Jak dávat a příjmat kritiku Výuka – Matematická biologie a bioinformatika – Seminář Natália Martínková Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity Krize Student matematické biologie si musí umět volně povídat o jakémkoliv tématu z biologie Prof. Ladislav Dušek, cca. 2012 N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 2 / 17 Krize Krize Autor: Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM Drastická změna ve výuce Drastická změna v sociálních interakcích Změny ve schopnosti argumentovat Ovlivněná generace bude učit následujúcí generaci N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 3 / 17 Krize E7492 – Analýza sekvencí DNA N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 4 / 17 Krize E7492 – Analýza sekvencí DNA N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 4 / 17 Krize E7492 – Analýza sekvencí DNA N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 4 / 17 Krize E7492 – Analýza sekvencí DNA N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 4 / 17 Krize E7492 – Analýza sekvencí DNA N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 4 / 17 Krize Krize Autor: Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM Obrázky generované AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 5 / 17 Krize Důsledky Studenti/studentky nejeví iniciativu Studenti mají problém mluvit na veřejnosti Studenti neprokážou své znalosti Studenti těžko odpovídají na otázky Studenti vnímají kritiku jako osobní útok Studenti selhávají u ústních zkoušek, včetně státnic N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 6 / 17 Krize Důsledky Studenti/studentky nejeví iniciativu Studenti mají problém mluvit na veřejnosti Studenti neprokážou své znalosti Studenti těžko odpovídají na otázky Studenti vnímají kritiku jako osobní útok Studenti selhávají u ústních zkoušek, včetně státnic Studenti tuší, že problém existuje, a vyhýbají se, nebo odkládají, mluvení N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 6 / 17 Řešení Řešení Častěji veřejně mluvit Naučit se příjmat kritiku Aktivně poslouchat Naučit se dávat konstruktivní kritiku práce ne člověka N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 7 / 17 Řešení Implementace řešení v semináři Prof. Ladislav Jedlička, Univerzita Komenského, Bratislava N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 8 / 17 Řešení Výstupy z učení Odborné znalosti Syntéza poznatků z epidemiologie a bioinformatiky Analýza nového výskumu z příbuzného oboru Přenositelné schopnosti Identifikovat atributy informativní a poutavé prezentace Formulovat nedostatky do věcné a korektní kritiky Ocenit úspěšné aspekty dosažených výsledků a jejich prezentace Zhodnotit validitu poskytnuté kritiky a přijat kritiku nebo argumentovat proti poskytnuté zpětné vazbě N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 9 / 17 Řešení Implementace řešení v semináři 1 člověk přednáší 3 budou kritizovat jeho/její přednášku a přednes z odborné a formální stránky Problémy prezentace, které nepokryjí kolegové, vytkne vyučující Přednášející reaguje na kritiku Motivace: kritika vyučujícího bude těžká, ale pokud kolegové skritizují dost, vyučující má čas na to pomoct studentovi nalézt řešení pro problematická témata Obrázek generovaný AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 10 / 17 Pravidla Pravidla pro kritiku Připravit si kritiku dopředu je akceptovatelné (Fake It ’Till You Make It, ale i simulace obhajoby) Kritizovat přednášku – obsah, vizualizace, kompletnost, detaily Kritizovat přednes – co člověk udělal, jak působí, nikdy ne jaký je! Ptát se na doplňující otázky k tématu prezentace Obrázek generovaný AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 11 / 17 Pravidla Snadné terče Snadno se identifikují, ale hlavně je také snadné takovou kritiku akceptovat Dodržení časového limitu (10 min) Gramatické chyby a překlepy Stylistická konzistentnost Zarovnání obrázků Šablona prezentace, viditelnost písma Citace převzatých obrázků Absence očního kontaktu s publikem Příliš tichá nebo nesrozumitelná řeč Obrázek generovaný AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 12 / 17 Pravidla Středně těžké terče Pořád se snadno identifikují, ale prezentující začíná hůř oddělovat svou emocionální reakci na kritiku od její věcné podstaty Obsah prezentace, logická návaznost témat Přechody mezi tématy Vizuální zpracování slidů Odborné dotazy Obrázek generovaný AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 13 / 17 Pravidla Náročné terče Kritik musí chápat konceptuální záměr prezentace, a tedy přednášejícího staví do defenzivy protože kritika jde pod kůži Zaujetí posluchačů Konceptuání přehodnocení priorit v prezentaci Faktická správnost informací v prezentaci Implementace vtipů Odborné dotazy (ano, i tady) Obrázek generovaný AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 14 / 17 Pravidla Pravidla pro akceptování kritiky Čelit kritice s pokorou, ale zároveň s vědomím, že jsem v místnosti největší odborník na své téma Děkuji za připomínku Nesouhlasím s připomínkou protože... Erudované zodpovězení odborných dotazů To je zajímavý dotaz. V tuto chvíli ho nedovedu zodpovědět a musím si problematiku nastudovat Obrázek generovaný AI N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 15 / 17 Pravidla Role učitele Kritici dostatečně kritizovali Ne Dodatečná kritika Ano Návrh, jak implementovat kritiku Aktualizovat plánovací tabulku N. Martínková ·Jak dávat a příjmat kritiku · 16 / 17 Děkuji za pozornost!