Zadání pro přípravu lekce osobnostně sociální výchovy 1. Vymezení tématu a věkové skupiny ●​ Téma lekce: (název tématu a jeho popis - 3 věty) ●​ Věková skupina: (např. 6. třída ZŠ, 1. ročník SŠ) ●​ Vhodnost tématu pro danou skupinu ○​ Kognitivní/Znalostní úroveň: Co jsou žáci schopni v této oblasti pochopit a reflektovat? Jaké znalosti by měli mít? ○​ Afektivní/Postojová úroveň: Jaké emocionální a sociální dovednosti jsou pro ně v této fázi vývoje adekvátní? Jaké hodnoty chceme v daném tématu rozvíjet/reflektovat? ○​ Psychomotorická/Dovednostní úroveň: Jaké praktické dovednosti mohou procvičovat (např. komunikace, práce s emocemi, neverbální projev)? 2. Cíle lekce Stanovte si jeden až dva konkrétní a adekvátní cíle pro lekci: ●​ Znalostní cíl (např. „Žáci chápou význam aktivního naslouchání a jeho vliv na mezilidské vztahy.“) ●​ Dovedností (např. „Žáci si používají aktivního naslouchání v krátkých dialogových cvičeních.“) 3. Popis aktivit a potřebné materiály Podrobný popis každé aktivity včetně: ●​ Název aktivity ●​ Záměr aktivity - jak je propojená s cílem ●​ Postup (jak se aktivita realizuje, kdo co dělá, časový rozsah) ●​ Materiály (co je potřeba připravit – pracovní listy, videa, pomůcky apod.) Příklad zápisu aktivity: Název: Aktivní naslouchání v praxi​ Proč?: Žáci si používají aktivní naslouchání a vnímají ho jako důležitou součást komunikace.​ Postup: 1.​ Předvedení aktivního naslouchání lektory (jeden sdílí co se dělo v práci na poradě, druhý aktivně naslouchá). Žáci mají za úkol pozorovat a identifikovat prvky aktivního i pasivního naslouchání. 2.​ Krátká reflexe: jak to na ně působilo; ptáme se na prvky aktivního/pasivního naslouchání a píšeme na tabuli do dvou sloupců (- vymezíme rozdíl) 3.​ Žáci se rozdělí do dvojic. Jeden hovoří o daném tématu (např. oblíbená činnost), druhý aktivně naslouchá. Materiály: Připravené seznamy témat k rozhovoru. 4.​ Poté si role vymění a následuje reflexe ve dvojicích. 4. Reflexe Způsob, jakým bude vedena reflexe lekce: ●​ Na jaké cíle míří reflexe? ●​ Konkrétní otázky pro žáky (např. „Jak jste se cítili v roli naslouchajícího?“ „Co bylo nejtěžší?“ „Jak byste mohli tuto dovednost použít v běžném životě?“) ●​ Použité reflexní techniky (např. kolo zpětné vazby, psaní krátkých odpovědí, hlasování, sdílení v malých skupinách) Příklad nastavené reflexe po aktivitě: Proč: žák chápe důležitost aktivního naslouchání a pojmenovává, které techniky aktivního naslouchání mu fungují. Otázky do reflexe: 1) Jak obtížné pro vás bylo zkoušet techniky aktivního naslouchání? (Škála v prostoru). 2) Co bylo to, co se vám dařilo? (Můžou psát na lepik a nalepit postupně na tabuli). 3) Měli jste s něčím potíže? Co to bylo? (Volné sdílení). 4) Když byste se chtěli stát supernaslouchaci, co byste teď udělali jako další krok? V jakých situacích byste trénovali? 5. Harmonogram lekce Čas Činnost Cíl Forma Materiály 0–5 min Úvod a naladění Motivace žáků, propojení s tématem Krátká aktivita, brainstorming - 5–20 min Hlavní aktivita 1 Procvičení dovednosti Práce ve dvojicích Reflexe Seznam témat 20–35 min Hlavní aktivita 2 Prohloubení dovednosti Skupinová práce Reflexe - 35–45 min Zakončení hodiny Uvědomění si zkušeností Diskuze v kruhu Reflexní otázky