příklad tvorby modelu – modelování spotřebitelského chování 1. definice problému: na jakém principu si spotřebitelé vybírají mezi různými supermarkety? 2. konceptualizace problému: výběr nejdůležitějších proměnných (např. – výběr hypermarketu je ovlivněn jeho atraktivitou(A) a vzdáleností od spotřebitele(D)) 3. vytvoření symbolického modelu: matematická formulace P = f (A,D), P = A/D 4. zprovoznění modelu: empirické otestování - atraktivita supermarketu je dána např. počtem parkovacích míst, kvalitou zboží, rozsahem sortimentu a cenami – vzorek spotřebitelů boduje faktory atraktivity 5. porovnání s reálnou situací Při testování modelu mohou vyplynout 3 typy chyb: 1. špatný výběr vzorku respondentů, 2. přecenění nebo podcenění významu některých proměnných v modelu, 3. chybně určené vztahy mezi proměnnými, zanedbání některé z proměnných. 6. Toto je taková osnova, které je nejlepší se držet…nejdůležitější bod je bod 2 – popsat vybraný jev proměnnými…dosadit si za jednotlivé důvody chování lidí, věcí, atd. vlastní proměnné. Zprovoznění modelu není a tak důležité, ale komu se povede má plus.