Adobe Systems 16.04. 2024 1 Performing Autism through a Layered Account Exploring the Ambiguity of Normative Time and Space Vigdis Stokker Jensen Geografie času Veronika Kotýnková Krotká 439808 Adobe Systems 2 Otázky ̶Jakou disciplínu text rozvíjí? ̶Jakým způsobem se článek vztahuje k času a prostoru? ̶Co článek zkoumá? Jaké jsou cíle článku? ̶Jakým způsobem argumentuje? ̶Jaké koncepty užívá? K čemu v textu slouží? ̶Vůči čemu se vymezuje? Jakou theoretical gap zaplňuje? ̶Jaký je přínos článku? ̶Co je to etnografie? Co je autoetnografie? ̶Jakým způsobem se článek vztahuje k některému z předešlých textů? ̶ Adobe Systems 3 Další otázky ̶Kde se bere chrononormativita i v prostorech, které nejsou toponormativní? ̶Jak se liší toponormativní časoprostor od toho chrononormativního? ̶Jakým způsobem jsou zpochybňovány normy chrononormativity a toponormativity kontextu autismu? ̶Jakými způsoby můžou internet a virtuální prostory ovlivnit chrononormativní jednání společnosti? ̶Jaká by mohla být kritika současného článku? ̶ ̶Jak lze podobné poznatky aplikovat v praxi, aby se dopomohlo ke zjednodušení života lidí s autismem? Jaké jsou důsledky tradičního normativního pohledu na autismus pro jednotlivce s touto poruchou? Jaké jsou politiky pro začleňování osob s autismem do společnosti u nás v ČR? ̶ ̶Jaký máte vztah vy k chrononormativitě současné společnosti? V čem vás svazuje, v čem vám vyhovuje? Lze na normativitě času a místa nalézt i něco pozitivníhí? ̶Jak lze upravit časovou nesynchronnost u osob s autismem v moderní společnosti? ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 4 Shrnutí textu ̶Text rozvíjí několik přístupů – výzkum staví na etnografické a autoetnografické výzkumné metodě (kterou rozvíjí jako Layered account); vychází z teorie queer temporality studies (Freeman), přispívá primárně do sociologie sledující podoby power/knowledge dispositivu (Foucault) ve vztahu k normativitě času a prostoru ̶Vytváří multi-vrstevnou analýzu (přístup) a poukazuje na to, jakým způsobem se žitá časo-prostorová zkušenost utváří u lidí s diagnostikou autismu. ̶Rozvíjí koncept chrononormativy (normativita linearityy vývoje, biologizace společenských norem); koncept toponormativy (prostorová normativita); Oba dva koncepty jsou součástí power/knowledge dispostitivu. ̶Autorka tak tvrdí, že žáci této třídy jsou pod dvojím protokolem současné společnosti-chrono-topo-normativní moci vědění. ̶Argumentem textu je, že projevy autismu v současnosti nemají žádné biomarks (tedy biologické znaky), jsou charakterizované jako neurovývojové poruchy, které se projevují v různých směrech. Autismus je tak chápán jako porucha neurologického a sociálního vývoje. Tyto poruchy jsou však vztahované k normativitě vývoje jedince v čase. Jsou to tedy deviace vůči chrononormativitě. ̶Autorka se tak vymezuje vůči diskurzu linearity a očekávání růstu podle daných vývojových stádií, které jsou zakomponované do lidského života, a to jak v rámci běžného života, tak v rámci různých institucí. Dále argumentuje, že právě jí analyzované instituce přispívají skrze performativitu a enactment k re/produkování a performování daných deviací vůči tzv. normálu. ̶ Adobe Systems 5 Text na příští seminář 23. 4. 2023 ̶Sharma – Critical time