Hodina 1 - Seznamovací
Co se na hodině dělo
Obecně vzato jsme si oťukávali předmět (viz níže - O čem to je), dozvěděli jsme se podmínky zápočtu (viz Organizační záležitosti) a taky jsme se oťukávali mezi sebou, a to pomocí těchto her:
Aktivita Minutové rande
Minutové rande je typická seznamovačka použitelná v situacích, kdy se žáci/účastníci neznají nebo znají velmi málo. Cílem je realtivně velmi řízenou aktivitou umožnit účastníkům se mezi sebou více poznat, něco se o sobě dozvědět a zároveň překonat nějaký elementární ostych. Jedná se tedy zároveň o svým způsobem ice-breaker. V lehké úpravě ale může sloužit i jako rozpovídávací energizer nebo i pro lidi, kteří se relativně znají.
Aktivita má dvě fáze:
a) V první fázi si (typicky pomocí ciferníku) účastníci domlouvají mezi sebou jednotlivé schůzky. Čili do prostoru až 12 hodin lze naplánovat až dvanáct schůzek (z organizačních důvodů lze omezit - např. říct, že každou sudou hodinu musíte odpočívat, že v noci není vhodné rande domlouvat, apod.). Schůzku si vždy domlouvají mezi sebou právě dva lidí, oba by si měli po domluvě času do určeného časového prostoru napsat jméno druhého, aby nezapomněli, s kým si rande na daný čas (třeba od 4 do 5 hodin) domluvili. S každým dalším účastníkem si domluví účastníci max. 1 schůzku.
b) V druhé fázi probíhají samotné schůzky. Schůzka má minutu. Je na organizátorovi, kterou hodinou se začně, jestli se půjde popořadě apod. Důležité je na každou minutu, tedy na každé rande vyhlásit konverzační téma, kterému se mají účastníci na schůzce věnovat.
Varianty:
- Účastníci se podílí na tvorbě vhodných konverzačních témat (viz naše hodina, kde jsme společně psali na flipchart).
- Klub osamělých srdcí - v první fázi je zpravidla těžké domluvit, aby každý účastník měl každou hodinu zabranou někým jiným a může se snadno stát, že nemají danou minutu, co dělat. Jedna z variant, jak s tímto efektem pracovat, je zařadit tzv. Klub osamělých srdcí. Kdo tedy v danou hodinu nemá s nikým schůzku, dostaví se na určité místo, kde se potká buď s dalšími lidmi, nebo s organizátorem na jakýsi skupinový pokec.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/sci/jaro2024/XS021/um/hodina_01_-_seznamovaci/ciferniky_minutove_rande.pdf
Aktivita Tři divnosti
Aktivita, ve které se účastníci toho o sobě hodně dozví a zároveň překonávají ostych vůči ostatní, protože splnění aktivity je přímo závislé na tom, jak moc budou účastníci sdílet. Na druhou stranu je na každém jednotlivci, do kterých oblastí svého života ostatní pustí.
V této aktivitě jsou účastníci rozděleni do skupin (ideálně po 3-4 lidech). Úkolem každé skupiny je v časovém limitu dát dohromady tři fakta (zajímavá, originální, divná a taková která nejsou na první pohled vidět), která platí jen o nich (tedy musí platit o všech členech skupinky), ale už o nikom dalším z ostatních skupin (což je samozřejmě ve skupinové fázi v rovině domněnek, ale nabádá to zkrátka k tomu, aby se účastníci snažili vymyslet fakt divnosti).
Po skončení časového limitu skupiny postupně představují své divnosti (čili představují, v čem oni jsou divní, originální, jedineční) a příslušníci ostatních skupin mají možnost dát najevo (např. zvednutím ruky), že o nich to platí taky.
Varianty:
- Ve druhé fázi, kdy skupiny sdílejí své divnosti, lze udělat kolečko, ve kterém všichni stojíme. Mluvčí skupiny vždy přečte fakt a ten, o kom platí, udělá krok směrem do středu kruhu. Logicky hned po přečtení dělá celá jeho/její skupina krok, ale v následujících vteřinách se můžou přidat další z jiných skupin a všichni vidí, kdo "je v tom s nima".
- Lze rámovat různě - jako divnosti, originálnosti, jedinečnosti. Podle toho je vhodné aktivitu také uzavřít.
Aktivita Skupinové kreslení
Aktivita pro skupinky (ideálně po 3, může být i po 4). Každá skupinka sedí pravidelně rozmístěna kolem stolu, na kterém leží velký (flipchartový) papír. Každý účastník má v jedné ruce fixku (ideálně v levé, většina populace jsou praváci), kterou během aktivity sice kreslí na papír, ale jeho ruku (prostřednictvím uchopení za zápěstí) vede jeho soused po levici.
Celá aktivita probíhá beze slov. A společným cílem je vytvořit ve stanoveném limitu společný obraz.
Po skončení aktivity je vhodné dát účastníkům dost prostoru na to, aby si mohli uvnitř skupinek popovídat, dovysvětlit, dosmát se. Zároveň se po skupinkové části nabízí skupinu jako celek opět spojit. Například formou galerie, kdy jednotlivé týmy představí ostatním svůj obraz (může to být jen název, nebo dlouhá prezentace o díle, jeho vzniku a jeho smyslu). Na přípravu představení pro ostatní je dobré dát skupinkám opět nějaký čas.
Varianty:
- Může být zadané centrální téma pro všechny týmy stejné (např. téma setkání/předmětu/kurzu). Případně každý tým může mít téma jiné.
- Jednotliví účatníci mohou dostat rozdílná zadání napsané na lístečcích (které nesmějí nikomu ukázat), která si vzájemně nesdělují. Takže se ve výsledku snaží vytvořit společný obraz, ale s odlišným specifickým zadáním. A pak už je na účastnících, jestli dokáží svoje témata propojit, nebo zda si budou spíše konkurovat či dokonce spolu na plátně "bojovat".
O čem je Inspiratorium pro učitele 2
... Inspi 2 je o... Didaktice - hlavním tématem je, jak učit - jak to dělat chytře, zábavně, zajímavě, interaktivně.
... Inspi 2 je o... Inspiraci - učíme se od sebe navzájem, každý z nás je zdrojem poznání a inspirace pro druhé.
... Inspi 2 je o... Hraní si - věci zkoušíme na vlastní kůži, zažíváme je, jsme si navzájem učiteli i žáky.
... Inspi 2 je o... Experimentování - náš úterní prostor je didaktická laboratoř, zkoušíme věci, testujeme divoké nápady, počítáme s tím, že klidně můžou nevyjít, procházíme neprošlapané cesty a sem tam i slepé uličky.
... Inspi 2 je o... Rozvoji - výše popsané neděláme samoúčelně, cílem je se posunout, rozvinout své schopnosti, rozšířit si paletu pedagogických nástrojů; zpětná vazba a reflexe jsou hlavní nástroje, které k tomuto rozvoji používáme.
Harmonogram semestru
První dvě až tři hodiny jsou v Markově režii, od 12. 3. už program zajišťují studenti - vždy někdo vede drobničku a někdo hodinu, Marek facilituje reflexe. Reálně si ukážeme, jak to může vypadat na druhé hodině - 27. 2. Blíže viz kapitola této osnovy Organizační záležitosti. Na této druhé hodině také začneme tvořit harmonogram semestru - ať víte, kdy uvádíte Drobničku a kdy uvádíte svoji Hodinu.