Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity Brno Obecná didaktika Témata seminárních prací Seminární práce  Esej nebo úvaha (rozsah 1-2 A4).  Výběr ze dvou možností: 1. možnost: esej na jeden z vybraných citátů či přísloví (v didaktickém kontextu). 2. možnost: rešerše, úvaha na jedno z níže uvedených didaktických či pedagogických témat (zde je třeba čerpat z literatury a odkazovat na ni).  Odevzdat nejlépe vytištěné do 26. 4 2023. 1. Možnost: citáty a přísloví (esej) Kdo vítězí nad lidmi je mocný, kdo vítězí nad sebou je nejmocnější. Kdo bloudícímu vlídně cestu ukáže, toť jako by mu světlo o své světlo zapálil: nic míň mu nesvítí, zapálí-li druhému. (Cicero) Když lidé vyučují, sami se učí. (Seneca) Je třeba pěstovat mnohé přemýšlení, ne mnohou učenost. Učit je možno slovy, vychovávat jenom příkladem. (J. de la Bruyere) Jediným učitelem hodným toho jména je ten, kdo rozvíjí ducha svobodného přemýšlení a cit osobní odpovědnosti. (J. A. Komenský) Ze školy by měl mladý člověk vyjít jako harmonická osobnost, ne jako specialista. (A. Einstein) Gram praxe je lepší než tuna teorie. Uč se i z chyb druhých. Život je příliš krátký, než abys je stihl všechny spáchat sám. (S. J. Lec) Každý, s kým se setkám, mě v něčem předčí. Tak se od něho učím. (R. W. Emerson) Má-li osel příliš lehký náklad, dostává chuť si lehnout. Uzbecké přísloví Genialita je procento inspirace a devadesát devět procent potu. (T. A. Edison) Talent je odvaha začínat stále znovu. (A. Honneger) Pokud čtení nemá vliv na náš život, jednání a myšlení, je škoda číst. (A. P. Čechov) Vzdělání moudrému ukazuje, jak toho ví málo, a hloupému dává iluzi, jak toho ví moc. (J. Tuwim) Poznat vlastní nevědomost je nejlepší díl našich vědomostí. (Lao-c) Mladí mají sklon myslet si, že jsou moudří, jako opilí si myslí, že jsou střízliví. (P. Chesterfield) Doufám, že budu studentem až do konce života. (A. P. Čechov) Dej někomu rybu a nasytíš ho na den. Nauč ho rybařit a nasytíš ho na celý život. (Čínské přísloví) Člověk se může stát člověkem pouze výchovou. (J. A. Komenský) Výchova je největší problém a nejtěžší, jaký kdy může být člověku uložen. (I. Kant) Největší chyba je - nebýt si vědom žádné chyby. (Thomas Carlyne) Nudit je smrtelný hřích učitele. (J. F. Herbart) Musíš se hodně učit, abys poznal, jak málo toho víš. (M. de Montaigne) Je lépe lidi učit, jak mají myslet, než co si mají myslet. (Ch. Lichtenberg) 2. Možnost: témata z didaktiky – rešerše úvaha (s odkazy na literaturu) 1. J. A. Komenský a dnešní škola 2. Soudobé teorie vzdělávání 3. Žák sekundární školy 4. Učitel SŠ jako expert, profesionál 5. Další vzdělávání učitelů - význam 6. Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy 7. Klíčové kompetence učitele SŠ 8. Klíčové kompetence žáka SŠ 9. Burnout efekt a jeho prevence 10. Cíle vzdělávání žáků SŠ 11. RVP a ŠVP 12. Didaktická analýza učiva 13. Příprava učitele na vyučování 14. Mimoškolní prostředí a vzdělávání žáka 15. Pedagogickopsychologická diagnostika 16. Obecně lidská a pedagogická komunikace 17. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků 18. Didaktické zásady a jejich uplatnění na SŠ 19. Vybrané organizační formy výuky 20. Efektivní výukové metody v mém předmětu 21. Problémové vyučování 22. Učení z textu 23. Projektování výuky 24. Brainstormingové metody 25. Didaktické prostředky ve výuce na SŠ 26. Moderní didaktická technika 27. Výuka pomocí počítače 28. Motivace – druhy, způsoby, efekty 29. Problematika kázně ve výuce 30. Pedagogická evaluace 31. Zkoušení, hodnocení a klasifikace žáků 32. Didaktické testy 33. Vstupní (průběžný, výstupní) didaktický test v předmětu……. 34. Spolupráce učitele SŠ s rodiči žáků 35. Tvořivost ve vzdělávání žáků 36. Rozvoj kritického myšlení – význam 37. Alternativní a inovační koncepce školní edukace 38. Individualizace a diferenciace ve škole 39. Programované vyučování 40. Kooperativní učení 41. Výchova k práci s informacemi 42. Třídní management 43. Autorita učitele – pojetí, způsoby uplatňování v praxi 44. J. A. Komenský: Velká didaktika – zamyšlení nad obsahem kap… 45. Osobnostní a kvalifikační předpoklady výkonu pedagogické profese 46. Rozhodující úloha vztahu učitel – žák 47. Klima třídy a školy 48. Autoevaluace reálné výuky a vzdělávacích výsledků 49. Problematika vzdělávání nadaných a talentovaných žáků 50. Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele – funkce význam