Chĺ-test (Chĺ-kvadrát, x2, Test dobré shody) - slouží ke statistickému testování shody mezi očekávanými a pozorovanými hodnotami - pro naše genetické účely - testování shody mezi očekávanými a pozorovanými počty jedinců v jednotlivých fenotypových nebo genotypových třídách = testujeme, zda se pozorovaný fenotypový/genotypový poměr shoduje s teoretickým (očekávaným) Xj = naměřené (zjištěné) hodnoty ei = očekávané hodnoty N = počet stupňů volnosti, N = n - 1 n = počet sčítanců (počet fenotypových/genotypových tříd) Chí-testem vypočítaná hodnota se pak srovnává s kritickou hodnotou odpovídající zvolené hladině významnosti (nejčastěji 5 %) při daném počtu stupňů volnosti (viz. příklad) Chí-test Příklad: V populaci F2 bylo 404 jedinců A- a 129 aa. Vypočítejte pomocí testu •/}, zda se tento číselný poměr shoduje s ideálním poměrem 3:1. Zn — ^- (jq-e,)2 x1:404 : 129 et: 399,75 : 133,25 N = n-l=2-l = l Celkem je 533 jedinců a testujeme poměr 3:1 533/4 = aa x3=A- Xn (404 - 399J5)2 (129-133.25)2 399,75 133,25 0,045 + 0,136 = 0,181 Kritická hodnota na 5% hladině významnosti pro 1 stupeň volnosti je 3,84 viz. tabulka 1 Chĺ-test Hodnoty Kf pro pravděpodobnost P - 0,95 až 0 ,001 pro N = 1 až 30 N 0,95 0,90 0,80 0,70 0,50 0,30 0,10 0,05 0,02 0,01 0,001 r í 0,004 0,016 0,064 0,15 0,46 1,07 2,71 |3,34 | 5,41 6,64 10,83 2 0,1O3 0,21 0,45 0,71 1,39 2,41 4,61 5,99 7,82 9,21 13,82 3 0,35 0,58 1 ,01 1,42 2,37 3,67 6,25 7,82 9,84 11,34 16,27 4 0,71 1 ,06 1,65 2,20 3,36 4,88 7,78 9,49 11,67 13,28 18,47 5 1.15 ' 1,61 2,34 3,00 4,35 6,06- 9,24 11,07 13,39 15,09 20,52 6 1,63 2,20 3,07 3,83 5,35 7,23 10,65 12,59 15,03 16,81 22,46 7 3.17 2,83 3,82 4,67 6,35 8,38 12,02 14,07 16,62 18,48 24,32 8' 2,73 3,49 4,59 5,53 7,34 9,52 13,36 15,51 18,17 20,09 26,13 9 3,32 4,17 5,38 6,39. 8,34 10,66 14,68 16,92 19,68 21,67 27,88 10 3,94 4,87 6,18 7,27 9,34 11,78 15,99 18,31 21,16 23,21 29,59 11 4,57 5,58 6,99 8,15 10,34 12,90 17,28 19,68 22,62 24,73 31,26 12 5,23 6,30 7,81 9,03 11,34 14,01 18,55 21 ,03 24,05 26,22 32,91 13 5,89 7,04 8,63 9,93 12,34 15,12 19,81 22,36 25,36 27,69 34,53 14 6,57 7,79 9,47 10,82 Í3.34 16,22 21,06 23,69 26,87 29,14 36,12 15 7,26 8,55 10,31 11,72 14,34 17,32 22,31 25,00 28,26 30,58 37,70 16 7,96 9,31 11,15 12,62 15,34 18,42 23,54 26,30 29,63 32,00 39,25 17 8,67 10,09 12,00 13,53 16,34 19,51 24,77 27,59 31 ,00 33,41 40,79 18 9,39 10,87 12,86 14,44 17,34 20,6.0 25,99 28,87 32,35 34,81 42,31 19 10,12 11,65 13,72 15,35 18,34 21,69 27,20 30,14 33,69 36,19 43,82 20 10,85 12,44 14,58 16,27 19,34 22,78 28,41 31 ,41 35,02 37,57 45,32: Chĺ-test Príklad: V populaci F2 bylo 404 jedinců A- a 129 aa. Vypočítejte pomocí testu x2, zda se tento číselný poměr shoduje s ideálním poměrem 3:1. Zn — ^ (Xi - ej)2 ^404 : 129 q: 399,75 : 133,25 N = n-1 = 2-1 = 1 Celkem je 533 jedinců a testujeme poměr 3:1 533/4 = aa x 3 = A- (404 - 399,75)2 (129 - 133,25)2 ^ = __ +------..... -= 0,045 + 0,136 = 0,181 399,75 133,25 Kritická hodnota na 5% hladině významnosti pro 1 stupeň volnosti je 3,84 zjištěná hodnota 0,181 < 3,84, tedy na 5% hladině významnosti nebyl nalezen rozdíl mezi zjištěnými a předpokládanými hodnotami a tedy byl potvrzen štěpný poměr 3 : 1 2 Chĺ-test Příklad: Ověřte, že při tvorbě gamet dochází k nezávislému rozchodu alel do gamet (princip segregace), tedy že u monohybrida vznikají dva druhy gamet se stejnou četností. Použijte minci, jejíž líc představuje dominantní alelu a rub recesivní alelu monohybrida Aa. Hoďte mincí lOOx a poznamenejte si kolikrát padne líc a kolikrát rub. Pomocí x2-testu ověřte podílí:!. 3