Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Roman Plch, Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 16. 4. 2014 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Vnořené otázky Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) Vnořené otázky (podotázky) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Vnořené otázky Vnořené otázky (podotázky) Otázky můžeme do sebe včleňovat tak, jak jsme zvyklí např. u výčtů. Pokud některá z položek uvádí další sérii otázek, ale sama o sobě odpovědi neobsahuje, umístíme před tuto položku příkaz \multipartquestion. Pojem funkce 1. Vypočítejte funkční hodnoty funkce f (x, y) = arcsin x y + cos π y . (a) f (1, 1) = (b) f ( √ 3, 2) = Počet správných odpovědí: Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Vnořené otázky Vnořené otázky (podotázky) Sazba předchozího testu: \titleQuiz{Pojem funkce} \begin{quiz}{QzFce} \begin{questions} \multipartquestion \item Vypočítejte funkční hodnoty ... \begin{questions} \item $f(1,1)={}$ \RespBoxMath{pi/2-1}{3}{.001}{[0,1]} \CorrAnsButton{pi/2-1} \item $f(\sqrt{3},2)={}$ \RespBoxMath{pi/3}{3}{.001}{[0,1]} \CorrAnsButton{pi/3} \end{questions}\end{questions} \end{quiz}\:\eqButton[\CA{Výsledky}]\currQuiz\\ Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) Sdružování odpovědí Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u textové otázky V některých případech se otázka v textu skládá z takových podotázek, že pro považování otázky za správně zodpovězenou je nutno správně zodpovědět všechny její části. V tomto případě můžeme otázky sdružit do jedné pomocí prostředí mathGrp. Kteří dva evropští matematici působili během 17. století a nyní jsou považování za zakladatele matematické analýzy? Zakladatelé matematické analýzy jsou Isac a Gottfried Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u textové otázky \begin{quiz}{sqTQsecond} Kteří dva evropští matematici působili během 17. století a nyní jsou považování za zakladatele matematické analýzy?\ Zakladatelé matematické analýzy jsou Isac \begin{mathGrp} \RespBoxTxt[\rectW{.5in}]{0}{0}{1}{Newton} a Gottfried \RespBoxTxt[\rectW{.5in}]{0}{0}{1}{Leibniz} \end{mathGrp}\CorrAnsButtonGrp{Newton,Leibniz} \end{quiz} \eqButton[\CA{Oprava testu}]{sqTQsecond} \AnswerField{sqTQsecond} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u matematické otázky Vypočítejte Wronskián diferenciální rovnice y − 3y + 2y = ex , když e2x a ex tvoří fundamentální systém řešení přidružené homogenní rovnice. W (x) = = Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Textová a matematická otázka – sdružování odpovědí \begin{shortquiz}[sqMathGrp] Vypočítejte Wronskián diferenciální rovnice ...\\[8pt] \begin{mathGrp} $W(x) = \left|\ \begin{matrix} \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{exp(2*x)}{5}{0.0001}{[0,1]}& \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{exp(x)}{5}{0.0001}{[0,1]}\\ \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{2*exp(2*x)}{5}{0.0001}{[0,1]}& \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{exp(x)}{5}{0.0001}{[0,1]} \end{matrix}\ \right|={}$ \RespBoxMath[\rectW{1.5cm}]{-exp(3*x)}{5}{0.0001}{[0,1]} \end{mathGrp} \CorrAnsButtonGrp{exp(2*x),exp(x),2*exp(2*x),exp(x),-exp(3*x)} \end{shortquiz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u matematické otázky 1. [10b.] Vypočítejte Wronskián diferenciální rovnice y − 3y + 2y = ex , když e2x a ex tvoří fundamentální systém řešení přidružené homogenní rovnice. W (x) = = Správně zodpovězené otázky Získané body Zobrazení správného výsledku Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u matematické otázky Po ukončení testu a stisku tlačítka pro zobrazení výsledků se objeví jenom jedno tlačítko „?“. Abychom so mohli zobrazit správné odpovědi ke všem pěti políčkům, je nutné toto tlačítko používat opakovaně. Správná odpověď cykluje přes jednotlivé položky použité v prostředí mathGrp. Tlačítko pro zobrazení správných odpovědí je v případě prostředí mathGrp vytvořeno příkazem \CorrAnsButtonGrp. Přidělování bodů v otázkách v prostředí mathGrp je možno ovlivňovat pomocí volitelných parametrů tohoto prostředí. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Sdružování odpovědí Sdružování odpovědí u matematické otázky \begin{quiz}{sdruz} \begin{questions} \item \PTs{10} Vypočítejte Wronskián ...\\[8pt] \begin{mathGrp}\PTs*{2} $W(x) = \left|\ \begin{matrix} \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{exp(2*x)}{5}{0.0001}{[0,1]}& \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{exp(x)}{5}{0.0001}{[0,1]}\\ \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{2*exp(2*x)}{5}{0.0001}{[0,1]}& \RespBoxMath[\rectW{1.75cm}]{exp(x)}{5}{0.0001}{[0,1]} \end{matrix}\ \right|={}$ \RespBoxMath[\rectW{1.5cm}]{-exp(3*x)}{5}{0.0001}{[0,1]} \end{mathGrp} \CorrAnsButtonGrp{exp(2*x),exp(x),2*exp(2*x),exp(x),-exp(3*x)} \end{questions} \end{quiz}\eqButton[\CA{Oprava}]{sdruz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) Podrobné řešení otázek Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Některé otázky v testu je vhodné doplnit podrobnějším řešením. Řešení zobrazíme pomocí „Shift + levý klik“ myší na zelený čtvereček kolem správné odpovědi (u otázek s výběrem z nabízených možností) nebo na zeleně orámované tlačítko pro odpověď u doplňovacích otázek. Konkrétní sazba řešení: řešení příkladu uzavřeme v prostředí solution (které následuje hned za prostředím answers) Přesné umístění řešení jinam než na konec dokumentu je ovlivnitelné příkazem \includequizsolutions, ten můžeme vložit kamkoli za poslední kvíz s řešeními. u jednotlivých otázek udáme volitelným parametrem místo určení pro řešení, tedy: parametr jednoznačné jméno u prostředí answers či manswers. volitelný parametr matematické (\RespBoxMath) a (\RespBoxTxt) textové otázky. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Prostředí quiz* Znáte tvůrce TEXu? Knuth Lamport Carlisle Rathz Prostředí shortquiz* Znáte tvůrce TEXu? Knuth Lamport Carlisle Rathz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek s výběrem možností \begin{quiz*}{qzTeXl} Znáte tvůrce \TeX{}u? \begin{answers}[knuth]{4} \Ans1 Knuth &\Ans0 Lamport &\Ans0 Carlisle &\Ans0 Rathz \end{answers} \begin{solution} \par \noindent Ano, Donald Ervin Knuth... \end{solution} \end{quiz*}\quad\ScoreField\currQuiz\eqButton\currQuiz Všimněte si, že jsme museli kromě prostředí solution (které následuje hned za prostředím answers) uvést také volitelný parametr [knuth]. Hodnotou tohoto parametru je jednoznačné jméno místa určení pro řešení otázky daného kvízu. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u textové či matematické otázky 1. Je rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 diferenciální rovnice? Pokud ano, doplňte její řád, jinak zapiště "0". 2. Derivujte d dx sin2 (x) = Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Sazba předchozího testu: \begin{quiz}{JednoznacneJmeno} \begin{questions} \item Je rovnice ... \RespBoxTxt[\rectW{1.5cm}]{2}{0}∗{1}{3} \CorrAnsButton{Diferenciální rovnice 3. rádu.} \begin{solution} V dané rovnici ... \end{solution} \item Derivujte ... \RespBoxMath{2*sin(x)*cos(x)}[Q2]{4}{.0001}{[0,1]} \CorrAnsButton{2*sin(x)*cos(x)} \begin{solution} Derivujeme ... \end{solution} \end{questions} \end{quiz}\ScoreField[\rectW{1.2in}]\currQuiz \eqButton\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Prostředí quiz: Ano, Donald Ervin Knuth (* 10. 1. 1938 Milwaukee, Wisconsin, USA) přední informatik a emeritní profesor na Stanfordově univerzitě je autorem typografického systémů TEX. Obrázek převzat z Wikipedie. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Prostředí shortquiz: Ano, Donald Ervin Knuth (* 10. 1. 1938 Milwaukee, Wisconsin, USA) přední informatik a emeritní profesor na Stanfordově univerzitě je autorem typografického systémů TEX. Obrázek převzat z Wikipedie. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: V dané rovnici y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 vystupuje funkce y(x) spolu se svými derivacemi y (x) a y (x). Nejvyšší stupeň derivace je tři, diferenciální rovnice je tedy třetího řádu. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – 3. část Řešení kvízů Řešení kvízu: Derivujeme složenou funkci sin2 (x) podle x, nejdříve tedy druhou mocninu, následně goniometrickou funkci sin(x). Zpět na otázky