data <- 'TO-DO' # nacteni dat newborns2.txt 'TO-DO' # prohlednuti dat, uprava faktoru table(data$sex.C, data$edu.M) # jednoducha tabulka poctu pozorovani v jednotlivych skupinach ## vykresleni boxplotu boxplot(data$weight.C ~ data$edu.M + data$sex.C, varwidth = T, notch = T, xlab = 'Skupina', ylab = 'Porodni hmotnost [g]') mean.f <- tapply(data$weight.C[data$sex.C == "f"], data$edu.M[data$sex.C == "f"], mean) # vypocita prumery zen podle vzdelani points(1:4, mean.f, col = "red", pch = 16) # pridani bodu do boxplotu mean.m <- 'TO-DO' # prumery pro muze podle vzdelani points(5:8, 'TO-DO') # pridani bodu prumeru pro muze ## overeni predpokladu pomoci analyzy rezidui model.newborns <- aov(weight.C ~ sex.C*edu.M, data = data) par(mfrow = c(2,2)) #nastavi zobrazeni 4 grafu najednou (na 2 radky a 2 sloupce) plot(model.newborns) 'TO-DO' # test normality na rezidua, tj. model.newborns$residuals ## ANOVA anova(model.newborns) ## test pomoci kvantilu a kritickeho oboru - viz pdf ## mnohonasobne porovnavani TukeyHSD(model.newborns, which = c('edu.M')) ## graficke zobrazeni modelu Education <- data$edu.M # faktor, ktery bude na ose x Sex <- data$sex.C # faktor, ktery bude pouzity pro rozdeleni lomenych car Y <- data$weight.C # promenna, ktera nas zajima interaction.plot(Education, Sex, Y, mean, "b", col = c("red","blue"), pch = c(16,15), xlab = "Vzdelani matky", ylab = "Porodni hmotnost (g)") ### analogicky si samostatne vypracujte neresene priklady 'TO-DO' # pro nevyvazene trideni pouzivame funkci Anova z knihovny car, ktera se pouziva na vystup z lm() # tj. namisto aov(body.H ~ sex + obra, data = data) budeme mit model.body <- lm(body.H ~ sex + obra, data = data) library(car) Anova(model.body, type = 2) # pri mnohonasob. porovnavani nyni pouzijeme spise Scheffeho metodu, protoze nemame vyvazene trideni