Kvantitativní znaky Příklad 1 U prosa byl studován počet listů na stéble. Po křížení dvou linií byly získány tyto údaje: Počet listů na stéble 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 N Pi 1 17 55 66 34 5 178 P2 3 6 6 16 17 23 50 29 20 12 4 1 187 Fx 5 5 28 51 58 27 5 179 F2 1 8 37 144 303 454 452 322 153 31 8____________________1913 a) Pro každou populaci vypočtěte průměr a rozptyl. b) Jak můžete vysvětlit diference mezi hodnotami rozptylu? c) Vypočtěte aritmetický a geometrický průměr obou rodičovských linií. d) Jaké závěry o počtu genů determinujících počet listů můžete vyvodit ze skutečnosti, že nejvyšší hodnoty jednoho z rodičů (P2) se v populaci F2 neobjevily mezi téměř 2 000 rostlinami? Příklad 2 Vypočtěte průměr, rozptyl, směrodatnou odchylku a variační koeficient z údajů o délce palice u kukuřice v pokusu: Středy tříd (cm) 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Px 4 21 24 8 P2 3 11 12 15 26 15 10 7 2 Fx 1 12 12 14 17 9 4 _Fi____________2 5 17 33 33 33 27 21 13 10 11 12 1 2 1 Kolika alelovými páry se lišily rodičovské linie? Příklad 3 Vypočtěte průměr, rozptyl, směrodatnou odchylku a variační koeficient z údajů o délce květní koruny v pokusu s tabákem. Odhadněte koeficient heritability a určete, zda jde o aditivitu. Středy tříd (mm) 34 37 40 43 ... 58 61 64 67 70 73 76 79 82 85 88 91 94 97 100 Px 1 21 140 49 P2 13 45 91 19 1 Fx 4 10 41 75 40 3 F2 1 5 16 23 18 62 3725 16 4 2 2 Příklad 4 Graficky znázorněte distribuci délek obilek pšenice Triticum aestivum u odrůdy Česká přesívka a Triticum sphaerococcum a jejich Fi a F2 v relativních četnostech převedených na %. U Pi, P2, Fi a F2 vypočtěte průměr, rozptyl, směrodatnou odchylku a variační koeficient. Odhadněte koeficient heritability a určete, zda se jedná o aditivní působení genů. Délka obilek Počty obilek (mm) Pi P2 Fi F2 středy tříd T. sphaerococcum T. aestivum 3,25 1 5 3,75 8 25 4,25 27 71 4,75 13 4 88 5,25 1 1 21 185 5,75 26 22 254 6,25 19 3 199 6,75 3 104 7,25 1 11 N 50 50 50 942