Výuka základů elektrotechniky na SSIPF Cichnova Zbyněk Fišer 1/9 Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno • SS v Brně-Komín • Jedná se o velkou střední školu (cca 1400 studentů a cca 140 učitelů) • Lze u nás studovat technické a finanční maturitní obory, obory s výučním listem a nástavbové maturitní obory • Maturitní obory: • Informační technologie (IT) • Kybernetická bezpečnost (KB) • Technické lyceum (nový obor od září 2024) • Informační a zabezpečovací technika (IZT) • Bankovnictví a pojišťovnictví (BP) • Bezpečnost dat (BD) o Logistika (LG) • Web školy: SŠIPF Čichnova 2/9 Nedostatek učitelů v ČR 9 V celé ČR je na všech SŠ asi největší nedostatek učitelů IT, fyziky a matematiky • Na odborných středních školách je navíc nedostatek učitelů odborných předmětů především v oblasti elektrotechniky, IT, strojírenství, ... • Větší přehled poskytuje šetření MŠMT: Zpráva MSMT o učitelích v regionech o Článek věnující se nedostatku učitelů přírodovědných oborů: nedostatek učitelů • Závěr: Může se stát že učitel učí i předmět, který nemá přímo vystudovaný, nicméně je dobré, aby si učitel na daný předmět "věřil" a měl k danému předmětu nějakou vazbu (př. učitel M-Bi učí F, jelikož k tomu má "blízko") 3/9 Základní popis předmětu: Základy elektrotechniky (ZE) Povinný předmět pro všechny technické obory na SSIPF Cichnova 9 Předmět je vyučován primárně v 1. ročníku SS (některé obory mají tento předmět i dalších ročnících) o Předmět tvoří základ pro další navazující předměty (elektronika, elektrická měření, hardware, ...) o Obor IT má nově (od š. r. 2024/2025) časovou dotaci 2 h/týden + 1 h/týden cvičení v 1. ročníku (toto učím) 9 Cvičení je koncipováno jako 2h cvičení/2 týdny, kde se měří úlohy pomocí simulací na počítači, ale lze ho využít jako intenzivní počítací cvičení, protože zde je třída půlená • Obor IZT a ISE (výuční obor) má časovou dotaci 4 h/týden v 1. ročníku (IZT + 1 h/týden ve 4. ročníku) • Paralelně s tímto předmětem se vyučuje fyzika, která je v 1. a 2. ročníku s dotací 2 h/týden (u maturitních oborů, u ISE jenom v 1. ročníku) 4/9 Učební plán Základů elektrotechniky (2 h/týden) Úvod - fyz. veličiny a jednotky, stavba hmoty, základní ele. veličiny Stejnosměrný proud - elektrický odpor a vodivost, Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony, úbytek napětí, elektrická práce a výkon, rezistory a jejich zapojení, elektrické zdroje a náhradní schéma Základy elektrochemie - elektrolýza a Faradayovy zákony, chem. zdroje Elektrostatické pole - Coulombův zákon, popis ele. pole, ele. potenciál a napětí, dielektrika, kondenzátory a jejich zapojení Polovodiče - vlastnosti a druhy polovodičů, polovodičové součástky (dioda, bipolární a unipolární tranzistor) Magnetické pole - magnetické vlastnosti látek, popis a "zdroje" magnetického pole, účinky magnetického pole, mag. obvody Elektromagnetická indukce - elmag. indukce, Lenzovo pravidlo, cívky a jejich spojení, vlastní a vzájemná indukčnost Střídavý proud - sinusové veličiny, fázory, řazení R, L, C prvků Trojfázový proud - přenos ele. en. střídavým proudem, trojfázová soustava, točivé mag. pole 5/9 Učební plán Základů elektrotechniky - cvičení (1 h/týden) 1.0) Zpracování dat, Excel 1.1) Tvorba protokolu a struktura, Word 1.2) Ovládání simulačního programu 1.3) Měření základních elektrických úloh a jejich vyhodnocení • Procvičování a počítání příkladů 6/9 Důležité poznámky k předmětu a Předmět Základy elektrotechniky je pro studenty technických oborů důležitý, ale současně je pro ně poměrně náročný • Probírané učivo z velké části odpovídá gymnaziálnímu kurzu fyziky elektřina a magnetismus, který se standardně probírá až ve 3. ročníku 9 Hlavním problémem je matematická a fyzikální náročnost předmětu (složité vztahy, souvislosti s fyzikou, která se probírá paralelně, řešení soustav rovnic, goniometrické funkce a komplexní čísla, ...) • Pro některé obory to není maturitní předmět • Všechny tyto skutečnosti je třeba zvážit při výuce 7/9 Mé poznatky: • Je dobré studenty upozornit na náročnost předmětu • Se studenty je třeba hodně počítat, aby získali určitou zručnost (obzvláště v 1. ročníku) • Důležité je neustále opakovat úplné základy a souvislosti • Je dobré se zaměřit na důležitá témata a méně důležitá témata probrat stručněji (časová dotace 2 h/týden je poměrně malá a časté opakování bere hodně času, navíc téma je to náročnější) • Písemky je dobré dělat z menších částí a případně nepsat ze všech témat (je nutné zohlednit časovou dotaci předmětu vzhledem k jiným předmětům - "nezavalit" studenty jedním předmětem) 9 Známky získat na "rozumných" tématech a velmi složitá témata probrat v základu bez zkoušení (poslednípísemku píšu na mag. pole, na další témata jenom přepadovky, je-li to nutné) • Je nutné zohlednit možnosti a schopnosti studentů dané třídy a případně témata určitým způsobem "upravit" (na SS není možné, aby celá třída propadla) 8/9 Elektřina a magnetismus ve fyzice v 1. ročníku • Od školního roku 2024/2025 u nás došlo ke změně v učebním oboru KB, který nemá základy elektrotechniky, ale byla navýšena dotace na fyziku • VI. ročníku mají studenti fyziku s dotací 4 h/týden a musí se probrat mechanika (1. pololetí) a elektřina magnetismus (2. pololetí) • Jedná se o velký a náročný předmět v 1. ročníku • Výhoda je ta, že studenti již znají základní pojmy z mechaniky a je se o co "opřít", nicméně stále se jedná o složitější učivo na 1. ročník SS • Nevýhodou je to, že studenti mají již v 1. ročníku další technické předměty, ve kterých jim v 1. pololetí chybí základy elektrotechniky, protože ve fyzice se to probírá až ve 2. pololetí o Obsahově se 2. pololetí fyziky podobá osnovám Základům elektrotechniky, jenom je trochu jiné pořadí témat 9/9