Motivace • Vnější • Vnitřní Motivace vnější • Trest – známky, práce, selhání, aj. • Odměna – pochvala, satisfakce, aj. Motivace vnitřní • TOUHA PO VŽDĚLÁVÁNÍ • Souvislost s praxí. • Vyvolání zvědavosti (zvídavosti). Motivace vnitřní • TOUHA PO VŽDĚLÁVÁNÍ • Souvislost s praxí. • Vyvolání zvědavosti (zvídavosti). • Problém (touha vypořádat se s výzvou). • Vyučování prostřednictvím zábavy Efektní jevy, spektakulární experimenty Žákovské experimenty Organizační formy výuky • Vyučování je třeba podřídit (podle aktuálních podmínek a potřeb) vhodné organizační formě. • Volba organizační formy výuky do jisté míry závisí na učiteli a do značné míry na okolnostech. Organizační formy výuky FRONTÁLNÍ VYUČOVÁNÍ • Nejtradičnější forma výuky • Tento způsob vyučování by měl být založen na interakci! • Problém nastává, když sklouzne do situace, kdy učitel předává a žáci pasivně přijímají učivo. • Hromadná forma výuky – zapomíná se na individuální přístup k žákovi. Organizační formy výuky SKUPINOVÉ VYUČOVÁNÍ • Interakce mezi učitelem a žákem a mezi žáky navzájem • Kooperativní vyučování • Lavice bývají uspořádány do kruhu (aby se smazalo dominantní postavení učitele) • Učitel má nelehkou roli, musí: - vybrat vhodné skupiny, - zajistit, aby všichni participovali, - zhodnotit výkon jednotlivých žáků (to není zrovna lehké), - zajistit bezproblémový průběh. Organizační formy výuky INDIVIDUALIZOVANÉ VYUČOVÁNÍ • Žáci zpracovávají dané učivo samostatně. • Učitel se spoléhá na cílevědomost a píli žáků. • Role učitele: supervize. • Pomůcky: encyklopedie, mapy, modely, PC, aj. • Daltonský plán, autonomní učení. • Bloom – není dobré rozdělovat žáky podle inteligence (vzdělávání je dobré přizpůsobit individuálnímu tempu žáka) Organizační formy výuky TEMATICKÉ A PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ • Tematické vyučování (často se zaměňuje s projektovým) • PV a TV: žáci zpravidla řeší komplexní problémy (musí je nahlížet z mnoha stran – například prizmatem několika různých oborů). • PV a TV překonává roztříštěnost jednotlivých poznatků získaných v jednotlivých předmětech. Jevy se zkoumají v kontextu života. Organizační formy výuky PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ • V úvodu projektu se zvolí skutečný a komplexní problém (např. životní prostředí v dané obci). Následuje diskuse nad problémem. • Poté se zformulují úkoly, které je třeba provést pro vyřešení problému a určí se, kdo a jak je vyřeší. • Pak přijde fáze skutečného řešení problému – studium problému, rešerše literatury, cesty do terénu, fotografování, pozorování, studium příslušných dokumentů atd. • V závěru projektu pak dojde k zveřejnění výsledků a k promyšlené zpětné vazbě. Organizační formy výuky DALŠÍ FORMY VYUČOVÁNÍ • Exkurze (prostředí mimo školu – například pracoviště související s daným učivem, podporuje názornost); • Diferencované vyučování (vytváření skupin žáků podle určitých vlastností, např. IQ – vždy hrozí nebezpečí segregace, diskriminace či elitářství); • Domácí práce žáků