Geografie obyvatelstva a sídel Přednáška č. 10 Struktura obyvatelstva podle ekonomických a kulturních znaků STRUKTURA OBYVATELSTVA PODLE EKONOMICKÝCH ZNAKŮ Struktura obyvatelstva podle ekonomické aktivity Mezi nejdůležitější klasifikace obyvatelstva na základě ekonomických znaků patří členění podle ekonomické aktivity obyvatelstva. Členění na: § ekonomicky aktivní, § ekonomicky neaktivní není však dodnes zcela jednoznačné a v různých zemích se liší. Naše statistika považuje za ekonomicky aktivní všechny osoby: § zaměstnané nebo hospodářsky činné, § v současnosti nezaměstnané hledající práci, § dále ženy na mateřské dovolené, § pracující důchodce, § tzv. osoby zdržené od povolání (např. vojáci základní služby). Přesto zůstává řada otázek, kdy má člověk vlastně zaměstnání -- - musí pracovat na plný úvazek nebo stačí na částečný (jaká musí být jeho minimální doba)? - někdo může mít zaměstnání jen po určitou roční dobu (sezónní pracovníci v zemědělství, popř. ve stavebnictví) apod. Obyvatelstvo ekonomicky neaktivní bývá dále členěno na: § osoby nezávislé (především důchodci s různou formou důchodu), § osoby závislé na živiteli (zvláště děti do 15 let, ženy v domácnosti, které nemají žádný zdroj příjmu, osoby připravující se na povolání - učni a studenti, další osoby žijící v zaopatření rodiny nebo v ústavech.). Úroveň ekonomické aktivity můžeme charakterizovat jako podíl ekonomicky aktivních z celkového počtu obyvatel, analogickým ukazatelem je úroveň ekonomické aktivity žen. EA úroveň [EA] = ----- . 100 P kde: - EA = počet ekonomicky aktivních, - P = počet obyvatel Podíl ekonomicky aktivních žen: EA[ženy]/EA . 100 EA[ženy]/P[ženy (15-54)] . 100 Teze: - ekonomicky aktivní v populaci obvykle tvoří asi 50%; - velké rozdíly v ekonomické aktivitě mezi muži a ženami: - největší ekonomická aktivita žen je charakteristická v oblastech s textilním průmyslem a službami (Praha, Jablonec nad Nisou), - ekonomická aktivita mužů je vysoká hned krátce po dosažení produktivního věku (od 18-20 let) a udržuje se na konstantní úrovni, nevyznačuje se takovou územní variabilitou jako u žen; - pokles podílu ekonomicky aktivních v nižších věkových kategoriích 15-19 a 20 - 24 let <= důsledek růstu počtu studentů SŠ a VŠ. Členění ekonomicky aktivního obyvatelstva Ekonomicky aktivní obyvatelstvo bývá dále strukturováno podle různých hledisek, z nichž za nejdůležitější lze považovat členění na: § zaměstnané = všechny osoby 15-ti leté a starší, které ve sledovaném období patřily mezi: - placené zaměstnané (na základě pracovního poměru, dohody o provedení práce resp. pracovní činnosti, případně na základě jiného smluvního vztahu), - tzv. sebezaměstnané (pracující ve vlastní firmě, vypomáhající členové domácností a členové produkčních družstev). § nezaměstnané = všechny osoby 15-ti leté a starší, které ve sledovaném období souběžně splňovaly následující podmínky: - byly bez práce, což znamená, že nebyly ani v placeném zaměstnání, ani nebyly sebezaměstnané, - hledaly aktivně práci, čímž se rozumí např. registrace u úřadu práce, nebo jiné zprostředkovatelny práce, případně hledání práce přímo v podnicích, podnikání kroků pro založení vlastní firmy nebo hledání práce jiným způsobem, - byly připraveny k nástupu do práce okamžitě nebo nejpozději do 14 dnů. (Pokud osoby nesplňují alespoň jednu z těchto uvedených podmínek jsou považovány za zaměstnané nebo ekonomicky neaktivní.) V České republice je zdrojem informací o trhu práce Výběrové šetření pracovních sil, jehož metodika koresponduje s definicemi a doporučeními Mezinárodní organizace práce (ILO). Jedná se o kontinuální šetření, jehož výsledky jsou publikovány ve čtvrtletní periodicitě. Výběrový soubor zahrnuje cca 25 tis. bytů (0,6 % trvale obydlených bytů), v nichž je šetřeno cca 63 tis. respondentů všech věkových skupin (minimálně 250 bytových domácností v každém okrese). Tento rozsah souboru umožňuje získat spolehlivé odhady charakteristik trhu práce: - na úrovni republiky, - s relativně dostatečnou spolehlivostí i odhady krajských a oblastních (NUTS II) hodnot. Součtem zaměstnaných a nezaměstnaných získáme tzv. pracovní sílu = osoby starší 15-ti let, které splňují požadavky na zařazení mezi zaměstnané a nezaměstnané. Míra nezaměstnanosti = procentuální podíl nezaměstnaných na pracovní síle: U R = ---- . 100 L kde: - R = míra nezaměstnanosti, - U = počet nezaměstnaných, - L = pracovní síla. Obvykle rozlišujeme: § obecnou míru nezaměstnanosti = podíl všech nezaměstnaných na veškeré pracovní síle daného území, § specifické míry nezaměstnanosti definované např. podle věkových nebo vzdělanostních skupin obyvatelstva určitého území. Tab. 1: Základní údaje o ekonomické aktivitě obyvatel ČR v roce 2001 +----------------------------------------------------------+ |počet obyvatel |10 230 060| |-----------------------------------------------+----------| |počet ekonomicky aktivních | 5 253 400| |-----------------------------------------------+----------| |úroveň ekonomické aktivity | 51,4%| |-----------------------------------------------+----------| |počet zaměstnaných | 4 766 463| |-----------------------------------------------+----------| |počet nezaměstnaných | 486 937| |-----------------------------------------------+----------| |pracovní síla | 5 253 400| |-----------------------------------------------+----------| |míra nezaměstnanosti | 9,3%| |-----------------------------------------------+----------| |počet ekonomicky neaktivních | 4 894 465| |-----------------------------------------------+----------| |podíl nepracujících důchodců na ekonomicky | 45,9%| |neaktivních | | |-----------------------------------------------+----------| |podíl žáků, studentů a učňů na ekonomicky | 36,2%| |neaktivních | | +----------------------------------------------------------+ Pramen: SLDB 2001 Struktura obyvatelstva podle příslušnosti k sektorům národního hospodářství Významným strukturním znakem ekonomicky aktivního obyvatelstva je také jeho příslušnost k sektorům národního hospodářství. Často je používán v mezinárodních srovnáních jako ukazatel celkové úrovně ekonomického rozvoje. Vymezení sektorů však není zcela jednoznačné a mezi jednotlivými zeměmi se může měnit. Většina statistik člení národní hospodářství na tři (čtyři) sektory; v našich podmínkách se používá členění, které v hrubých rysech vychází z mezinárodně doporučované klasifikace ISIC (International Standard Industrial Classification of all Activities): I. primér = zemědělství, lesnictví a rybářství; II. sekundér = průmysl a stavebnictví; III. terciér = doprava, spoje, obchod, pohostinství a ubytování, bytové hospodářství; IV. stále častěji se především ve vyspělých zemích vymezuje také kvartér = výzkum a vývoj, školství, veřejná správa, peněžnictví a pojišťovnictví, ostatní nevýrobní činnosti. Zaměstnanost v jednotlivých sektorech se mění v závislosti na strukturních změnách ekonomiky a společnosti - ve většině vyspělých zemí byl dlouhodobý pokles zaměstnanosti v primárním sektoru doprovázen nárůstem sekundéru a později nastal významný nárůst terciéru. Tab. 2: Vývoj zaměstnanosti v ČR podle sektorů národního hospodářství (v %) +-----------------------------------------------------------------------------------+ | Sektor | 1960 | 1970 | 1980 | 1990 | 1995 | 2000 | |------------+-----------+-----------+-----------+-----------+-----------+----------| |primér | 21,6| 15,7| 12,5| 11,8| 6,1| 5,1| |------------+-----------+-----------+-----------+-----------+-----------+----------| |sekundér | 48,9| 48,9| 48,0| 45,4| 42,0| 40,0| |------------+-----------+-----------+-----------+-----------+-----------+----------| |terciér | 29,5| 35,4| 39,5| 42,8| 51,9| 54,9| +-----------------------------------------------------------------------------------+ Pramen: Statistická ročenka České republiky, 1997 Statistická ročenka České republiky, 2001 Tab. 3: Zaměstnanost v sektorech národního hospodářství (v %) v roce 2000 ve vybraných státech +---------------------------------------------------------------+ | | Zaměstnanost v sektorech národního | | Stát | hospodářství (v %) | | |----------------------------------------------| | | Primér | Sekundér | Terciér | |----------------+--------------+----------------+--------------| |Francie | 4,0| 24,5| 71,5| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Maďarsko | 6,7| 34,3| 58,8| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Německo | 2,8| 34,5| 62,7| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Polsko | 18,8| 30,8| 50,4| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Rakousko | 6,2 ^*)| 30,6 ^*)| 63,2 ^*)| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Spojené | 1,5 ^*)| 25,9 ^*)| 72,3 ^*)| |království | | | | |----------------+--------------+----------------+--------------| |Japonsko | 5,0| 31,2| 63,7| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Kanada | 3,3| 22,6| 74,1| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Spojené státy | 2,6| 22,9| 74,5| |----------------+--------------+----------------+--------------| |Austrálie | 4,9| 22,0| 73,1| +---------------------------------------------------------------+ *) údaj za rok 1999 Pramen: Statistická ročenka České republiky, 2001 Struktura obyvatelstva podle odvětví ekonomické činnosti Pro podrobnější členění do jednotlivých odvětví národního hospodářství se v ČR používá Odvětvová klasifikace ekonomických činností (OKEČ), která je kompatibilní s mezinárodní klasifikací ISIC. Struktura obyvatelstva podle příslušnosti k socioekonomickým nebo socioprofesním skupinám Sociální struktura obyvatelstva (klasifikace na základě příslušnosti k socioekonomickým nebo socioprofesním skupinám) má význam především pro politickou ekonomii a sociologii, méně pro geografii obyvatelstva. ___________________________________________________________________________ STRUKTURA OBYVATELSTVA PODLE KULTURNÍCH ZNAKŮ Struktura obyvatelstva podle jazyka a národnosti Interpretace základních kategorií používaných při hodnocení jazykové a národnostní struktury obyvatelstva bývá dost rozdílná, proto je vhodné úvodem provést jednoznačné obsahové vymezení pojmů: § národnost označuje příslušnost obyvatel k určitému národu; § národ reprezentuje historickou formu lidské společnosti, která vznikla na základě: - pevného společenství, - hospodářského života, - společného jazyka, - území, - kultury, - způsobu života, - tradic a jejich odrazu v národní psychice a národním vědomí. Jak vyplývá z definice, národ není biologickou kategorií, nevymezuje soubor obyvatel na základě biologických znaků a pokrevní příbuznosti; § dále je nutno odlišit pojem státní příslušnost, která je výsledkem politické diferenciace a souvisí se vznikem států. V procesu formování národa sehrává jednu z nejvýznamnějších funkcí jazyk. Tato skutečnost nachází odraz v časté shodě názvů jazyka a národa, ale z hlediska geografie obyvatelstva má větší význam její využití při sestavování národnostní struktury obyvatelstva světa. Při seskupování příbuzných národů se ve velké míře uplatňuje lingvistický princip. Porovnávání (částečné ztotožňování) národnostní a jazykové struktury má i praktický statistický důvod, protože národ je dán komplexem znaků, které se pro potřeby statistické klasifikace zohledňují jen velmi těžce. Klasifikace je proto nucena opírat se o jednodušší kriteria a právě proto se nejčastěji používají jazykové charakteristiky. Přes tyto těsné souvislosti jazykovou a národnostní strukturu obyvatelstva však nelze věcně ztotožňovat: § příslušníci různých národů mohou hovořit stejným jazykem - např. : - mateřským jazykem Angličanů, Skotů, Američanů, Kanaďanů, Australanů je angličtina, - obyvatel Jižní Ameriky se španělštinou jakožto mateřským jazykem může mít chilskou, argentinskou nebo uruguajskou národnost; § méně početné jsou případy, kdy příslušníci jednoho národa hovoří více jazyky - např.: - většina Irů hovoří anglicky, ale část používá i irský jazyk, - podobně Švýcaři používají dokonce čtyři jazyky -- němčinu, francouzštinu, italštinu a rétorománštinu. Rozdílnost obou struktur souvisí především s procesy jazykové asimilace, jejichž důsledkem byly přechody respektive začlenění etnických menšin do větších seskupení (zpravidla jazykově, ale hlavně politicko-ekonomicky větší národy). Sestavení jazykové a národnostní struktury obyvatelstva světa komplikuje také nerovnoměrný vývoj jazyka a národotvorných procesů v různých částech světa. Důsledkem je současná existence: § na jedné straně méně rozvinutých jazyků s malou slovní zásobou (někdy dokonce i bez psané formy), jimiž hovoří pouze několik stovek, případně tisícovek obyvatel (např. na Nové Guinei, kde žijí něco přes tři miliony obyvatel, se vyčleňuje až 700 jazyků -- z toho lze usoudit, že téměř každá osada zde používá svůj vlastní jazyk (dialekt); rozdíly mezi používanými jazyky se zvětšují s rostoucí vzdáleností mezi sídly až po ztrátu jakýchkoliv jazykových souvislostí); § na druhé straně rozvinutých národních jazyků, jimiž hovoří mnoho milionů lidí, a v nichž byla vytvořena četná vědecká a literární díla (v Evropě s více než 700 mil. obyvateli se ve srovnání s Novou Guineou vyčleňuje pouze asi 50 jazyků). Určité problémy spojené s jazykovou strukturou obyvatelstva plynou také: - z nedostatečné znalosti některých regionů, - z neurčitosti hranic mezi jazyky a dialekty -- nářečí se projevují jako regionální odlišnosti hovorového jazyka, jejich vznik souvisí s historickými specifiky určitých částí národů, přitom hranice mezi nářečími mohou být ostřejší než mezi příbuznými jazyky (např. severoněmecká nářečí mají podstatně blíže k holandštině než ke švýcarské variantě němčiny). Uvedené i další jazykovědné problémy se odráží v poměrně dost odlišných údajích o počtu světových jazyků: - maximální údaje hovoří až o 20 000 jazycích, - někteří jazykovědci odhadují počet jazyků mezi 5 až 10 000, - za nejreálnější se považují odhady od 2000 do 3000 jazyků. Nejpočetnější a nejvýznamnější jazyky světa Přesné údaje o početnosti a prostorovém rozšíření jazyků se získávají dost obtížně. Na základě údajů uvedených v publikaci CIA -- The World Factbook 2003 lze sestavit "žebříček" uvedený v tab. 4. V současnosti je nejpočetnější obyvatelstvo hovořící čínštinou -- čínština je jednotným jazykem pouze v psané podobě, mluvené formy jazyka se od sebe značně liší, pokus o jazykovou unifikaci představuje mandarinská čínština. Vliv čínštiny se však (pomineme-li čínské menšiny v okolních zemích) prostorově víceméně váže pouze na území vlastní Číny. Naproti tomu angličtina (3. nejčetnější světový jazyk) představuje prostorově nejrozšířenější jazyk, který je rozptýlený na všech kontinentech. Angličtina se ve velké míře používá také jako druhý jazyk, a to hlavně v bývalých britských koloniích (Indie, Pákistán, některé státy v Africe). Angličtina má také velký význam ve vědeckém styku, politice, kultuře apod. V jazykově složité oblasti severní Indie, Pákistánu a Bangladéše mají velmi početné zastoupení hindština a bengálština (2. a 5. nejčetnější světový jazyk). Vedle nich však v této oblasti existuje množství dalších jazyků, jimiž hovoří až několik desítek milionů obyvatel (např. jazyky urdu, panjabi, marathi, gujarati a další -- v Indii kromě těchto jazyků existuje dalších devět oficiálních jazyků -- telugu, tamil, malayalam, kannada, oriya, assamese, kashmiri, sindhi a sanskrit). Podobně jako čínština, hindština a bengálština je výrazně regionálně ohraničený také výskyt japonštiny (8. nejčetnější světový jazyk) -- kromě Japonska se požívá pouze v Koreji a na Tchai-wanu, což jsou území, jež byla pod koloniálním vlivem Japonska. Španělština a portugalština (4. a 7. nejčetnější světový jazyk) se značně rozšířily v době kolonizačních výbojů, a to zejména v zemích Střední a Jižní Ameriky a v severní Africe, v nichž do značné míry vytlačily původní domorodé (indiánské) jazyky. V původních centrech vzniku těchto jazyků (Evropa), žije dnes jen o něco málo více než desetina obyvatel patřících k těmto jazykům (Španělsko a Portugalsko mají dohromady cca 50 mil. obyvatel). K významným světovým jazykům patří i ruština, která v "žebříčku" nejrozšířenějších jazyků obsadila 6. místo. Původní prostorové rozšíření postupně ztratily dva významné evropské jazyky -- němčina a francouzština (9. a 11. nejčetnější světový jazyk). Souvisí to s rozpadem jejich koloniálních panství. Francouzština si narozdíl od němčiny udržuje stále poměrně významnou pozici v diplomatickém styku a zachovala se jako úřední jazyk v některých bývalých koloniích Francie a Belgie (Afrika a Amerika) a má dosud významné postavení v některých románských zemích. Němčina si své významné postavení uchovává pouze ve střední Evropě. Ve zdrojové publikaci (World Factbook 2003) nejsou uvedeny údaje za arabštinu. Arabština je rozšířena ve velkém prostoru jako národní jazyk arabských zemí od Maroka až po Irák. Má nejen dorozumívací funkci, ale může sehrát i výraznou sjednocovací roli. V současné době jí podle odhadů mluví asi 200 mil. lidí, což by ji řadilo zhruba na 6. místo na světě za bengálštinu. Uvedenými dvanácti jazyky (viz tab. 3 + arabština) dnes podle odhadů hovoří celkem asi tři miliardy lidí, což odpovídá polovině obyvatel světa (podle údajů z knihy Neuer Illustrierter Atlas der Welt je to však až 3,7 mld. obyvatel, tj. více než 60%). Oficiálními jazyky OSN jsou angličtina, arabština, čínština, francouzština, ruština a španělština. Tab. 4: Početnost nejvýznamnějších jazyků světa (odhad k roku 2000, nejsou uvedeny údaje za arabštinu, kterou zdrojová publikace neuvádí) +-----------------------------------------------------------------------------------+ | | Podíl mluvčích na |Počet mluvčích| Počet mluvčích - Atlas || | Jazyk |obyvatelstvu světa *) v % | - CIA (mil. | || | | | obyv.) | (mil. obyv.) **) || |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |mandarinská | 14,37| 862| 960|| |čínština | | | || |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |hindština | 6,02| 361| 418|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |angličtina | 5,61| 337| 470|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |španělština | 5,59| 335| 381|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |bengálština | 3,40| 204| 196|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |portugalština| 2,63| 158| 182|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |Ruština | 2,75| 165| 288|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |japonština | 2,06| 124| 126|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |němčina | 1,64| 98| 121|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |korejština | 1,28| 77| 60|| |-------------+--------------------------+--------------+--------------------------+| |francouzština| 1,27| 76| 124|| |-------------------------------------------------------+--------------------------+| | |arabština |218|| | |----------------------+---+| | |malajština-indonéština|155|| | |----------------------+---+| | |urdu |102|| +-----------------------------------------------------------------------------------+ *) jako první jazyk **) jako úřední jazyk Pramen: CIA -- The World Factbook 2003 Neuer Illustrierter Atlas der Welt, 1998/99 Klasifikace jazyků V důsledku výše uvedeného existují různé klasifikace jazyků, které se liší především ve výběru třídících znaků. Největší pozornost si zasluhuje genealogická klasifikace, která je výsledkem aplikace historicko-srovnávací metody. Podstatný význam má přitom rekonstrukce minulých jazyků, která se využívá jako prostředek vysvětlení vztahů mezi současnými jazyky. Jednotlivé jazyky se pak seskupují na základě: - současných podobností v oblasti slovní zásoby, gramatiky a jiných znaků, - svého původu. Vznik jazykové skupiny se váže na existenci společného prajazyka, který jim poskytl určitou slovní zásobu a gramatické pravidla - např. pro jazyky románské jazykové skupiny byla prajazykem latina (hlavně její hovorové dialekty -- lidová latina) - Legionáři a kolonisti přenesli latinu do kolonií Římské říše, po smíchání římských kolonizátorů s místním obyvatelstvem a s jejich původními jazyky se historicky vytvořily jazyky, které si jsou podobné, ale zároveň se navzájem i dost odlišují (francouzština, rumunština, španělština aj.). Některé jazykové skupiny se ještě dále člení na jazykové podskupiny. Geneticky příbuzné jazyky tvoří hierarchicky nejvyšší klasifikační jednotku -- lingvistickou rodinu. Např. čeština: - indoevropská jazyková rodina, - skupina slovanských jazyků, - západoslovanská podskupina. Stručný přehled jazykových rodin a skupin Indoevropská jazyková rodina V současnosti se jedná o nejrozšířenější jazykovou rodinu světa - cca 2 miliardy mluvčích. Prostorové rozšíření: - Evropa a země bývalého SSSR, - Severní a Latinská Amerika, - Austrálie a Oceánie, - Asie (cca 1/3 obyvatel). Mnoho mladých nezávislých států používá jako jeden z úředních jazyků jeden právě z této rodiny (hlavně angličtina, francouzština, ruština, španělština). Příbuznost indoevropských jazyků se vysvětluje jejich vznikem ze společného prajazyka -- indoevropštiny. Jazykové skupiny indoevropských jazyků: § Slovanská skupina -- členění: - východoslovanská podskupina (ruština, ukrajinština, běloruština) - jihoslovanská podskupina (bulharština, srbochorvatština, slovinština) - západoslovanská podskupina (polština, čeština, slovenština, horní a dolní lužická srbština) § Baltská skupina (litevština, lotyština) § Germánská skupina -- členění: - západogermánská podskupina (angličtina, němčina, fríština, holandština, afrikánština, jidiš) - severogermánská podskupina (dánština, švédština, norština -- dvě literárně uznávané jazykové normy, islandština, faerština) § Románská skupina (vychází z latiny) -- členění: - západorománská podskupina (španělština, portugalština, francouzština, valonština, katalánština, rétorománština) - východorománská podskupina (italština, rumunština, moldavština) § Keltská skupina (irština, gaelština, waleština, bretoňština) § samostatné postavení v indoevropské jazykové rodině zaujímají řečtina, albánština a arménština § Indoíránská skupina -- zaujímá rozsáhlý prostor od Iráku přes Írán, Afghánistán, Pákistán a Indii až po Bangladéš a Srí-Lanku; členění: - indoasijská podskupina (hindština, urdu, bengálština, panjabi, marathi, gujarati, oriya (urijština), sindhi, assamese, nepálština, sinhálština, maledivština, romština a další) - iránská podskupina (perština, darijština, tádžičtina, kurdština, paštština a řada dalších) Baskičtina Zpravidla se uvádí jako samostatný jazykový útvar příbuzný s indoevropskou a kavkazskou rodinou. Baskičtina se zachovala jako jediný předindoevropský jazyk v Evropě. Další jazykové rodiny: § kavkazská jazyková rodina - malé území, jazyková pestrost; § drávidská jazyková rodina - jižní třetina indického subkontinentu, "ostrovy" na severu Indie, v Pákistánu a na pákistánsko-iránsko-afghánském pohraničí, jazyky: tamil, malayalam, kannada, telugu; § uralská jazyková rodina -- rozšíření: západní Sibiř -- střední a severní Evropa, členění: - ugrofinská skupina (maďarština, estonština, finština, laponština) - samodijská skupina (něnečtina) § altajská jazyková rodina -- rozšíření: Malá Asie -- severovýchodní Sibiř, členění: - turecká skupina (např. uzbečtina, turečtina, ázerbajdžánština, tatarština, kazaština) - mongolská skupina (např. mongolština, buriatština) - mandžusko-tunguzská skupina (např. mandžuština) § korejština -- někdy se řadí k japonštině či do sinotibetské rodiny, ale nejčastěji se neřadí do žádné jazykové rodiny § japonština -- izolovaná pozice § paleoasijské (paleosibiřské) jazyky -- rozšíření: severovýchod Asie, sever Kanady a Grónsko, jazyky -- např. čukotština, formy eskymáčtiny § sinotibetská jazyková rodina -- druhá největší jazyková rodina na světě, rozšíření: Čína, Přední a Zadní Indie, členění: - čínská skupina (čínština a její dialekty -- formování celonárodní variety, tzv. mandarinské čínštiny, jejímž základem je pekingský dialekt) - tibetsko-barmská skupina (např. barmština, tibetština, ioština) § thajská jazyková rodina -- rozšíření: jih Číny, Zadní Indie, jazyky: např. thajština, laoština § austroasijská jazyková rodina -- rozšíření: severovýchodní Čína -- jižní Čína -- Zadní Indie, jazyky: např. khmérština, monština, vietnamština § austronéská (malajsko-polynéská) jazyková rodina -- rozšíření: ostrovní svět jihovýchodní Asie a Oceánie, málo prozkoumaná jazyková rodina, jazyky: např. indonézština, malajština, jávština, sundština, malgaština (Madagskar), filipínština, fidžijština, maorština § papuánská jazyková rodina -- rozšíření: Nová Guinea a přilehlé ostrovy, velká heterogenita § austrálská jazyková rodina -- rozšíření: Austrálie, jazyky domorodých Austrálců § semito-hamitská (afroasijská) jazyková rodina -- rozšíření: severovýchodní Afrika (saharská Afrika) -- jihozápadní Asie, jazyky: - arabština - jazyk starých kulturních tradic s významnou religiózní funkcí, navzdory odlišnostem v hovorové formě je jednotným jazykem mnohých arabských národů -- Maroko, Alžírsko, Libye, Egypt, Súdán, Libanon, Palestina aj.), - dále např. amharština (Etiopie), tuaregština, somálština, hausa (Nigérie) § jazyková struktura subsaharské Afriky -- složitá, neujasněná struktura, řada rozdílů mezi různými autory (nedostatečná prozkoumanost, jazyková a etnická rozdrobenost, negativní vliv dřívější koloniální nadvlády), nejčastější členění: - konžsko-kordofánské jazyky -- rozšíření: země Guinejského zálivu, povodí Konga, pobřeží Indického oceánu, jih Afriky - nilsko-saharské jazyky -- rozšíření: střední Sahara, horní části povodí řek Šari a Nil, jezera Ukerewe a Rudolfovo - khoisanské jazyky -- rozšíření: Namibie, Kalahari, jazyky Křováků a Hotentotů § indiánské jazyky -- v rozsáhlém území Severní a Jižní Ameriky vznikla velmi pestrá etnicko-jazyková struktura, která byla do značné míry modifikována příchodem Evropanů; v Severní Americe se vyčleňuje asi 57 a v Jižní Americe až 100 jazykových rodin -- Jižní Amerika je považována za jazykově nejpestřejší území světa. Tab. 5: Vybrané jazykové rodiny a skupiny světa a jejich podíl na obyvatelstvu světa v roce 1978 +-----------------------------------------------------------------+ | Jazyková rodina / skupina |Podíl na obyvatelstvu světa (%)| |---------------------------------+-------------------------------| |Indoevropská rodina | 45,5| |---------------------------------+-------------------------------| | Z toho indoíránská skupina | 15,1| |---------------------------------+-------------------------------| | románská skupina | 11,9| |---------------------------------+-------------------------------| | germánská skupina| 9,7| |---------------------------------+-------------------------------| | slovanská skupina| 6,5| |---------------------------------+-------------------------------| |Čínsko-tibetská rodina | 23,3| |---------------------------------+-------------------------------| | Z toho čínská skupina | 22,1| |---------------------------------+-------------------------------| |Nigerijsko-kordofánské jazyky | 5,7| |---------------------------------+-------------------------------| |Austronéská rodina | 4,9| |---------------------------------+-------------------------------| |Hamito-semitská rodina | 4,8| |---------------------------------+-------------------------------| |Drávidská rodina | 3,8| |---------------------------------+-------------------------------| |Altajská rodina | 2,5| |---------------------------------+-------------------------------| |Japonština | 2,7| |---------------------------------+-------------------------------| |Korejština | 1,3| +-----------------------------------------------------------------+ Pramen: BRUK (1981) Tab. 6: Národnostní struktura ČR v letech 1991 a 2001 Pramen: www.czso.cz Struktura obyvatelstva podle vzdělání V rámci diferenciace obyvatelstva podle ekonomických a kulturních znaků mají rozdíly v úrovni vzdělání relativní samostatnost. Vzdělání bylo v historických dobách výsadou nepočetných sociálních skupin, patřících k privilegovaným vrstvám. Teprve od počátku období humanismu (evropská renesance) byl proklamován požadavek vzdělání pro všechny jako jedno z lidských práv. Přesto byly v historii v přístupu ke vzdělání i nadále diskriminovány ženy, jimž v tomto směru přinesla zrovnoprávnění až moderní emancipace. Jednoduchým ukazatelem struktury obyvatelstva podle vzdělání je hodnocení gramotnosti / negramotnosti obyvatelstva. Hodnocení se většinou spojuje s věkovou strukturou a zpravidla se udává jako podíl gramotných / negramotných z obyvatelstva staršího 15 let. Někdy se ještě zvlášť definuje pojem pologramotnost -- lidé, kteří umí číst, ale neumí psát (charakteristické např. pro čínštinu). Tab. 7: Vývoj úrovně gramotnosti v území ČR v období let 1890 - 1910 +---------------------------------------------------------------------+ | | Podíl obyvatel starších 10 let, kteří umí číst a psát | | Rok |-------------------------------------------------------| | | celkem [%] | ženy [%] | |-------------+----------------------------+--------------------------| | 1890 | 91| 88| |-------------+----------------------------+--------------------------| | 1900 | 95| 93| |-------------+----------------------------+--------------------------| | 1910 | 97| 96| +---------------------------------------------------------------------+ Pramen: PAVLÍK Z. a kol. (1986), s. 439, tab. 8-15 V současné době se podíl gramotných na obyvatelstvu starším 15 let blíží ve vyspělých zemím 100%, v jejich případě tedy ztratil vypovídací schopnost. Jinak je tomu v méně rozvinutých zemích -- viz údaje za vybrané státy v tab. 8. Nižší gramotnost je charakteristická zejména pro ženy, a to zvláště v muslimských zemích. Ve vyspělých zemích se pro hodnocení struktury obyvatelstva podle vzdělání využívá vhodnějšího kritéria - nejvyššího dosaženého stupně vzdělání. Rozlišují se kategorie: § základní vzdělání, § střední vzdělání (s maturitou × bez maturity) § vysokoškolské vzdělání, § bez vzdělání (nedokončené základní vzdělání). Tab. 8: Srovnání úrovně gramotnosti ve vybraných zemích světa (údaje za rok 2003) +------------------------------------------------------------------------------------+ | |Podíl gramotných obyvatel| | Podíl gramotných | | | na počtu obyvatel | | obyvatel na počtu | | Stát | starších 15 let | Stát |obyvatel starších 15 let| | |-------------------------| |------------------------| | | celkem [%] | ženy [%] | | celkem [%] | ženy [%] | |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Argentina | 97,1| 97,1|Afghánistán (99) | 36,0| 21,0| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |USA (79) | 97,0| 97,0|Nepál | 45,2| 27,6| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Kanada (86) | 97,0| 97,0|Čad | 47,5| 39,3| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Velká Británie| 99,0| 99,0|Středoafrická rep.| 51,0| 39,9| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Německo (77) | 99,0| 99,0|Libérie | 57,5| 41,6| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |ČR (99) | 99,9| 99,9|Egypt | 57,7| 46,9| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Polsko | 99,8| 99,7|Indie | 59,5| 48,3| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Rusko | 99,6| 99,5|Saúdská Arábie | 78,8| 70,8| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Austrálie (80)| 100,0| 100,0|Írán | 79,4| 73,0| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| |Mexiko | 92,2| 90,5|Čína | 86,0| 78,8| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| | | | |Brazílie | 86,4| 86,6| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| | | | |Turecko | 86,5| 78,7| |--------------+-------------+-----------+------------------+-------------+----------| | | | |Malajsie | 88,9| 85,4| +------------------------------------------------------------------------------------+ Pramen: The World Factbook 2003 Tab. 9: Vývoj vzdělanosti obyvatelstva staršího 15 let v ČR v období 1950-1991 podle nejvyššího dosaženého stupně vzdělání Vzdělání 1950 [%] 1991 [%] 2001 [%] Index (2001/50) Základní (vč. 83,0 33,1 23,0 27,7 neukončeného) střední odborné (bez 9,8 35,4 38,0 387,8 maturity) úplné střední (s 5,1 22,9 24,9 488,2 maturitou) vysokoškolské (včetně 0,9 7,2 12,4 1 377,8 VOŠ) bez vzdělání 0,3 0,3 0,4 133,3 nezjištěno 0,9 1,1 1,3 144,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 Pramen: SLDB 1991 Tab. 10: Studující na 3. stupni vzdělávání na 10 tisíc obyvatel ^*) +-----------------------------------------------------------------------------------+ | Stát | 1996 | Stát | 1996 | Stát | 1996 | |----------------+---------+-------------------+---------+----------------+---------| |ČR | 186,9|Maďarsko (95) | 190,2|Kanada (95) | 600,7| |----------------+---------+-------------------+---------+----------------+---------| |Německo | 260,3|Finsko | 442,3|Rusko (94) | 301,3| |----------------+---------+-------------------+---------+----------------+---------| |Rakousko | 298,6|Francie | 353,3|Čína | 47,3| |----------------+---------+-------------------+---------+----------------+---------| |Slovensko | 189,5|Velká Británie (95)| 310,7|Japonsko (94) | 313,0| |----------------+---------+-------------------+---------+----------------+---------| |Polsko (95) | 186,6|USA (95) | 542,2|Austrálie | 547,5| +-----------------------------------------------------------------------------------+ *) vzdělání navazující na dokončenou střední školu (univerzitní, neuniverzitní, vysokoškolské i tzv. vyšší alternativní vzdělání) Pramen: Statistická ročenka České republiky 2001 Struktura obyvatelstva podle náboženství Obyvatelstvo hlásící se k víře × nevěřící obyvatelstvo (ateisté) ČR -- vysoký podíl ateistů Nejvíce věřících obyvatel -- jižní Morava (Hodonín) Města × venkov (více věřících) Věková struktura -- mezi mladými lidmi je podstatně méně věřících než mezi staršími Náboženství -- vliv na některé jiné skutečnosti (porodnost ...) -- Slovensko, Polsko (zákaz interrupcí) Největší světová náboženství (číselné údaje jsou převzaty z Neuer Illustrierter Atlas der Welt, 1998/99): - křesťanství: celkem 1,9 mld. osob (z toho více než 1 mld. tvoří katolíci), - islám: jeho podíly značně vzrostou, v současnosti celkem 1,1 mld. osob, - hinduismus: celkem 780 mil. osob, - buddhismus: celkem 324 mil. osob, - konfucianismus, šintoismus, taoismus: dohromady celkem 40 mil. osob, - judaismus: celkem 14 mil. osob, - šamanismus, místní kulty apod. Tab. 11: Struktura obyvatelstva podle náboženského vyznání v letech 1950, 1991 a 2001 Pramen: www.czso.cz