Rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem Kvalitativní výzkum nám pomáhá rozumět pozorované realitě. Kvantitativní výzkum testuje validitu tohoto pozorování. S jistým razantním zjednodušením lze říci, že kvantitativní metodologie operuje s daty, která lze „strčit do počítače". Kvalitativní metodologie poskytuje data, která nemá smysl do počítače dávat, přesněji data, jejichž povaha by se počítačovým zpracováním kvalitativně změnila a ztratila svou specifiku. Petrusek, 1993 ...tvrdými daty jsou socioekonomické, sociálně demografické údaje, měkkými daty pak údaje o chování, vztazích a vědomí jednajících lidí (Illner, Foret, 1980). Kvalitativní metodologie není ani lepší a snad ani horší než kvantitativní postupy, je prostě jiná, protože je jinak ontologický zakotvena, je jinak předmětně orientována a vstupuje tam, kam kvantitativní metodologie vstoupit nemůže. Platí ovšem také, že kvalitativní výsledky jsou stejně tak málo ušetřeny chyb jako výsledky kvantitativní (Campbell, 1980). Formální rozdíly cílů Cílem kvantitativního výzkumu je Cílem kvalitativního výzkumu je vytváření testování hypotéz. nových hypotéz, nového porozumění, vytváření teorie. Redukce informace v kvantitativním a kvalitativním výzkumu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Omezený rozsah informace o velice mnoha Mnoho informace o velmi malém počtu jedincích. jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných Silná redukce počtu sledovaných jedinců, proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. Generalizace na populaci je většinou Generalizace na populaci je problematická a snadná a validita této generalizace je někdy i nemožná. měřitelná. Rozdíly mezi oběma postupy z hlediska transformace informace Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Vyžaduje velice silnou standardizaci. Standardizace v kvalitativním výzkumu je Silná standardizace zajišťuje slabá a proto má kvalitativní výzkum vysokou reliabilitu. poměrně nízkou reliabilitu. Silná standardizace vede nutně k silné Slabá standardizace kvalitativního redukci informace. Respondent, místo aby výzkumu, volná forma otázek a odpovědí plně popsal svoje mínění, je omezen na nevynucuje taková omezení, jaká existují volbu jediné kategorie z nabídnutého v kvantitativním výzkumu. Potenciálně velice malého souboru kategorií. To nutně proto může mít kvalitativní výzkum vede k poměrně vysokou validitu. nízké validitě. Logika kvantitativního výzkumu je deduktivní. Logika kvalitativního výzkumu je induktivní. Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum VSTUP: Teorie VSTUP: Sociální problém 1. Pracovní hypotézy 1. Terénní výzkum, který zahrnuje 2. Konstrukce vzorku souběžné vytváření vzorku, sběr dat, 3. Sběr dat analýzu a interpretaci 4. Analýza dat VYSTUP: Testované hypotézy, ověřená VYSTUP: Hypotézy, „grounded theory". nebo zdokonalená teorie. Zjednodušeně: zatímco (deduktivní) kvantitativní výzkum se snaží testovat předem definované hypotézy a teoretické systémy, vzniklé na podkladě předchozího výzkumu, kvalitativní výzkum hypotézy generuje a vede k nalézání subjektivních významů. Základní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem (podle Hendla) Kvantitativní Kvalitativní r Úloha výzkumu přípravná prostředek ke zkoumání interpretací aktérů Vztah výzkumníka k subjektu odstup těsný Postoj výzkumníka k jednání vně situace uvnitř situace Vztah teorie a výzkumu potvrzení, falsifikace teorie často vzniká Výzkumná strategie silně strukturovaná slabě strukturovaná Platnost výsledků nomotetická idiografická Povaha dat tvrdá, spolehlivá bohatá, hloubková