O ČEM JE GEOGRAFIE DOPRAVY? 1 fiitifiAtr jaiQiiQAf ií i i AiíMo-Mq Hiytiúr (nit mW Jim\Nu nniMír iid [trataiin reAiWIa iAt angín, AifH jtVdti tthxt. iuIhc jrtl owpasč oi "ItLíĽtki" dnpi jsW jjiaji alie. : i ■ ■ ■: h i . i. i--., i iiijii.i. . i ■KlUhbh n-d výihLJiv 4 ukii O "■—-jl■ I.- ■ .uJi;.:' %nf!"S í Lrv. ntt i řtr t"n iJlnip ^. ulitu DOPRAVA V PRE-INDUSTRIÁLNÍM OBDOBÍ ehmímckr^pJilickfJ^njmitlřiaiíreGMiuW^piiiiětiu sfí-ntiKlriilnflw ShJfti lUiAMh Tú iWWrulf Viítril.' rtíňViliV ilflMf - minulí s^.tíiy írnrr::',-rii j p:j •! n:_i otchoJnch plj«b ttrJCIb | bGTPT | ŘÍMSKÁ HiŠt | ^l".; PhAiarArfir:mAtkvi 'C*!" Mí45*- SřwmWtjfcl! " " .■Iři. .nim :.i l:.- Ti.-iii . ■!. : I-;. 11 L. I. Im^lrJi^n VZNIK MODERNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMŮ 1ÍJÚ ■ UM mÉ-Ltshá doprava Httlr/" sjiIhtij uhU pcčiLkyiriiihl cfchrriÉhietjje Jcpscy dopinslDiiTHhbif/miem«t screetur cufciirbi BDdjpnnldidřv LMiVtnEHlAin^in^l^^^K^hJimiin^P^ll^iri lElEkomunikace H kolcikvjálnl ZatanEtni SYLABUS '. aaůipamnAHitrjnarraztntvaiiis-íJ!: 2. iliiltítkv) tfici dsffjďf idúľi^ithiVUOiVH L doi™i Irnnw y IJUj ľ. CiHrtĹíinriliif a et |0M| I. LL.Wlpd^^H,^:!,!,,:*!!., 3 dnprml pniltí l^i O ČEM JE GEOGRAFIE DOPRAVY? 2 prostory I ipacti i-ii4l-|'i-i|'fhup--iú! ifilÍTfl jiiLdtk-KOiOTliulEikli n muchluj r..Tjlf.|ŕJ,jj'ŕŕJf+iiTj r, i.-m-.^I: in, fl v. lil li i .■ »Jr"j "I.kvpi SYItífl suh iíkry ľ si.hjcĽls nil>lwvi;lv4i^hr rimriMntrtkUi radara u ■vMíri™ pi.iH R y 1 p ■>■• n**íW n*Hrŕpra*jm ů*pf 1f- k^ikle MUK^.>HqX mrtidl ty oasy a rytiny ŕ [«npo*jJlilea imisní ibukvn VÝVOJ DOPRAVY ZA PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE masr/n ;nw]íůrřvni[h syJ/imj mttfiafiacř rHnnml a náTiHnl dooř-]-} :. Mm bodoval (il*ňrt)t^íh húiiůJi] liKilriiul ■ J F>d II id | Vfid II nl dl kin i-ifscp ■í Bfi 11 n f, U U, K irud ^ rťnOa _ -. ■ i ru^btirhJI ffdíTwípreprjáj uhl' V. Íhjt inlijnj IiIhItě. piin JrltnKť- nd I tl 41 FJBicrimiLrKTjiHl I31D ds í d.\ rt 1 a iL k Wrait z ní ru ifMH zzJííhi -JkiLrKiKůirtíílnMnjrFdsgrjřrlcr; "i ■nrM4« m ra I In b I Iv I ff s sto njt tl Mt * 'ocwj pnwidHnych riBmcírícri llnak upliiiiJUd^ hKpÍKluíliitli lall IhvIuUpjIoU pdi riljtllIlMji □OPRAVA VE FORDISTICKÉ ÉRE pnslLpnv plcrad ímciiiůtíluů-d knu^nhú | du*lrf«> inZYgjr iilmriii ilupi^Y limhy nil[n£ 11--• d■ iiy áQijVy jzibH-li. il-mj IKilflijm7fTl"ii| 'Jjnnx^nlxi i l!(lm:hjji iLtmttiiřj «spj imrtn rr/n'cr< □OPRAVA smy&l dnpraníy překonán' tmrirry ptistflni ;nt riiir* UPr" prosteíij = ruina typy barier pi'rtuikf ľflĽJié I a |M léčena kí | Ekonmlile IpablIcLe |... prKtsrfv) YylvJrij shuhliiruja, A^yanizuje HISTORICKY VÝVOJ DOPRAVY IrfVTlJBUt flIE O dcprjť: v pr5irJui1riair.ni-jbdati í b isai O dnpj^aiu piuniyslmc icralUcc^1 flUů ISTtiJ O vmiri rPoJ*rni'rh rJrjgravTilt>i3rE.1emfj(l(irr) - i$Ht] D dopfafflMeÍMdÍĚ^cke*rÉ;iKfl-"?Ť^hH: O (iJgpr^aiŕr^rordisriUiímírjdWllIi) ■ ^ "T . VZNIK MODERNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMŮ zlata era leleinic O irltziiic iJíť imriTci alrjLtŤvKavyslavtvpiůimtJitrikiprijl| Euikumr spoliíraslii flífru lÉma a výtKdw p iJjčkF i;lerničnl híi^f ■ W v U .) if) W«A it iivdóby ™ itwj ■ w -r ivvs \t ti dfím JtrfA^ rjrtv t H. -tf. irsvwvnť.Kiíí :i il rauitmnn Q irlKiiícjJfDyHiMmcki^rj^HktřlinHiHri r*l r ! rl nn k c lc7ií> :rr(t nwfc □ ".h- ■ I ľ ■ ■ I'l — Q mirjinilidri «slť!>iislihHiwjnŕrrŕdi O ifluilni irabiHj^wIriia slnnipilíírnjri □ lun ui ta r. t ritii asctiim DOPRAVA V PRE'INDUSTRIÁLNÍM OBDOBÍ íytMok ottcn/pitp major city /«Jr\ rrmunfum • Sea S^SJ. Mnal Petals „/"R*^r late. Bay Va;or nvers are largely ncl usable tor navigate. MUM TmtOim. OWihtta* mb»v flt ClWfc, WU. IW 7 1 Souiticn C/iinaMls DOPRAVA V PRE-INDUSTRIÁLNÍM OBDOBÍ ekonomický (a politický) význam celé řady regionů byl v průběhu pre-industriálního období navázán na ovládnutí vodní / námořní dopravy rozvinuté systémy financování a pojišťování obchodních plaveb FÉNICIE I EGYPT I RÍMSKA RISEI ČÍNA | ARÁBIE | BENÁTKY | HANSA - Severní moře a Balt dílčí význam dálkové pozemní dopravy období "velkých zámořských objevů" od 14. st. galéry nahrazeny plnohodnotnými plachetnicemi pochopení systému atlantické větrné cirkulace (obchodní větry) evropská expanze dominovaná Španělskem a Portugalskem, později Nizozemím, Anglií a Francií (Kolumbus, Vasco da Gama, Magalhaes...) definitivní oslabení významu stredomorského kulturního a ekonomického prostoru n pozemní a námořní trasy římského impéria 125 AD k v průběhu 17. a 18. st. • upevňování státních útvarů • merkantilistické politiky • protoindustrializace další rozvoj vnitrozemských kanálů a cestní sítě pravidelné poštovní služby 1 ► ĽFľk Hedvábná stezka a arabské námořní trasy 11 .-12. st. | Trade routes Major trade toute (Silk Road) -Minor trade route (Silk Road) Other major trade route Other minor trade route Sea route o Main Citv pozemní a námořní trasy římského impéria 125 AD -___^1 období "velkých zámořských objevů" od 14. st. galéry nahrazeny plnohodnotnými plachetnicemi pochopení systému atlantické větrné cirkulace (obchodní větry) evropská expanze dominovaná Španělskem a Portugalskem, později Nizozemím, Anglií a Francií (Kolumbus, Vasco da Gama, Magalhaes...) definitivní oslabení významu stredomorského kulturního a ekonomického prostoru DOPRAVA V PRE-INDUSTRIÁLNÍM OBDOBÍ ekonomický (a politický) význam celé řady regionů byl v průběhu pre-industriálního období navázán na ovládnutí vodní / námořní dopravy rozvinuté systémy financování a pojišťování obchodních plaveb FÉNICIE I EGYPT I RÍMSKA RISEI ČÍNA | ARÁBIE | BENÁTKY | HANSA - Severní moře a Balt dílčí význam dálkové pozemní dopravy období "velkých zámořských objevů" od 14. st. galéry nahrazeny plnohodnotnými plachetnicemi pochopení systému atlantické větrné cirkulace (obchodní větry) evropská expanze dominovaná Španělskem a Portugalskem, později Nizozemím, Anglií a Francií (Kolumbus, Vasco da Gama, Magalhaes...) definitivní oslabení významu stredomorského kulturního a ekonomického prostoru n pozemní a námořní trasy římského impéria 125 AD k v průběhu 17. a 18. st. • upevňování státních útvarů • merkantilistické politiky • protoindustrializace další rozvoj vnitrozemských kanálů a cestní sítě pravidelné poštovní služby VÝVOJ DOPRAVY ZA PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE masivní změna dopravních systémů | mechanizace pozemní a námořní dopravy 1. fáze budování plavebních kanálů počátek už v 2. pol. 18. st. | v pol. 19. st. útlum rozvoje V. Británie, USA, Kanada, Německo... Bridgewater canal, Erie canal,.... otevření nových trhů | efektivní přeprava uhlí 2. fáze rozvoj železnic parní železnice - od 1814 | Manchester-Liverpool 1830 do 60. let 19.st. relativně živelná výstavba založení dlouhodobější struktury dopravních sítí vysoká míra flexibility | vysoká rychlost + rozvoj pravidelných námořních linek optimalizace tras plachetních lodí | nástup parou poháněných lodí VÝVOJ DOPRAVY ZA PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE masivní změna dopravních systémů | mechanizace pozemní a námořní dopravy 1. fáze budování plavebních kanálů počátek už v 2. pol. 18. st. | v pol. 19. st. útlum rozvoje V. Británie, USA, Kanada, Německo... Bridgewater canal, Erie canal,.... otevření nových trhů | efektivní přeprava uhlí 2. fáze rozvoj železnic parní železnice - od 1814 | Manchester-Liverpool 1830 do 60. let 19.st. relativně živelná výstavba založení dlouhodobější struktury dopravních sítí vysoká míra flexibility | vysoká rychlost + rozvoj pravidelných námořních linek optimalizace tras plachetních lodí | nástup parou poháněných lodí VÝVOJ DOPRAVY ZA PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE masivní změna dopravních systémů | mechanizace pozemní a námořní dopravy 1. fáze budování plavebních kanálů počátek už v 2. pol. 18. st. | v pol. 19. st. útlum rozvoje V. Británie, USA, Kanada, Německo... Bridgewater canal, Erie canal,.... otevření nových trhů | efektivní přeprava uhlí 2. fáze rozvoj železnic parní železnice - od 1814 | Manchester-Liverpool 1830 do 60. let 19.st. relativně živelná výstavba založení dlouhodobější struktury dopravních sítí vysoká míra flexibility | vysoká rychlost + rozvoj pravidelných námořních linek optimalizace tras plachetních lodí | nástup parou poháněných lodí VZNIK MODERNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMU "zlatá éra" železnic 1870 -1920 Q železnice jako investice atraktivita výstavby pro investiční kapitál | soukromé společnosti/ státní subvence a výhodné půjčky železniční horečka - boom investic do železničních projektů v USA v 60. a 70. letech 19. st. \ podobný vývoj i na evropském území živelný vývoj v R.-U. vystřídán od konce 19. st. zestátňováním železnice jako společensko-politický fenomén role železnice v územní integraci států dopady standardizovaného železničního času na časoprostorovou organizaci společnosti K.K.Fwv. KaiserFerdin NOR□BAHN ímffiTION! WIEN The Great Western Railway timetable 1841 London time is kept at all the stations on the railway, which is about 4 minutes earlier than Reading time; 5 minutes before Cirencester time; 8 minutes before Chippenham time; and 14 minutes before Bridgewater time Brünn K.KPriv.KaiserFerdinand NORDBAHN Direktion: WIEN VZNIK MODERNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMU "zlatá éra" železnic 1870 -1920 Q železnice jako investice atraktivita výstavby pro investiční kapitál | soukromé společnosti/ státní subvence a výhodné půjčky železniční horečka - boom investic do železničních projektů v USA v 60. a 70. letech 19. st. \ podobný vývoj i na evropském území živelný vývoj v R.-U. vystřídán od konce 19. st zestátňováním železnice jako společensko-politický fenomén role železnice v územní integraci států dopady standardizovaného železničního času na časoprostorovou organizaci společnosti K.K.Prw.KaiserFěrdin NOR□BAHN ímffiTION! WIEN The Great Western Railway timetable 1841 London time is kept at all the stations on the railway, which is about 4 minutes earlier than Reading time; 5 minutes before Cirencester time; 8 minutes before Chippenham time; and 14 minutes before Bridgewater time The Great Western Railway timetable 1841 London time is kept at all the stations on the railway, which is about 4 minutes earlier than Reading time; 5 minutes before Cirencester time; 8 minutes before Chippenham time; and 14 minutes before Bridgewater time ŽELEZNICE na ÚZEMÍ ČR de facto soukromá výstavba podporovaná státními zárukami a subvencemi boom 2. pol. 60. let - dálkové trati + regionální propojení několik "uhelných" drah po hospodářské krizi v roce 1873 postátňovánívýstavby i provozu zdroj: Český historický atlas zdroj: Český historický attas cqa 5 000 km od 80. let výstavba lokálních tratí (opět za podpory státu) zpřístupňování doposud nenapojených regionů zdroj: Český historický atlas cca 9 000 km další postátnění tratí (vyjma Košicko-bohumínské, Ústecko-teplické a Buštěhradské dráhy) zdroj: Český historický attas de facto soukromá výstavba podporovaná státními zárukami a subvencemi několik "uhelných" drah zdroj: Český historický atlas boom 2. pol. 60. let - dálkové trati + regionální propojení po hospodářské krizi v roce 1873 postátňování výstavby i provozu zdroj: Český historický atlas od 80. let výstavba lokálních tratí (opět za podpory státu) zpřístupňování doposud nenapojených regionů zdroj: Český historický atlas ŕ- / Che Most4 . Chomút ou- Walbrzych 1920 chod Karlovy Vary Piaho. Hradec' Kra luv« , í Kolín •'•'A**?. -v. Katowice O 'Česká £ Třebová iOpava v.y^v f Zo břeh S . Pribram { Havlíčkův Biod> t Klatovy J Tibor dolomo JL 1 Pŕerov „ Jihlavo Veselí n L; iCeské /w V, o\ fí BrnoJ Žilina B^^Vj S. Znojmo 1 ^\u\mmta ^W-C: Velení ce -4/ ^7 Bieílav iV DOLNÍ RAKOUSY cca 9 000 km Trnovo, další postátnění tratí (vyjma Košicko-bohumínské, Ústecko-teplické a Buštěhradské dráhy) zdroj: Český historický atlas VZNIK MODERNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMU - . . 1870-1920 námorní doprava výstavba průplavů Suezský průplav (1869) | Panamský průplav (1914) investice do přístavní infrastruktury přístavy = průmyslové komplexy (konvergenční funkce) plachetnice v roce 1870 = 85 % celkové námořní tonáže 114 % v roce 1910 ■E >X ■z JX ■I JX 12.000 .10.000 > 8000 | 6.0m I *0X i 2.000 — 1 i ^^^^ ■^•'■^■r^ vývoj hranice rentabilní vzdálenosti mezi plachetnía parní lodí 1850 '855 1870 •381 lit: VZNIK MODERNÍCH DOPRAVNÍCH SYSTÉMU městská doprava 1870 - 1920 efektivní systémy MHD | počátky využití elektrické energie dopady do prostorového vývoje měst streetcar suburbs podzemní dráhy Londýn (1863) Atény (1869) Istanbul 1874 Budapest (1896) Paříž (1900) telekomunikace vývoj telegrafie od 30. let 19. st. Morseův elektromagnetický telegraf (1844) vliv telekomunikací a dálkové dopravy na vytvoření systému časových pásem DOPRAVA VE FORDISTICKÉ ÉŘE 1920 -1970 rozvoj Silniční dopravy (the century of the car...) začátek éry spalovacího motoru vyšší efektivita oproti parnímu pohonu, cca 25 % postupný přerod automobilu od luxusního p~ řemeslného výrobku ke spotřebnímu zboží důsledky rozvoje silniční dopravy prudký nárůst flexibility dopravy (door-to-door) posilování systému "uzamčeného" v technologii automobilu se spalovacím motorem (dopravní strojírenství, těžba ropy, rozvoj doprovodné infrastruktury, dopravní předpisy...) posílení dekoncentračních trendů v prostorovém vývoji měst (automobilem stimulovaná suburbanizace) Year Population (thousands) July, lb Automobile Registrations (thousands)0 Automobile Production^ 1900 76,094 a 4,192 1905 63,620 77 24,250 lüiü ya,407 456 ltd ,oo(.> 1815 100, 549 2,33a 895,930 1920 106,466 8, 132 1, 905, 540 1925 115, B32 17,440 3,735,171 1930 123,077 22,973 2,787,456 1935 127, 250 22, 495 3,273,B74 1940 132, 457 27, 372 3,717,385 1945 133,434 25, 6!ll 69,532 1950 151, B6U 40, 185 6, 665,863 1955 1G5.069 51, 951 7, 920,186 I960 179,992 61,307 6,674,796 1961 las,057 63, (112 5, 542,707 1962 185,890 65, 64» 6, 933,240 1963 168,616 P 6B,683 7, 637,726 1964 191,300 P 71,864 7, 70O,0OO(Esl) osobní automobil vlastní 50 % domácností v USA v roce 1925 ve Francii v roce 1966 v GB v roce 1969 v Němecl Population Automobile . , * 1 . . Automobile Year (thousands) Registrations Production** .July, lb (thousands)0 1900 76, 094 8 4,192 1905 83, 820 77 24,250 1910 92, 407 458 181,000 1915 100, 549 2, 332 895,930 1920 106, 466 8, 132 1, 905, 540 1925 115, 832 17, 440 3,735,171 1930 123, 077 22, 973 2,787,456 1935 127, 250 22, 495 3,273,874 1940 132, 457 27, 372 3,717,385 1945 133, 434 25, 691 69,532 1950 151, 868 40, 185 6,665,863 1955 165, 069 51, 951 7,920,186 I960 179, 992 •1, 307 6,674,796 1961 193, 057 63, 012 5,542,707 1962 185, 890 65, 649 6,933,240 1963 188, 616 P 68, 683 7,637,728 1964 191, 300 P 71, 864 7,700,000(Est) osobní automobil vlastní 50 % domácností v USA v roce 1925 ve Francii v roce 1966 v GB v roce 1969 v Německu v roce 1971 DOPRAVA VE FORDISTICKÉ ÉŘE 1920 -1970 pokračující rozvoj námořní dopravy schopnost přepravy objemných nákladů na velké vzdálenosti (úspory z rozsahu - např. zvětšování tankerů) pokusy o unifikaci přepravních jednotek palety od 1937 | experimenty s kontejnery (TEU kontejnery od 70. let) vznik vzdušné dopravy řiditelné vzducholodě (20., 30. léta) současná expanze letecké dopravy (vrtulová letadla) po 2. světové válce - další změny rozsahu, kapacity a rychlosti letecké dopravy (proudová letadla) ukončení pravidelné osobní námořní zaoceánské dopravy ahu, kapacity a rychlosti letí DĚKUJI ZA POZORNOST