.-, INDLĽT-ílALIZ-'JC Phage a FfyfljYW pgctilHhiA ■5v 'SUPERCDMMUTING' VÝVOJ PRACOVNÍ MOBILITY hlín, LLL-JÜMMUI NG PRACOVNÍ DOJlŽĎKrVMOBIlFA PHACOVNi klDBlLlTA a SÍDELNÍ FfíOCESY lYlMliWW* PMD (J jt-iu-rtmi - r. - ■ ..- DĚKUJI ZAPQZLlHrinST i:Lh Itwjij řdJiif kn e rmráJíd taj :rfid pvifvrtj Du hebm řitt***?** pH* "Wf"!"»!™ jlw^t.rH [Jit- f ŕ.-, j: ..t: «IccJIm prunlr - 3t rnnui pMlna u&u A A A NÁHLEDY NA PRACOVNÍ DOJIŽĎKU EKONOMICKÉ ASPEKTY DOJÍŽDĚNI k Cil.....i j-itifcy u puť- ft4b4:4< iM fc.uiíjjlt. i-Ľ tn ju— rf, ... «^.^ KONTEXT SDCIÁLNÍ TÉMATA DOJÍŽDĚNÍ i«H«w ^ muunuk*»v *ijf»rj*<»d MfWy Minn i^iifr litliil lÉTiflliilU .VI1 'ľl.l-V.'jll PflE-IH WJSTRlALMľ PRACOVNI MOBILITA? SPOLEČENSKÁ AKCEPTACE PľíACOVMl MOBIL IT V Í.SĹ * PRACOVNÍ DOJÍŽĎKA/MOBILITA PRAVIDELNÁ VRATNÁ KAŽDODENNÍ? RYTMIZOVANÁ PRACÍ (a domovem) The term commute has become the shorthand for the daily journey between home and work - it derives from commutation ticket, the US term for a season ticket (because the daily fare is commuted to a single payment). Thus the term emphasises the routine and repeated nature of this journey (initially associated with public transport but now also with the car). Lyons & Chatterjee 2008 globální průměr - 38 minut jedna cesta NÁHLEDY NA PRACOVNÍ DOJÍŽĎKU PRACOVNI DOJIZDKAjAKO EKONOMICKÁ PROM ENNA/ZATI ZE NI/EXTERN AUTA generuje časovou zátěž vyjádřitelnou finančně | je důležitou proměnnou na trhu práce PRACOVNÍ DOJIZDKAJAKO ENVIRONMENTÁLNÍ ZÁTĚŽ pracovní dojíždka jako environmentálne škodlivý proces | dopad dojíždění na zdravotní charakteristiky PRACOVNÍ DOJÍŽDKA JAKO SOCIÁLNÍ A PSYCHOLOGICKÉ RIZIKO MODERNITY dojíždění jako rizikový faktor rozpojení sociálních vztahů | důsledek společenské modernity PRACOVNÍ DOJÍŽDKA JAKO PROCES FORMUJÍCÍ SUBJEKTIVNĚ VNÍMANOU REALITU /KOMUNITU role dojíždky v utváření JÁ a individuální životního stylu | formování "nomádických" komunit PRACOVNÍ DOJÍŽDKA JAKO DŮSLEDEK TRANSFORMACÍ SÍDELNÍHO SYSTÉMU dopady zónování, suburbanizace, counter-urbanizace | hledání "min city" alternativ nové dopravní cesty KONTEXT nové dopravní technologie nahrazení migrace dojížďkou změny pracovního/ společenského prostředí politická rozhodnutí / dopravní politiky (de)centralizace bydlení decentralizace pracovních příležitostí zvyšovaní přijmu PRE-INDUSTRIÁLNÍ PRACOVNÍ MOBILITA? (Iíjx ^Ifirii HbafllLťiJlUíIllIL^llJv' IJťi-'innal 1. Průkazka nalclI.Ä ryolafni i w slrátcc hnyk^vt a MinrsmavJKlem meiltr-e ootvr* Mtii platí na rok. ÍVř* til mrimovenr na ilr. I.) 2. Prak.irlta niif»vr\ulo majitel* ke koval JI I ľ/.l.l- I- ů. PM kontrola líidci V 'maní l>*tl fJr«val » Hřdcnkoii nMli»ícii:i tri vpra*affci. DfiHcI ntakaiky mutt u odn>wŕ podvolili vien i*-k.'n.i llr-dank ti: ktintruly. 4. pfemM-h H ll/'lu. [~'Jťř»é Ittdenka pro zbytek přcřuiťiic JUdy platnosti. 5, Jirdenka «pravao|« povili! lowtn Iři. IH-dy oaobnlli.. vlnka. Puiiiilo-ti drlitel í--' nky vylil tí Idy. nebo visku o draliiiľ. llidncnt. postupuje se » Ritu [ako S ce*tB]t£itn bei líi-denky. fc. Zt' jiracutir. odeizené nebo iceli ■*--»«>" 1M* !*-íe*''V -o nAb^da itpwkftíh a ci-b'»dril Jízdenky « nevydávM... 7. Je-li na aíkurych ifatfei doorav* dři-Hmj onicMna urCite vtáky, oiníml u 10 vyhlálkaml. R. Oatatae Mátl tailfal uuaaovt-af A vy-hiiltty. lei hon vytoítav a Mfíaím en-•tam y V Ihídr Hunki. ČESKOSLOVENSKÉ STATNI DRAKY. Dělnická průkazka na sicvu'jfzdnérío od do platí 192 192 li* fc.idvn pokkotmln toho rncílíIPnlm «[ct;k* DrtliirkT. Ej by xarnotnllo fidné I.JI .folk wlmi. Ijfc.i I kaíítjta tvonocař prnrwírníra *kfluiilltf* iIľrto pl«cci'ia liwňai •livi m crák.xk. neplalium ■ odejate «e. Cen8 Kú Výdejna Čiilo prílkraky 't -^kíruku' ^1 Majitel-. .Í!^C fa'tpdU.....' » ' sumí-stuíu jako .. Jx2ttn&£?"bo£. % J o ify) JG^oáá^ ... L , jS' Jest oputvněo pí-ijf/.dů/.ncJlíllMI stanice sv4« |' lwsW<íl>nbyrtllS(í,K...5lfe3M!«(^............_ 3 I do ocj(iil/j(slauicciivt'hytuis(a pracovního1) >-p«H poufftl í IIL třiily usubniho vlnku es zlevninč jízdné. 1'otvrjujc Se, stanice sliora jmcnoYsná jest prflťovnfmu ruLsta dělníkovu.. dclntiíovu C l> Nartane-li pí*i fdicn.ir dtliiJ^TVŕn aa»i ttJce 'sJlílii. ir.iAI brli'V£.iiPeiiH...m}Tii-lľí41. . -) Niikane-ll^^í nelbliill stanice PtyMpfe poinjníená u urfea u t ó, uranií t>[irkyAy. VÝVOJ PRACOVNÍ MOBILITY prodlužování času dojížďky | zvyšování vzdálenosti | genderová diferenciace Velká Británie Velká Británie Decade Male Female Al Oistance Time Speed Distance Ume 5pCCG Distance 1 r-,e Sfieed 1890-99 4-0 174) 14-1 i a 21 3 ■ ] 3-í 17-7 12; 1900-09 215 1 3-2 21-4 M 3-í 22-4 -L-.i ]9io-ig t ] 170 13>> S I 26-8 1 14 5-9 2743 il 1920-29 Snfl 2E2 M-S 61 j; i 11-7 6-7 ."10 ; 19 1930-39 T-C 30-5 '3-8 6 8 3 ' Ti 1 '6 ■■■'j i y Ľ 13-6 1940-49 B-2 J3 B : w 7-3 511 13-2 7-e 33-J 14« 1950 59 10 1 1» 194 74 34-4 12-9 94] 33^ 5 9 1960-65 12-1 34-6 21-0 7-5 j;: 1 - II 10-2 33-5 18-3 1970-79 13-1 í4>5 IM 7í, Í8-5 llll Iii í 31-5 -1* 19B0-8.9 1í ; 37-3 21-') 68 294 ieo 12 ii 1 ! 1 21 r 1990-99 l'J-4 19-1 29-Ě in i 30-.' In 14°> 25-4 Transport mode Walking Bicyde Tram/uoBey bus LI.t Train (overground) Underground Motorcycle Car/vac 1890-99 59-4 2-0 1ft B 543 9-8 5 0 00 Bi- 1900-09 45 4 112 14-6 10-2 "4 in ll 1910 19 40« 1J3 164) '■05 15-4 09 0 6 1-9 1920-29 28-: 17 5 10 ft 15-3 17-0 23 321 5-2 1930-39 22-3 19-1 9 - T'i'fl 18-4 41 23 9-1 1940-49 17-2 19-6 6-7 ;t.: 18-3 51 2 2 6-0 1950-59 13 4 164) 2-5 23-3 18-9 44 3-0 16-3 1<3fiO-69 140 5-2 n-2 18-8 16-2 S-Tj 26 2.5-6 1970-79 13-4 4-5 D'l '5.3 13-2 5.3 1 9 44-5 1930-89 10-3 6-1 043 31 7 15-4 5-4 1 i' 413 ', 1990-98 7-9 >1 [j-J 10' I 17-2 4-5 0 0 5211 Sample s.re 2riH3 1179 40fc 2002 564 204 ):ou „.0h. It was as quidh as the bus rally. There was not mwh trafili cm rhe road .. ii ušed [ft tike ah^n thie*. quarters of čin hour. I suppose an bicycle.... ...I nr.11, once you hare got a ur you Nave, go*. totnplřtř (rccckwn, psiwcially if .hey m paying for It,.. USA CR doba pracovní dojížďky ČR 2011 i MC i»yb i OOO 20Ub 2\>1Q 201t> Velká Británie Decade Male Female All Distance Time Speed Distance Time Speed Distance Time Speed 1890-99 40 17*0 1 4-1 1-3 213 5 1 3-6 17 7 12 2 1900-09 3-9 21-5 10-9 3*2 25-4 7-6 3-8 22-4 10*2 1910-19 6-2 270 13*8 5-1 26*8 11-4 5-9 270 13-1 1920-29 6 8 282 14*5 61 313 11-7 6-7 29*0 13*9 1930-39 70 305 13*8 6-8 31*9 12*8 7-0 30*9 13-6 1940-49 8-2 338 14-6 7-3 33-1 13-2 7-8 33*5 14-0 1950-59 101 336 180 7-4 34*4 12-9 90 33*9 15*9 1960-69 12-1 34-6 21*0 7-5 32*1 14-0 10*2 33*5 18-3 1970-79 13-1 34-5 22-8 7*6 28-5 16-0 10*3 31*5 19*6 1980-89 15 5 37-3 24*9 8 8 29-4 18-0 120 331 21*8 1990-98 194 39 1 29*8 10-5 30*7 20-5 14*6 34*5 25*4 Velká Británie Decade Transport mode Walking Bicyde Tram/trolley bus Bus Train (overground) Underground Motorcycle Car/van 1890-99 59-4 20 16*8 50 9*8 50 00 00 1900-09 494 11*2 11-6 14-6 10*2 0-4 00 1-1 1910-19 40-6 13-3 16*0 99 15*4 1*9 0-6 19 1920-29 28-5 17*5 10-6 15-3 17-8 2*3 3*9 5*2 1930-39 22-5 191 9*7 13-8 18*4 4*1 23 91 1940-49 17-2 19 6 6*7 230 18-3 5-4 2-2 6*0 1950-59 134 160 2-5 23*3 18-9 4-4 30 16*3 1960-69 140 5-2 0*2 18-8 16*2 53 26 35-8 1970-79 13*4 4-5 0*1 15*8 13-2 5*5 19 44*5 1980-89 10-3 6-1 00 11*7 15*4 5-4 1*8 48*5 1990-98 7-9 61 02 10 1 17-2 45 06 52-8 Sample size 2083 1379 466 2073 2002 564 264 3108 ...Oh, it was as quick as the bus really. There was not much traffic on the road ....it used to take about three- mean' once Vou have Sot a car y°u have 80t quarters of an hour, I suppose on bicycle.... complete freedom, especially if they are paying for it.... USA 27 minutes 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 2015 CR doba pracovní dojížďky ČR 2011 100000 90000 80000 70000 60000 50000 40000 30000 20000 10000 0 do 14 15 29 30 44 45 59 60 89 90 a více PRACOVNÍ MOBILITA a SÍDELNÍ PROCESY ..it is not clear whether changes in transport availability stimulated the decentralization of employment and housing, thus leading to new patterns of commuting; whether the suburbanization of industry and people, necessitating complex cross-city commuting flows, promoted the development of new forms of transport; or whether individual decisions about the location of home and workplace were instrumental in encouraging changes in both urban form and transport provision in cities. It is likely that all these factors operated in some places and time periods, and that cause and effect relationships will be difficult to disentangle. pracovní mobilita suburbanizace funkční zónování dopravní technologie VEJCE nebo SLEPICE? Pooley&Turnbull 2000 přeceňování role železničních společností vyšší důležitost pouličních drah a tramvají A#aiii, we should not overstate the extent to which the railway! stimulsled the growth o' suburbia... they cane 'too late :o be said to w influenced the extent or direction of suburban building to more than a marginal extent.' Only wtien tramways were built did working class people truly 'eceive tie opportunity tD use public transport.. USA 201 1 S .uu ita k- Su bn b ■JjvwI ■ i t. Wn*iiw pi d liquid Mk-J nesporný dopad "moderního" územního plánovania automobilizace Again, we should not overstate the extent to which the railways stimulated the growth of suburbia... they came 'too late to be said to have influenced the extent or direction of suburban building to more than a marginal extent.' Only when tramways were built did working class people truly receive the opportunity to use public transport... PRACOVNÍ MOBILITA a SÍDELNÍ PROCESY ..it is not clear whether changes in transport availability stimulated the decentralization of employment and housing, thus leading to new patterns of commuting; whether the suburbanization of industry and people, necessitating complex cross-city commuting flows, promoted the development of new forms of transport; or whether individual decisions about the location of home and workplace were instrumental in encouraging changes in both urban form and transport provision in cities. It is likely that all these factors operated in some places and time periods, and that cause and effect relationships will be difficult to disentangle. pracovní mobilita suburbanizace funkční zónování dopravní technologie VEJCE nebo SLEPICE? Pooley&Turnbull 2000 přeceňování role železničních společností vyšší důležitost pouličních drah a tramvají A#aiii, we should not overstate the extent to which the railway! stimulsled the growth o' suburbia... they cane 'too late :o be said to w influenced the extent or direction of suburban building to more than a marginal extent.' Only wtien tramways were built did working class people truly 'eceive tie opportunity tD use public transport.. USA 201 1 S .uu ita k- Su bn b ■JjvwI ■ i t. Wn*iiw pi d liquid Mk-J nesporný dopad "moderního" územního plánovania automobilizace USA 2011 Home and workplace metropolitan area component Total number of workers Margin of error' (±) Percentage of workers All Workers Who Did Not Work at Home 121,496,438 135.572 91.9 60 minutes or longer.................................. 10,779,412 67,179 8.1 Suburb to City (Lived in metro area outside any principal city. worked in any principal city) 1 to 59 minutes...................................... 22,397,939 74,481 87.5 3,211.045 33,808 12.5 suburb to Suburb (Lived in metro area outside any principal city, worked outside any principal city) 1 to 59 minutes...................................... 40,319,502 95,296 93.4 60 minutes or longer.................................. 2,867,944 33,432 6.6 City to City (Lived in metro area in principal city, worked in any principal city) 1 to 59 minutes...................................... 31,195,540 82,991 92.9 60 minutes or longer.................................. 2,383,964 29,891 7.1 City to Suburb (Lived in metro area in principal city, worked outside any principal city) 1 to 59 minutes...................................... 9,263,346 55,843 91.0 60 minutes or longer.................................. 912,353 17,896 9.0 EKONOMICKÉ ASPEKTY DOJÍŽDĚNÍ ...the average worker in Britain spends 139 hours per year commuting - the equivalent of 19 standard working days. monetarizace času z ekonomického hlediska jde především o cenu času stráveného dojíždkou (v UK v pracovní den 26 £/hod - řidič auta; 20 £/hod - cestující busem; 37 £/hod - cestující vlakem) doba dojížďky jako "neužitečný, zmarněný, neproduktivní" čas? z pozice dojíždějících funguje "commuter's bias" experiment - Harvard - 2017 A- plat 67,000$ a 50 min. dojížďky 84 % B-plat 64,000$ a 20 min. dojízd'ky 16% ▼ cca 250 hodin dojíždění ročně za cca 12$/hod. kombinace mimoekonomických a ekonomických faktorů při rozhodování náklady na dojíždění za prací jako součást mzdy? v ČR příspěvek na dojíždění za prací - obvykle okolo 1 500 Kč na dojízďku 10-25 km spokojenost s dojíždkou - EU CO O O o fl) o CO CO N< so cr> 03 o o o o o I -: o ■ Elementary occupations r-o o (JO to u Craft and related trades workers INJ U) —k to 00 —' Plant and machine operators, and assemblers K IK oo Skiled agricultural, forestry and fishery workers 661 3 Technicians and associate professionals "J 3 Clerical support workers Professionals Service and sales workers Managers CO ro oo oo CO cn 8 to o oo cn J r ■ ■J im •u cn cd SOCIÁLNÍ TÉMATA DOJÍŽDĚNÍ "gendered mobility" většinou empiricky doložena delší dojíždka mužů nižší vázanost mužů na domácnost a méně mobilní členy domácnosti (děti, rodiče)? spatial-entrapment-of-women theory "dojízďka jako prechodová denní fáze" rite of passage dojíždka umožňuje opuštění role zastávané DOMA a přijetí role zastávané V PRÁCI příliš dlouhá dojíždka stresuje dojíždějícího dlouhým setrváváním "mezi rolemi" "dojízďka jako faktor stresu" vyšší stres doložen u řidičů, vyšší nespokojenost u uživatelů HD ztráta kontroly | nepředvídatelnost | nuda M I mm SPOLEČENSKÁ AKCEPTACE PRACOVNÍ MOBILITY pracovní dojíždka jako norma či dokonce podporovaný proces ■ildviiinifju -jikrvhiňixjiyikj-iiůkle-n uHft *• p^p^jub/i*:?l?h |juu .krireir pfimefaiedoby p*emlsíSm" je ustottftfraMsririaprafldci 3fr35 minut-.. í uvedeném :\zióm:.\ má 1)0: flh*urieio 9D % o i-:. Jlel sídelního uľ;; r j Zii^íy ď pravidla Úľ. Ti^q convenient shopping WI-FI připojení "tiché oddíly" vlaků roidílněakceplovaré parametry mobility ,::ros'in onfeif ii sai|f C.' 2 u jmvd e ud iditjc/říorijfu. Nejsme spokojení! jíidnín 'JUerr kieiýn^witiuje^si ten, kdo nejeadi. tbmíhi \ti rhrjdi*>ptjts na Šestou hodinu^ ne™ mofmi se díĚWLpůmĚsiĚ Brnébei problémťj^v mém plípadé do Králka Fole na Purkjííovir (Salina 2WU10,i5l vetíus .Mohli bjslfíni, prasím, sdeiildM proísev priidnincuétn reíimu tritii např. autobus:'. 75, 7.161 Miwir n,iíd ítiia':j, kiny ifl imdlnuiDn li do Sljlinj. njď.iii? Mfplivu-li '.r, I* poslední' uuujbui^Bilnvl. klerý a Laku: ccdluuJť-i.jťden^-nv&ilc. I|. d hcdnu drive. Ni LeínCMCtydl re-rdsách jemiiéstiiárioíTni dálvrrja ddminiarjCiwiKh pracowiiMWr jejichi prjcrjwiií dobi skute&ié rtiaíínj v[fjdiíriídhÍKLÍÍ5edmlttdir,jleipRevítínianení^jifnkrjji pnídĚjť (Salina JMS, i l s. 6). commuting plans expresní pracovni spoje hlavním politicko-hospodárským úkolem MHD je přeprava obyvatel za prací... kriteriem přiměřené doby přemístění je uskutečnění cesty za prací do 30-35 minut... v uvedeném standardu má být obslouženo 90 % obyvatel sídelního útvaru Zásady a pravidla Ú R 1979 Jízdní řád MHD Brno - autobusy 1989..1990 Linka 80 Odjezdy KYJEVSKÁ ZBROJOVKA ■o Ô TI > 1 o 2 o t, < 3 £ 4 § 5 03 13 23 57MS 30 40 5 G 07MS 7 8 9 10 11 12 13 14 36MS 08 40 MS46 15 MS12 MS44 1G 17 18 19 20 21 22 23 in 0 MS = jede k Materské škole Koperníkova MS - jede od Materské školy Koperníkova ° 1 OJ 1 g 2 < 3 4 z c m 8 S 6 f S 8 SPOLEČENSKÁ AKCEPTACE PRACOVNÍ MOBILITY pracovní dojíždka jako norma či dokonce podporovaný proces ■ildviiinipu ^kD-hiňixjiyiltj-iiůkle-n uHft *• p^vuub/i*:?l?h |juu .krireir přiměřenédoby ptfemlsnení je ustottfréniM^iapraddQ 3fr35 minut-.. í uvedeném standardu raj lú:«b*ineio9D% co-:. Jlel sídelního1 úr«ni lii^íy ď pravidla Úľ. 1ST? convenient shopping WI-FI připojení "tiché oddíly" vlaků roidílněakceplovaré parametry mobility ,::ros'in onfeif ii sai|f C.' 2 u jmvd e ud iditjc/říorijfu. Nejsme spokojení! jíidnín 'JUerr kieiýn^witiuje^si ten, kdo nejeadi. tbmíhi \ti rhrjdi*>ptjts na Šestou hodinu^ ne™ mofmi se díĚWLpůmĚsiĚ Brnébei problémťj^v mém plípadé do Králka Fole na Purkjííovir (Salina 2WU10,i5l vetíus .Mohli bjslfíni, prasím, sdeiildM proísev priidnincuétn reíimu tritii např. autobus:'. 75, 7.161 Miwir n,iíd ítiia':j, kiny ifl imdlnuiDn li do Sljlinj. njď.iii? Mfplivu-li '.r, I* poslední' uuujbui^Bilnvl. klerý a Laku: ccdluuJť-i.jťden^-nv&ilc. I|. d hcdnu drive. Ni LeínCMCtydl re-rdsáchi jemiiéstiiárioíTni dálvrrja ddminiarjCiwiKh pracowiiMWr jejichi prjcrjwiií dobi skute&ié rtiaíínj v[fjdiíriídhÍKLÍÍ5edmlttdir,jleipRevítínianení^jifnkrjji pnídĚjť (Salina JMS, i l s. 6). commuting plans expresní pracovni spoje rozdílně akceptované parametry mobility „Prosím o vyřešení spoje c. 12 tramvaje od zastávky Zvonařka. Nejsme spokojení s jízdním řádem, který navrhuje asi ten, kdo nejezdí. Normální lidé chodí do práce na šestou hodinu a není možné se dostat po městě Brně bez problémů, v mém případě do Králova Pole na Purkyňovu" (Šalina 2009, č.10,s. 5). versus „Mohli byste mi, prosím, sdělit důvod, proč se v prázdninovém režimu zrušil např. autobus c. 75, 7:16 z Bílovic nad Svitavou, který byl prodloužen až do Slatiny, nádraží? Nepletu-li se, tak poslední autobus z Bílovic, který je takto prodloužen, jede nyní v 6:16, tj. o hodinu dříve. Na Černovických terasách je zaměstnáno čím dál více administrativních pracovníků, jejichž pracovní doba skutečně nezačíná v tradičních šest či sedm hodin, ale spíše v osm a není výjimkou i později" (Šalina 2009, c. 7, s.6). "SUPERCOMMUTING" muž, manager IT, denně Los Angeles - Oakland (600 km, letecky, cca 6 hodin) Sacramento o Death Valley National Park Los Angeles^© Los Angeles International Airport zpochybnění předpokladu, že "time budget" dojíždky zůstává stabilní a mění se jen rychlost a tím i vzdálenost supercommuting = různé definice dle regionu USA-100mil(167km) UK-50mil(83km) Evropa-120 minut denně cca 7 % evropské populace 25 - 54 let, především v sektorech finančních služeb, vědy, veřejné správy, komunikace v ČR cca 7 % dojíždí nad 90 minut USA r r. r— ;f [>:-mjOT I» Km ft o" w II? iOMtS »LI .■■■dl dlouhá dojíždka typická pro muže otázka rovnoměrnosti rozmístění "mužských" a "ženských" pracovních míst, resp. ceny práce dlouhé dojíždění jako ochrana rezidenčních, sociálních, rodinných "kotev" před migrací supercommuting umožněn mj. "produktivním" využitím cestovního času (role IT) USA % change in number of commuters by length of commute, 2014 to 2015 <5 5- 10- 15- 20- 25- 30 35- 40- 45- GO- 90+ mins 9 14 19 24 29 34 39 44 59 89 mins TELECOMMUTING tele-work = všechny telekomunikační aktivity spojené s pracovní činností teleworker = minimálně jeden plný pracovní den mimo tradiční místo pracoviště full-time part-time supplementary home-based centre-based mobile EU ZS O profil T-W: pracovníci znalostní ekonomiky v řídících postaveních či na odborných pozicích efekt telekomunikací na pracovní mobilitu VP - dopady na flexibilitu pracovní doby a její rozložení během dne - ambivalentní prolínání rolí "domova" a "práce" (life-work balance) - ne zcela přesvědčivý vliv na snížení mobility (o cca 0,7 -1 % vykonaných kilometrů) EU 28 Regular home-based telework Hi gh mobi le T/ ICTM Other 39 Occasional T/ICTM Always at employee's premises USA Share of workers who work at home, 1980 to 2015 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 2015 TELECOMMUTING tele-work = všechny telekomunikační aktivity spojené s pracovní činností teleworker = minimálně jeden plný pracovní den mimo tradiční místo pracoviště full-time part-time supplementary home-based centre-based mobile EU ZS O profil T-W: pracovníci znalostní ekonomiky v řídících postaveních či na odborných pozicích efekt telekomunikací na pracovní mobilitu VP - dopady na flexibilitu pracovní doby a její rozložení během dne - ambivalentní prolínání rolí "domova" a "práce" (life-work balance) - ne zcela přesvědčivý vliv na snížení mobility (o cca 0,7 -1 % vykonaných kilometrů) DĚKUJI ZA POZORNOST ...nasaď si tu roušku....