GIS projekt

Výzkumné otázky

Návrh výzkumné otázky


  • Výzkumné otázky vycházejí z obecného určení cílů (v tomto případě z volby tématu), které přetvářejí do specifičtější a konkrétnější podoby (téma – výškovitost budov v městě Brně ; výzkumná otázka – směrem od centra města Brna se bude výška budov snižovat).
  • Výzkumným problémem je otázka nebo komplex otázek, na které má zkoumání přinést odpověď. Jedná se tedy o zpřesňování tématu tak, aby bylo nakonec zřetelně jasné, co má být zkoumáno (z názvu tématu "výškovitost budov v městě Brně" není zcela patrné, co přesně chceme zkoumat).
  • Formulace výzkumných otázek napomáhá uspořádání a systematizaci myšlenek (přesně si určíte, co chcete analyzovat).
  • Výzkumné otázky umožňují organizovat výzkum a dávají mu směr a koherenci (bez definování výzkumné otázky bychom mohli například zbytečně zkoumat věci, které ve výsledku nijak nepřispějí většímu poznání nějaké konkrétní problematiky, nebo by mohlo v rámci výzkumného týmu dojít k rozdílné interpretaci obecného znění tématu zkoumání a tím pádem nesouladu ve výzkumu – práce na jiném území, s jinými daty atd.).


Příklady výzkumných otázek


1) Vliv rozmístění klášterů na katarskou herezi v jižní Francii

(převzato z GIS Projektu v roce 2017)

  • VO1⁠ –⁠ Existuje negativní korelace mezi hotspoty náboženského disentu a umístěním klášterů: disent se vyskytuje víc tam, kde není církevní, v tomto případě klášterní, infrastruktura tak rozvinutá, a méně tam, kde je rozvinutější. Prověřujeme na příkladu cisterciáků, dominikánů, premonstrátů a clunyjského řádu, bez rozlišování ženských a mužských klášterů.
  • VO2 –⁠ Existuje významnější negativní korelace mezi hotspoty náboženského disentu a ženskými kláštery než mužskými – nekonformní hnutí se ve zkoumané oblasti uchytilo výrazně mezi ženami proto, že nebyla dostatečná církevní infrastruktura ženských klášterů, kde by se mohly realizovat.


2) Parkoviště na území města Brna

(převzato z GIS Projektu v roce 2021)

  •  VO–⁠ Průměrná plocha parkovišť se zvětšuje se vzdáleností od centra města Brna.
  •  VO–⁠ Centrální městské části mají menší podíl parkovišť na zastavěné ploše. 


3) Dopravní nehody na území města Brna


  • VO1 – Smrtelné dopravní nehody se odehrávají spíše v okrajových částech města.
  • VO2 – Dopravní nehody zahrnující cyklisty se soustřeďují v blízkosti cyklostezek.