin(x)*cos(x)}∗{4}{.0001}{[0,1]} \CorrAnsButton{2*sin(x)*cos(x)} \begin{solution} Derivujeme ... \end{solution} \end{questions} \end{quiz}\ScoreField[\rectW{1.2in}]\currQuiz \eqButton\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek \begin{solution} \begin{quote} ... Komentář či řešení vztahující se ke správné odpovědi, které díky prostředí quote bude vysázeno italikou. \end{quote}+ \end{solution}+ Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Textová otázka a bodování po částech Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2. Textová otázka a bodování po částech Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Textová otázka a bodování po částech Textová otázka a bodování po částech Kteří dva matematici ze 17. století jsou považování za zakladatele matematické analýzy? 1. Odpověď s bodováním po částech 2. Stejná otázka – pole s odpovědí na více řádků, doplněno řešení Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Textová otázka a bodování po částech Textová otázka a bodování po částech Sazba 2. otázky z předchozího příkladu: \RespBoxTxtPC[\Ff{\FfMultiline} % <-- odpovědní pole % na více řádků \rectW{.7\linewidth}\rectH{2\baselineskip}] % konec 1. parametru {3}*{4}% <-- filter / odkaz na řešení / počet alternativ [0.5]{(\word{Isaac}|\word{I})} % 1. odpověď [0.5]{(\word{Gottfried}|\word{G.{0,1}})} % 2. odpověď [1.0]{\\bNewton\\b} % 3. odpověď [1.0]{\\bLeibniz\\b}% 4. odpověď \hspace{2mm}\CorrAnsButton{Shift+klik na tlacítko Ans} \begin{solution} .... \end{solution} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Textová otázka a bodování po částech Textová otázka a bodování po částech Otázka RespBoxTxtPC je považována za správnou (a v případě prostředí quiz označena zeleným obdélníkem), jestliže se vyskytuje v odpovědi respondenta nejméně jedno ze slov z autorské odpovědi. Body jsou pak přidělovány po částech za každé takové slovo. Základní syntaxe příkazu RespBoxTxtPC: \RespBoxTxtPC[#1]#2[#3]#4[b1]{slovo1}...[b_n]{} #1 volitelný parametr ovlivňující vzhled textového pole odpovědi #2 metoda filtrující textový řetězec odpovědi, 3 je doporučováno (tj. nezáleží na velikosti písmen, jinak bez úprav) #3 jméno místa určení podrobného řešení dané otázky (můžeme použít *, jednoznačné pojmenování pak provede AcroTeX automaticky sám) #4 počet možných alternativ správné odpovědi, následuje seznam jednotlivých alternativ a jejich obodování. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Textová otázka a bodování po částech Textová otázka a bodování po částech U zadávání alternativ je potřeba dát pozor: Jestliže správná alternativa je napsána jako [1]{Newton} a respondent odpoví např. xNewton, získá 1bod (autorská odpověď je podřetězcem odpovědi respondenta). Toto zamezíme zápisem [1]{\\bNewton\\b}. Více akceptovatelných alternativ u jednoho slova můžeme sdružovat pomocí word v kulatých závorkách, kdy jednotlivé možnosti odděluje znak |. Pokud akceptujeme jméno Isaac, ale i I., zapíšeme to jako [0.5]{(\word{Isaac}|\word{I.{0,1}})}. Řetězec {0,1} za tečkou znamená, že akceptujeme variantu I. a také I – tedy 0 či 1 opakování tečky. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 3. Sdružování odpovědí Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u textové otázky Textová otázka, více odpovědních polí s 1 tlačítkem Oprava. Kteří dva evropští matematici působili během 17. století a nyní jsou považování za zakladatele matematické analýzy? Zakladatelé matametické analýzy josu and Gottfried Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u matematické otázky Vypočítejte Wronskián diferenciální rovnice y − 3y + 2y = ex , když e2x a ex tvoří fundamentální systém řešení přidružené homogenní rovnice. W (x) = = Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Textová a matematická otázka – sdružování odpovědí Skupinová matematická či textová otázka (sdružování odpovědí), sazba viz. Odpovedni-pole-podrobneji.pdf \def\mf#1{\RespBoxMath[\rectW{.25in}\Q{1}] {#1}{3}{.0001}{[0,1]}} \def\mfRes#1{\RespBoxMath[\rectW{.25in}\Q{1}] {#1}*{3}{.0001}{[0,1]}} \def\mfp[#1]#2#3{\RespBoxMath[\rectW{#1}\Q{1}] {#2}(#3){4}{.0001}{[0,1]}} \item\PTs{body} % Body celkem Zadani otazky\\ \begin{mathGrp}\PTs*{1}% 1 bod každé podotázce \mfp[.7in]{1odpoved}{x} a \mfp[.7in]{2odpoved} \end{mathGrp}\CorrAnsButtonGrp{1odpoved,2odpoved} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Prostředí quiz: Ano, Donald Ervin Knuth (* 10. 1. 1938 Milwaukee, Wisconsin, USA) přední informatik a emeritní profesor na Stanfordově univerzitě je autorem typografického systémů TEX. Obrázek převzat z Wikipedie. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Prostředí shortquiz: Ano, Donald Ervin Knuth (* 10. 1. 1938 Milwaukee, Wisconsin, USA) přední informatik a emeritní profesor na Stanfordově univerzitě je autorem typografického systémů TEX. Obrázek převzat z Wikipedie. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: V dané rovnici y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 vystupuje funkce y(x) spolu se svými derivacemi y (x) a y (x). Nejvyšší stupeň derivace je tři, diferenciální rovnice je tedy třetího řádu. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Derivujeme složenou funkci sin2 (x) podle x, nejdříve tedy druhou mocninu, následně goniometrickou funkci sin(x). Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: V této době žili dva vyníkající matematikové: Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646–1716) ve městě Hannover Isaac Newton (1642–1727) ve městě Cambridge Každý z nich vytvořil základy pojmu derivace a integrály. Newton jako první, ale Leibniz své dílo dříve vydal. Text převzat z Science Encyclopedia, obrázky z Wikipedie (Leibniz, Newton). Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Zde by mělo být řešení textové otázky s odpovědí sdruženou ve více odpovědních polích. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízu: Zde by mělo být řešení matematické otázky s odpovědí sdruženou do více odpovědních polí. Zpět na otázky