Profese školního psychologa Bohumíra Lazarová ÚPV FF MU AŠP ČR, SC PiE EFPA Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 C:\Users\mirka\Desktop\images.jpg Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Kdo je školní psycholog •Vymezení místem působení - škola (v ČR, SR…), mimo školu (ve školství) = poradenský psycholog • •V zahraničí se tak označují i psychologové působící ve školství, ale mimo školu, např: -Externí centra s vazbou na školy (SI, RU, IT) a/nebo sociální organizace, konsorcia, školské úřady (NL), také charty (UK), poradenská centra u škol (DE), multidisciplinární mobilní týmy (NO), kliniky i samostatně podnikající (UK) … nejasná situace -Navíc: ve federacích mají různé země odlišnou legislativu • -ŠP jsou placeni: školami, ministerstvy, školskými úřady, projekty, charitou, neziskovkami (obcí, regionem), samostatně výděleční … a kombinace všeho •Arnold & Horan (Eds.), 2017, web SC PiE EFPA, Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Další pojmová podobnost •School psychologist • • •Educational psychologist • • •Školní a pedagogická psychologie • jako samostatné obory • • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 C:\Users\mirka\Desktop\stažený soubor.jpg Související obrázek Slabé ukotvení ŠP jako profese v ČR •Nejde o specificky vymezenou profesi •Národní soustava povolání - pouze psycholog ve zdravotnictví, v oblasti práce (soc. službách a ozbrojených složkách) •V národní soustavě kvalifikací není •V regulovaných profesích jako Psychologické poradenství a diagnostika – nemá předepsané spec. vzdělání •V Zákoně o pedagogických pracovnících 563/2004 je uveden jako psycholog mezi ostatními pedagogickými pracovníky (přímá pedagogicko-psychologická činnost…) •Vzdělání vymezeno jednou větou (mgr. psychologie) •Vyhláška 72 (+ novely) uvádí jen standardní činnosti Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Vývoj u nás •První republika - zmínky (Stejskal, 1930; Ohera, 1936) •Na Slovensku (ČSSR) silná generace před rokem 1989 (Hvozdík, Ďurič, Blaškovič), ale cesty školního poradenství přes Výchovné kliniky, PPP •Po roce 1989 - Bílá kniha •Iniciativa : prof. Mareš, prof. Štech, Dr. Furman, Dr. Rejlová, Dr. Nováčková, Dr. Zapletalová a další – ve spolupráci s SK (prof. Gajdošová, Dr. Herenyiová, doc. Valihorová …) •Nová legislativa (Vyhláška 72/2005 O poskytování… - činnosti, Věstník 7/2005 – podoba ŠPP) •Projekty poskytující metodickou podporu specialistům ve školách (VIP – K, RŠPP, RAMPS, dnes APIV, KIPR… - inkluze) •Zrušení IPPP 2011 – oslabení podpory •AŠP (1990), konference AŠP + ÚPV FF MU + KP PedF MU), e-časopis (nepravidelně) Školní psycholog •EFPA (SC PiE), ISPA (1982 – Oakland), časopisy School Psychology, School Psychology International, Contemporary SP… • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Co tedy dělá ŠP? Oficiální náplň práce dle Vyhlášky •Diagnostika a depistáž •Konzultační, poradenské a intervenční práce •Metodická práce a vzdělávací činnost • •Dnes se neaspiruje na výčty pracovních činností, ale spíše se zdůrazňuje potřeba pečlivě „naslouchat škole a jejím aktérům“, což je považováno za východisko pro náplň práce školních psychologů „šité škole a učitelům na míru“ (např. Braden, DiMarino-Linnen, & Good, 2001). • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Pole společné práce - zakázky Dva základní modely • •Medicínsko-psychologický: případová práce, dg. a intervence • •Sociálně-psychologický: péče o zdravou školu – prevence, zkoumání •(P. Bartollo, P. Farrel – ŠP v inkluzivním vzdělávání) • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Jak jinak v inkluzivním vzdělávání •… postupně se mění podoby a potřeby škol… lze očekávat, že se bude měnit charakter práce školních psychologů • •Z našeho výzkumu „řízení inkluze…“ •Silný hlas psychologa: vyšší prestiž, která přináší vyšší vztahové riziko •Důležitost řízení vztahů s učiteli: blízkost a naslouchání •Snaha vyhovět: intervence na hraně kompetencí •Zvládání nestandardních situací: intuice bez důkazů, ale i nutnost tvorby jasných „krizových“ pravidel a postupů •Práce se třídami: základ úspěchu inkluzivního vzdělávání • (Lazarová et al., 2015) Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 •Někdy přijdou učitelé se sešitem: ‚Já fakt ale nevím, jakou dát známku‘. Tak to nám tu strkají sešity, já jako psycholog, to tedy pro mě není jednoduchý. [...] Nebo třeba jakým způsobem naučit dítě počítat pod sebe, když to nejde, to jsou speciálně pedagogické techniky. • •Po psycholozích (i v PPP) se chce znalost pedagogických postupů – v souvislosti s PO • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a procesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Výzkumy o profesi •J. Mareš – výzkumy v ČR (malé vzorky, většinou BP a DP) •Témata v zahraničí – práce s různými typy žáků, postupy práce – ověřování metodik, zaměření na pocity v profesi • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 C:\Users\mirka\Desktop\tabule-kresba-internetovy-pruzkum-400-35376569 (1).jpg O profesi – spokojenost, burnout a self efficacy •Z přehledovek: Obvykle průměrný burnout, průměrná nebo vyšší spokojenost (83%), vyšší SE. •Náš výzkum SE (SI + ČR), SE lehce nad průměrem, vyšší u „jiných typů škol“ •Nespokojenost: s nízkou kontrolou, systémem, politikou, limitovaným růstem, dg. produkuje nespokojenost (odklon od dg) •Spokojenost: se supervizí (USA) – mají-li supervizi, vykazují vyšší spokojenost, s kolegy, částečně s platem •Demografické faktory nehrají významnou roli • •(Worrel, Skaggs, & Brown, 2006) Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Identita („figury“) •intelektuální kutil • •mediátor a vyjednavač • •badatel školy •(S. Štech) Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 C:\Users\mirka\Desktop\aaa.jpg C:\Users\mirka\Desktop\istockphoto-495172050-1024x1024.jpg C:\Users\mirka\Desktop\FotkyFoto_detektiv-drzi-zvetsovaci-sklo_124223570.jpg Charakter práce – specifika Trvající základ pro dlouhodobé výzvy •nízká profesionalita •nejistá a široká náplň práce, „multitasking“ •komplikovaná síť sociálních vztahů •absence specializované přípravy •(S. Štech) Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Výzvy – vztahy a očekávání •Přijetí školou (ne-pedagog), vstup do školy, neporozumění, nereálná očekávání, nedoporučují formální opatření (limity práce), zásahy učitelů/vedení, •Mnoho odběratelů (žáci, rodiče, učitelé, vedení, výchovní poradci, PPP…) a řada očekávání – („Kritická místa profese“ – Zapletalová) •Orientace na /ochrana žáka - pocit ohrožení u učitelů •Vztah s vedením (ředitel „laik“, nemá čas…) • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Podpora pro školního psychologa: role vedení školy •Postoje ředitelů vůči ŠPP •Ředitel má jiné starosti (ať ŠPP dobře funguje, nemám čas se tím zabývat … rád bych se staral víc, ale…) ………… štvanec VZTAH: neutrální – pozitivní • •Ředitel zaujímá negativní postoj k ŠPP (ŠPP je legislativní zátěž, poradenství nepatří do škol, ignorování ŠPP) ….odpůrce VZTAH: záporný • •Ředitel nekompetentně zasahuje (kontroluje, komplikuje, nařizuje…) …..Všeználek / kontrolor … VZTAH: záporný – těsný • •Ředitel vytváří prostor a podmínky (sleduje práci, navrhuje)… partner VZTAH: pozitivní, partnerský • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 kontrola volnost odborník, zájemce laik Výzvy - profesionalita •Problém s profesionalitou, často intuice, kutilství •S tím spojený problém s autoevaluací a akontabilitou ŠPP •Evidence-based practice/interventions, žhavé téma (APA, White & Kratochwill, 2005) •Chybí zdroje (nepřenositelné ze zahraničí), málo ČR výzkumů i publikací, chybí pořádný časopis, metodiky (Juriševič, Lazarová, Gajdošová, 2019) (Publikace: Braun, Marková, & Nováčková, 2014; Štech & Zapletalová, 2013) •Chybí kolegiální podpora a supervize (facebook, reflektivní skupiny v PPP) •Nedostatek času ke studiu • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Využívání EBP – porovnání v kategoriích škála: 1 (nejméně) – 6 (nejvíce) Výzvy – role ve škole •Konfúze rolí – inkluze, bude mnoho specialistů ve školách? •VP, metodik prevence, speciální pedagog, logoped, příklon k sociálním pracovníkům… •Otázka spolupráce v ŠPP – v interdisciplinárním týmu, dělení rolí: (Co je pedagogické, co psychologické, co sociální?) •Řešení administrativních úkolů • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a procesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Výzvy - politika •Neexistující systém (Která škola má „nárok“ na ŠP?), snahy od roku 2007 nenaplněné •ŠP jako podpůrné opatření – krátkodobá vazba, dělení úazků •Nejasné financování (projekty, šablony – krátkodobé) •Chybí ocenění jak finanční, tak i osobní • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Výzvy - vzdělávání •Není specializované vzdělání •Široká náplň práce, šíře odběratelů a specifika práce vyžadují specifické vzdělání •Jasněji vymezit v legislativě? •Řeší se celoživotním vzděláváním (UP Olomouc, kurzy NUV, výcviky…) (UK a JČU na PedF mohou specializovat jen limitovaně) •Otázka pedagogického vzdělání •Chybí supervize a uvádění do profese •Možnost EUROPSY - nevyužíváno • Stálý interdisciplinární seminář k profesím a profesní přípravě PedF MU Brno, 4. 12. 2019 Děkuji za pozornost Výsledek obrázku pro psycholog kreslený