Alternativní didaktika Alternativní škola • klasická reformní škola • netradiční škola • volná škola, otevřená škola (otevření školy potřebám žákům, rodičům, životu, nové uspořádání třídy) • nezávislá škola • experimentální škola Alternativní didaktika Alternativní vzdělávání (alternative schooling): • Je obecný termín označující takové školní vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi. • Alternativní školy jsou obvykle (nikoli nezbytně) spojeny s radikálními koncepcemi vzdělávání, jako je např. odmítání formálního kurikula či formálních metod výuky. Klasické reformní školy • Montessoriovská škola • Daltonská škola • Waldorfská škola • Freinetovská škola • Jenská škola Montessoriovská škola Maria Montesorri (1879 – 1952) • První žena v Itálii, která absolvovala studium medicíny. • Pedagožka (původně se věnovala dětem s mentálním postižením). • Průkopnice mírového hnutí a organizátorka boje za práva dětí a žen. • Založila v Římě „Dům dětí“ (Casa dei bambini), kde vytvořila originální edukační metodu v duchu výrazného pedocentrismu. Montessoriovská škola • Senzitivní fáze: období, v nichž je dítě obzvlášť citlivé pro vnímání a chápání určitých jevů vnější reality (pohyb. činnosti, řeč, morální cítění atd.) – úkolem výchovy je připravovat podněty a prostředky specifické pro tyto fáze. Montessoriovská škola • Individualizaci vzdělávání umožňuje předem připravené prostředí (např. školka); zásadní roli hrají speciální pomůcky a činnosti z praktického života. Montessoriovská škola • Motto: „Pomoz mi, abych to mohl udělat sám“. • Dítě si do značné míry určuje tempo výuky. • M.M. si všimla, že děti se výborně učí vzájemně – je efektivní využít přirozených edukačních tendencí dětí – pak jsou tvořivější. • Slučování dětí různého věku: odmítání striktního rozdělování podle ročníků; harmonické soužití; vzájemná spolupráce; vědomí sociální jednoty a solidarity; respekt. Montessoriovská škola • 1929 AMI - Association Montessori Internacionale • V ČR Daltonská škola 1919 experimentální škola v Daltonu (USA Massachusetts) Helen Parkhurstová (1887 – 1973) • Spolupracovala s Montessoriovou; hlavní dílo: Education on the Dalton Plan Daltonská škola Ústřední principy: • Svoboda žáka a jeho vlastní odpovědnost – každý žák má vytvořen svůj vlastní program práce na jeden měsíc (zvlášť pro každý předmět), v němž jsou vymezeny výsledky, jichž má v učení dosáhnout. • Žák postupuje svým tempem a zodpovídá za úspěch svého učení. Daltonská škola • Zdůraznění spolupráce a vytváření sociálního a demokratického vědomí u dětí. • Vyvážené střídání mezi výukou v rámci celé třídy a skupinovou a individuální prací na úkolech, jejichž pořadí si žák určuje sám. Daltonská škola • „školy s uvolněnou třídní strukturou“ • USA, GB, Nizozemsko, ČR Kritika DŠ: • nedostatečné opakování látky • nesystematické získávání poznatků • přílišné spoléhání na žákovu aktivitu Waldorfská škola • Asi nejznámější typ alternativní školy Rudolf Steiner (1861 - 1925) • Studdgart 1919 (v roce 1933 byly WS nacistickým režimem zakázány). • Škola vznikla na popud továrníka Emila Moltse spolumajitele továrny na cigarety (Waldorf Astoria), požádal Rudolfa Steinera, aby vybudoval školu pro dělníky. • Filozoficko-pedagogická soustava antroposofie. • V Německu soukromá škola označovaná Freie Schule. • Klasicky pojatá WŠ vyvolává kontroverze. Část odborné veřejnosti WŠ nekriticky obdivuje a část na ni nazírá skepticky. • Škola se pokládá za svobodnou – na druhé straně vnucuje žákům určitý styl výchovy, určité světonázorové principy (antroposofie). Původní koncepce waldorfské školy Původní koncepce waldorfské školy • Nerespektují se obvyklá rozdělení předmětů do ročníků. • Učitel nezkouší, netrestá, neznámkuje. • Dbá se na vývojové fáze (ale ne podle poznatků vývojové psychologie!) a z počátku nejsou děti zatěžovány abstraktním myšlením. To znesnadňuje (ne-li znemožňuje) přechod na jiný typ škol. • Jeden učitel by měl učit všechny předměty ve své třídě. • U nás kritika ze strany inspekce: učitelé nemohou obsáhnout odbornost všech předmětů – povrchní výuka. Původní koncepce waldorfské školy • Plně organizovaná WŠ je dvanáctiletou školou (1. stupeň 1. – 8. ročník; vyšší stupeň 9. – 12 ročník). • Obsah vzdělávání je rozdělen do bloků (epoch), kde se žáci po určitou dobu soustavně zabývají týmiž předměty. • Svobodní učitelé – nejsou vázáni osnovami – plánují výuku společně s žáky i rodiči. • Za vedení školy neodpovídá ředitel, ale celý učitelský sbor v těsné spolupráci se sdružením rodičů. • Důraz na společenství; spolupráce místo konkurence. Původní koncepce waldorfské školy • Sisyfos – český klub skeptiků: https://www.sisyfos.cz/clanek/189-antroposofie-a- waldorfske-skolstvi https://www.sisyfos.cz/clanek/894-waldorfska-skola Steiner byl nesmírně produktivní: • Pokoušel se ovlivnit výtvarné umění, dramatické umění, euritmie – speciální rytmický tanec, pedagogika, založil vlastní křesťanskou společnost – vymyslel pro ní i obřady a liturgii. • Pokoušel se zasahovat i do matematiky, medicíny i přírodních věd, ale tam se mu příliš nedařilo). Původní koncepce waldorfské školy