XS041 Pedagogicko-psychologická diagnostika PřF MU 2007/2008 ZS 2-0 Sylabus přednášek doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. Cíl programu: podat přehled o základních přístupech, postupech a metodách diagnostiky člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa. Učivo je členěno do 3 tématických okruhů: 1) obecné otázky pedagogické a psychologické diagnostiky, modely determinant školního výkonu jedince na různých úrovních vzdělávání, modely determinant pracovního výkonu, 2) diagnostika z pozice pedagoga a psychologa, 3) teorie psychologického testování a základy psychometriky. Návaznost na další předměty: nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy. Tématické okruhy: 1. Obecné otázky pedagogické a psychologické diagnostiky. Pojmy „Pedagogická diagnostika“, „Psychologická diagnostika“ „Speciálně-pedagogická“ diagnostika. Základní typy psychologických diagnostických přístupů. Psychometrický vs. „klinický“ přístup.Normalita jako diagnostický problém. Experimentálně psychologický, "klinický", anamnesticko-explorační přístup jako základní v diagnostice dětí a dospívajících. Články, kroky, sekvence psychodiagnostického procesu. Osobnostní a organizační předpoklady „klinického“ přístupu. Testová a netestová diagnostika (vycházející např. z koncepce „hlubinné“, individuální, analytické psychologie). Testová diagnostika a tzv. „velká“ diagnostika. Jaké otázky klade pedagog psychologovi, jak čte zprávu z psychologického vyšetření. Předpoklady psychologické predikce školního a pracovního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely. Modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu. Implikace pro doporučení, organizační rozhodnutí, obecné a specifikované doporučení k práci pedagoga, psychokorektivní a psychoterapeutické „zacházení“ s jednotlivcem. Klasický“ přístup v psychodiagnostice vs. „systémový“. 2. Diagnostika jedince z pozice pedagoga a psychologa. Zdroje informací a metody získání dat Anamnéza rodinná, osobní, zdravotní, školní. Anamnéza při vyšetření dítěte a dospívajícího s výukovými a výchovnými obtížemi, při vyšetření pro výběr a volbu povolání, při posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Pozorování - pojem, průběh, sledované jevy. Registrace. "Rozhovorový list". Chování dětí v pracovně psychologa, v domácím prostředí a ve školní třídě ve vztahu k jednotlivým diagnostickým kategoriím. Diagnostický rozhovor (interview) - význam, cíle, příprava, průběh. Explorace. Dotazníky. Psychologické testy. Zprávy o sobě. Zprávy od třetích osob např. Školní dotazník (různé varianty), Dotazník Školní zralosti. Psychofyziologické metody. Biochemické metody. Zobrazovací metody. Analýza textů „Ne-reaktivní“ postupy: Lost-letter technika, Bogus-pipeline technika, využití fyzikálních stop (v práci pedagoga a psychologa), využití anamnestických a archívních dat, „jednoduché“ pozorování, psychologická analýza materiálů a činnosti na internetu (osobní webové stránky, chatování, log-file analýza ke zjištění „pohybů“ v síti, psychologická analýza využívání internetu). Diagnostické metody s využitím internetu a PC Sociometrie. Modely a metody užívané psychologem při „standardních“ vyšetřeních jedince navštěvujícího základní a střední školu: Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Posuzování vzdělavatelnosti, zejména žáků s výukovými problémy. Posuzování vychovatelnosti, zejména žáků kázeňsky nepřizpůsobivých. Posuzování adaptačních obtíží žáků a studentů a diagnostika při psychologické péči o zvládání vývojových úkolů. Vyšetření pro výběr a volbu povolání. Psychologická diagnostika jedinců potenciálně mimořádně nadaných. Diagnostika jednotlivých funkcí , znaků a konstruktů A) diagnostika v pozici učitele-pedagoga B) psychologická diagnostika Diagnostika inteligence. Diagnostika laterality. Diagnostika pozornosti. Diagnostika motivace. Diagnostika řeči. Diagnostika prožívání zdraví Diagnostika motorických schopností. Diagnostika rodiny a školní třídy. Vývojová a raná diagnostika. Pedagogická diagnostika školních výkonů a dosažených výsledků ve vzdělávání. Forenzní diagnostika: Svěření dítěte do péče po rozvodu rodičů, dítě jako oběť, pachatel a svědek trestného činu. Spolehlivost výpovědi. 3. Teorie psychologického a pedagogického testování, základy psychometriky. Metody analýzy položek a testů Item-response teorie. Analýza latentních rysů. Klasická teorie testů. Faktorová analýza. Analýza profilu. Multitrait-Multimethod analýza. Latent-State-Trait teorie. Pojmy test, položka, objektivita, reliabilita, validita. Konstrukce testu s položkami mnohonásobné volby. Účast na přednáškách je dobrovolná! Požadavky ke kolokviu: při kolokviální rozpravě posluchač prokáže znalost přednesených témat a dvou připojených studijních textů. Studijní texty ( k získání v ISu ve Studijních materiálech předmětu): Jiří Dan: Model determinant školního výkonu žáka základní školy. Jiří Dan: Teorie testů a základy psychometriky. Literatura k dalšímu studiu: Franz Petermann, Michael Eid (Hrsg.): Handbuch der Psychologischen Diagnostik. Hogrefe Verlag: Göttingen 2006, 805 stran Peter Halama: Princípy psychologickej diagnostiky.Trnava: Filozofická fakultaTrnavskej univerzity v Trnave, 2005, 202 stran Zuzana Hadj Moussová, J. Duplinský a kolektiv: Pedagogicko-psychologické poradenství II, Diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha 2002, 208 stran. Jiří Dan 23.9.2007 ----oOo----