Kvadratické trojčleny 1 Rozklady na součin Zadání Rozložte zpaměti na součin následující trojčleny. 1. 2. 3. 4. x2 + 5x - 24, x2 - lOx + 16 , x2 + 8x - 20 a:2 + 15a: + 14 , - 3x - 40 , x2 + x - 30 2a:2 - 7x + 5 , 3x2 + 5x -2, 2x2 + 7x - A . 3x2 - Ax - 4 , 4a:2 + 13a: + 3 , Ax2 + Ax - 3 . Výsledky 1. x2 + 5x - 24 = (a: + 8) (a: - 3) , a:2 - 10a: + 16 = (x - 2) (x - 8) , a:2 + 8a: - 20 = (x + 10) (a: - 2) 2. 3. 4. x2 + 15a: + 14 = (x + 14) (a: + 1) , x2 - 3x - 40 = (x - 8) (x + 5) , a:2 + x - 30 = (x - 5) (x + 6) 2a:2 - 7x + 5 = (2a: - 5) (x - 1) , 3a:2 + 5a: - 2 = (3a: - 1) (x + 2) , 2a:2 + 7x - A = (2x - 1) (x + 4) 3a:2-4a:-4 = (3a: + 2) (x - 2) , Ax2 + 13x + 3 = (Ax + 1) (x + 3) , 4a:2 + 4a:-3 = (2a; + 3) (2x - 1) . Doplnění na čtverec Doplněním na čtverec rozumíme úpravu využívající vzorce a2 ±2ab + b2 = (a ± b)2, při níž trojčlen obsahující jistou proměnnou ve dvou sčítancích (s kvadrátem a lineárně) převedeme do tvaru, kdy se tato proměnná v jisté závorce umocněné na druhou (v tzv. čtverci) vyskytuje už pouze jednou. Řešený příklad Doplňte na čtverec -2:r2 + x-l Řešení 2a:z + x - 1 = -2 ( a:2 - - ) - 1 = -2 Xx2 x-- 4, 1 16 ■21*-£2 Úlohy k procvičení Doplňte na čtverec x2 +x + l, -x2 + 2a: + 1, 3a:2 - 9a: + 6 , V2x2 + VŠx + Vl8. 1 Případné náměty k tomuto textu prosím adresujte na e-mail akob@jaroska.cz. Děkuji Aleš Kobza (autor materiálu). 1 Výsledky x + x + 1 x -x1 + 2x + l (x-lf + 2. 3x — 9x + 6 = 3 [x \Í2x2 + VŠx + VTŠ = \Í2 (x + l)2 + 2\/2 . 2) 4 Doplnění na čtverec s následným rozkladem na součin V následujících úlohách po doplnění na čtverec provedeme ještě úpravu, která využívá vzorce a2 — b2 (a — b) (a + b), po níž získáme původní výraz rozložený na součin. Řešený příklad Doplňte na čtverec a poté rozložte na součin 3x2 + 30x + 63 . Řešení 3x2 + 30x + 63 = 3 (x2 + 10a:) + 63 = 3 (x + 5)2 - 25] + 63 = 3 (x + 5)2 - 12 (x + 5)2 - 4 = 3 (a; + 5 + 2) (x + 5 - 2) = 3 (x + 7) (x + 3) . Úlohy k procvičení Doplňte na čtverec a poté rozložte na součin 2x2 + 8x + 6 . -x2 + 6x + 7, 2x2 + 16x + U. -2x2 - 12x - 10 . Výsledky 2x2 + 8x + 6 = 2 (x + 1) (x + 3) + 6x + 7 (x - 7) (x + 1) 2x2 + 12x-U = 2(x + 7) (x - 1) , -2x2 - 12x - 10 = -2 (x + 1) + 5) . Doplnění na čtverec s následným určením extrému V následujících úlohách po doplnění na čtverec provedeme diskusi o existenci extrému (minima či maxima) příslušného výrazu (tj. jaký typ extrému nastává, v jakém bodě nastává a jaká je jeho hodnota). Řešený příklad Doplňte na čtverec a poté najděte extrém V (x) = -2x2 + 12x + 3. Řešení V (x) = -2x2 + 12x + 3 = -2 (x2 - 6x (x - 3)2 - 9 -2 (x - 3)2 + 21. Výraz —2 (x — 3)2 je nekladný, pro x = 3 nabývá své maximální (nulové) hodnoty. Proto Vmax (3) = 21. Úlohy k procvičení Doplňte na čtverec a poté najděte extrém Vx (x) = 2x2 - 8x + 5 , V2 (x) = -x2 + Wx + 7, V3 (x) = 3x2 + 18x - 4 , V4 (x) -2x2 - 16x + 5 . Výsledky K (x) = 2x2 - 8x + 5 = 2 (x - 2)2 - 3 V2 (x) = -x2 + 10x + 7=-(x- 5)2 + 32 V3 (x) = 3x2 + 18a: - 4 = 3 (x + 3)2 - 31 = y4 (x) = -2x2 - 16x + 5 = -2 (a; + 4)2 + 37 (2) = -3 , V2max (5) = 32 , yrnin (_g) = _31 ? ľ4raM(-4) = 37. 2