VŠB - Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky a informatiky Katedra aplikované matematiky Interaktivní hry a testy pro výuku předmětu Matematická analýza I. Interactive Mathematical Games and Quizzes for Calculus I. 2010 Jan Pavlas VSB - Technická univerzita Ostrava Fakulta elektroteuhniky a infiMTfialik) Katedra aplikované maiemaiiky Zadání bakalářské práce Studení: Jan Pavlas Sliidijiii prtjirram: B2647 hifrtmiaŕni a komunikační technologie Studijní obor: 11O3R031 VýpuŕĽitíí malciiiiiĹikit '] cuia: Interaktívni hry a ici>ly pm výuku predmetu Matematická analýza I Interactive: mathematical games and qui/zes tbr Calculus I Zíisiidy pro vyprat'ován); Diky jazyku JnvnttcnjM impleiníiii ovánému do pmliliŕ-oŕc Adrtfce Rctulec je mníiw vylraíci interaktívni výuková niíiienily v PDF foímŕitM. Cfttet pirte hufli* m pomoci koklfce lA'Vf.Xmfth mater Aem'ľĽX. ktorý maximální vyuŕiva Javascriptů a tnrmulájú v l'Dť formítu. vytvořit didaktické líry nrícM k procvičeni látky probiranŕ v Matematické analýze 1, napr. parovaci hry nebe líry typu Jeopardy (obdoba telívizrd liry Riskuj). Hry mohou byt urícny jak pro jednoho, t;ik pro dva hrióe. Práwí budí; piobiliai v casdvdj^iťich krovitú: I .Nnsiudováni tvorby licr pomooí mitkír AcroTuX * ?-.Tvipi1i;i ríi/nýcli lypíi lu:r ^.VylvariJtiE HTML fUľánck s nabidknu hŕi. Sc/nam doporučene odborné liteľalury: Dk pokynú vedoucího práce. Více p balíčku AcroTeX viz hnp:.-'-^vww.act»iex.neiV Formálni náležitosti a rozsah bakalárske práce stanoví pokyny pro vypracováni zverejnené na webových stránkach fakulry. Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petra Šar manová. Ph.D. Datum odevzdáni: Datum zadáni: prof. RNDr. Zdeněk Dostál. DSc. 07.05.2010 20.: i.:;í)í!9 prof. Ing. Ivo Vondrak, CSc děkan fakully Souhlasím se zveřejněním této bakalářské práce dle požadavků čl. 26, odst. 9 Studijního a zkušebního rádu pro studium v bakalářských programech VŠB-TU Ostrava. V Ostravě 20. dubna 2010 Prohlašuji, že jsem tuto bakalářskou práci vypracoval samostatně. Uvedl jsem všechny literární prameny a publikace, ze kterých jsem čerpal. V Ostravě 20. dubna 2010 Rád bych na tomto místě poděkoval všem, kteří mi s prací pomohli, protože bez nich by tato práce nevznikla, zvláště pak mé vedoucí bakalářské práce RNDr. Petře Sarma-nové, Ph.D.. Abstrakt Cílem této bakalářské práce je vytvořit webovou galerii interaktivních testů a her pro podporu výuky Matematické analýzy I za pomocí kolekce Latexových maker AcroTex a vektorového editoru Inkscape. Sepsaný výklad k tomuto tématu je koncipován jako manuál, zahrnující veškeré potřebné informace pro vypracování obdobných testů nebo her. Na webové stránce si budeme moci vybrat hry dvojího typu. V první skupině se nacházejí Párovací hry. Úkolem v této hře je spárovat otázku se správnou odpovědí. Druhá skupina her typu Jeopardy je obdoba známé televizní soutěže Riskuj. Hra může být určena pro jednoho nebo dva hráče, kteří si vybírají podle obtížnosti otázky za sto až pět set bodů. Klíčová slova: AcroTgX, Jeopardy, Párovací hry, Inkscape, HTML Abstract The goal of this Bachelor thesis is to create a web gallery of interactive quizzes and games to support the teaching of Calculus I, using a collection of latex macros AcroTeX and vector editor Inkscape. Written interpretation of this subject is designed as a manual which includes all the necessary information to develop similar quizzes or games. There are two types of games on the website that one can choose from. The first group is Pairing Games. The aim of this kind of games is to match a question to the correct answer. The second group of games is similar to a popular television competition Jeopardy. The game can be played by one or two players who select questions for one hundred to five hundred points on the basis of difficulty. Keywords: AcroTgX, Jeopardy, Pairing games, Inkscape, HTML Seznam použitých zkratek a symbolů CSS - Cascading Style Sheets DPS - Das Puzzle Spiel HTML - Hyper Text Markup Language PDF - Portable Document Format SVG - Scalable Vector Graphics 1 Obsah 1 Úvod 5 2 Balíky pro tvorbu her 6 2.1 AcroTEX ...................................... 6 2.2 Jeopardy...................................... 6 2.3 Dps - Pérovací hry ................................ 7 3 Balíky web a pdfscreen 8 4 Grafy 10 4.1 Grafický editor .................................. 10 4.2 Inkscape...................................... 12 5 Jeopardy - tvorba hry 16 5.1 Balíčky....................................... 16 5.2 Nastavení vzhledu................................ 19 5.3 Testové otázky................................... 19 6 Párovací hra - tvorba 23 6.1 Balíčky....................................... 23 6.2 Nastavení vzhledu................................ 25 6.3 Tvorba tajenky................................... 27 6.4 Tvorba otázek a odpovědí............................ 27 6.5 Kontrola a vyhodnocení testu.......................... 28 6.6 Zobrazení otázek................................. 28 7 HTML stránky 30 8 Jeopardy - uživatelský pohled 33 9 Párovací hra - uživatelský pohled 37 10 Závěr 38 11 Reference 39 Přílohy 40 A Výpisy zdrojového kódu 41 Seznam tabulek 1 Vybrané parametry balíku pdfscreen 3 Seznam obrázků 1 Výstup z programu Matlab ........................... 11 2 Výstup z programu Inkscape.......................... 11 3 Úvodní okno - Inkcape.............................. 12 4 Barevná paleta - Inkscape ............................ 13 5 Panel voleb - Inkscape.............................. 14 6 Dialogové okno - Inkscape............................ 15 7 Jeopardy...................................... 18 8 Jeopardy - otázka................................. 21 9 Ukázka výstupu prostředí multicols...................... 24 10 Párovací hra s obrázky.............................. 26 11 Rozložení úvodní HTML stránky........................ 30 12 Úvodní HTML stránka.............................. 32 13 Jeopardy - hra pro jednoho hráče........................ 33 14 Jeopardy - otázka................................. 34 15 Jeopardy - hra s obrázkem na pozadí...................... 34 16 Jeopardy - uživatelská odpověď......................... 35 17 Jeopardy - hra pro dva hráče........................... 36 18 Ukázka Párovací hry............................... 37 4 Seznam výpisů zdrojového kódu 1 Část hlavičky zdrojového souboru....................... 9 2 Základní balíčky Jeopardy............................ 16 3 Definice funkce tangens............................. 17 4 Grafické nastavení ................................ 17 5 Nastavení vzhledu Jeopardy........................... 19 6 Prostředí pro sazbu otázek............................ 19 7 Prostředí pro sazbu otázky............................ 20 8 Ukázka sazby otázky a odpovědi........................ 20 9 Příklad textové odpovědi ............................ 21 10 Příklad matematické odpovědi......................... 22 11 Balíčky v preambuli................................ 23 12 Prostředí multicols................................ 23 13 Předdefinovaný příkaz.............................. 26 14 Sazba otázek a odpovědí............................. 27 15 Příkazy ovlivňující kontrolu vyhodnocení................... 28 16 Příkazy ovlivňující zobrazení otázek a odpovědí............... 29 17 HTML kód..................................... 30 18 HTMLtag..................................... 31 19 Kód javascriptové funkce ............................ 31 20 Volání javascriptové funkce........................... 31 21 Upravené javascriptové funkce stylového balíčku dps.sty.......... 41 22 Výpis souboru pdfscreen.cfg........................... 42 5 1 Úvod V této bakalářské práci si ukážeme cestu vývoje her a testů s využitím pro didaktické účely. Mým cílem je k tomuto výkladu navíc navrhnout sadu testů k předmětu Matematická analýza I, které jak doufám, budou pro studenty přínosem. V závěru uvedu názory studentů, kteří si vytvořené testy vyzkoušeli. Na samotném začátku se seznámíme s balíčky L^TpXu, které umožňují vývoj interaktivních souborů formátu pdf. Dále také poznáme nové nástroje jako Inkscape, JavaScript a HTML. Zjistíme, že za pomocí těchto technologií dokážeme vypracovat poutavé testy i hry a prezentovat je na internetu. A právě v této oblasti bychom měli najít podporu, jenž nám pomůže překonat veškeré počáteční nástrahy, s kterými se během vývoje setkáme. Celý text je psaný jednoduchou a lehce pochopitelnou formou pro běžného uživatele DTeXu. V každé kapitole je pro větší srozumitelnost uvedeno množství názorných příkladů. Text bakalářské práce je členěn do osmi kapitol. V úvodu druhé kapitoly získáme informace o balíku AcroTpX, který poskytuje podporu didaktickým balíčkům LTpXu. Následující dvě podkapitoly se zabývají základním popisem didaktických balíčků Jeo-pardy a Dps - Párovacích her. Ve třetí kapitole se věnujeme balíčkům formátujícím obsah L^T^Xového dokumentu. Čtvrtá kapitola srovnává bitmapovou a vektorovou grafiku z pohledu použitelnosti v testech a hrách. V další části si ukážeme vektorový editor Inkscape a zjistíme jeho možnosti v rámci této práce. Kapitoly pět a šest se hlouběji věnují didaktickým balíčkům. Naučíme se vše potřebné, abychom rozuměli syntaxi příkazů, balíčkům volaným v hlavičce zdrojového kódu a samozřejmě i rozdílnosti dostupných otázek. Předposlední kapitola je o tvorbě HTML stránek za pomocí JavaScriptu a různých grafických souborů. Na konci jsou uvedeny grafické výstupy souborů ve formátu pdf a zhodnocení z pohledu uživatele. Pro správnou funkčnost vytvořených her je nutné mít nainstalovaný program Adobe Reader ve verzi 5 a výše. Zatím jako jediný prohlížeč dokáže interpretovat i javascriptové funkce v pdf dokumentu. 6 2 Balíky pro tvorbu her V této kapitole se seznámíme s balíčky, které potřebujeme pro tvorbu didaktických her. 2.1 AcroTEX AcroTjX celým názvem AcroTEX education Bundle je balík obsahující řadu stylových souborů, různé příklady použití a také dokumentaci. Využívá Javascript a formuláře k vytvoření dynamických souborů formátu pdf, které se dají velmi dobře použít v e-learningových materiálech. Umožňuje mnohem více než umístění hypertextového odkazu, jak můžeme vidět u mnohých výukových materiálů na internetu. Tímto balíkem lze vytvářet interaktivní testy s kontrolou a vyhodnocování správně zadané odpovědi bez nutnosti posílat vyplněný test k dalšímu zpracování. Dále balíčky pro tvorbu didaktických her jako Jeopardy nebo Dps využívají stylové soubory AcroTgXu. O zmíněných balíčcích si povíme více později. Tento volně šiřitelný produkt si stáhneme na internetové stránce www.acrotex.net. Klikneme na záložku education Bundle a dole na download. Poté, co si balík acrotex.zip stáhneme, musíme ho rozbalit. Otevřeme si příkazový řádek a přeložíme soubor acro-tex.ins systémem ETj;X. Všechny soubory překopírujeme do adresářové struktury ETjXu. Cesty mohou být různé (např. C : \ TeXLive2 0 0 9\texmf-local\tex\acrotex). Nakonec je třeba obnovit databázi balíčků. Můžeme využít buď manager ETjXu nebo příkaz texhash na příkazovém řádku. 2.2 Jeopardy Hru Jeopardy si lze jednoduše představit jako známou televizní hru Riskuj. Hrací plocha je rozdělena na různé kategorie, které obsahují otázky podle obtížnosti. Každé z téma-tizovaných otázek je tímto způsobem přiděleno bodové ohodnocení. Hráč nebo hráči si podle svého uvážení vybírají otázky. Při špatné odpovědi se odpovídající bodový počet odečte, při správné odpovědi se naopak přičte. Hra končí po zodpovězení všech otázek a může být doprovázena vyskakujícím titulkem typu: „Joo jen tak dál!", k tomu ale hráč musí dosáhnout určitého procentuálního úspěchu. Těm, kteří se chtějí o této hře dozvědět něco více, doporučuji navštívit internetové stránky http://en.wikipedia.org/wiki/Jeopardy. Zde najdeme velmi obsáhlé informace o původu a pravidlech hry Jeopardy. Balíček Jeopardy najdeme na stránkách www.ctan.org, kde do vyhledávání zadáme klíčové slovo „jeopardy". Na nově otevřené stránce nalezneme základní informace o balíčku a link ke stažení. Následně si můžeme stáhnout jednotlivé soubory samostatně nebo všechny v jednom archívu. Po rozbalení archívu jeopardy.zip si přeložíme soubor jeopardy.ins systémem l^TgX. Poté celou složku i nově vytvořené soubory překopírujeme do adresářové struktury ETjXu a obnovíme databázi balíčků. 7 2.3 Dps - Pérovací hry Balík dps umožňuje vytvářet Pérovací hry. V tomto typu hry je k dispozici určitý počet otázek a k nim dané odpovědi. Pro větší obtížnost lze vytvořit více odpovědí, aby to neměl hráč tak jednoduché. Úkolem celé hry je spárovat otázky se správnými odpověďmi a vyhnout se tak přidělení trestných bodů. Každé správné spárování odkryje jedno písmeno tajenky. Cílem hry je odkrýt celou tajenku s co nejmenším počtem trestných bodů. Tento balík je také volně dostupný na již zmiňované internetové stránce www.acrotex.net, i když samotná instalace je trochu odlišná od ostatních. Na hlavní stránce nalezneme položku Games, kde se nachází nabídka her. Dps balíček se skrývá pod nabídkou Das Puzzle Spiel. Jak můžeme vidět, začáteční písmena odpovídají iniciálům autora AcroTgXu Dr. D. P. Story. Odpovídá tomu i jméno balíčku dps.sty. Pro stažení musíme otevřít manuál, který je poslední v nabídce. Po otevření si pečlivě přečteme první stránku. První je krátký popis balíku - takzvaný abstrakt a druhý popisuje instalaci samotnou. Jakmile si text přečteme, klikneme na zelený text dps.txt a soubor uložíme ve změněném formátu dps.zip, tzn. napíšeme dps.zip místo dps.txt. Nyní už stačí balík rozbalit a překopírovat do adresářové struktury fflgXu. Nesmíme zapomenout obnovit databázi balíčků, a to buď pomocí manageru l^TgXu, nebo příkazem texhash. Použití příkazu je zpravidla výhodnější, než otevírat další program navíc. 8 3 Balíky web a pdfscreen V preambuli našeho zdrojového kódu vždy najdeme jeden z těchto balíčků. Umožňují nám velice lehké formátování obsahu dokumentu, a tím nám značně ulehčí práci. Oba nejsou primárně určeny pro tisk, ale v nastavení existuje varianta, která nám tisk umožní. Jako obvykle má vše své klady a zápory. Pracujeme-li s grafy nebo obecně grafickými soubory, vyplatí se v hlavičce dokumentu uvést balíček pdfscreen. Díky tomu máme mnohem lepší kontrolu nad zobrazením celého dokumentu. Kdybychom používali druhý balíček, museli bychom editovat stylový soubor web.sty, ale toto není předmětem naší práce. Další z rozdílů mezi balíky pdfscreen a web je ve funkčnosti některých příkazů, například příkaz \backgeroundcolor je závislý na pdfscreen a příkaz \pagecolor na balíčku web. Proto je důležité vědět, kdy jaký balíček zavolat. Do her typu Jeopardy, které obsahují obrázky, vkládáme balík pdfscreen. Do druhého typu didaktických her vkládáme vždy balíček web. Nyní se podíváme podrobněji na oba balíčky a jejich volby. Balík web není součástí instalace systému I^TgX. Nachází se v balíku AcroTgX eDu-cation Bundle, který obsahuje celou řadu potřebných ETgXových maker pro webovou prezentaci. Důležité je mít i co nejaktuálnější verzi balíčku hyperref, pod kterým byl balík web vyvíjen. U starších verzí může během kompilace docházet k chybě. Zavedením tohoto balíčku vytvoříme poutavé interaktivní hry, sloužící jako doplněk výukových materiálů umístěných na internetu. Nastavení vzhledu lze ovlivňovat jen u dokumentu třídy article. Další možností je výběr formátu stránky. Existuje celkem pět možností designi, designii, designiii, designiv a poslední designv. Rozhodně není na škodu, si jednotlivé vzory vyzkoušet. Chceme-li mít větší kontrolu nad velikostí stránek, editujeme rozměry pomocí příkazů \margins a \ screensize. Protože budeme používat systém pdfLTjíX, je nutné uvést pdftex jako nepovinný parametr. Chceme-li na stranu přidat panel, který zajistí vytvoření menu pro rychlejší přechod o jednu stranu vpřed i vzad nebo skok na konec, či začátek testu, zvolíme parametr navibar. Balík pdfscreen nabízí mnohem více možností než balíček web. Podporuje příkazy nastavující okraje, výšku, šířku a celou řadu jiných tak, aby se elementy na každé stránce vhodně zobrazily na monitoru podle našich představ. Spolu s ním je také načten balík hyperref s veškerými jeho volbami. Je doporučené, aby se načítal jako poslední v definici balíčků. Vyhneme se tím případné editaci příkazů, které jsou na něm přímo závislé. Níže uvedená tabulka ukazuje volitelné parametry nastavení. parametr popis screen Vytvoří dokument pro e-prezentaci. print Vytvoří dokument pro tisk. bluelace,blue,gray,orange,palegreen,chocolate Nastaví barvu tlačítek nebo panelu. panelright Umístí panel na pravou stranu. panelleft Umístí panel na levou stranu. Tabulka 1: Vybrané parametry balíku pdfscreen g K dispozici jsou následující příkazy: \emblema{jméno grafického souboru} Nahraje obrázek, který se zobrazí v navigačním panelu. \urlid{webová adresa} Nastaví tlačítko domů navigačního panelu na příslušnou URL adresu. \screensize{výška}{šiřka} Tento příkaz definuje rozměry výstupního pdf souboru. Žádné implicitní nastavení není, z tohoto důvodu by uživatel měl povinně rozměry zadávat. \margins{levy}{pravý}{horni}{dolni} Pomocí tohoto příkazu nastavíme okraje dokumentu. Opět nejsou žádné implicitní hodnoty dány a je třeba, aby je uživatel zadal. \paneloverlay{jméno grafického souboru} Poskytuje další možnost, jak ovlivnit pozadí navigačního panelu. My jsme jako grafický soubor používali výhradně jednoduché soubory ve formátu pdf, kde byly barva a pozadí definovány pomocí příkazů \def inecolor { }{}{}, \backgroundcolor { }. V závěru této kapitoly si ještě ukážeme typickou hlavičku L^TgXového souboru používající balíček pdfscreen s navigačním panelem na pravé straně. Při prvním překladu zjistíme, že se vytvořilo několik nepotřebných tlačítek. Nedoporučujeme provádět nepromyšlené změny, dokud neprostudujeme [13]. Řešení spočívá ve vytvoření konfiguračního souboru pdfscreen.cfg, který je spolu se zdrojovým souborem umístěn ve stejné složce. Obecně se skládá z příkazů vysvětlených v této kapitole, navíc je doplněný o vy-kopírované definice ze stylového souboru pdfsreen.sty. Ukázku souboru pdfscreen.cfg nalezneme v příloze, definice vlastního panelu vychází z [12]. \usepackage[screen,panelright,gray]{pdfscreen} \margins{0.2in}{0.2in}{0.2in}{0.2in} \screensize{7in}{1 Oin} \begin{document} Výpis 1: Část hlavičky zdrojového souboru 10 4 Grafy Nyní se podíváme na způsob, jak si jednoduše vytvořit dobře vypadající grafy funkcí, které nám oživí vzhled testů. Nově vzniklý graf by měl sloužit jako pomůcka při řešení úloh pomocí odečítání odpovědí přímo z něho samotného. Studentům a žákům pomáhá porozumět dané problematice a učitelům pomáhá při názorném výkladu učební látky. Vizualizace studijních materiálů by dnes měla být nedílnou součástí výuky, zejména v kapitolách jako jsou elementární funkce nebo vlastnosti funkcí. Vhodně popsaným grafem přispějeme k lepšímu pochopení dané problematiky a rozvoji geometrické představivosti. Spojením teoretické a grafické části dosáhneme lepšího estetického i vzdělávacího efektu. K tomu, abychom si graf vytvořili, budeme potřebovat grafický editor a základní znalosti ovládání programu. O vektorových a bitmapových editorech si více povíme v následující kapitole. 4.1 Grafický editor Existují dva typy editorů, první bitmapový (též rastrový) editor vytvářející soubory s rastrovou grafikou a druhý vektorový editor pracující se soubory s vektorovou1 grafikou. Následně si popíšeme základní rozdíly: • soubory s rastrovou grafikou jsou ve formátu JPEG, PNG, GIF, TIFF • soubory s vektorovou grafikou jsou ve formátu SVG, PDF, EPS, PS • rastrový obrázek se skládá z obrazových bodů, kde každý bod má svou vlastní barvu a pozici • vektorové editory jsou využívány pro tvorbu nákresů, animací a diagramů • vektorový obrázek je složen z grafických prvků, jako jsou křivky a různé tvary (přímka, čtverec), které mají svou přesnou matematickou definici, a proto je lze beze ztráty kvality zvětšovat nebo zmenšovat Lze říci, že rastrové soubory zabírají v počítači více místa než soubory vektorové. Je to dáno tím, že obsahují popis každého obrazového bodu uložených obrázků. Já osobně jsem se nejdříve věnoval tvorbě v matematickém programu Matlab. Jedná se o programovací jazyk umožňující export grafů do rastrového souboru. Je v něm možné tvořit i vektorové soubory, ale k tomu je třeba program rozšířit. Po čase jsem od použití Matlabu upustil, a to hned z několika důvodů. Načtení obrázku v dokumentu nevypadá moc dobře. Provádíme-li úpravy v grafickém editoru, kvalita obrázku postupně klesá a s tím i možnost jeho použití. Všem zmíněným problémům se vyhneme použitím vektorové grafiky. Na obrázku 1 a 2 porovnáváme výstupy z Matlabu a z editoru Inkscape ve formátu jpg a pdf. sektorový = skládající se z objektů cos(x) Obrázek 1: Výstup z programu Matlab Obrázek 2: Výstup z programu Inkscape 12 4.2 Inkscape Vyzkoušel jsem program Inkscape, který je dostupný na oficiální internetové adrese www.inkscape.org, sekce Ke Stažení. Jedná se o volně stažitelný vektorový editor používající svg jako svůj nativní formát. Bohužel systém pdfLatex neumožňuje vkládat grafiku tohoto formátu, proto musíme volit jiné výstupy, např. v pdf formátu. Další z důležitých vlastností Inkscapu je jeho multiplatformnost, to znamená, že může běžet pod Windows, MAC OS, Unix a primárním systémem Linux, pod kterým je také vyvíjen. Popis celého programu by trval velmi dlouho, ale nás bude zajímat pouze základní využití spolu s funkcemi, které nám umožní popis a generování grafů podle našich představ. Nyní se již budeme plně věnovat práci s Inscapem. Po nainstalování se nám otevře prostředí podobné Adobe Photoshopu. Základní okno Inscapu se nijak neliší od běžných grafických editorů. Obsahuje několik základních prvků, viz obrázek 3. W J b/ý íbJlujuiíij! 2 - JjjluĽLljjií Soubor Úpravy Zobrazení Vrstva Objekt Krivka Text Efekty Whiteboard Nápověda □HE il <ř :í J; i\ íi iJ t? i* x 0,000 3 v Io.ooo II f |o,ooi |a ä |výpln: N/A Q; jjjjjj ^ g .v,st»a i g žádné objekty nebyly vybrány. Kliknut Ji JJs'" Z; I Obrázek 3: Úvodní okno - Inkcape 13 I*™- Sil f m E t Výplň: B 3 °1 35 1^ 1 ^ Ô 1 "v,,s,wa 1 IQ 1 Tahem vytvoříte obdélník. Tahem| * j Obrys B Obrázek 4: Barevná paleta - Inkscape 4.2.1 Horní lišta V okně programu se nejvýše nachází horní lišta, která obsahuje emblém programu s názvem Nový dokument číslo - Inkscape. 4.2.2 Lišta menu Na druhém řádku je klasické řádkové menu s roletovými nabídkami, které se po klepnutí myší rozbalí. V každém názvu nabídky se nachází jeden podtržený znak, tzn. že ji můžeme rozbalit i pomocí klávesové zkratky Alt + vybraný znak. 4.2.3 Rychlé volby Třetí vodorovný řádek patří vybraným funkcím, u kterých se předpokládá nejčastější použití. Nalezneme zde možnosti jako nový soubor, otevřít soubor, uložit soubor a jiné funkce. 4.2.4 Panel nástrojů Na levé straně se nachází panel s jednotlivými nástroji. Jsou uspořádány v jednom sloupci a je jich celkem sedmnáct. Mezi nimi se pohybujeme buď pomocí klávesnice, nebo stisknutím příslušného tlačítka myši. Pro každý nástroj existuje klávesová zkratka. Mezi nejdůležitější řadíme: • F3 - zoom • F4 - tvorba obdélníků a čtverců • Shift + F6 - kresba Bezierových křivek a přímých čar • F7 - kapátko V dolní části okna nalezneme možnosti nastavovat barvu výplně a obrysu objektů. Součástí předcházejících voleb jsou i dva malé barevné obdélníky ukazující aktuálně použité barvy. Nad nimi je umístěna paleta se širokou škálou barev. Stačí najet myší na zvolenou barvu a zmáčknout pravé tlačítko myši set fill - barva výplně, set stroke - barva obrysu. Na kraji je tlačítko po jehož rozkliknutí nám vyjede nabídka barevných rozsahů, viz obr. 4. 14 4.2.5 Panel voleb Tento panel nalezneme na posledním vodorovném řádku v horní části okna programu, viz obrázek 5. Podle vybraného pracovního nástroje se dynamicky mění jeho obsah, tzn. že pro každý zvolený nástroj můžeme nadefinovat jeho další potřebné vlastnosti a parametry. Zcela vpravo se nachází volby, které zobrazují barvu výplně a obrysu. | n r h a i -pí r> i 4» # i & ra i q a dále atributy a , které nám rozdělí rámy na sloupce a řádky. Mezi další důležité atributy patří - šířka čáry oddělující jednotlivé rámy, - zdrojová HTML stránka, - zakáže posuvník na pravé stráně a poslední - stejné vlastnosti jako v případě . <p>Váš prohlížeč nepodporuje rámce.</p> Výpis 17: HTML kód Poslední z nepopsaných tagů je , zobrazí obsah jen v případě pokud webový prohlížeč nepodporuje rámce. Například rozložení, viz obr. 11: Obrázek 11: Rozložení úvodní HTML stránky 31 • Grafickou stránku ovlivníme buďpomocí kaskádových stylů nebo souborů různých grafických formátů. Kaskádové styly přiřazují HTML tágům nové vlastnosti, které jistě zlepší vzhled celé prezentace. Jak dobře využijeme tento nástoj, záleží na našich znalostech HTML. Druhou možností je využití grafických souborů. Zejména soubory formátu png s transparentním pozadím oživí vzhled stránky. V prohlížeči se nám pak nezobrazuje okolí načteného obrázku. V této části lze využít i nově nabyté znalosti vektorového editoru Inkscape. Pro inspiraci existuje na internetu nespočet tutoriálů, které popisují prakticky každou funkci. Finální soubor poté uložíme ve formátu svg. Zdrojový kód HTML stránky rozšíříme o následující syntaxi. Výpis 18: HTML tag • Interaktivitu zajistíme skriptovacím jazykem JavaScript, jehož hlavní využití je právě v této oblasti, tzn. vývoj HTML stránek. Mezi typické vlastnosti patří dynamická typovost, proměnná může nést hodnotu různých datových typů. Javascrip-tové knihovny nabízí velký počet různých funkcí ovládající načtení, otevírání, zavírání a dynamičnost obsahu jednotlivých stránek. Nyní si prohlédneme ukázku. function popup() { newwindow=window.open("pop.up.htm","info'Vwidth=1000,height=600,scrollbars=no, resizable=no'); if (window.focus) {newwindow.focus()} return falše; }_ Výpis 19: Kód javascriptové funkce Funkce pop-up() otevírá novou html stránku, můžeme ji zavolat po stisknutí textu nebo kliknutím na nějaký obrázek. Tělo funkce obsahuje jednu proměnnou newwin-dow, která využívá vnitřní funkci JavaScriptu windows.open. Ta definuje vlastnosti nově otevřené stránky. Potom v rozhodovacím bloku ověříme, zda je aktuální stránka v popředí. Je-li to pravda, stránka pop_up.htm se otevře v novém okně do popředí. Příkladem volání je. Výpis 20: Volání javascriptové funkce Na obrázku si prohlédneme úvodní stránku index.htm. - kvadratická funkce - goniometrická funkce - limita funkce - základni derivace ■ derivace (vlastnosti) - piňliěh funkce - asymptoty funkce - základni integrály Jeopardy s obrázkem na pozadí Pro zobrazení webové stránky jnosun použijte: Firefbx Opera Safari 2-SVQ build IE + zásuvný modul ASV3 MAm\ATJKA UVOD Tyto stránky vznikly jako součást bakalářské práce : Interaktivní hry a testy pro výuku předmětu Matematická analýza I. Autor: Jan Pavlas E-mall: pav569@vsb.cz Obrázek 12: Úvodní HTML stránka co ro 33 8 Jeopardy - uživatelský pohled V rámci této bakalářské práce jsem vypracoval osm Jeopardy her. Během vývoje jsem se snažil využít veškeré nabízené možnosti tohoto didaktického balíčku I^TgXu. Po přečtení kapitol věnujících se Jeopardy hrám a rozšiřujícím nástrojům jako Inkscape získáme dostatečné znalosti pro vytvoření testu na podobné téma a neměli bychom už ztrácet čas neustálým otevíráním dokumentace. Na následujících řádcích uvedeme pohled uživatele a zmíníme existující přednosti. Získali jsme i názor studentů technických fakult, zda by se jim tento nástroj výuky zamlouval. S 1 Adobe Reader - [integral.pdfj EES "' Soubor Úpravy Zobrazení Dokument Nástroje Okna Nápověda _ i fiij x.! 1 £ ■ UM HON q (§, ft MM ||j Vybrat ^ [j] h © |™* ■ © \ Nápověda - 1 Ttm Si Data zapsaná do tohoto formuláre nemůžete uložit. Pokud cheetŕ mi ipii: ormulár: sví "i iamv ■■ isk :?te si prosím vyplněný formu Vytisknout formulář Zvýraznit pole T S. Test - Integrální počet I i . "Z' I ť I LJ I n Obrázek 13: Jeopardy - hra pro jednoho hráče Interaktivní soubory formátu pdf se nám na první pohled jeví jako běžný pdf dokument, který se nijak neodlišuje od souboru téhož typu ze statickým obsahem, viz obr. 13. Jakmile však myší klikneme na námi vybrané políčko hrací plochy, můžeme vypozorovat určité změny. Vidíme, že došlo k otevření nového okna (viz obr. 14), které obsahuje otázku vztahující se k tématu. Každý sloupec otázek může představovat vybrané téma nebo okruh větší kapitoly. Zpravidla se název kapitoly nachází nahoře nad hrací plochou. U verze kvizu, kdy odkrýváme obrázek si bohužel nelze vybrat otázku podle názvů umístěných nad sloupcem (viz obr. 15). Ten totiž obsahuje jen velká písmena abecedy a navíc nelze poznat obtížnost otázky, protože ty nejsou bodově ohodnoceny. Opatrnému uživateli zcela eliminujeme možnost výběru jednodušších nebo složitějších otázek a ukazuje nám to podstatný rozdíl mezi klasickým Jeopardy kvizem a jeho verzí s obrázkem na pozadí. 34 i dobe Reader - [integral, pdf] EES 'ÍL 5ojbor Úpravy Zobrazen: Oakume nt Mást t oje Okna nápovědí ^ H Uložit kopii Hledal |j[^j]]> Vybrat jgjj j ' [j^J] Ü ® 1 6&% ' ® Í ' Í @ NáPoyěda * j T*» | 6 Data napsaná do to ■■■ ■ ■ - lái ernůžete uložit. -:í. . ii .. . . . záznamy., ^yUsknete 5i prosím li'iiíi :v- Formulár | . . Vytisknout formulár | |_| Zvýraznit pole j / - 'ľ' "iilkir- ruin i i'l- - lr, ;' b'l--ni ":■ -;"lr"liii-- l.i ■ r1. ,: im ■ ŕ».jf«»-Jr^-{f-í]:.fI--í)-i H v.,Jf,ŕl-4,-.JfiÄ-d,.,[ŕ-ŕ]|.,(!--í) 'hill- 1- Ii -.'"I - - 1 M "1 -1--111 ■ 1 lil-.i V' I-- -\'v 1"-"II-■. ä 3 V- ■ Otiůírk 8: Objal 0 1 > B i m H 4 1 i"'" 1 ť H O 0 | U 1 M nn □□ Obrázek 14: Jeopardy - otázka Nejjednoduší forma odpovědí je výběr z nabízených možností, stačí si jen vybrat jeden ze znaků „a, b, c, d" a označit. Odpovědi tohoto typu obsahují převážně celé věty nebo tvrzení. Z pohledu uživatele je kombinace s grafickou ukázkou velice názorná a navede přímo ke správnému řešení. Na druhou stranu můžeme chybně uvedeným obrázkem spíše zmást než pomoci. 1 Adobe Reader - [integral.pdf] Suubpi Úpravy Zobrazení Dokument Másti^je Okna Nápověda lá .!-. • 8. Test - Integrálni počet JJ m ML Z _ É □ J HO ô I Obrázek 15: Jeopardy - hra s obrázkem na pozadí 35 □EE ^s.ubo, Ob. vy Zobrazení Decent ástroje Ohia Nápověda -SX 1 3 n a a it"" >|l^-|l •SASKA oäS,Ä«,altra„,„,„é„ÍF.r.o »e.„ iii. za 300. Vypočtěte následující neurčitý integrál. / U |_HJ nn uu a a N 4 I I ► H | O O Obrázek 16: Jeopardy - uživatelská odpověď V testu jsou zařazeny i otázky vyžadující doplnění textového nebo matematického výrazu (viz obr. 16). Podle otázky přesně poznáme, zda se jedná o textovou nebo matematickou odpověď. V případě první možnosti musíme mít na paměti pravidla nastavená autorem, abychom zbytečně neztráceli body. Jedná se o jednoduchá nařízení, jako je například úplná shoda odpovědí nebo uvádění diakritiky v psaném textu. To však musí být uvedeno v instrukcích. Druhý typ odpovědí se vyhodnotí jedině vepsáním matematického výrazu do pole pro odpovědi. Text nebo cokoliv jiného zapříčiní vyvolání okna s informací o tom, že náš matematický výraz není správně zapsán a vrátí nás na stránku s otázkou. To na uživatele rozhodně klade mnohem větší nároky než předešlé dva typy odpovědí. Uživatel musí dodržovat správné uzávorkování, znát symboly pro mocninu, odmocninu, pí a e. Větší počet chyb se pravděpodobně vyskytne v příkladech s goniometrickými nebo cyklometrickými funkcemi, jejichž název vychází z amerických definic, např. arctg(x) zapisujeme atan(x). Výhoda všech tří odpovědí je uživatelská přívětivost, po vyplnění otázky dochází k okamžité kontrole a přesměrování na hrací plochu. Přesto může ze začátku docházet k menším problémům se správným výběrem nebo zadáváním výrazu, často jsou tedy webové stránky rozšířeny o dokument popisující pravidla hry. 36 Poslední varianta Jeopardy je hra pro dva hráče. Jednoznačně ji poznáme podle rozdělení polí pro přidělení bodů a navíc se dole nachází dvojice políček. Pro větší přehlednost je zde uvedená i textová informace (viz obr. 17). Celý grafický koncept hry pochopitelně vychází ze standardní verze pro jednoho hráče, což můžeme vidět na obrázku. Hráči si mohou kliknutím na políčko v dolní části stránky sami určit kdo je na řadě. Bohužel v tomto případě nikdy nedosáhneme rovnoměrného rozdělení otázek. Doma si asi těžko budeme hledat stejně zaměřenou osobu, proto hlavní uplatnění vidím ve výuce. Zejména při delším vyučovacím bloku nám nabízí zpestření a možnost trochu si oddychnout. Ukážeme-li si vyučovací látku přehledně v širších souvislostech, výrazně to napomůže jejímu pochopení. Z pohledu pedagoga může být tento nástroj použit jako test k ověření studentských znalostí. 1 >A-j[>? ií—r^r - [iur^rdiyŽpílíJ icubor Úpravy ľoiirazeni Dekumenr Nástto ^ !!► Vybra g j [^]] £J |66% |- ® I ^ - I & Nápověda • j VMi áľnamy, vytiskněte s prosím výplně s. Test - Integrální počet Si U m ■■■1 Ml 9 Obrázek 17: Jeopardy - hra pro dva hráče Abychom získali reakce studentů na obsah našich webových stránek a získali jejich přímou odezvu, zprovoznili jsme webové stránky měsíc a půl předem. Celkový ohlas byl pozitivní, vytvořené testy se zalíbily již při první návštěvě. Studenti ocenili hlavně jednoduchost ovládání a zpracování výsledků, kdy není nutné odesílat je k dalšímu zpracování. S negativním názorem na obsah stránky jsme se nesetkali, převažovaly názory jako dobře pochopitelný, zajímavý a někteří dokonce použili slovo zábavný. Na konci každého rozhovoru o této problematice jsme se shodli na tom, že by studentům matematiky výrazně pomohl větší počet interaktivních pomůcek při výuce. 37 9 Pérovací hra - uživatelský pohled Pro podporu výuky Matematické analýzy I jsem vytvořil celkem osm Pérovacích her. V první fázi vývoje jsem se potýkal s nefunkčím systémem vyhodnocení správně zadané odpovědi. Předpokládal jsem, že zde funguje kontrola vyhodnocení zcela totožně jako v případě Jeopardy, kde máme k dispozici nástroj automatického vyhodnocování a této problematice se vůbec nemusíme věnovat. Po přečtení kapitol věnujících se Parovacím hrám, už víme, že řešení spočívá v umístění funkcí ze stylového souboru dps.sty do našeho zdrojového kódu. Na první pohled poznáme, že se jedná o jednoduchou hru na základě párování otázek a odpovědí (viz obr. 18). Při výuce je vhodné použít tento test jednak v elektronické verzi, ke které mohou studenti přistupovat ze svého počítače, nebo i jako klasický tištěný test. Při tisku si musíme dát pozor na úpravu vzhledu testů, které byly dříve určeny pro obrazovku počítače. Nezkušenému autorovi může chvíli trvat, než dojde k žádané změně. Soubor Úprsvy ľotjrajení Dokureeot nástroje Okna ''líi^tM* rvi.-.vli-■■rtľ ■|>™iif f.iiilii Otázky- Odpovědi: □ /M-x"-2 □ /(x)-(I + 2)'-l □./(-.)-(i-lf-1 Instrukce: Výběr -otázky ]jrmtj + l)2 + l ......I r. "... I, I u..... i... Ii.t■*. v. .. -. ... 11 11 ..i li'Ä iL i-.I.iij. |l i 1 |. ..i n yi || i, n 11] ( '.'Iki'uj j;.. ii| [i. r.-i J. ■!]■.■ '{ ■[l>I 'ji" i "Ijn jYi""Ij od]>i)V-?<]. \u\> Obrázek 18: Ukázka Párovací hry Velkou výhodou Párovacích her je jejich uživatelská přívětivost, za celou dobu jsem se nesetkal s jediným odmítavým názorem od studentů, všichni byli spokojeni. Mě osobně tato odezva mile překvapila, zejména to, že nebyly žádné větší připomínky týkající se zpracování obsahu testů. Hry doplněné obrázky považují studenti za nejelegantnější řešení, jednak jsou názorné a navíc podávají bližší představu o průběhu dané funkce na vybraném intervalu. 38 10 Závěr Po přečtení této bakalářské práce (tzn. pochopení teorie a vyzkoušení všech příkladů) by měl být každý schopný vytvořit vlastní webovou galerii didaktických testů nebo her. V rámci této práce jsem pro studenty předmětu Matematická analýza I vytvořil web, na kterém nalezneme testy věnující se problematice číselných množin, elementárních funkcí, limit, diferenciálů a integrálního počtu. Návštěvou tohoto webu si můžeme ověřit své základní i pokročilé znalosti diferencionálního a integrálního počtu funkcí jedné proměnné. Vektorový editor Inkscape představuje velmi mocný nástroj. Během celého roku jsem se v praxi věnoval tématu vytváření grafů funkcí a jejich následné editace. V této práci jsem porovnal matematický program Matlab s editorem Inkscape, který přesvědčivě zvítězil. Při generování grafů jsem se nesetkal s žádnými potížemi, vytvořené křivky vypadaly na obrazovce monitoru velmi dobře a snadno se upravovaly. Dle mého názoru, je v případě pozdější editace vhodné uložit soubor ve formátu svg a prohlížet jej ve formátu pdf. Výsledný graf již není těžké umístit pomocí běžného LTpXového příkazu na stránku dokumentu. Pro nás to znamená, že jeden z balíčků uvedených v hlavičce zdrojového kódu musí být pdfsceen, jinak se nám graf funkce plně nezobrazí. V rámci Párovacích her je pro tento účel bohužel nutné nadefinovat vlastní příkaz, ale na druhou stranu nemusíme řešit problém formátujících balíčků LTpXu. V hlavičce je vždy uveden balíček web. Posledním krokem bylo vytvoření jednoduchých internetových stránek, které ve finální fázi zpřístupní e-learningový materiál všem studentům. Výklad věnovaný tomuto tématu úvadí čtenáře do základů tvorby HTML stránek pomocí JavaScriptu, kaskádových stylů a vektorové grafiky, které jsem se věnoval nejvíce. Další doplňující informace jsou dostupné na internetu i v českém jazyce. Zjistil jsem, že se oba didaktické balíčky dají výborně použít jako pomůcka při výuce matematiky. Pro tyto účely by bylo vhodné rozšířit mnou vytvořené webové stránky o učivo probírané v předmětu Matematická analýza ve vyšších ročnících bakalářského studia. Text této diplomové práce byl vysázen systémem LTpX. Jedná se o nástavbu programu TpX, který umožňuje autorům textů sázet a tisknout dokumenty v nejvyšší možné typografické kvalitě a je vhodný zejména pro sazbu matematiky. Jan Pavlas 39 11 Reference [1] HTML - Jak psát web, návod na html stránky [online], duben 2010. Dostupné z www: www.jakpsatweb.cz/html/. [2] Inkscape. Kreslete svobodně, [online], duben 2010. Dostupné z www: http: / /www. inkscape.org/. [3] Javascript Tutorials - Tutorialized [online], duben 2010. Dostupné z www: http: // www.tutoriali zed.com/tutorials/Javascript/1. [4] Bouchala, J. MATEMATICKÁ ANALÝZA I, skripta, VŠB-TUO, 2005 [5] Bouchala, J., Kovář, P., Šarmanová, P., Vodstrčil, P., Otázky z matematické analýzy pro IT, VŠB-TUO, 2007 [6] Jalová, N. Testy z integrálního počtu funkcí více proměnných [online], bakalářská práce MU Brno, 2008 [cit. 2010-04-12]. Dostupné z www: http://is.muni.cz/th/1758 85/prif_b/bakalarka4. pdf ?lang=en. [7] Kopka, H., Daly W., P. LaTeX KOMPLETNÍ PRŮVODCE, 1. vyd. Brno: Computer press, a.s., 2004. ISBN 80-7226-973-9. [8] Luboš, P. Bitmapová a vektorová grafika v praxi [online], bakalářská práce Bankovní institut vysoká škola Praha, 2009. Dostupné z www: http://is.bivs.cz/th/6355/bivs_b/BP_Lubos_ PAVEL_BIVS.pdf. [9] Mařík, R. Robert Marik - Home page [online], duben 2010. Dostupné z www: http: //user.mendelu.cz/"marik/. [10] Mařík, R. Didaktické hry ve výuce matematiky, In Sborník příspěvků 3. konference užití počítačů ve výuce matematiky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007, s. 181-186. ISBN 978-80-7394-048-5. [11] Mařík, R., Tihlaříková M.: Pojaté pane, budeme si hrát (... s PDF), In Proceedings of 7th International Conference APLIMAT 2008, Bratislava: Department of Mathematics, Faculty of Mechanical Engineering, Slovak University of Technology, 2008, s. 63-73. [12] Mařík, R. The jeopardy package [online], duben 2010. Dostupné z www: http://ftp.cvut.cz/tex-archive/macros/latex/contrib/j eopardy/ jeopardy. pdf. [13] Radhakrishnan, C. V. Manual - pdfscreen [online], duben 2010. Dostupné z www: http://amath.Colorado.edu/documentation/LaTeX/prosper/0/ pdfscreen_man.pdf. 40 [14] Rektorys, K. a spolupracovníci. PŘEHLED UŽITÉ MATEMATIKY I, 7. vyd. Praha: nakladatelství Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-179-6. [15] Schoepf, R. The fontenc package [online], duben 2010. Dostupné z www: http: // www.pd.infn.it/TeX/doc/html/latex/fntguide/node26.html. [16] Story, D.P AcroT^X Bundle eForm Support [online], duben 2010. Dostupné z www: http://www.acrotex.net/data/aeb/manuals/eformman_p.pdf. [17] Story, D.P. the AcroT^X eDucation Bundle [online], duben 2010. Dostupné z www: http://www.math.uakron.edu/~dpstory/acrotex/aeb_man.pdf. [18] Story, D.P. dps Package Das Puzzle Spiel [online], duben 2010. Dostupné z www: http://www.acrotex.net/data/games/dps/dps_man.pdf. [19] Story, D.P. // Game Class [online], duben 2010. Dostupné z www: http: / /www. math . uakron . edu / ~ dp story / j j_game/ j j g_man .pdf. [20] Šarmanová, P., Kuben J. DIFERENCIÁLNÍ POČET FUNKCÍ JEDNÉ PROMĚNNÉ [online], duben 2010. Dostupné z www: http: //www. am. vsb . cz/sarmanova/ cd/pdf/dp/dp_obr.pdf. [21] the CTAN team, the Comprehensive T^XArchive Network [online], duben 2010. Dostupné z www: http : / /www. ctan . org/. 41 A Výpisy zdrojového kódu \begin{insDLJS}[processChoiceB]{matchB}{JS Update of Matching PuzzleB} function processChoice(fieldname) { // Get the question field that corresponds to this question, // see if checked. var f = this .getField("ckbxQ."+fieldname); if ( (f != null) &&(f.isBoxChecked(0))){// right clearRedCrosses (); this .resetForm(["puzzle."+fieldname]); event.target.textColor = ["RGB",0.2, 0.4, 0.8]; f .strokeColor = color, transparent; // f.strokeColor = ["RGB", 0.2, 0.4, 0.8]; f. fillColor = ["RGB", 0.2, 0.4, 0.8]; f .readonly = true; event.target. readonly=true; checkForFinished(\dspassing); } else { // wrong if ( activeQuestion != "" ) var h = this .getField(activeQuestion); if ( (activeQuestion=="") || (h.readonly) ) { // active question already answered event, target, value = "Off"; // var g = this .getFieldf report"); str = \chooseQ; // g. value = str; app. alert (str); var to = app.setTimeOut("clearMessages()", 2000); } else { event.target. style = style, cr; event.target.textColor = color, red; ++nMissed; if ( typeof missesByQuestion[activeQuestion] !="number") missesByQuestion[activeQuestion] = 1; else missesByQuestion[activeQuestion] += 1; if (missesByQuestionjactiveQuestion] > \dsthreshold) { // var f = this.getField("report"); str = \triedTooMuch; // f .value = str; app. alert (str); nPenaltyPoints += \dspenaltypoints; missesByQuestion[activeQuestion] = 0; clearRedCrosses (); var to = app.setTimeOut("clearMessages()", 2000); } } } function hideReport(){ var g = this.getField("report"); g. hidden = true; } 42 function checkForFinished(n) { var f = this.getField("puzzle"); var g = f .getArray(); var anyEmpty = false; for ( var i=0; i < g.length; i++) { if ( (g[i ]. name != "puzzle.space") && (g[i].value.replace(/\s/g ,"") == "") ) { anyEmpty = true; break; } } var nTotalPenaltyPoints=nMissed + nPenaltyPoints; if ( ! anyEmpty ) { var f = this.getField("report"); str = \congratFinished + "\n" + \regretPleased + "\n" + \reportPenaltyPoints + "\n" + \finalPenaltyScore + " " + finaIRating (nTotalPenaltyPoints); app. alert (str); var f = this .getField("ckbxA"); h = f .getArray(); for ( i=0; i < h.length; i++) h[i ]. hidden = true; // app. alert (str); } } \end{insDLJS} Výpis 21: Upravené javascriptové funkce stylového balíčku dps.sty \def\@@logo#1{% \global\setbox0=\hbox{\includegraphics{#1}}% \ifdim\htO>\wdO% \includegraphics[height=0.75\hsize]{#1}% \else% \ifdim\wdO>\htO% \includegraphics[width=0.75\hsize]{#1}% \else% \ifdim\wdO=\htO%% \includegraphics[width=0.75\hsize]{#1}% \fi\fi\fi \def\panel{% \begin{minipage}[t][\paperheight][c]{\panelwidth}% \normalsfcodes% \centering% %\null \vspace*{3pt} %\ vfill% \ifx\@emblema\@empty\relax\else% \@@logo{\@emblema}\par\vfill\fi% \ifx\logoB\undefined\else\logoB\fi \if@paneltoc% 43 \@panel@toc\par\vfill\else\relax\fi% \color{blue}% \NavigationPanel% \par %\vfill %\null \vspace*{1pt}% \end{minipage}% } \def\NavigationPanel{\normalsfcodes% \href{\@urlid}{\addButton{\buttonwidth}{\tiny\@Panelhomepagename}}\\\pfill \hyperlink{GameBoard}{\addButton{\buttonwidth}{\tiny GameBoard}}\\\pfill \Acrobatmenu{FullScreen}{\addButton{\buttonwidth}{\tiny\@Panelfullscreenname}}\\\pfill \Acrobatmenu{Close}{\addButton{\buttonwidth}{\tiny\@Panelclosename}}\\\pfill \Acrobatmenu{Quit}{\addButton{\buttonwidth}{\tiny\@Panelquitname}}\\\hspace*{-2pt} } \def\ pfill {\vskip 0.5pt} \panelwidth=1.3in \setlength\buttonwidth{.7\panelwidth} \setlength\smallbuttonwidth{.35\panelwidth} \addtolength{\smallbuttonwidth}{-1.2pt} \paneloverlay{pozadi.pdf} \emblema{vsb1 .png} \ urlid {www.am.vsb.cz} Výpis 22: Výpis souboru pdfscreen.cfg