Didaktická transformace učiva • Didaktická transformace: způsob, jak zprostředkovat vědecké poznatky žákům (přizpůsobit je jejich schopnostem). • Původně německý pojem „didaktické zjednodušení“ (Hering). • Didaktická redukce (60. léta): základní úloha didaktiky spočívá ve zjednodušování a zpřehlednění obsahů poznatků vědních disciplín za účelem zprostředkování žákům. POPULARIZACE. • Podle některých odborníků (např. Klafkiho) není podstatou vzdělávání předávání obsahů, nýbrž formování emocionálních a intelektuálních sil žáka (učivo jako prostředek!). Didaktická transformace učiva • Kritika: chybí respekt ke komplexnosti vědního oboru. • Kritika kritiky: encyklopedické vyučování obsahuje přílišné množství učiva. • Ideální výběr obsahu by měl spočívat na spolupráci oborových (předmětových) didaktiků a vědců v příslušných oborech (např. při tvorbě učebnice). • Žák dosáhne pouze na zlomek vědeckého poznání (reprezentativní?) Literatura • KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, Praha: Karolinum, 2007, roč. 2, č. 1, s. 67-81. ISSN 1802-4637. Didaktická analýza učiva • Didaktická analýza učiva je proces, který se obvykle uplatňuje při přípravě na vyučování. • Pokud se chceme na vyučování připravovat opravdu poctivě, měla by být didaktická analýza učiva součástí tohoto procesu. • Při didaktické analýze učiva vykoná učitel rozbor obsahu a vybírá z něj konkrétní prvky, které bude vhodně zvolenou formou (didaktická stylizace) interpretovat žákům. Didaktická analýza učiva • Nezbytnou podmínkou ovšem je skvělá orientace v obsahu – učitel musí být expert, který obsahu dokonale rozumí. • Neustále ovšem platí, že proces didaktické analýzy je podřízen vzdělávacím cílům a výsledná forma respektuje logickou pojmovou strukturu učiva. • Pojmová analýza – reflektuje požadavek „dobré orientace v základním učivu“ (někdy také nazýváme fundamentální učivo – učivo, na kterém se staví v dalších výukových obdobích) Didaktická analýza učiva • Operační analýza – rozbor těch činností (aktivit, úloh, apod.), které je nezbytné realizovat, aby se dosáhlo cíle. • Analýza z hlediska mezipředmětových vztahů – ta klade na učitele poměrně značné nároky. Předpokládá skvělou orientaci učitele jak ve vertikálním uspořádání učiva (časová návaznost jednotlivých témat v rámci daného předmětu), tak orientaci v tzv. horizontálním uspořádání učiva (tedy uspořádání souvisejícího učiva v rámci jednotlivých předmětů - řada předmětů spolu obsahově souvisí). Didaktická analýza učiva Učebnice: • Jak ukazují výzkumy (podle Kalhous, Obst 2002 s. 143), jsou učebnice (tedy jejich dostupnost a kvalita) významným faktorem kvality vzdělávání. Ukazuje se dokonce, že zlepšení učebnic má na vzdělávací výsledky žáků zásadnější dopad než vzdělávání učitelů! • Nedá se říci, že by práce s učebnicí obecně v hodinách dominovala procesu vyučování, ale často bývá zásadní oporou učitele při přípravě na vyučování. Didaktická analýza učiva Učebnice můžeme rozdělit do následujících kategorií: • Učebnice (zaměřené na osvojování učiva). • Cvičebnice (pracovní sešity určené k procvičování). • Čítanky (texty). • Ostatní texty určené například ke kritickému čtení (články) Praktické ztvárnění vzdělávacích obsahů v učebnicích je především úkolem pro oborové (předmětové) didaktiky. Finální podoba vyučování ovšem závisí vždy na učiteli. Literatura • KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, Praha: Karolinum, 2007, roč. 2, č. 1, s. 67-81. ISSN 1802-4637. Některé důležité pojmy z didaktiky • Bloomova taxonomie cílů = hierarchicky uspořádaný systém poznávacích cílů výuky (1. znalosti, 2. porozumění, 3. aplikace, 4. analýzy, 5. syntéza, 6. hodnotící posouzení). • brainstorming = „bouření mozků“; jedna z technik, rozvíjející tvořivé myšlení např. při skupinovém řešení problému. 1.fáze – spontánní produkování nápadů bez omezování či kritiky; 2.fáze - jejich analýza, výběr nejlepších Některé důležité pojmy z didaktiky • burnout efekt = syndrom vyhoření; vyhasínání; vyčerpání fyzických i psychických sil, ztráta zájmu o práci; příčiny: stres, časová náročnost povolání, přemíra úkolů k plnění apod. • cíl výuky = očekávaný výsledek, čeho chce učitel dosáhnout (známe i výukové cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní); Požadavky na výukové cíle: komplexnost, soudržnost, kontrolovatelnost, přiměřenost. • činnostní učení = žák není pasivním příjemcem, jedná, koná, je aktivní • edukace = ve filozofii výchovy proces celkové výchovy, vztahující se na člověka (z lat. educatio = vychovávání); v obecné pedagogice a didaktice synonymum pro výchovně-vzdělávací proces, vzdělávání • edukant = Kdo je vyučovaný (například žák) • edukátor = Kdo učí (například učitel) • e-lerning = samostatný vzdělávací postup pomocí internetu • frontální vyučování = Tradiční výuková forma. Učitel zprostředkovává výklad a dominuje vyučování. Některé důležité pojmy z didaktiky • didaktické zásady = Základní pravidla, která zajistí efektivnost výuky (obecné požadavky, které společně s cíli určují charakter výuky). Příklady didaktických zásad: Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka; Zásada vědeckosti; Zásada individuálního přístupu k žákům; Zásada spojení teorie s praxí; Zásada uvědomělosti a aktivity; Zásada názornosti; Zásada postupnosti, atd. • didaktika = Vědecká disciplína, teorie vyučování Některé důležité pojmy z didaktiky • heuristická výuková metoda: aktivizační výuková metoda realizovaná pomocí úloh, které představují obtíž-problém-rozpor • klíčové kompetence učitele = soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání; obvykle – kompetence osobnostní a kompetence profesní • klíčové kompetence žáka = soubor požadavků na vzdělání, zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích • koedukace = společné vzdělávání žáků obou pohlaví ve společných třídách • Kurikulum: 1. Vzdělávací program, projekt, plán. 2. Průběh studia a jeho obsah. 3. Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech vztahujících se ke školnímu vzdělávání. 4. Seznam vyučovacích předmětů a jejich časové dotace pro pravidelné vyučování na daném typu vzdělávací instituce (srv. Průcha 2002 s.237; Průcha, Walterová, Mareš 2003 s. 110). Některé důležité pojmy z didaktiky • kurikulum skryté = zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech (hodnoty, postoje, klima třídy, vzory chování aj.) • mnemotechnika = hledání asociací, které by usnadnily zapamatování (např. šetři se osle = 6378 – poloměr zeměkoule) • PISA = mezinárodní program pro hodnocení žáků je realizován organizací OECD Některé důležité pojmy z didaktiky • textové pomůcky = Například učebnice, cvičebnice, pracovní list, odborný článek, atd. • vzdělávací standardy = konkrétně vymezené, obligatorní požadavky, které musí splnit žáci v určitých ročnících či stupních školy (vědomosti, dovednosti, příp. postoje a hodnoty). • vyučovací jednotka = časový interval, po který probíhá vyučování (například vyučovací hodina). • zpětná vazba = důležitý prvek řízení, informace o stavu, výsledcích určité činnosti, jež umožní její zkvalitnění; je součástí formativního hodnocení. Některé důležité pojmy z didaktiky Pojmy vybral a zpracoval: Jaromír Hališka Upravil: Zdeněk Hromádka Literatura: Hartl, P.; Hartlová, H. Psychologický slovník, Praha : Portál 2000 Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha : Portál : 2002 Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš J. Pedagogický slovník, Praha : Portál, 2001. Standardy Pojmy Literatura • KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, Praha: Karolinum, 2007, roč. 2, č. 1, s. 67-81. ISSN 1802-4637.