Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Přednášející: RNDr. Bohuslav Uher, Ph.D. Cvičící: Mgr. Markéta Fránková RNDr. Bohuslav Uher, Ph.D. Pravidla pro cvičení Rozsah: 6 dvojhodin – sinice/cyanobakterie a řasy 7 dvojhodin – houbové organismy Účast na cvičeních je povinná. Tolerovány budou max. 3 omluvené neúčasti na cvičeních. Při vyšším počtu neúčastí bude student neklasifikovaný. Přesuny studentů mezi jednotlivými skupinami je možné uskutečnit z kapacitních důvodů jenom za předpokladu personální výměny 1:1. Student si může v ojedinělých případech a po dohodě s vyučujícím cvičení nahradit i v jiném termínu a jiné seminární skupině, ale musí to být vždy jen v témže týdnu s ohledem na téma cvičení. Harmonogram jednotlivých cvičení a témat bude zveřejněn kromě webu i v praktiku. Pomůcky na cvičení: Poznámkový sešit, volné listy papíru formátu A4 bez vzoru, pero, tužka (doporučuje se 0,5 mm plnicí tužka), guma, pastelky (postačuje 6 základních barev), papírové kapesníky. Z procvičovaného tématu každý student vypracuje samostatný protokol na listy papíru formátu A4 označeném jménem studenta a datem, který na konci cvičení odevzdá vyučujícímu. Dohromady to bude 13 protokolů (6 na téma sinice a řasy, 7 na téma houbové organismy). Protokoly budou hodnoceny 0–4 body, tj. student v případě plné účasti na všech cvičeních a plném počtu bodů získá 52 bodů, které mu budou připočítány k výslednému hodnocení za předmět (tj. zohlední se při klasifikaci). Student i v případě omluvené neúčasti tím ztrácí 4 body za jedno cvičení, pokud si ho nenahradí. O hodnocení za protokol bude student informován na začátku následujícího cvičení a bude mu vrácen k dispozici. V zápočtovém týdnu studenti absolvují závěrečnou poznávačku a pak budou informováni o výsledném hodnocení za cvičení. Důležitá literatura pro část sinice/cyanobakterie a řasy: Kalina Tomáš & Váňa Jiří, 2005: Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. – Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 606 pp. Hindák František (ed.), 1978: Sladkovodné riasy. SPN, Bratislava. Hindák F., Komárek J., Marvan P., Růžička J., 1975: Kľúč na určovanie výtrusných rastlín - I. diel, riasy. SPN, Bratislava. Kotlaba F. (ed.), 1995: Červená kniha ohrozených a vzácnych druhov rastlín a živočíchov 4. Sinice a riasy, huby, lišajníky, machorasty. Príroda, Bratislava. Fott Bohuslav, 1967: Sinice a řasy. - ČSAV, Praha. Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Cvičení č.1 Téma: Sinice/cyanobakterie (Cyanophyta, Cyanobacteria) Úloha 1: Pozorování kokální a vláknité stélky cyanobakterií Úloha 2: Pozorování vláknité heterocytové stélky cyanobakterií s pravým a nepravým větvením Materiál: přírodní vzorky nebo kultury cyanobakterií Pomůcky: mikroskop, pipeta, kapátko, preparační jehla, pinzeta, miska s vodou Postup: A) Příprava preparátů: Před vámi jsou čísly označené vzorky. Pipetou odeberte vodu a přeneste kapku na podložní sklíčko a přikryjte krycím sklíčkem. Podložní sklíčko s připraveným preparátem označte popisovačem. B) Vlastní pozorování: 1. pozorujte (bez barvení) preparát při objektivovém zvětšení 10x: ověřte jestli jsou buňky pohyblivé, jednotlivé nebo vytvářející kolonie. Na základě vašeho zjištění přizpůsobte další pozorování. 2. Když se v preparátu zorientujete, použijte objektivové zvětšení 40x. Pod ním provedete pozorování cik-cak-ovitým způsobem (způsob vysvětlí přítomný asistent). 3. Zbarvíte preparát: kvůli zvýraznění slizu, slizových obalů a okrajů kolonií použijte černou tuš. Kápněte malé množstvo tuše pipetou/kapátkem k okraji krycího sklíčka; nadbytečnou tuš odsajte filtračním papírkem. Buňky v tušovém pozadí jsou zřetelněji vidět. 4. Kroky 1-3 zopakujte s dalšími preparáty. 5. Dílčí výsledky získané z preparátů pak sumarizujte: Schematicky znázorněte mikroorganismy a popište jednotlivé struktury 6. Vyhodnocení vašeho pozorování zapište do Závěrů a stručně charakterizujte pozorovanou skupinu mikroorganismů. Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Cvičení č.2 Téma: Prvoci (Protozoa) a „Barevní bičíkovci“ (Chromista) Úloha 1: Pozorování krásnooček (Euglenophyta) Úloha 2: Pozorování obrněnek (Dinophyta) Úloha 3: Pozorování skrytěnek (Cryptophyta) Materiál: přírodní vzorky (fixované nebo nativní) nebo kultury řas Pomůcky: mikroskop, pipeta, kapátko, preparační jehla, pinzeta, miska s vodou, Lugolův roztok, vata Postup: A) Příprava preparátů: Před vámi jsou čísly označené vzorky. Pipetou odeberte vodu a přeneste kapku na malý chumáč vaty na podložním sklíčku a přikryjte krycím sklíčkem. Podložní sklíčko s připraveným preparátem označte popisovačem. B) Vlastní pozorování: 1. pozorujte (bez barvení) preparát při objektivovém zvětšení 10x: pozorujte buňky pohyblivé, jednotlivé nebo vytvářející kolonie. Na základě vašeho zjištění přizpůsobte další pozorování. 2. Když se v preparátu zorientujete, použijte objektivové zvětšení 40x. Pod ním provedete pozorování cik-cak-ovitým způsobem. 3. Zbarvíte preparát Lugolovým roztokem nebo tuší. Kápněte malé množstvo Lugolu nebo tuše pipetou/kapátkem ke okraji krycího sklíčka; nadbytečnou tuš odsajte filtračním papírkem. Buňky a jejich bičíky v tušovém pozadí jsou zřetelněji vidět. Lugol způsobí zpomalení pohybu bičíkovců. 4. Kroky 1-3 zopakujte s dalšími preparáty. 5. Dílčí výsledky získané z preparátů pak sumarizujte: Schematicky znázorněte mikroorganismy a popište jednotlivé struktury 6. Vyhodnocení vašeho pozorování zapište do Závěrů a stručně charakterizujte pozorovanou skupinu mikroorganismů. Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Cvičení č.3 Téma: „Barevní bičíkovci“ (Chromista) Úloha 1: Pozorování nativních rozsivek (Bacillariophyceae) a zhotovení rozsivkových trvalých preparátů Materiál: přírodní vzorky (fixované a nativní) Pomůcky: mikroskop, pipeta, kapátko, preparační jehla, pinzeta, miska s vodou, zalévací medium Naphrax, líhový kahan Postup: A) Příprava preparátů: 1. 15 ml vzorku, přidejte 10 ml 65% HNO[3 ]2. Opatrně vařte na ploténce, dokud se neodpaří minimálně polovina objemu roztoku 3. Potom přidejte na hrotě skalpelu K[2]Cr[2]O[7 ]4. Celý roztok vařte pak 5 min. 5. Stočte na centrifuze při 1500 až 2000 otáčkách za minutu 6. Po každém stočení supernatant odeberte a doplňte destilovanou vodou 7. Body 4-5 opakujte 6x 8. Do posledního stočeného vzorku přidejte líh (po odebrání supernatantu) Takto připravený vzorek dostanete k dispozici, postupujte pak následovně: 9. Na krycí sklíčko přidejte kapku vzorku, nechte vysušit opatrně nad kahanem 10. Na podložní sklíčko dejte 2 kapky zalévacího media Naphrax 11. Hned potom přikryjte krycím sklíčkem (stranou, kde je vysušený vzorek rozsivek) 12. Nad kahanem opatrně zahřívejte preparát. Když začnou unikat bublinky, vzorek odtáhněte od plamene a preparační jehlou opatrně tlačte na krycí sklíčko B) Vlastní pozorování: 1. Nejdřív pozorujte nativní preparát rozsivek a pak po vychlazení vlastní trvalý preparát; 2. Pozorujte preparát při objektivovém zvětšení 10x: zjistěte jestli jsou buňky jednotlivé nebo vytvářející kolonie 3. Když se v preparátu zorientujete, použijete objektivové zvětšení 40x 4. Dílčí výsledky sumarizujte: Schematicky znázorněte mikroorganismy a popište jednotlivé struktury (všímejte si rozdílů mezi nativním a trvalým preparátem) 5. Zapište Závěry pozorování a stručně charakterizujte pozorovanou skupinu mikroorganismů. Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Cvičení č.4 Téma: „Barevní bičíkovci“ (Chromista) a rostliny (Plantae) Úloha 1: Pozorování zlativek a různobrvek (Chrysophyceae et Xanthophyceae) Úloha 2: Pozorování hnědých řas (Phaeophyceae) Úloha 3: Pozorování červených řas (Rhodophyta) Materiál: přírodní vzorky (fixované nebo nativní) nebo kultury řas, nebo herbářové položky Pomůcky: mikroskop, pipeta, kapátko, preparační jehla, pinzeta, miska s vodou, Lugolův roztok, vata Postup: A) Příprava preparátů: Před vámi jsou čísly označené vzorky. Pipetou odeberte vodu a přeneste kapku na podložní sklíčko a přikryjte krycím sklíčkem. Podložní sklíčko s připraveným preparátem označte popisovačem. B) Vlastní pozorování§: 1. pozorujte (bez barvení) preparát při objektivovém zvětšení 10x: pozorujte buňky pohyblivé, jednotlivé nebo vytvářející kolonie. Na základě vašeho zjištění přizpůsobte další pozorování. 2. Když se v preparátu zorientujete, použijte objektivové zvětšení 40x. Pod ním provedete pozorování cik-cak-ovitým způsobem. 3. Zbarvíte preparát Lugolovým roztokem nebo tuší. Kápněte malé množstvo Lugolu nebo tuše pipetou/kapátkem k okraji krycího sklíčka; nadbytečnou tuš odsajte filtračním papírkem. Buňky a jejich bičíky v tušovém pozadí jsou zřetelněji vidět. Lugol způsobí zpomalení pohybu bičíkovců. 4. Kroky 1-3 zopakujte s dalšími preparáty. 5. Dílčí výsledky získané z preparátů pak sumarizujte: Schematicky znázorněte mikroorganismy a popište jednotlivé struktury 6. Vyhodnocení vašeho pozorování zapište do Závěrů a stručně charakterizujte pozorované skupiny mikroorganismů. Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Cvičení č.5 Téma: Rostliny (Plantae), zelené řasy (Chlorophyta) Úloha 1: Pozorování „mořských“ zelených řas (Ulvophyceae) Úloha 2: Pozorování žabovlasovitých zelených řas (Cladophorophyceae) Úloha 3: Pozorování trebouxiovitých zelených řas (Trebouxiophyceae) Úloha 4: Pozorování zelenivek (Chlorophyceae) Materiál: přírodní vzorky (fixované nebo nativní) nebo kultury řas, nebo herbářové položky Pomůcky: mikroskop, pipeta, kapátko, preparační jehla, pinzeta, miska s vodou, Lugolův roztok, vata Postup: A) Příprava preparátů: Před vámi jsou čísly označené vzorky. Pipetou odeberte vodu a přeneste kapku na podložní sklíčko a přikryjte krycím sklíčkem. Podložní sklíčko s připraveným preparátem označte popisovačem. B) Vlastní pozorování§: 1. pozorujte (bez barvení) preparát při objektivovém zvětšení 10x: pozorujte buňky pohyblivé, jednotlivé nebo vytvářející kolonie. Na základě vašeho zjištění přizpůsobte další pozorování. 2. Když se v preparátu zorientujete, použijte objektivové zvětšení 40x. Pod ním provedete pozorování cik-cak-ovitým způsobem. 3. Zbarvíte preparát Lugolovým roztokem nebo tuší. Kápněte malé množstvo Lugolu nebo tuše pipetou/kapátkem k okraji krycího sklíčka; nadbytečnou tuš odsajte filtračním papírkem. Buňky a jejich bičíky v tušovém pozadí jsou zřetelněji vidět. Lugol způsobí zpomalení pohybu bičíkovců. 4. Kroky 1-3 zopakujte s dalšími preparáty. 5. Dílčí výsledky získané z preparátů pak sumarizujte: Schematicky znázorněte mikroorganismy a popište jednotlivé struktury 6. Vyhodnocení vašeho pozorování zapište do Závěrů a stručně charakterizujte pozorované skupiny mikroorganismů. Bi1090c Systém a evoluce nižších rostlin – cvičení Část – sinice/cyanobakterie a řasy Cvičení č.6 Téma: Rostliny (Plantae), parožnatky (Charophyta) Úloha 1: Pozorování klebsormidií (Klebsormidiophyceae) Úloha 2: Pozorování parožnatek (Charophyceae) Úloha 3: Pozorování spájivek (Zygnematophyceae) Materiál: přírodní vzorky (fixované nebo nativní) nebo kultury řas, nebo herbářové položky Pomůcky: mikroskop, pipeta, kapátko, preparační jehla, pinzeta, miska s vodou, Lugolův roztok, vata Postup: A) Příprava preparátů: Před vámi jsou čísly označené vzorky. Pipetou odeberte vodu a přeneste kapku na podložní sklíčko a přikryjte krycím sklíčkem. Podložní sklíčko s připraveným preparátem označte popisovačem. B) Vlastní pozorování§: 1. pozorujte (bez barvení) preparát při objektivovém zvětšení 10x: pozorujte buňky pohyblivé, jednotlivé nebo vytvářející kolonie. Na základě vašeho zjištění přizpůsobte další pozorování. 2. Když se v preparátu zorientujete, použijte objektivové zvětšení 40x. Pod ním provedete pozorování cik-cak-ovitým způsobem. 3. Zbarvíte preparát Lugolovým roztokem nebo tuší. Kápněte malé množstvo Lugolu nebo tuše pipetou/kapátkem k okraji krycího sklíčka; nadbytečnou tuš odsajte filtračním papírkem. Buňky a jejich bičíky v tušovém pozadí jsou zřetelněji vidět. Lugol způsobí zpomalení pohybu bičíkovců. 4. Kroky 1-3 zopakujte s dalšími preparáty. 5. Dílčí výsledky získané z preparátů pak sumarizujte: Schematicky znázorněte mikroorganismy a popište jednotlivé struktury 6. Vyhodnocení vašeho pozorování zapište do Závěrů a stručně charakterizujte pozorované skupiny mikroorganismů. ------------------------------- § v případě makroskopické stélky použijte lupu