C h í-k vad rát Příklad 1 V populaci F2 bylo 404 jedinců A- a 129 jedinců aa. Vypočtěte pomocí testu % , zda se tento číselný poměr shoduje s teoreticky očekávaným poměrem. Můžete výsledek uspokojivě vysvětlit segregací v jediném alelovém páru? Příklad 2 V populaci rostlin hrachu získaného křížením byly vyhodnoceny dva znaky - zbarvení a povrch semen. Byly zjištěny následující fenotypové třídy a počty v jednotlivých fenotypových třídách: 70 žlutý hladký, 91 žlutý svraštělý, 86 zelený hladký, 77 zelený svraštělý. Jakým křížením vznikla sledovaná populace a odpovídají sledované počty teoretickému poměru? S jakou pravděpodobností? Příklad 3 Další otázky vycházejí z Mendelových údajů o výsledcích v F2 v pokusech s hrachem. Určete pomocí testu %, zda výsledky odpovídají Mendelově hypotéze: a) 5 474 kulatých a 1 850 hranatých (tvar semen), b) 6 022 žlutých a 2 001 zelených (zbarvení děloh), c) 705 šedohnědých a 224 bílých (zbarvení osemení), d) 882 hladkých a 299 zaškrcovaných (tvar lusků), e) 428 zelených a 152 žlutých (zbarvení nezralých lusků), f) 651 axilárních a 207 terminálních (typ květenství), g) 787 vysokých a 277 zakrslých (vzrůst). Příklad 4 Najděte hodnoty % a P a určete, zda a jak těsně souhlasí každá z uvedených populací s ideálním číselným poměrem dihybrida v F2. A-B- A-bb aa B- aa bb 315 108 101 32 51 11 16 2 860 315 340 117 75 35 41 9 1770 610 618 202 a) b) c) d) e)