Adobe Systems 1 V rytmu svého okolí / Geografie „lidí po ztrátě zaměstnání“ Robert Osman, Ondřej Šerý Geografie času Veronika Kotýnková Krotká 12. 3. 2024 Adobe Systems 2 1.Co je cílem článku? Jaký je hlavní argument článku? 2.Vůči čemu se článek vymezuje? 3.Z jakého teoretického přístupu vychází? Na co navazuje? 4.Jaké koncepty k tomu užívá? Jak slouží argumentu? 5.Jakým způsobem se článek vztahuje k předešlému textu? 6. Adobe Systems 3 Co je cílem článku? Jaký je hlavní argument článku? ̶Odpovídá na VO: Jaké rytmizátory využívají finančně nestrádající osoby k časové organizaci svých každodenních aktivit po ztrátě zaměstnání? ̶Cílem článku není rytmicita sama o sobe, ale zkoumat strategie, pomocí nichž si lide strukturují den ̶Zkušenost KP poukazuje na celospolečenskou časovou normu – normativní rymticitu pracovního dne ̶Článek tak poukazuje na to, že tyto osoby využívají (přizpůsobují se) vnějších, vnitřních i společenských rytmizátorů k organizaci svého dne (a jak je využívají, k čemu slouží – viz diskuse konceptů) . ̶Každodennost není tedy zcela bez rytmu, ačkoliv určitá arytmie může nastat (viz delší doba bez zaměstnání; virtuální prostor) ̶Je těžké udržet se ve vnitřním rytmu – bez rytmu svého okolí. ̶Rytmus působí jak něco „nadindividuálního“, společenského. Proto si KP nejčastěji organizují den „podle rytmu svého okolí“. Pokud vnější rytmizátor chybí, využívá se vnitřní. ̶(rytmizátor nemůže být cokoliv) ̶ ̶ Adobe Systems 4 Vůči čemu se článek vymezuje? ̶Analýza rytmu slouží jako vymezení se vůči homogennímu času a umožňuje identifikovat nenáhodné synchronicity v jinak bezudálostním plynutí času ̶Užití analýzy rytmu pomáhá k vymezení se vůči studiu času jako lineárního, chronologicky měřitelného; rytmus neslouží jako alternativa k lineárnímu času ̶Pomáhá ukázat na cykličnost, rytmicitu ̶Nezkoumá rytmicitu místa, ale každodenních aktivit Adobe Systems 5 Z jakého teoretického přístupu vychází? Na co navazuje? ̶Článek vychází z behaviorální geografie ̶Navazuje na studium rytmizátoru ̶Rytmus chápe jako jiné pojetí času, jako střídající se polarity ̶Navazuje na autory jako Hägestrandt, Thrift a Parkers, Lynch ̶Rymizátory ̶synchronizace různých aktivit (Lynch) ̶Zdroje rytmů (Parkers and Thrift) – body rytmizující své okolí ̶Pace-setter (Hägestrandt) – územní metronom rytmizující své okolí ̶A další… ̶Studium každodennosti skrze jeho rytmicitu slouží jako teoretické východisko i jako metoda výzkumu ̶ Adobe Systems 6 Jaké koncepty text využívá, k čemu slouží? 1.Vnější rytmizátor – je vnějším časovým organizátorem (synchronizace s někým/něčím druhým); nejvíce nápomocný 2.Vnitřní rytmizátor – nositelem časové strukturace je člověk sám (obtížnost dlouhodobého udržení); méně nápomocný 3.Společenský rytmizátor – pracovní doba, sdílené společností, normativní rytmy; méně nápomocný 4.Arytmizátor – bezčasovost virtuálního prostoru, který nemá pevné struktury – je více homogenní; narušení časovosti Adobe Systems 7 Jakým způsobem se článek vztahuje k minulému článku? ̶Oba texty studují podobu rytmizátorů, avšak tento text se zabývá spíše studijem každodenních aktivit a jejich rytmičností, naopak předešlý text řešil spíše rytmicitu místa a bodů, které se vzájemně ovlivňují a prolínají. ̶(V tomto článku je více akcentovaná časový rytmizátor, zatímco v předešlém byl více akcentován rytmizátor místa.) ̶H. poukazoval především na vnější rytmizátory, O+Š zkoumají variabilitu rytmizátorů ̶ Adobe Systems 8 Otázky ̶ Které rytmizátory lze považovat za nejsilnější, tedy které nejvíce ovlivňují chování v průběhu dne, a které za nejslabší? ̶Jaké rytmizátory ovlivňují vaši časovou organizaci aktivit? Do jaké kategorie rytmizátorů by se daly zařadit? ̶ Adobe Systems 9 Otázky ̶Organizujete si nějak čas ve virtuálním prostoru? Pokud ano, jak? ̶Proč virtuální prostor funguje spíše jako arytmizátor než jako rytmizátor? ̶ Adobe Systems 10 Otázky ̶ ̶Kdy se potkává rytmicita těla a institucí? Kdy naopak stojí vůči sobě? ̶ Adobe Systems 11 Otázky ̶Jaký vliv by mělo rozšíření práce na home-office na celospolečenské rytmizátory? ̶ Adobe Systems 12 Otázky ̶Je možné, že podobné strategie mohou uplatňovat i jiné skupiny? Například žáci o prázdninách či studenti mezi semestry? Či jiné? ̶ Adobe Systems 13 Příští seminář 19. 3. 2024 ̶Text: Reid-Musson: Intersectional rhythmanalysis: Power, rhythm, and everyday life ̶ ̶ ̶