Metody sociálně geografického výzkumu Cvičení 8 Alan Faltynek 4. cvičení Jaro 2023 Mgr. Eva Kašparová Rekapitulace cv. 7 • Výzkumná otázka •Druh otázky, kterou se snažíme vyřešit pomocí výzkumu, resp. prostřednictvím sběru a analýzy dat •Její formulaci předchází: -volba výzkumného tématu -určení neprozkoumané oblasti (knowledge gap) tématu studiem literatury a konzultacemi s dalšími výzkumnými pracovníky -volba výzkumného problému (hlavní téma – vyvstává jak z předchozího problému, tak z aktuálních potřeb společnosti) •V.O. se zaměřuje na specifický aspekt výzkumného problému – zkoumá omezený počet proměnných (výzkumný problém může ale GENEROVAT VELKÉ množství V.O. – na jejich základě formuluje konkrétní hypotézy, které se snažíme ověřit) Výzkumná otázka •otázka začíná obvykle tázacím zájmenem jak/jakým způsobem a končí otazníkem •otázka musí obsahovat minimálně jedno sloveso •neměla by se ptát na víc věcí najednou, ale pouze na jednu věc •musí to být otevřená otázka •nesmí to být otázka, na kterou lze odpovědět ano či ne (!!!) •nesmí to být otázka, na kterou lze odpovědět výčtem •neměla by se ptát na intenzitu, míru či množství •neměla by operovat na faktické rovině, ale na významové rovině – měla by se ptát na významy •měla by být ambiciózní, chtít objevit něco „nového“ Špatné příklady výzkumné otázky •Setkávají se lidé ve veřejném prostoru s bariérami? –ano/ne •Do jaké míry lze sledovat exkluzi seniorů z veřejného prostoru? –otázka na míru •Je možné tvrdit, že veřejný prostor využívají více muže než ženy? –otázka na poměr, procenta •Může mít na využívání prostoru vliv světlo/tma a denní doba? –ptám se na ano/ne, dvě otázky v jedné •Jak se daří bývalým vězňům? –Není jasné, jaká skupina (kde, v ČR? Svět? SK?), jaké proměnné? „dařit se?“ – Hierarchie konceptů •výzkumná oblast: –Geografie maloobchodu (Retail geography) •výzkumné téma: –Geography of mobile food stores. Spatial, social and economic factors of their functioning in post-communist Central Europe •obecné výzkumné otázky: –Jak probíhal vývoj PP od dob Československa do současnosti? (např.) •specifické výzkumné otázky: –Jaké varianty potenciálního využití pojízdných prodejen existují v oblastech, ve kterých nejsou dostatečně zajištěny základní potravinové služby? •otázky při sběru dat: (přichází v průběhu výzkumu) •Píše již někdo BP? Zadání 4. cvičení •Formulace a zdůvodnění výzkumné otázky •Zadání: Dle formálních kritérií naformulujte výzkumnou otázku, která bude vycházet z Vámi zvoleného tématu výzkumu. Její rozsah by měl odpovídat bakalářské práci, tedy by mělo být možné získat na ni odpověď v rámci výzkumu odpovídající bakalářské práci (cca 8 měsíců, 30-40 stran). Konkrétní formulaci výzkumné otázky krátce zdůvodněte. Zaměřte se především na zdůvodnění předmětu výzkumu a volbu slovesa. •Doporučená délka: 1000 znaků včetně mezer Zadání 4. cvičení •Mělo by být zřejmé, co je výzkumná otázka. Vyznačte ji. •Zaměřte se především na zdůvodnění předmětu výzkumu a volbu slovesa. •Výzkumná otázka by měla začínat tázacím zájmenem a končit otazníkem. •Výzkumné téma je libovolné, nicméně musí být sociálně-geografické (svázané s geografií). •1000 znaků odpovídá délce zhruba půl strany •Cvičení by mělo obsahovat: Název cvičení, záhlaví, zadání a vypracování (v případě spolupráce s literaturou i citaci) Zadání 4. cvičení •Pořádně si přečtěte zadání cvičení! •Pořádně si přečtěte veškeré náležitosti výzkumné otázky! •Splňte všechny (formální i věcné) náležitosti •Termín odevzdání: -15. 4. 2024 ve 23:59 (úterní skupiny) -16. 4. 2024 ve 23:59 (středeční skupina) • Děkuji za pozornost •Dotazy?