SURDOPEDIE OBOR SURDOPEDIE o speciálněpedagogická disciplína, která se zabývá výchovou, vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením o 3 cílové skupiny: sluchově postižení, jejich rodiče, pedagogičtí pracovníci TERMINOLOGIE SLUCHOVĚ POSTIŽENÍ: o neslyšící x Neslyšící o nedoslýchaví o ohluchlí SLUCHOVÉ ÚSTROJÍ KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle místa vzniku postižení: o periferní nedoslýchavost / hluchota o převodní – zevní zvukovod, střední ucho o percepční – vnitřní ucho, sluchové buňky, sluchové nervy o smíšená o centrální nedoslýchavost / hluchota KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle období vzniku postižení: o vrozené vady sluchu o získané vady sluchu o před fixací řeči (do 6. r.) – infekční choroby, úrazy hlavy, opakované záněty stř. ucha o po fixaci – stařecká nedoslýchavost, úrazy, dlouhodobé působení hluku, toxiny KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle stupně postižení: SLUCHOVÁ PROTETIKA Pomůcky usnadňující vnímání mluvené řeči: nedoslýchavým o sluchadla o osobní zesilovače o indukční smyčky o pomůcky pro zesílení televize a pro zesílený poslech telefonu neslyšícím o kochleární implantát o vibrotaktilní a elektronické pomůcky KOCHLEÁRNÍ IMPLANTÁT SLUCHADLA o kapesní o závěsná o zvukovodová o brýlová LOGOPEDICKÉ POMŮCKY Pomůcky usnadňující tvoření mluvené řeči: o artikulační zrcadlo, špátle, indikátory, fonátory… DALŠÍ POMŮCKY Pomůcky motivující ke čtení: o teletext, skryté titulky, textová komunikace Pomůcky usnadňující získávání informací: o TV technika, PC, multimediální technika, internet, fax, mobilní telefon Pomůcky transformující zvuk. signály: o světelné zvonky, vibrační a světelné budíky, minutky VZDĚLÁVÁNÍ SLUCH. POST. o školní docházka desetiletá o orální, bilingvální metoda, totální komunikace o MŠ pro SP, ZŠ pro SP, SŠ pro SP (SOU, OU, praktická škola, gymnázium, SOŠ), VŠ obory pro SP o integrace, SPC pro SP HLUCHOSLEPOTA „…takové současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a v běžných situacích všedního života…“ KLASIFIKACE HLUCHOSLEPOTY osoby se současným postižením sluchu a zraku od narození osoby s postižením sluchu od narození a získanou zrakovou vadou osoby s postižením zraku od narození a získanou sluchovou vadou osoby se získanou zrakovou i sluchovou vadou POMŮCKY HLUCHOSLEPÝCH KOMUNIKAČNÍ FORMY SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH Komunikační formy SP Systémy slovní podstaty: Daktylní abeceda, daltylotika Daktylografie Pomocné artikulační znaky Hand Mund systém Mluvená hlásková řeč Psaná forma řeči Komunikační formy SP Systémy neslovní podstaty: Znakový jazyk Znakovaný jazyk Gestuno Mimika Gestikulace Dramatizace Pantomima Hand Mund systém Daktyl – prstová abeceda Daktyl – prstová abeceda dvouruční (Anglie, Austrálie, Itálie, Chorvatsko) Výhody prstové abecedy podporuje zapamatování slov a jejich analýzu a syntézu snadno reprodukovatelné, rychlejší než písmo pomáhá při artikulaci slouží k pojmenovávání tam, kde chybí znak Nevýhody prstové abecedy nutná znalost jazyka v psané podobě hláskování slova, věty pomalejší než mluvení ovlivněno úrovní motoriky Odezírání vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných Např. - kiném bilabiální (p, b, m) - labiodentální kiném (f, v) - lingvoalveolární kiném (t, d, n, ť, ď, ň) - kiném ostrých sykavek (s, z, c) Vnější podmínky pro odezírání osvětlení - intenzita a směr konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího zrakový kontakt mluvní technika - anatomické zvláštnosti mluvních orgánů, přiměřená artikulace znalost konverzačního tématu Vnitřní podmínky pro odezírání fyziologické – neporušené mentální funkce a zrak, schopnost využití zbytků sluchu, celkový stav organismu psychické – kvalita pozornosti, paměť, vrozené předpoklady, úroveň myšlenkových operací, schopnost převádět zrakové vjemy do pojmů, sociální zralost verbální – slovní zásoba, znalost mluvnice užívaného jazyka, znalost větného kontextu, dosažený stupeň dorozumívacích schopností Znaková řeč zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči: znaková řeč = český znakový jazyk + znakovaná čeština Znakovaná čeština umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována Český znakový jazyk základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu Gestuno forma mezinárodního znakového jazyka Mimika vyjadřuje pomocí výrazu obličeje emoce, např. zlé nebo radostné pohledy součástí znaku (tzv. nemanuální faktory) Komunikace hluchoslepých znakový jazyk daktylotika tiskací písmo vpisované do dlaně lormova abeceda braillovo písmo taktilní forma znakového jazyka • individuální výběr, závislý na stupni zrakového a sluchového postižení, době vzniku, věku, ind. potřebách osoby, somatických možnostech Lormova abeceda