K AZDODENMI MOBILITA FtubiirOärriJFi I Ml '^^■r»ptít*r>M*»»rtpr*i.ll.'l<,*iirf4n*ŕ KAZDODENMOS1 I...JI..J11Í-...-.4- . - -t.....J. . > ■ CÍLE PREDMETU rooMily ic«nsmuu|>:i arjo«*nik|ř tělesná mobilu yhndi^«yporp4l mrh lly objektová mabiita Vrh>:Lrn4r lirp prtfb zbor. »iL,t..Tnlkn. •*ifi «:•« (RiN> riM mtl "r : .. .! I n./.. • i ).t*ir.i(*iťn>iľi -.ť,: i í, .. t...... ^ m „, POHYB v*. MOBILITA :u,U: H In.m ii ■.; iJ i- 'Hľe-t atx». i'wtitnlw«itľtf avyz-«n»kK'tp"niľ lQ.£!ih> .i-;U:l.V.-.T i i'.'jlV i imf.1IAW.1ITM.-iKY A i-IVTEliii STRUCTURAL ST3RIĽS Fáme 3 ■ i»......w.- ww.. í- i ./i-., wave »r MOBILITA V SOCIÁLNÍCH VĚDÁCH namjdiímus WKUMNE ASPEKTY MOBILITY MOBILITA V PROSTORU -» t^ 4 T, 11. <. , . METODICKÉ MOŽNOSTI J ^WrtnrmoblktHMlIK'' I .I-HIII.........., I i vyzut* [f Jlty j t ilk ethnography anaiýu 'trarrjrľn pairls" i>íoŕ(. hrŕfa^vri. i. "m«r DEKUJI ZA POZORNOST A Každodenní mobilita Ondřej Mulíček Robert Osman Jiří Malý T CÍLE PŘEDMĚTU (1) představení role mobility v utváření časoprostorových vzorců každodenního života (2) diskuse technologických, resp. sociálně-technologických podmíněností mobilitního chování (3) analýza současných veřejných politik a plánovacích opatření reagujících na zvýšený společenský význam prostorové mobility TÉMATA rámec 1 role mobility v utváření každodennosti, teoretická východiska a výzkumný kontext OM práce a pracovně podmíněná mobilita, kontext, měřítko a časoprostorové vzorce OM - cesty ve volném čase: zábava, potěšení, sport, nákupy, volno; sociální role mobility JM geografie domova: zakořeněnost v místě a čase, synchorizace, synchronizace a translokálnost RO TÉMATA rámec 2 kyborgizace společnosti: vztah technologie a organismu, každodenní technologie a aplikace technologická podmíněnost prostorové zkušenosti: obuv, oblečení, bílá hůl, invalidní vozík RO automobilita versus hromadná doprava, informační technologie, dar cestovního času OM TÉMATA rámec 3 plány udržitelné mobility - kontext, cíle, procesy; koncept smart cities JM diskurs mobility v územním a strategickém plánování - aktéři, témata a konflikty JM univerzální design prostoru: kočárek, hůl, vozík, kolo spolu ve veřejném prostoru RO KONTEXT "mobility turn" v sociálních vědách (kulturní geografie, sociologie, urbánní studia, plánování) new mobilities paradigm incorporates new ways of theorizing about how these mobilities lie "at the center of constellations of power, the creation of identities and the microgeographies of everyday life." modernita jako mobilita? (Simmel, Wirth, Park, Bauman, italští futuristé, Le Corbusier) liquid modernity stále sílící význam giddensovských "absent others" v místě - překonávání vzdáleností mezi nimi je umožněno tzv. "time-space ordering devices" mobilita ovlivňuje změny ve vnímání a zažívání moderního světa, mění formy subjektivity a sociability, stejně jako estetické vnímání přírody, krajiny a městského prostředí (Thrift, U r ry) mobilita jako sociální stratifikační faktor zájem o role a pozice nemobilních v převážně mobilní společnosti; jak mobilita jedněch může imobilizovat druhé. MOBILITA Urry mobility konstituující společenský život: tělesná mobilita /bodily, corporeal mobility pěší pohyb, automobilita, aeromobilita objektová mobilita /object mobility pohyb zboží, peněz, odpadu.... imaginárni mobilita /imaginary mobility televize, rádio virtuální mobilita /virtual mobility internet MOBILITA sociální mobilita prostorová mobilita (mezinárodní) migrace MIGRACE rezidenční mobilita (rezidenční cykly) cestovní ruch, turistika každodenní pohyby (dojíždka, docházka,...) CIRKULACE měřítko mobility migrace mobilita li'f j> roilíru i ■pKtiVKNi 'IhlOT IIUIlipu'l^HhlVJL+- ..■■í.iIiiii-■■■ tm-iHI-" mn-*J r>-J m:I4.j Iři:; ■■„: h ill- | •. -. if. mil .v ľl^li HilihLjjJjiiullim: jiuJjiľiii if--ni) ti - y ■* : lv:'ii Eldlcnym viareúi pohyb jako potešení ' ..biflieern aejen tĺkprojel. " Aby někteří lidé mohli býl stále více mobilní, musí být stále více lidí (alespoň částečně) nemobilních {lidé provozující a regulující infrasir jkturu) L JAK RYCHLE SE POHYBUJI? rychlost a řas čas je vzácná komodita a vzrůstající rychlost každodenní mobility je| má šetřit rychlost a moc rychlost jako indikace moci, jako faktor společenské hierarchizace dle Virilia {Speed and Politics) je rychlost pohybu a komunikací základním hnacím motorem histone a zdrojem vytváření rakových (zdánlivě)fixníchvecí jako je státní území či sídelní systém Denis Pumám velkj insslii 'sol stlsEbevidií enasiiie s:ejiě mStenofoem. flySuje w fyiická událenost med riiniitfdůiedlíu 'cíIullíU tirkuldú ".I,iylil...:i.' Paul Zairoch irtanizace |t pror.es> kteif vnáS rnoHltu (Ij .lychlosl} do hídrjrJEnníhc uvolí V JAKÉM RYTMU SE POHYBUJI? dupraMiíncpa není ípůsohena iTrn,4tje moc aul na jednom m^alelm.IejernfxwtautnijednDmniístříjeifencas mbilha jevýsnsmriě rytmisována celou radou externích *pacemnfarir růsnyen měříte* rodina práce ro t n ľ obd ob í střídá ní d n e a noci tí den ní ryt my mobilita jak |eden z nejvyraznéjaích medialorů a přenaiečů kaidodennich rytmů hlavní nádraří Brno uzel Ceskj ■'■( CC JAKÝMI CESTAMI SE POHYBUJÍ? 2 zjednodušující metafory BALET DdkazupE k Jane Jacobsči Davidu Seamonrjvi jde a pohyb v prostorech a drahách; při kicrřm I idr zUs1áv»jí (mustji zús-Lávat) v očním kontaktu i ostatními c«(a i* vyje dhávéní neustálím kontaktem, gesty, víIšíiiůu üsebarni pohybuj^N 5? s-royn-ate^u rychlostí REKA pohyb je mnohem více usměrnov-án a r^iilnvjň fyZÍLih-yrYi layiiLllnm pfiuf1ř*ídi" i:i systém e m predpisu pohyb t "nrw" nrunwjžŕíuje tak iiľoké ™ ■ :.ľindividuálních taktik a vyjednávání "ľekd" predstavuj" normu, jakékoli vybočení múze znamenal kolizi, narušeni' pohybu tunelový efekt kapacitních komunikací f rek"); odpoutání pohybu od bezprostředního okolí ) JAK VNÍMAJÍ POHYB? pohyb je vysoce subjektivní zkušenost může být osvobozujíce vyčerpávající obtěžující ovlivnění kuturním prostredím, zdravotním stavem, apod. než byla chure v cadobí rorranusrnu "cbjeve nB" jako obohacující užitek platilo: Wplking wrS fr>i [hepeor [he criminal [he fwng. ini íboire nII the n-i:= ■ .= ■-r Irans-atlantickýlct bude jinak vnímán prVhí IrírJe a jinak *e Iřídč lUri&lické hodinovou dojíždí™ do práce vnímá jinak člověk z města a jinak obyvatel periferie 0 JAK A KDE SE ZASTAVUJÍ? jaké jsou prostorové či časové hranice každodenní mobility? jaká je role ■friction of distance*? jde o vzdálenost fyzickou, časovou, ekonomickou psychologickou? 1 den jako kritická a dlouhodobé stabilní h raníce? 30 minut jako limit cesty pracovraí dojiíďky? Ml M i I ''pushing stroller distance1' v docházce is službami? 1 PROČ SE LIDÉ POHYBUJÍ? PROTOŽE MUSI komplementarita nerovnoměrnosti v lokalizaci osob a zdrojů vytvářejí určitý prostorový gradient a tedy i pohyb koordinace/socializace/sociální sítě nutné zapojení do společenského života vyžaduje (stále se zvyšující) úroveň osobní mobility Mll . , .. thick co-presence PROTOŽE MOHOU pohyb jako emancipace právo na pohyb jako nezadatelné lidské právo mobilita jako diverze vůči ustáleným vzorcům a normám pohyb jako potěšení "...byl jsem se jen tak projet..." Aby někteří lidé mohli být stále více mobilní, musí být stále více lidí (alespoň částečně) nemobilních (lidé provozující a regulující infrastrukturu) 2 JAK RYCHLE SE POHYBUJÍ? rychlost a čas čas je vzácná komodita a vzrůstající rychlost každodenní mobility jej má šetřit rychlost a moc rychlost jako indikace moci, jako faktor společenské hierarchizace dle Virilia (Speed and Politics) je rychlost pohybů a komunikací základním hnacím motorem historie a zdrojem vytváření takových (zdánlivě) fixních věcí jako je státní území či sídelní systém Denis Pumain Paul Bairoch velká města jsou od sebe vzdálena stále stejné urbanizace je proces, který vnáší mobilitu měřeno časem, zvyšuje se fyzická vzdálenost mezi (tj.rychlost) do každodenního života nimi v důsledku rostoucích cirkulačních rychlostí V JAKÉM RYTMU SE POHYBUJI? dopravní zácpa není způsobena tím, zeje moc aut na jednom místě, ale tím, že je moc aut aut na jednom místě v jeden Čas mobilita je významně rytmizovaná celou řadou externích "pacemakeru" různých měřítek rodina práce roční období střídání dne a noci týdenní rytmy mobilita jak jeden z nejvýraznějších mediátorů a přenašečů každodenních rytmů fa- 6 9 12 15 18 21 D 3 6 9 12 15 18 21 0 3 hlavní nádraží Brno 8:00 < 6:00 uzel Česká 20:00 4 JAKÝMI CESTAMI SE POHYBUJÍ? 2 zjednodušující metafory BALET odkazuje k Jane Jacobs či Davidu Seamonovi jde o pohyb v prostorech a drahách, při kterém lidé zůstávají (musejí zůstávat) v očním kontaktu s ostatními cesta je vyjednávána neustálým kontaktem, gesty; většinou osobami pohybujícími se srovnatelnou rychlostí REKA pohyb je mnohem více usměrňován a regulován fyzickým layoutem prostředí či systémem předpisů pohyb v "řece" neumožňuje tak široké množství individuálních taktik a vyjednávání "řeka" představuje normu, jakékoli vybočení může znamenat kolizi, narušení pohybu tunelový efekt kapacitních komunikací ("řek"); odpoutání pohybu od bezprostředního okolí 5 JAK VNÍMAJÍ POHYB? pohyb je vysoce subjektivní zkušenost může být osvobozující, vyčerpávající, obtěžující ovlivnění kuturním prostředím, zdravotním stavem, apod. než byla chůze v období romantismu "objevena" jako obohacující zážitek platilo: Walking was for the poor, the criminal, the young, and above all the ignorant. trans-atlantický let bude jinak vnímán v první třídě a jinak ve třídě turistické hodinovou dojíždku do práce vnímá jinak člověk z města a jinak obyvatel periferie 6 JAK A KDE SE ZASTAVUJÍ? jaké jsou prostorové či časové hranice každodenní mobility? jaká je role "friction of distance"? jde o vzdálenost fyzickou, časovou, ekonomickou, psychologickou? 1 den jako kritická a dlouhodobě stabilní hranice? 30 minut jako limit cesty pracovní dojížďky? "pushing stroller distance" v docházce za službami? 120,00 100,00 80,00 60,00 40,00 20,00 0,00 co OJ cd O CM CM 00 cm cm co co co o 5 co CM cd o co s co cd CM min O O O O o O O Austria Belgium Bulgaria Croatia Cyprus Czech R. Denmark Estonia Finland France Germany Greece Hungary Ireland Italy Latvia Lithuania Luxembourg Malta Netherlands Poland Portugal Romania Slovakia Slovenia Spain Sweden UK > < OTQ (0 o O 3 o in c km h-» h-* Uu O un O lti o Austria Belgium Bulgaria Croatia Cyprus Czech R. Denmark Estonia Finland France Germany Greece Hungary Ireland Italy Latvia Lithuania Luxembourg Malta Netherlands Poland Portugal Romania Slovakia Slovenia Spain Sweden UK > < (TO o 3 o C METODICKÉ MOŽNOSTI pozorování "mobile bodies" přímé či sekundárně zprostředkované taktiky pohybu, timing, prostorové vzorce mobile ethnography "stopování" pohybu, stínování přítomnost výzkumníka v pohybu časoprostorové deníky záznam pohybů, synchronizací a synchorizací analýza "transfer points" výzkum liminálních prostorů "mezi" memorabilie | uz|yf parkoviště, letiště, motely, zastávky fotografie, suvenýry, dopisy a významy, praktiky a pocity s nimi spojené DĚKUJI ZA POZORNOST ...snad to bude