DOPRAVA A VNÍMANÍ ČASU IiiTu^ Ui»(\iihiwhirdAift*>ft -Mhlili ■ ■-■■■i. i. »11 iVj tíJihíŕii Jľr^ij disoplmace ruinos ■,. CHRCNCS dntr#i jal j mŕtli.ni p^ií iqlri ■íi-iliKi-ii.lijhijiiŕ iŕlii-ŕ automobil a iílefcomui*iía« HlPFliW íFWMNTTtKE ijírílarfifr.wAilvnijriJirf . ■■■ . ll..hl. ■ I ■■■ l.ľ ■ WH h. 111 -.-1111 ľ I /pri Mnn 13 nn ROLE DOPRAVY ŕ ICT v GLOBALIZACI 4taoM tftvtai tuoU iMiwIW e rjvi ron me ntá L N i do pa DY DOPRAVY Z ,,,,, "."-ľII IO r..Ill' CTT1I5Í x2 UMIll tlklihl wfcwridťnťrdttUMiiil ihl ■ jutiTi OBLASTI DOPADŮ DOPRAVY H ICT DOSTUPNOSTI ACCESSIBILITY DOPADY ICT na DOPRAVU I MOBILITU DĚKUJI IA POZORNOST mobilita jako normativ 7 DOSTUPNOST DOPRAVY námknamrôlhu/dDstuprnu Unrir-uratio i d ui Jul skhI •'AaiE'sMe? ŕ>.iiV'.ijHjn-:1 wA.i?&ji' '".tnjiv-j- j V*'ivvny ci'srupn." mrwitVier Lení mobility gap- ímtŕcfii spnävqírji v nedoitjirčnÉ- pnctapi k dopijm'in prilriilDilrn\ WraSmhuřf. IwJinokflľm; onereni vmlpf řVci i *uflim+ imnwii wdpjr Mam Mi ^.Jd.i.n.Ul.^,) .-^ zdHMHľ«>]Hi t n |n«fTHrK) f rti Ma) MM |s«fmijprw rnn, Inr^ MfJiVWWItWJHff' ľA|l[)l) BACK-OFFICES Iŕ-egcriEuhHlirbi. luliini mtxMňr. ŕ.pinrňli ijífii* fuKí-fiíítr^nmŕs! LlJHALI/urNlKLWIUĽr 4 iŕng^'ŕ I W.whJI I Mi. I Dmt I Ckfrríí [.jbii Kŕ*]. CJirr.- Joh|irHbl1 Uško, IndK, Jinmkt Eirb*Jos>ibo vSin*™* nioMInlofl v . *e tvo t ČASOPROSTOROVÁ KOMPRESE di*r'unut-fai space shrinking Lccnnologies a j s1 Id Hjrvcy .d>:-izv. KlfeCanHlirlhllMJ |H H|l'&* k h-i.il-HTi U IJtĽliĽflI. < ub'iii □ rldri'ii. rnlnTj-a n«ramj. a tra^itlmiirrrs-ir ■ íi^F* nwiiu kvalitu MiinUni j reprrze □ OPRAVA a LOKALIZACE taFllil JJrilLt: |>illjŕkpiKhnii1l ■ m.íll-í j. Iní hJ.éi.j.......aiwjll PUCll áf ti Iŕ j)[ia.n HU:. irJ-ii íJ,mh. ^y/riiim y jjfiidř |jiI n I i-n-hli M •Jtít/iti ikllii^i'chUiiEi rui> pH ipraoamť'-iHfŕti.Dtitiij íwotíi plue*]iEl4-ilnirrt.il« iriilin s,:-..r. ľl ...... . ^ Jk.-.i-k. '.I- j -.-rii.-. ■ ruinu formy kľj-lukJĽc fcú Ic DOPRAVA a ENERGIE dD|>rnľí sr pudili n.i c.r.r, í ccIknifŕ i; rfcp íl tpnlŕf-nj. rri-rn.ir ČASOPROSTOROVÁ KONVERGENCE lunrilllixnatBln?íLM-irruírríau-jjBhn pri- m .1 1 II 1 VLIV DOPRAVY NA EKONOMICKY ROZVOJ IhtlMJ^I IUJMI M**Pi I II pil 1*1 I 111 |ll ll|fi jIMPlIllh'll ■ tmfciťp1 ..-iľL--f-lJ^ .^h.1—wJ^lr ŕTf,j,rldi iimlfc ENVIRONMEWTÁLN( DOPADY DOPRAVY pyline dopodp- tnjn\mééctnéf IupmMiwiI óopoát ... .. 1 BjMuiii+épbiU ri[»n "rtWii pumr/p* ,Jhr:-;*r,n>: n^vfrpmtttifti úmWj*<^PŕdtK»«t»^ 8885 GEOGRAFIE DOPRAVY důsledky a dopady dopravy Jiří Malý Ondřej Mulíček OBLASTI DOPADŮ DOPRAVY a ICT MOBILITA jako NORMATIV ? současné fungování společnosti předpokládá / vyžaduje vysokou míru mobility individuální organizace každodenního života | systémy produkce a spotřeby způsoby uvažování o světě | chápání vzdálenosti a času od sedentarismu lokalizovaná místa jako podstata lidské zkušenosti a identity -> k nomadismu "deterritorialized" identity - identita vyplývající z pohybu středověká zemědělská společnost vs současná znalostní společnost ...the town is the correlate of the road. The town exists only as a function of circulation and of circuits; it is a singular point on the circuits which create it and which it creates. It is defined by entries and exit... Deleuze, Guattan 1997 obýváme a vytváříme časoprostor, který je: • strukturován mobilitou (dodavatelsko-odběratelské řetězce, jízdní řády kongesce,...) • je plánován pro mobilitu (ulice města?) • do jisté míry znevýhodňuje imobilní aktéry (senioři,...) ČASOPROSTOROVÁ KOMPRESE doprava a telekomunikace jako součást Space-shrinking technologies časoprostorová komprese procesy, které natolik mění objektivní vlastnosti prostoru, že nás nutí ke změně vnímání prostoru a světa David Harvey ...capitalism became embroiled in an incredible phase of massive long-term investment in the conquest of space. The expansion of the railway network, accompanied by the advent of telegraphs, the growth of steam shipping, and the building of the Suez Canal, the beginnings of radio communication and bicycle and automobile travel at the end of the century, all changed the sense of time and space in radical ways... ...the wheat farmers of California had to recognize that they were merely a part of an enormous whole, a unit in the vast agglomeration of wheat land the world around, feeling the effects of causes thousands of miles distant... pojem "time-space compression" se vztahuje spíše k sociálnímu prostoru, k jeho tzv. stlačení či anihilaci časoprostorová komprese mění obsah pojmů blízko a daleko, známý a neznámý, dosažitelný a nedosažitelný... nejde o kvantifikovatelný fenomén - spíše novou kvalitu vnímání a reprezentace ČASOPROSTOROVÁ KONVERGENCE kvantifikovatelný parametr časového přibližování dvojice vybraných míst (15QQ-1340} Average speetí of ftorse entí cart; 4 km/hr Average sfwetf vfssilstiips.' 7G Jon/'ttr délka cesty kolem světa (135Q-193Q) Avemgs speed of (r^nsr 100 ŕrnťhr J ť-erage speed of steamships: 25 km/hr m {1950} Average speed oí airplanes: «0-5« boto d i*era(jp speed ůf jel planes: JfJO-ffM Etftr f'föMJ Wumsfie fraíiÄmfssŕon: /rNSJJrlídrreoUĚ Space/time convergence \7 iL ?5 15 ic S 0 doručovací doba pošty San Francisco - New York Ocŕaŕi route NYC la Panama Overland Panama. Panama to San Francisco Transcontinental sr^ecoach Comptitiori gl Panama railrrjafj Rail to S Joseph (MOl and Pony TrarttconbrwiraJ rai semes FsdEx ovamlght lze konceptualizovat jako pokles "odporu prostředí" v důsledku zrychlení dopravy / poklesu ceny časoprostorová konvergence je procesem probíhajícím v čase a prostoru nerovnoměrně v čase - nepravidelnost technologických změn v prostoru - územní selektivnost intenzivnější konvergence mezi většími sídly časoprostorová divergence opak konvergence (vliv kongescí, přetížení dopravní trasy, zhoršené organizace dopravy.... relativní divergence - např. vliv nerovnoměrného zkvalitňování dopravní technologie kvantifikovatelný parametr časového f 400 350 300 250 200 150 100 50 (1500-1840) Average speed of horse and cart: 4 km/hr Average speed ofsailships; 16 km/hr délka cesty kolem světa (1850-1930) Average speed of trains: 100 km/hr Average speed of steamships: 25 km/hr (1950) Average speed of airplanes: 480-640 km/hr (1970) Average speed of jet planes: 800-1120 km/hr (1990) Numeric transmission: instantaneous 2 1 -0-o Space/time convergence \7 1850 1875 1900 1925 1950 1975 2000 Dližování dvojice vybraných míst doručovací doba pošty San Francisco - New York 1860 1880 1900 1920 1940 1960 1980 2000 ČASOPROSTOROVÁ KONVERGENCE kvantifikovatelný parametr časového přibližování dvojice vybraných míst (15QQ-1340} Average speetí of ftorse entí cart; 4 km/hr Average sfwetf vfssilstiips.' 7G Jon/'ttr délka cesty kolem světa (135Q-193Q) Avemgs speed of (r^nsr 100 ŕrnťhr J ť-erage speed of steamships: 25 km/hr m {1950} Average speed oí airplanes: «0-5« boto d i*era(jp speed ůf jel planes: JfJO-ffM Etftr f'föMJ Wumsfie fraíiÄmfssŕon: /rNSJJrlídrreoUĚ Space/time convergence \7 iL ?5 15 ic S 0 doručovací doba pošty San Francisco - New York Ocŕaŕi route NYC la Panama Overland Panama. Panama to San Francisco Transcontinental sr^ecoach Comptitiori gl Panama railrrjafj Rail to S Joseph (MOl and Pony TrarttconbrwiraJ rai semes FsdEx ovamlght lze konceptualizovat jako pokles "odporu prostředí" v důsledku zrychlení dopravy / poklesu ceny časoprostorová konvergence je procesem probíhajícím v čase a prostoru nerovnoměrně v čase - nepravidelnost technologických změn v prostoru - územní selektivnost intenzivnější konvergence mezi většími sídly časoprostorová divergence opak konvergence (vliv kongescí, přetížení dopravní trasy, zhoršené organizace dopravy.... relativní divergence - např. vliv nerovnoměrného zkvalitňování dopravní technologie DOPRAVA A VNÍMÁNÍ ČASU rozvoj pravidelné veřejné dopravy = nástup mechanického času do běžného života (+ průmyslová organizace práce) časoprostorová disciplinace KAIROS vs CHRONOS doprava jako médium přenášející institucionalizované rytmy automobil a telekomunikace . [ '■■ r i"i 11 : N" j ■' Lť i íi*r- YORK, SCAKSOROĽC1I, í'lCKiriilľíS. to WIIIIBV- v[r,: w *„„ ' ,-: Dom, i VorlE.. ..dep. ■lil Ilmbf ............ m\ Mr. r. .. ,......... *il Fluxion............ Bítrttjn bé ,é........ Klrklinn .......... Cfďtfe -i i...... button ....... Malton .......... Rillínaion H'iiiiiiTj l.-i iiň-lldí BI Mi — Hi 111 n oi n, for Wby. I ^ JSOI lUm-lstirs Hond é. Piclteriiafif .. > Jíi r-Éŕvii>^m........ í.ostliland ...... -ľ 5di ŕlrusnicot........ ^ ,1'M M. -'......... z: >'i4jj Rimram.....,,, _ Slij Vľltitby ...,arr, 3r]j Knaptoil >»>••*..., 3BJI Hŕalerloa.......... ,13 j SäierLjuTT) ,........ íli' Gaiicon f..... SK Stamcr............ riluT.............. Scurboronali rirr £ i_Jj< ] 2 -ť] 2a r. £.rľ|. noon' alt 13 0 5 ;ti 12 7S.J7 12 12 i 41! 12 itii 4í Vi 2Í .1 6ä u aaS s (12 4S ti 15 i i o u :io ; i io 4 JU 1 íi» s,i I £ 1 8SS e 1 447 3 3 sa. .. 2 u? an L iror. "7 * 7 7 7 U ľ 2D, : :í T 3i: 7 39; 7 4*: e d S Ur „I t) 10 10 ,1 8 nt>it * 35 [■.;■■ 8 45 9 5ŕ y 40 •J :iO 5 sa lil ľ V i.- 8 24 6 32 S 36 8 44 B 25, D € DA Tá 1 »2 7 ? a * 2. 1 Li, 7 ss 7 -li 8 Ol 8 Irl s o f 10 S M 3 4. 3 1 S) Ji !i .ill !í c !■-8 íl 8 8 jfí ,1 Fares. s. d. t. I -1 00 1 61 : 01 s o* 4 OH (■■ďJ '5 0 4 d. i. . I . •J 0 00 0 1 0 I 6Í 62 02 03 0 I 3 D 5 5 4 0 1 . _0;!)_ i: tu ti (54 ŕ us 8 o:,i n o'tj ll> (i 7 10 I) 7 l.i S3 f 4 í ?í M 0 12-0 14* J IS* Stations. Scarboroogli, řl)py....,,t,,.,i Si-suner ........ Gantoii.......... Hhtrrljuni........ KuňptůA....... ítjľlÍTl(*tí.ri .Ví'hitbv .. ľjfl- .....t Jnnc _íi£a 1 ťTÍ 2 J;t?.1i"lJ3:j*f-. ;mini morn! nil 1 art mm 5l«a i .!4- .WSitby..... $ .45*. RLitwa. p, 111,,, .11 Slľi ;■!;!!■ ......, Grusmoitt...... GrnulhJaitŮ..... ■^;2rt Lei-'ishaTD * 33 Pickering____ c 12(1 iMiiKtlirs KoÉil.. 11 IT. Killinglcii...... íl 'rij Mal ton..... j i - j i ■ ...... ĽňStJť HůHJLTd «|27 Jítrlfhain...... Km Bnclctt...____ - in i;i211:4;«. 10 S\t Z2i 4v 10 lá! 1 04 50 s KV .. ,:l ti í is B M 8 50 a Kí 13 tli J L 0 411 4 :. Sí': 9 4.í lí L'O 1 ;s S* íl (s lli íti 4 í j w hl i 13 ŕiit j . 10 ;iO J Iii 3~"í . Hi l Ml* i . líc 4.1 1 -Si ä ľ. . i 10 4* 1 3d j 1. . '10 Sri; 1 4lii Ľ> . .. [11 4! 1 45'ä so II 10. 1 CO 3 :v '11 15. 1 .'.c i 43 1 4"lfi 4 Íl 4 ítí 4 3H 4 4! 4 fill 3 (! S 1(1 ;i ífl 3 40 • 4 e : äW-j 2,'r 3Í j 3š W.I .... . IÍ5 C . í ? . í 12 . í 15 . 5 25 . í # . í Ír . 5 43 I ■ tri - — S' Tš i; r- ■ i ■ J j » pi FLEXIBILITA FRAGMENTIZACE DESYNCHRONIZACE INDIVIDUALIZACE rychlá doprava a komunikace úspora času nebo zvětšování tzv. activity space? cestovní čas jako konstanta? dopravní technologie jako faktor zrychlování sociálního života? průměrné trvánf dojížďky za prací USA 27 min UK 30 min CR 27 min Litva 23 min DOSTUPNOST / ACCESSIBILITY dostupnost dopravy motilita (motility) = potenciál jednotlivce či skupiny být mobilní fyzický či ekonomický přístup k dopravní technologii kompetence/oprávnění technologii používat kognitivní kapacity k osvojení technologie mobilita = realizovaná motilita dostupnost míst v důsledku dopravního (ne)obsloužení nárůst významu horizontálních vztahů v období industrializace a moderní urbanizace vlastnosti místa ve smyslu SITUATION ANIZOTROPIE prostoru connectivity topologický termín pozice místa v síti /grafu propojení systémů různých dopravních módů accessibility potenciál pro interakci ...the ease by which socioeconomic facilities can be reached with respect to the cost of doing so, with reference to travel distance... proximity "blízkost" vnímaná dostupnost místa daná společným působením dopravních, psychologických, ekonomických a sociálních faktorů DOSTUPNOST DOPRAVY nárok na mobilitu / dostupnou dopravu jako součást sociál welfare state? přeprava pracujících mezi místy bydliště a práce - zásadní úloha socialistické veřejné dopravy podle odhadu World Bank nemá cca 1 mld lidí přímý přístup ke zpevněné cestě MOBILITY GAP omezení spočívající v nedostatečném přístupu k dopravním příležitostem, infrastruktuře, technologiím; omezení vyplývající z omezené možnosti volby faktory MG genderové (nižší mobilita žen) věkové (mobilitní omezení/mladých či starších osob) zdravotní/kognitivní (nemožnost řídit auto) sociální (omezení danou cenou dopravy) geografické (nižší dostupnost dopravy ve venkovském prostředí) POLOHOVÝ POTENCIÁL OBCl ČASOVÁ DOSTUPNOSI CEN ľKAPKACOVN ÍHO MIKROREGIONU hKtKVtNCt iľ'JJt.Ni Ľ'C Ct\ t;' ■''-. I Ľ MI \ H O K L j I ■ _1N U TYPOLOGIE OBCÍ DLE DOSTUPNOSTI CENTRA PRACOVNÍHO MIKRQREGIONU POLOHOVÝ POTENCIÁL OBCÍ rok 2010 Velikost polohového potenciálu ťažená pracovní velikost center PMR* 25 000 a méně 25001 -35 000 35001 -45 000 45 001 -55 000 I 5? 001 avice pracovni mUrangpon Pracovní centra (2001) počet obsazených pracovních míst 1 000 -10 000 • 10001 -30 000 • 30 001 - 70 000 0 70 001 a více Silniční síť (2008) -sinice I. třídy -dálnice a rychlostní komunikace Správní hranice (2000) hranice státu -hranice kraje 1 -BotwnH :-Fryaw-Ms:« 3 - Jaotoree nau t**ou u - jr. 3 5 • Va 3Sí«9 wezifiäi Data POLYREG, 2011 (SLDB 2001, vlastní analýzy) Mapový podklad: ArcČR 500 ver. 2.O., ARCDATA Praha s.r.o. 2003; ŘSD. 2010, vlastní generalizace FREKVENCE SPOJENÍ DO CENTRA PRACOVNÍHO MIKROREGIONU ČASOVÁ DOSTUPNOST CENTRA PRACOVNÍHO MIKROREGIONU 56 TYPOLOGIE OBCÍ DLE DOSTUPNOSTI CENTRA PRACOVNÍHO MIKROREGIONU rok 2010 i* typ popis řízky počet spojů ve všední dny i víkendy, vysoká dojezdná doba, nevhodné časy odjezdu prvního spoje z obce do centra a příjezdu posledrího spoje z centra do obce nfzký počet spojů zejméra o víkendech, relativně uspokojivá dojezdná doba ve všední dny, spatná o víkendech r nevhodné časy odjezdu prvního a příjezdu posledního spoje uspokojivý počet spojů, vysoké dojezdné doby, relativně vhodné časy odjezdu prvního s příjezdu posledního spoje vyhovující počty spojů ve všední dny, nízké o víkendech, dobré dojezdové doby, relativná vhodné časy odjezdu prvního a příjezdu posledního spoje výborné počty spojů ve vsedni dny, uspokojivé o víkendech, dobré dojezdové doby, relatívne vhodné časy odjezdu prvního a příjezdu posledního spoje výborné hodnoty ve všech ukazatelích Pracovní centra počet obsazených pracovních míst • 1 000- 10 000 • 10 001 -30 000 • 30 001 -70 000 O 70 001 avíce Ostatní hranice státu hranice PMR 50 km _l DOPRAVA a LOKALIZACE .the location of economic activities is related to their nature and function with each activity having a level of dependence on transportation... doprava zajišťuje přístup k pracovní síle přístup k dodavatelům/zdrojům dopravní faktor lokalizace obzvlášť významný v případě just-in-time řetězců, velkých nákupních center, resp. při přístup k odběratelům/zákazníkům zpracování velkých objemů surovin nejde jen o cenu dopravy, ale také o spolehlivost / nízkou zranitelnost, resp. o flexibilitu logistika jako součást produkčně-spotřebního řetězce význam lokalizace distribučních / logistických center logistické firmy jako zprostředkovatelé ve vztahu doprava - lokalizace problémy logistického trhu (např. COVID 19) = tlak na lokalizaci produkce blíže trhům (?) Jedno t n*ivéíiirh LogiilfcLýrh rprL-i Lidki v Evrůpe Ealiijllů praurf Itai.i^^utpHilql^i^cinliiiiiLl&vEullhidtuKlifaiJi^llDPÁlpiniirJi^nri^iAIlchdliíiJLIdiiv ftwpt M irtariawifBM BPturtrea frmrtmfcM—P»* hfr tli huni BW pwdqtm pMkyow asw ■ji. . .-r I n.i .1.. t u,Ir. t..::. H * :u t:- . if . |r -. >■-■ ľ.;K: -1 v. i. i - t .-. ■ - 1 v i ■ ■ různé formy ko-lokace (co-location) přístav-rafinérie cargo letiště - assembling services čerpací stanice - prodejna rychloobrátkového zboží letiště - kongresová centra dálniční uzel - logistická centra PZBIansko-Vojánky PZBučovice-Hvězdy Dedno z největších logistických center Lidlu v Evropě zahájilo provoz Nové, v pořadí už páté Logistické centrum Lidlu v Buštěhradě u Kladna zahájilo svůj provoz, leden z největších skladů Lidlu v Evropě se rozkládá na téměř 60 000 metrech čtverečních, postupně bude zásobovat až 90 prodejen a poskytne až 500 pracovních míst. Ze startu provozu budou mít užitek také obyvatelé Buštěhradu, kde Lidi přispěje částkou 140 000 Kč na vybudování dvou nových tříd v místní základní škole. 07.07.202110:00:00 Praha DOPRAVA a LOKALIZACE .the location of economic activities is related to their nature and function with each activity having a level of dependence on transportation... doprava zajišťuje přístup k pracovní síle přístup k dodavatelům/zdrojům dopravní faktor lokalizace obzvlášť významný v případě just-in-time řetězců, velkých nákupních center, resp. při přístup k odběratelům/zákazníkům zpracování velkých objemů surovin nejde jen o cenu dopravy, ale také o spolehlivost / nízkou zranitelnost, resp. o flexibilitu logistika jako součást produkčně-spotřebního řetězce význam lokalizace distribučních / logistických center logistické firmy jako zprostředkovatelé ve vztahu doprava - lokalizace problémy logistického trhu (např. COVID 19) = tlak na lokalizaci produkce blíže trhům (?) Jedno t n*ivéíiirh LogiilfcLýrh c e inter LI d Lu v Evrůpe Eafiijllů praurf rriHi.ppcrKbuhpHilĽ-]lĽ:i.<ĽinliurLl[kjh-^ ■ji. . .-r i n.- .1.. t u,k. t..::. h * :u t:- . if . |r -. bi ľ.;K: -1 v. i. i - t .-. ■ - 1 v i ■ ■ různé formy ko-lokace (co-location) přístav-rafinérie cargo letiště - assembling services čerpací stanice - prodejna rychloobrátkového zboží letiště - kongresová centra dálniční uzel - logistická centra VLIV DOPRAVY NA EKONOMICKY ROZVOJ kvalitní dopravní infrastruktura a spolehlivé zabezpečení přepravních služeb = růst šancí na vyšší ekonomickou úroveň a regionální rozvoj ... the link between transportation and development is one of the most solidly anchored myths in economic development on any scale... ekonomický růst jako důležitý argument řady dopravních investic Ekonomické přínosy výstavby dálnic a rychlostních silnic (vybrané tahy} stavby dálka krn investiční náklady mil. Kí 7 toho náklady na živ, pr.% vnitřní výnosové % IRR čisté ekonom. přínosy1 v mil. Kč z toho úsp.ory času % sníženi dopravních nehod % □ 3 Tábor - st. hr. Rakouska 96,00 35 177,1 7,3 12.3 180 537,1 31,7 44,5 □ s Lovosice -ftehlovice stavba č. SOS 16,41 8 955,2 13,1 10,4 33 649,7 20,6 44,0 50 KP (R 1} silniční okruh kolem Prahy stavby 51Í, 513,514 23,39 15 757,5 8,0 8,0 30 7926 4,9 8,4 R4 Lety - křiž. Nová Hospoda 22,00 5 083,8 6,4 6,5 93 581,1 38,4 8,7 R7 Panenský Týnec - Nové Sponce 47,60 8 323,4 9,3 6,7 15 723,5 13,6 39,7 Brunclrk-, Vorel, 2009; ŘSD ČR .frE/éeŕoncrŕTTr^ép™ construction effects ekonomické přínosy (přímé i nepřímé) samotné výstavby na pracovní trh, subdodávky, spotřebu... vyhodnocení na základě úspor (čas, nehodovost, provozní náklady, apod.) neurčitost při vyhodnocení ostatních pozitivních ekonomických externalit rozdílné dopady investice do dopravní infrastruktury v různých fázích rozvoje dopravní sítě období zrodu moderních dopravních systémů zásadní dopady (obrovské změny dostupnosti) současnost dostupnost je výborná, přínos stavby je tudíž menší důležitost spolehlivosti a efektivity dopravních sítí a služeb dopravní zpřístupnění se jako faktor musí potkat o ostatními parametry regionální ekonomiky riziko "efektu pumpy" Ekonomické přínosy výstavby dálnic a rychlostních silnie (vybrané tahy) stavby délka km investiční náklady mil. Kč z toho náklady na živ. pr. % vnitřní výnosové %IRR čisté ekonom, přínosy* v mil. Kč z toho úsp.ory času % snížení dopravních nehod % D3 Tábor - st hr. Rakouska 96,00 35 177,1 7,3 12,3 180 537,1 31,7 44,5 D8 Lovosice -Řehlovice stavba č. 805 16,41 8 955,2 13,1 10,4 33 649,7 20,6 44,0 S0KP(R1) silniční okruh kolem Prahy stavby 512, 513, 514 23,39 15 757,5 8,0 8,0 30 792,6 4,9 8,4 R4 Lety - křiž. Nová Hospoda 22,00 5 083,8 6,4 6,5 93 581,1 38,4 8,7 R7 Panenský Týnec - Nové Spořice 47,60 8 323,4 93 6,7 15 723,5 13,6 39,7 Brunclík, Vorel, 2009; RSD CR Čisté ekonomické přínosy za dobu hodnocení (30iet) po odpočtu investičních nákladů VLIV DOPRAVY NA EKONOMICKY ROZVOJ kvalitní dopravní infrastruktura a spolehlivé zabezpečení přepravních služeb = růst šancí na vyšší ekonomickou úroveň a regionální rozvoj ... the link between transportation and development is one of the most solidly anchored myths in economic development on any scale... ekonomický růst jako důležitý argument řady dopravních investic Ekonomické přínosy výstavby dálnic a rychlostních silnic (vybrané tahy} stavby dálka krn investiční náklady mil. Kí 7 toho náklady na živ, pr.% vnitřní výnosové % IRR čisté ekonom. přínosy1 v mil. Kč z toho úsp.ory času % sníženi dopravních nehod % □ 3 Tábor - st. hr. Rakouska 96,00 35 177,1 7,3 12.3 180 537,1 31,7 44,5 □ s Lovosice -ftehlovice stavba č. SOS 16,41 8 955,2 13,1 10,4 33 649,7 20,6 44,0 50 KP (R 1} silniční okruh kolem Prahy stavby 51Í, 513,514 23,39 15 757,5 8,0 8,0 30 7926 4,9 8,4 R4 Lety - křiž. Nová Hospoda 22,00 5 083,8 6,4 6,5 93 581,1 38,4 8,7 R7 Panenský Týnec - Nové Sponce 47,60 8 323,4 9,3 6,7 15 723,5 13,6 39,7 Brunclík-, Vorel, 2009; ŘSD ČR Čislé ekonomické přinosyiB dobu hodnoceni (30 Set) po odpoclti mvesfimch néSfiadů construction effects ekonomické přínosy (přímé i nepřímé) samotné výstavby na pracovní trh, subdodávky, spotřebu... vyhodnocení na základě úspor (čas, nehodovost, provozní náklady, apod.) neurčitost při vyhodnocení ostatních pozitivních ekonomických externalit rozdílné dopady investice do dopravní infrastruktury v různých fázích rozvoje dopravní sítě období zrodu moderních dopravních systémů zásadní dopady (obrovské změny dostupnosti) současnost dostupnost je výborná, přínos stavby je tudíž menší důležitost spolehlivosti a efektivity dopravních sítí a služeb dopravní zpřístupnění se jako faktor musí potkat o ostatními parametry regionální ekonomiky riziko "efektu pumpy" ROLE DOPRAVY / ICT v GLOBALIZACI námořní (finanční) doprava ICT letecká doprava telekomunikace média o o ekonomická globalizace kulturní globalizace integrace dopravy a ICT v hodnotových řetězcích (value chains) A value chain is a functionally integrated network of production, trade and service activities that covers stages from the transformation of raw materials, manufacturing, to the delivery of a finished good to a market. primární činnosti interní logistika, provoz/výroba, externí logistika, marketig, post-prodej, údržba sekundární činnosti plánování, účetnictví, HR, R&D, nákupy High > -o CD "O < Low R&D Design/branding Fabrication Concept Procurement Sales/services Marketing Distribution Manufacturing Logistics Pre-production (intangible) Production (tangible activities) Post-production (intangible) Value chain doprava a ICT umožňují jednotlivé prvky řetězce přizpůsobovat změnám na straně vstupů/zdrojů (suroviny, kapitál, práce, dodavatelé...} přizpůsobovat změnám na straně výstupů (trhy, zákazníci, odběratelé...) efektivněji provazovat mezi sebou, organizovat competition over concepts, processs, markets DOPADY ICT na DOPRAVU / MOBILITU Physical Digital Services Access devices Geospatial services Connectivity networks Open data exchanges Integrated payments Cloud services Blockchain TELECOMMUTING úplné či částečné nahrazení fyzického dojíždění za prací využitím ICT dopady COVID-19 Entry and interaction with information systems Real-time locational information Communication between elements of the information system Data exchange between elements of the information system System to settle transactions Receive: store and retrieve large databases Encrypt transactions and events in a ledger ■ UiuiUy CO 19! Sonnet mes 12013) A Tntal 2009 ...inn TELECONSUMING spotřeba zprostředkovaná prostřednictvím ICT různé úrovně interakce mezi ICT a mobilitou mezi osobami consumer-to-business (C2B) interakce s poskytovatelem dopravních služeb | e-commerce | zásilkové společnosti | sdílená mobilita business-to-business (B2B) supply chain management | vnitřní a externí logistika ICT jako prostředek vyšší efektivity dopravy ^« substituce (nahrazení) dopravy Conventional retail logistics Suppliers Regional distribution center Trave store E-commerce retail logistics Suppliers Store deliveries elto/>-s\ \ 7/1 \\\ o o o o o o Customers Online purchases O O O O O O Customers Conventional retail logistics Suppliers Regional distribution center Store deliveries Travel to store ÖOOOOO Customers E-commerce retail logistics Suppliers purchases Parcel delivery company Home deliveries i o o o o o o Customers DOPADY ICT na DOPRAVU / MOBILITU Physical Digital Services Access devices Geospatial services Connectivity networks Open data exchanges Integrated payments Cloud services Blockchain TELECOMMUTING úplné či částečné nahrazení fyzického dojíždění za prací využitím ICT dopady COVID-19 Entry and interaction with information systems Real-time locational information Communication between elements of the information system Data exchange between elements of the information system System to settle transactions Receive, store and retrieve large databases Encrypt transactions and events in a ledger ■ UiuiUy CO 19! Sonnet mes 12013) A Trjtal 2009 ..■Mill TELECONSUMING spotřeba zprostředkovaná prostřednictvím ICT různé úrovně interakce mezi ICT a mobilitou mezi osobami consumer-to-business (C2B) interakce s poskytovatelem dopravních služeb | e-commerce | zásilkové společnosti | sdílená mobilita business-to-business (B2B) supply chain management | vnitřní a externí logistika ICT jako prostředek vyšší efektivity dopravy ^« substituce (nahrazení) dopravy Conventional retail logistics Suppliers Regional distribution center Trave store E-commerce retail logistics Suppliers Store deliveries elto/>-s\ \ 7/1 \\\ o o o o o o Customers Online purchases O O O O O O Customers DOPADY ICT na DOPRAVU / MOBILITU Physical Digital Services Access devices Geospatial services Connectivity networks Open data exchanges Integrated payments Cloud services Blockchain TELECOMMUTING úplné či částečné nahrazení fyzického dojíždění za prací využitím ICT dopady COVID-19 Entry and interaction with information systems Real-time locational information Communication between elements of the information system Data exchange between elements of the information system System to settle transactions Receive, store and retrieve large databases Encrypt transactions and events in a ledger ■ UiuiUy CO 19! Sonnet mes <2CUS) A Tntal 2009 ...inn TELECONSUMING spotřeba zprostředkovaná prostřednictvím ICT různé úrovně interakce mezi ICT a mobilitou mezi osobami consumer-to-business (C2B) interakce s poskytovatelem dopravních služeb | e-commerce | zásilkové společnosti | sdílená mobilita business-to-business (B2B) supply chain management | vnitřní a externí logistika ICT jako prostředek vyšší efektivity dopravy ^« substituce (nahrazení) dopravy Conventional retail logistics Suppliers Regional distribution center Trave store E-commerce retail logistics Suppliers Store deliveries elto/>-s\ \ 7/1 \\\ o o o o o o Customers Online purchases O O O O O O Customers BACK-OFFICES telegenerated jobs rutinní kancelářské činnosti (opak front-office activities) back office is the portion of a company made up of administration and support personnel who are not client-facing... LOKALIZAČNÍ KONTEXT dobrý přístup k datům/ dobrá úroveň telekomunikačních sítí | nižší platová úroveň | kvalifikovaná pracovní Bangalore | Mumbai | Delhi | Manila | Chennai | Dublin | Krakow | Brno | Johannesburg.... Irsko, Indie, Jamajka, Barbados jako významné globální off-shore regiony pro back-offices Archiving paper documents Debt collection Electronic archiving of documents Supplying IT applications Data registration in clients' systems Servicing offices Electronic document circulation Handling personal and payroll files Consultancy in the scope of back-office processes 00o 20% •OK 60% 80Ob BACK-OFFICES telegenerated jobs rutinní kancelářské činnosti (opak front-office activities) back office is the portion of a company made up of administration and support personnel who are not client-facing... LOKALIZAČNÍ KONTEXT dobrý přístup k datům/ dobrá úroveň telekomunikačních sítí | nižší platová úroveň | kvalifikovaná pracovní Bangalore | Mumbai | Delhi | Manila | Chennai | Dublin | Krakow | Brno | Johannesburg.... Irsko, Indie, Jamajka, Barbados jako významné globální off-shore regiony pro back-offices DOPRAVA a ENERGIE doprava se podílí na cca 25 % celkové globální spotřeby energie 180 -50 '20 energetická spotreba dle zdroje (Btu) Other hqjids, _Electricity.' Residual f jel oil/ energetická spotřeba dle módu 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 20% 40% 60% 60% Percent of region total by mode Mtoe toe = tuna ropného ekvivalentu kvantifikace energie získané spálením 1 milionu tun surové ropy Btu British thermal unit kvantifikace energie potřebné ke zvýšení teploty 1 libry vody o 1 stupeň Fahrenheita fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Passenger Sensitivity of fuel Sh^r$ of energy Effect of doubling costs to crude ail casts in total of crude oil price price transport costs on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diese-l 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy energetická efektivita (dopravní módy) ............................................................. 2.3 ................ Freight 3.5 2.5 S Z 2 1 0.5 z.i: 1.8 E T 1.5 u I 1.3 i10 U.K 0.5 0.3 0.D Large cars Air Cars Busesand 2-and3-minibuses wheelers Rai Medium trucks Heavy trucks Rail Shipping jak moc/málo jsou energetické náklady dopravy přenášeny do cen zboží? závislost na typu produktu, logistické náročnosti či módu dopravy čím vyšší přidaná hodnota, tím nižší citlivost vůči kolísání dopravních nákladů 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 energetická spotřeba dle módu Percent of world total by region United States OECD Europe Australia/ New Zealand South Korea China India Russia 0% Passenger Road freight 0J 2?: 2 B 20% 40% 60% 80% Percent of region total by mode 25% 18% 2% 2% 12% 3% 3% 100% 1 1 0% 12% 3% 3% 20% 40% 60% 80% Percent of region total by mode 100% BtU British thermal unit kvantifikace energie potřebné ke zvýšení teploty 7 libry vody o 1 stupeň Fahrenheita Passenger energetická efektivita (dopravní módy) 2.3 Freight Large cars Air Cars Buses and 2-and 3- Rai minibuses wheelers Medium trucks Heavy trucks Shipping jak moc/málo jsou energetické náklady dopravy přenášeny do cen zbož závislost na typu produktu, logistické náročnosti či módu dopravy čím vyšší přidaná hodnota, tím nižší citlivost vůči kolísání fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Sensitivity of fuel costs to crude oil price Share of energy costs in total transport costs Effect of doubling of crude oil price on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Sensitivity of fuel costs to crude oil price Share of energy costs in total transport costs Effect of doubling of crude oil price on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců ožadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Sensitivity of fuel costs to crude oil price Share of energy costs in total transport costs Effect of doubling of crude oil price on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diesel 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy DOPRAVA a ENERGIE doprava se podílí na cca 25 % celkové globální spotřeby energie 180 "50 '20 energetická spotreba dle zdroje (Btu) Other hqjids, _Electricity.' Residual f jel oil/ energetická spotřeba dle módu 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 20% 40% 60% 60% Percent of region total by mode Mtoe toe = tuna ropného ekvivalentu kvantifikace energie získané spálením 1 milionu tun surové ropy Btu British thermal unit kvantifikace energie potřebné ke zvýšení teploty 1 libry vody o 1 stupeň Fahrenheita fluktuace cen ropy a jejich dopady na dopravu rozdílná citlivost | rozdílný podíl cen energií na celkových dopravních nákladech u jednotlivých dopravních módů Passenger Sensitivity of fuel Share of energy Effect of doubling costs to crude ail costs in total of crude oil price price transport costs on transport costs Road Freight 40% 25% 10% Rail freight - diese-l 40% 27% 10% Rail freight - electric 15% 12% 2% Inland waterways 100% 25% 25% Maritime 100% 50% 50% Aviation 100% 33% 33% FAKTORY velikost dopravních společností u silničních dopravců požadovaná rychlost přepravy u námořní dopravy efekty rozdílných zdanění napříč státy energetická efektivita (dopravní módy) ............................................................. 2.3 ................ Freight 3.5 2.5 S Z 2 1 0.5 z.i: 1.8 E T 1.5 u I 1.3 i10 U.K 0.5 0.3 0.D Large cars Air Cars Busesand 2-and3-mlnibuses wheelers Rai Medium trucks Heavy trucks Rail Shipping jak moc/málo jsou energetické náklady dopravy přenášeny do cen zboží? závislost na typu produktu, logistické náročnosti či módu dopravy čím vyšší přidaná hodnota, tím nižší citlivost vůči kolísání dopravních nákladů ENVIRONMENTÁLNÍ DOPADY DOPRAVY přímé dopady dopady jasně kauzálně spojené s dopravou hluk, oxid uhličitý, nehody... nepřímé dopady nižší čitelnost vztahu příčina-následek vliv zatížené silnice na nemocnost kumulativní dopady synergické, multiplikativní dopady do komplexních systémů globální oteplování environmentálni externality ekonomický koncept odkazující na aktivity určitých aktérů, které mají dopady, ať už pozitivní či negativní, na aktivity jiné skupiny aktérů - tyto aktivity vyvolávají náklady, které nejsou (zcela) hrazeny jejich původci problém vztahu mezi dopravou a externalitou problém ekonomického vyjádření a internalizace Infrastructure Economic Costs Labor Productivity j J Agricultural Productivity Social Costs m Environmental Costs ®l Public health Damage to ecosystems air-pollution externality Loss of useful life (amortization) Replacement and restoration People-fiours-wage losses Yield decrease Biomass restoration time Medical services costs Burden of diseases Duration Biological diversity and sustainability ^^^^^^^^ C02 NOX " Lead Noise Particulates Space Local Regional Global časové a prostorové měřítko vybraných externalit Economic Costs 01 Infrastructure Labor Productivity Agricultural Productivity Loss of useful life (amortization) Replacement and restoration People-hours-wage losses Yield decrease Biomass restoration time Social Costs m ® Public health Medical services costs Burden of diseases Environmental Costs 0 Damage to ecosystems Cj air-pollution externality Biological diversity and sustainability C02 NOX Lead Particulates Noise Space Local Regional Global časové a prostorové měřítko vybraných external it ENVIRONMENTÁLNÍ DOPADY DOPRAVY 2 Figure ES.1 Emission costs of different transport modes (500 km) Euros per passenger 75 2U IS 10 I I I I I ~i-r - A319 A320 B73B A321 ATR72 Electric Petrol Diesel E Mr it u(JL'0l Dieid IC Air Card P) Car (4P) Train well-to-tank emise emise z produkce, úpravy a distribuce paliva tank-to-wheel emise emise z provozu dopravního prostředku emise z výroby dopravního prostředku? Climate (non-C02) ■ Climate {Well-to-tank) Climate (Tank-to-wheel) Airpollution Noise Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území 0B3 Metropolitní rozvojové oblasti Brno xaactx rozptylové a hlukové studie _ hodnocení dopadů na lidské zdraví II III I ■HX)«i: 3bOUUO 3O0ŮO0 .'.: ■:-:■: .■a I . i ii i trnce S0OŮ0 II I ca d ď db s: □i sú n sm u sa» dc sa m :Hcr» ■ patín nttttnl • vŕntimnf p»cs Imwiťc rjnífi Ei » SA Civ. E3 SíTMiáfi Vt'.-i'iľ.'ll ;'vtiír!r.á Vi'.'ní/ll/ 5 í-J. íäÍ f (JÍ!ľ ĽČJi-ťiil'ft1 ľ Je! ť í vv r; j'q,ijr V r.ár:iä!ľ i.t.UjiV jÍDfjpecJ, Jí H Sir> "Si Di b,b bi L* Dl bt. Db W b9í S*l ■ MTJ > obvv ■ iľN < obyv !"!v.V f!-1 !ľf _- -1 ■ i"-1 ■ 11 |.ť.Vy í 1'i i... IIIIil'J ■:1 ■ h-.-: 11::1 V .:; ■ ■: ■ ň~i:11 -ľi/i.V-rf ..... .'.Mi. f.-.i.frt.f.y ■ ii: ■ .J: z 15 ij !: ■lEi^iiilfŕ.nMi-.tj-i.fý Mtn.T.n:; cťLv.-ití.ŕ.-.'c>i h'.ic'.V. Jičrcc hnif^cii^TJľ-w'ci-^n:! ítí>h GG-7535 lllIVrlII U OIIIIIVMII vM IV* V J U VII \J 3000000 2500000 D2 D3 D5 S2 Dl S10 S3 S94 SI S93 D6 S6 D4 S8 S5 S4 ■ nárůst imisního zatížení ■ pokles imisního zatížení ■ významný pokles imisního zatížení Obr. E3 Srovnání variant (včetně varianty S. 10) na základě počtu obyvatel, u kterých dojde k nárůstu (modrý sloupec), k poklesu (oranžový sloupec) či k významnému poklesu (šedý sloupec) z hlediska imisni zátěže oproti nulovému stavu 00-2035. 450000 400000 350000 300000 250000 200000 150000 100000 50000 S4 S10 SI D3 D2 S2 S5 S3 S8 D6 Dl S6 D5 D4 S93 S94 IPN_>_obyv ■ IPN_<_obyv Obr. E2 Srovnání variant (včetně varianty S. 10) na základě počtu obyvatel u kterých dojde k nárůstu (červený sloupec) či naopak k poklesu (žlutý sloupec) ekvivalentních hladin akustického tlaku oproti nulovému stavu 00-2035. DĚKUJI ZA POZORNOST