PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka Lekce1 Půdy kolem nás Anotace předmětu ! Cílem předmětu je podat úvod do problematiky pedologie, seznámit se stavebními složkami půdy, půdními vlastnostmi a procesy půdní geneze. Dále podat přehled o hlavních světových a domácích systémech půdní klasifikace a geografickém rozšíření půdních typů. Nakonec vysvětlit úlohu půdy v globálním ekosystému a objasnit procesy degradace půdy a způsoby její ochrany. Sylabus předmětu 1. Půdy kolem nás (přednáška č. 1) 2. Stavební složky půdy (přednášky č. 2 a 3) 3. Půdní vlastnosti (přednášky č. 4 a 5) 4. Vznik a tvorba půd (přednáška č. 6) 5. Klasifikace půd (přednášky č. 7 až 10) 6. Geografické rozšíření půd (přednáška č. 11) 7. Úloha půdy v rámci ŽP (přednáška č. 12) 8. Degradace půd: problémy a řešení (přednáška č. 13) Studijní literatura ! Tomášek, M. (2000): Půdy České republiky. ČGÚ, Praha, 67 s. ! Šarapatka, B. (1996): Pedologie. Vydavatelství UP, Olomouc, 235 s. ! Mičian, Ľ. (1986): Pedogeografie. In: Horník, S. ­ Fyzická geografie II. SPN, Praha, s. 109 ­ 196. ,,zelený horník" ! Hynek, A. (1984): Pedogeografie. SPN, Praha, 316 s. ! Smolíková, L. (1982): Pedologie I+II. SPN, Praha, 129 + 294 s. Předpoklady pro absolvování předmětu ! Účast na exkurzi, odevzdání protokolu (popis půdního profilu) do 26. listopadu. ! Úspěch u ústní zkoušky řádné termíny: ..., ... opravný termín: ... Půdy kolem nás ! Vzduch, voda a půda = život udržující systémy (life-sustaining systems). ! Role půdy ­ rostlinná produkce živočichové a lidská společnost (potrava, vlákna, plasty). ! Budoucnost: půda jako prostředek produkce biomasy pro paliva a výrobu. ! Cíl: efektivnější a trvale udržitelné využívání půdy. Funkce půdy v ekosystémech ! Předpoklad růstu rostlin ! Součást hydrologického cyklu ! Recyklační systém ! Biotop půdních organizmů ! Stavební prostředek Příčiny ničení půdy ! Půda = trvale využitelný přírodní zdroj, obnovitelný zdroj. ! Příčiny destrukce půdy: " urbanizace " eroze ! Příčiny degradace půdy: " eroze " zasolení " vyčerpání živin " kontaminace O čem je pedologie? ! Pedologie ­ řečtina; pedon = země, logos = slovo ! Předmět zkoumání = půda, resp. pedosféra. ! Pedologie je nauka, která si klade za cíl, objasnit genezi půd, charakterizovat její vlastnosti, stanovit klasifikační systém, zpracovat rozšíření půdních jednotek na zemském povrchu, jakož i určit možnosti hospodářského využití půd. Klimo 1996 Dílčí pedologické disciplíny !! Obecná pedologie:Obecná pedologie: " pedofyzika " pedochemie " pedomineralogie " pedobiologie " pedogeografie " půdní genetika " paleopedologie !! Aplikovaná pedologie:Aplikovaná pedologie: " agropedologie " lesnická pedologie !! Další disciplíny seDalší disciplíny se zájmem o půdu:zájmem o půdu: " hydropedologie " meliorace a zúrodňování půdy " erodologie ! Obecná --- aplikovaná (užitá; půdoznalství) Pedologie v systému věd Vztah pedologie a pedogeografie ! Pedogeografie ­ disciplína pedologie Předmět = půda (pedosféra) ! Pedogeografie ­ disciplína fyzické geografie Předmět = fyzickogeografická sféra se zřetelem na půdní kryt Pedogeografie a její úkoly ! Pedogeografie = FG disciplína, která se zabývá půdním krytem, ke kterému přistupuje z hlediska jeho vztahů k ostatním FG složkám krajiny a z hlediska její prostorové diferenciace. !! ÚkolyÚkoly pedogeografiepedogeografie:: " studium geneze (vznik+vývoj) půdního krytu, " studium půdotvorných faktorů a podmínek a jejich vlivu na pedogenezi, " studium vztahů mezi půdním krytem a ostatními složkami FG systémů + vztahy mezi půdním krytem a člověkem, " studium zákonitostí geografického rozšíření půd, " studium struktury půdního krytu a pedogeografická regionalizace. Definice pedosféry a půdy ! Pedosféra = samostatný přírodní útvar, který vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry působením organizmů na horniny za účasti vzduchu, vody a sluneční radiace. ! Půda = libovolný trojrozměrný výřez z pedosféry zahrnující vše mezi extrémy: čerstvá hornina ­ surový opad. Pedosféra jako rozhraní geosfér Definice půdy 1. Půda je vše, co tak nazve kompetentní autorita. Fitzpatrick 1971 2. Půdou se rozumí vrstva kypré povrchové zeminy v níž jsou zakořeněny rostliny. Hynek 1984 3. Půda je vodou, vzduchem a organismy prostoupená svrchní vrstva zemské kůry, která se vyvíjí pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn mineralogických a organických substancí, morfologicky organizovaná a poskytující přírodní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. Smolíková 1988 Definice půdy - pokračování 4. Půda je prostorově časové kontinuum, složitý polyfunkční otevřený čtyřfázový biotizovaný (oživený) strukturovaný systém pevné fáze, roztoku, plynné fáze a živé hmoty, v povrchové části zvětralin resp. zemin, který je komplexní funkcí matečního materiálu, organismů, klimatu, reliéfu a času s přirozenou úrodností. Hynek 1984 Půda jako otevřený systém ! Půda = ,,paměť", ,,zrcadlo" krajiny. Úrovně strukturní organizace půdy ! Atomární úroveň ! Krystalo-molekulární úroveň ! Úroveň strukturních částic půdy ! Úroveň půdního horizontu ! Úroveň půdního profilu ! Úroveň půdního pokryvu území Zemina ­ půda ­ hlína !! ZeminaZemina je povrchová část litosféry narušená zvětráváním. !! PůdaPůda je přírodní těleso v souvislosti celého půdního profilu, tedy soubor horizontů jako celek v přirozeném uložení v terénu. !! HlínaHlína je zemina obsahující 20% jílu, 40% prachu a 40% písku. Půda --- sediment ! Půdní horizont není sedimentární vrstva, půda není sediment! Dějiny pedologie ! Starověká Čína: 4000 BP, Yu ­ klasifikace půd na základě barvy a zrnitosti. ! Antika: Aristoteles, Theophrasthos, Portius Cato, Marcus terentius Varro, Plinius. ! Středověk: Tull, van Helmont; hledání ,,principu vegetace". ! poč. 19. stol.: Thaer, Liebig; humusová a minerální teorie, období statické pedologie, geologické hledisko. ! 2. pol. 19. stol.: moderní pedologie, důraz na širší vztahy mezi půdou, geologií, podnebím a vegetací. Dějiny pedologie - pokračování ! Ruská pedologická škola " Skupina brilantních pedologů kolem V.V. Dokučajeva (1846 ­ 1903) ! Půdní horizonty (A, B, C, D, ...) ! Půdní typy (černozem, podzol, ...) ! Pedogeneze (půdotvorné faktory: podnebí, vegetace, půdní fauna a flóra, reliéf, matečná hornina a čas) ! Zákonitosti geografického rozšíření půd ! 20. stol.: německá škola (Kubiena, Mückenhausen), americká škola (1975 Soil taxonomy). Dějiny pedologie u nás ! Počátky pedologie ­ 80. léta 19. stol. ­ Slavík, Kopecký, jejich žáci Novák, Spirhanzl (20. stol.). ! Pelíšek 1957 ­ Lesnické půdoznalství ! 60. léta ­ KPZP ! Počátky pedogeografie ­ 50. léta - Tarábek