- % i ú » f («Iii í, i ihusii ínl j, Iii Iii. Slin Hi lil! i * t! ii t íi;d; dni! = I í ! iL1 j í! I i ! i! s c; - ■ ¥ f ; fl i •■:. • • r i i í H ■í -i i ff s i i í š t -i" = I í 111 ii I 11! j I i i s í: .s i J 1 ?i i i ;íí íl í m hli »1 i i Š! if 4 i m) fl i . E n g h 4 : i! I lit o ilin iii 0 !l j í 1 ÍÍS Í * i' 1 ! 1 u 1.1 3 3 ^11 _ S f l ííi y Iii i jí j I M]H lil äs =H í: in 1 3íí 1 l| 1 fl I f II lil lil U :• ir Iii i L ! Iii '.í i i. '■ í; í í \ 3 í i s 1 o o o o o o li Ml 's i i If Iii ! t I5 f i S í I III i S í íl II AuTOMOBILITA Ondřej Mulíček Robert Osman Jiří Malý AUTOMOBILITA jako SYSTEM a car is not a car because of its physicality but because systems of provision and categories of things are "materialized" in a stable form', and this generates the distinct affordances that the car provides for the hybrid of the car driver... Slater 2001 the self-organizing, self-generating, non-linear world-wide system of cars, car-drivers, roads, petroleum supplies, and many novel objects, technologies, and Urry 2004 —Car Registrations -^Annual Car Production CO JE TO AUTO / AUTOMOBILITA? dle Urryho: technicky vyspělý výrobek předmět individuální spotřeby určitou užitnou a symbolickou hodnotou extrémně složitý "ekosystém" technických a společenských provazeb dominující forma "kvazi-privátní" mobility, která podřizuje ostatní formy kulturní prvek konstituující chápání "plného" svobodného života významný faktor exploatace environmentálních zdrojů AUTOMOBILITA jako INTERDISCIPLINÁRNÍ TÉMA? geografie | sociologie | technické vědy | environmentálni vědy | historie | uzemnia dopravní plánování | ekonomie... KYBORG ŘIDIČ-AUTO kyborgizace dočasná "asembláž" těla a stroje rozšiřující či substituující tělesné schopnosti řidiče / uživatele auta koncept "affordance" (Gibson) kvality objektu, které předurčuji jeho potenciální využití rychlost velikost řidičská náročnost finanční náročnost míra kyborgizace / infrastrukturní náročnosti statusova symbolika ^^odecj ^cy^^ pro jaké typy kyborgů jsou plánována současná města? pro jaké typy kyborgů jsou formulovány veřejné politiky a investice? SYMBOLIKA SVOBODY •v flexibilita automobilu (zdánlivá) svoboda pohybu jakýmkoli směrem a v jakýkoli čas daní je často rozbití časoprostorové organizace každodenního života do nepropojených fragmentů individualistic timetabling zvýšené nároky na časoprostorovou koordinaci "donuceni k flexibilitě" železná klec / iron cage oddělování uživatele auta od vnějšího světa (pohyb typu balet) podřízení uživatele auta technickým, legislativním a jiným předpisům / nařízením (pohyb typu řeka) soukromí automobilu versus odtrženost a anonymita AUTOMOBIL jako STATUSOVÝ SYMBOL postupné etablování automobilu jako předmětu masové spotřeby značný rozdíl mezi kapitalistickými zeměmi a socialistickým blokem Pierre Bourdieu ..consumption as a game of distinction, in which different classes compete for cultural capital or status honor... O auto jako řemeslný výrobek přelom 19. a 20. st. automobil jako symbol zámožnosti vyšší buržoazie o g— počátky masové výroby od 1908 (Ford T) erodování výlučnosti vlastnictví automobilu kvalitativní rozdíly mezi auty období "masové individualizace" období po II. svět. válce shlazování technických/ kvalitativních rozdílů AUTO A DOMOV od 60. let 20. století v GB garáž vnímána jako neoddělitelná součást nově plánovaného domu identifikace auta s domovem car as a dwelling/mobile home příspěvek automobilu k postupné (prostorové) emancipaci žen posilování významu jádrové rodiny (společně s dalšími technologiemi jako byla TV a ledničky) In this respect the car contained the possibility of expanding cultural and geographical horizons while simultaneously reinforcing domestic privacy, a paradox which Raymond Williams, writing about television in 1974, captured in the term 'mobile privatization' "AUTOMOBILOVÝ" ČASOPROSTOR automobil jako faktor časoprostorového rozpojování | tunelového efektu | teleportace důsledek relativně nízké náročnosti na korporeálný pohyb? ztráta tělesného měřítka? NON-PLACES (MarcAuge) whereas place or 'anthropological place' is seen to be localized, familiar, known, organic, occupied and meaningfulnon-places effect a certain detachment between the individual and the spaces he or she traverses: They are the spaces of circulation, communication and consumption, where solitudes coexist without creating any social bond or even a social emotion...' problematika LIMINÁLNÍCH PROSTORŮ používání automobilu vede k časté snaze vyhýbat se líminálním / přechodovým prostorům a časům problém efektivity P&R parkovišť, sdílení aut, apod. POZICE UŽIVATELE AUTA kognitivní disonance neustálé vyrovnávání se s riziky automobilové dopravy a známými ekologickými důsledky past fixních nákladů kvůli vysokým fixním nákladům automobility dává ekonomický smysl auto využívat často a rozsáhle efekt "kukaččího hnízda" pořízení auta do domácnosti většinou vede k redukci používání ostatních druhů dopravy DRIVE-IN CULTURE Kenneth T. Jackson 1950 - 1980 americká populace narostla o 50 %, počet automobilů o 200 % GARÁŽ MOTEL BENZINOVÁ PUMPA okolo roku 1960 garáž zaujímala v US rodinných domech okolo 1/3 plochy domu sociologický fenomén detašovaných garáží v socialistickém bloku pojem použitý poprvé v roce 1926 pro zařízení umožňující parkovat automobil přímo vedle pokoje AUTOKINO zlatá éra od 30. do 70. let vývoj od technického zařízení, přes autocentrum až po nákupní místo (mini-mart style) DRIVE-IN CULTURE VELKÁ BRITÁNIE - URBAN HIGHWAYS Birmingham Glasgow Londýn USA-DRIVE IN SOCIETY „..building of drive-in structures to serve a motor-driven population has ushered in completely new architectural form.." Willard Morgan (1929) v časopise American Builder americké plánování ve 40. a 50. letech silně ovlivněno automobilovým lobbyingem (Automobile Manufacturers Association, American Trucking Association, American Parking Association, American Road Builders Association) 1956 - The Interstate Highway Act; naplánováno více než 40 000 mil nových dálnic zaplacených z 90 % z veřejných rozpočtů Důvody podpory: nebezpečnost stávajících dálnic | časté zácpy | podpora podnikání snížením dopravních nákladů | možnost evakuace obyvatel velkých měst v případě jaderného útoku FUTURAMA 1939/1940 sponzorováno General Motors City of Tomorrow Shell Oil 1937 FUTURAMA 1939/1940 sponzorováno General Motors City of Tomorrow Shell Oil 1937 14 SOCIALISTICKÁ AUTOMOBILITA? Thus we should approach automobility in Eastern Europe as both connected to global economic trends and manifesting itself in ways that are specific to the context of state socialism, as well as to the idiosyncracies of individual socialist states/' Le Normand 2011 československá car culture - socialistická éra silná preference veřejné hromadné dopravy symbol ideologicky sdílené cesty k socialismu mobilitu prostřednictvím VHD lze plánovat: možnost kontroly mobility složitý vztah k autům s mnoha rozpory ideologický risk auto = svoboda = pohyb = autonomie SOCIALISTICKÁ AUTOMOBILITA? For us, the capitalist, private ownership-based use of the car is a path to be avoided. We provide [for] our population in a socialist manner,.. chmščov i960 SSSR - myšlenka kolektivního užívání osobních aut • taxislužby • státem organizovaný car-sharing období přidělování aut -např. Polsko, Maďarsko symbol zlepšených standardů života a úrovně spotřeby auto dokonce jako nástroj stabilizace společnosti „A car owner pays taxes and insurance premiums, he buys petrol and oil. Thus, he has to be a conscientious and efficient worker; he cannot afford any extravagances or fracases on the job/' Wróblewski 2011 automobility without 'system of automobilky' součinitel vlivu stupně automobilizace počet vozidel na 1000 obyvatel stupeň automobilizace počet osob na automobil 700 1,43 1,67 600 500 2,00 400 2,5 součinitel 1,75 1,50 1,25 1 Součinitel vlivu stupně automobilizace je jedním ze součinitelů, kterými se upravuje vypočtená potřeba parkovacích a odstavných stání pro jednotlivé typy budov. V současné době se na celém správním území města Brna používá hodnota součinitele 1,25 a je lhostejno, zda se jedná o centrum města, hromadnou dopravou dobře obslouženou či okrajovou část města. Například přestavba původního přízemního domku na Palackého ulici na pětipodlažní městský dům s obchody v parteru a byty ve vyšších patrech, tak jak by to na významné městské třídě bylo přirozené a žádoucí, je velmi obtížná. Počet parkovacích a odstavných stání, která jsou zapotřebí - především kvůli součiniteli - zajistit by v takovém případě většinou znamenal vybudování dvou podzemních podlaží SOUČASNÁ AUTOMOBILITA v ČR jak často využíváte auto pro cestu do zaměstnání? VŽDY 46% jak často využíváte auto pro nakupování? VŽDY 58% jaké jsou důvody Vašeho rozhodnutí využívat osobní automobil? u zaměstnání u rodinných důvodů u nakupování ÚSPORA CASU ÚSPORA CASU PRAKTICKÉ DŮVODY pokud jste zažili situaci, kdy jste ztratili možnost využívat automobil, jaké byly významné vyvolané dopady? ZVÝŠENÍ ČASOVÉ ZÁTĚŽE NARUŠENÍ PRAVIDELNÝCH RYTMŮ OMEZENÍ NAKUPOVÁNÍ jako málo významná byla hodnocena ztráta prestiže či zvýšení finanční zátěže jaké jsou důvody pravidelného nevyužívání automobilu ve Vašem každodenním životě? NEMÁM K DISPOZICI AUTO NEMÁM ŘIDIČSKÉ OPRÁVNĚNÍ JE TO PROVOZNĚ NÁKLADNÉ naznačte negativní dopady do Vašeho života vyplývající z nevyužívání osobního automobilu OMEZENÉ MOŽNOSTI NAKUPOVÁNÍ ZÁVISLOST NA VEŘEJNÉ DOPRAVĚ ČI JINÝCH OSOBÁCH VLASTNÍCÍCH AUTOMOBIL existují situace, ve kterých byste využil(a) automobil? LÉKAŘ NAKUPOVÁNÍ DOVOLENÁ PŘEPRAVA VĚTŠÍCH NÁKLADŮ jak často využíváte auto pro cestu do zaměstnání? VŽDY 46% jak často využíváte auto pro nakupování? VŽDY 58% jaké jsou důvody Vašeho rozhodnutí využívat osobní automobil? u zaměstnání USp0RA ^ u rodinných důvodů . . . ÚSPORA CASU u nakupovaní K PRAKTICKÉ DŮVODY pokud jste zažili situaci, kdy jste ztratili možnost využívat automobil, jaké byly významné vyvolané dopady? ZVÝŠENÍ ČASOVÉ ZÁTĚŽE NARUŠENÍ PRAVIDELNÝCH RYTMŮ OMEZENÍ NAKUPOVÁNÍ jako málo významná byla hodnocena ztráta prestiže či zvýšení finanční zátěže jaké jsou důvody pravidelného nevyužívání automobilu ve Vašem každodenním životě? NEMÁM K DISPOZICI AUTO NEMÁM ŘIDIČSKÉ OPRÁVNĚNÍ JE TO PROVOZNĚ NÁKLADNÉ naznačte negativní dopady do Vašeho života vyplývající z nevyužívání osobního automobilu OMEZENÉ MOŽNOSTI NAKUPOVÁNÍ ZÁVISLOST NA VEŘEJNÉ DOPRAVĚ ČI JINÝCH OSOBÁCH VLASTNÍCÍCH AUTOMOBIL existují situace, ve kterých byste využil(a) automobil? LÉKAŘ NAKUPOVÁNÍ DOVOLENÁ PŘEPRAVA VĚTŠÍCH NÁKLADŮ děkuji za pozornost