Seminář ze středoškolské matematiky seminář (19.-25.9.2006) 1. Rozložte v R : (a) x3 + 9x2 + l l x - 2 1 (b) (x2 + x)2 + A(x2 + x) - 12 2. Řešte v IR rovnici s parametrem a G IR: (a) x2 - 2(a + l)x + 4a = 0 2a 8a2 (b) -^-v / x--a x+a x^--a^ 3. Pro která a G E má rovnice (a -- 3)x2 -- 2(3a -- 4)x + 7a -- 6 = 0 dva různé reálné kořeny? Určete jejich znaménka. 4. Označme X\,x2 kořeny rovnice 3x2 + 8x + 4 = 0. Aniž danou rovnici řešíte, určete číslo m, kde (a) m = x\ + x\ (b) m = x\ + ^2 (c) m = x\ -- X2 5. Nalezněte kvadratickou rovnici s racionálními koeficienty, jejímž jedním kořenem je /§/§ˇ 6. Určete všechny hodnoty parametru a G E tak, aby rovnice (1 - 2a)x2 - 6ax - 1 = 0 ax2 -- x + 1 = 0 měly aspoň jeden společný kořen. 1. Samostatné procvičování: 1. Rozložte v R : (a) x3 - 6x2 - x + 30 (b) (x + l)(x + 2)(x + 3)(x + 4) - 24 2. Reste v ÍR rovnici s parametrem a G ÍR: (a) ax2 + 2x + l = 0. 3. Označme X\,x2 kořeny rovnice 3x2 + 8x + 4 = 0. Aniž danou rovnici řešíte, určete číslo m, kde (a) m = -- + -- (b) m = x\ -- x\ 4. Určete, pro která a G IR má rovnice (2a - 5)x2 -2(a-l)x + 3 = 0 dvojnásobný kořen. 5. Určete všechny hodnoty parametru a G E tak, aby rovnice x2 + ax + 8 = 0 x2 + x + a = 0 měly aspoň jeden společný kořen.