VÝBEROVÉ SETŘENI PRACOVNÍCH SIL MEZINÁRODNI SROVNANÍ HISTORIE První pokusy o LFS v Evropě od 1960 (6 zemí, opakování až 1968), USA 1940 Rozšiřování = větší naléhavost srovnatelných dat LFS od 1973 (GB) = dvouletá perioda Nejednotná a vágní metodika a terminologie zpřesnění, akceptováno zeměmi ES, též zavedení (prováděno na jaře - 1. nebo 2. čtvrtletí) ferencelLO 1982 tření každý srovnatelnost (vzděl vybudování logické datové základny, Od 1992 nové požadavku spolehlivých dat ukazatele vztahující se migrace) u trhu (pracovní přeshraniční (práce doma, druhé zaměstnání atp.) HISTORIE Od 1995 LFS v 15 zemích (data i z NOR, ISL, SUI) Nové Dožadavkv 90. let cetnejsi setrei odhad zaměstná zaměstnanosti úroveň zaměstnáno: vztah příjmů a některý (možnost formulace politiky zaměstnanosti) s ohledem na s ohledem ■ >a částečnou zaměstnanost aměstnanos (částečná) Vývoj LFS a jeho metodiky -> LFS jako Od 1998 tak charakteristiky na měřen eriodicit. iástečn (ne všechny země, až 2004): fj 111 Icící iiršTíTíTci i ■ffši 11 [% f ti ti illVí ZAMĚSTNANÍ V CS Česka republika Celkem v» Celkem na zkrácený úvazek zlohozdúvodu : - absolvuje profesní ci školní vzděláváni -ze zdravotních důvodů - nemůže najit vhodncu práci na plnou pracovni dobu - pečuje o děli nebo postiženou nsobu 213J 22.7 40.0 33.0 11.7 100,0 3 1 1S.D 13,2 1S.7 HISTORIE Další změnv 2001 změny v nejvyšším dosaženém vzdělání (dle ILO, nyní plná srovnatelnost) (aie ílu, nyní pír ri°r Řízeno Radou ministrů; odpovídají za výběr vzorku domácností, přípravu dotazníků, sběr a zpracování dat Publikace z LFS ví~/í Employi národní zprávy Europe (EU), Employment Outlook (OECD) -> viz např. Trh práce v ČR Force Survey - Methods and definitions - 2001 SROVNATELNOST LFS Všechny osoby žijící v domácnostech v referenčním týdnu, příp. krátkodobě nepřítomné Referenční tv čtvrtletní periody) mohou být v zemích (s ohledem na zavedení mezen irnixTiůr*! * *' I íTäTj^í »j t»l j průzkumu, a to díky: ..arakteristi stejná definice ukazatelů užití standardních klasifikací ání Eurostate statistickými úřady ale je vyšší než u jakéhokoliv jiného napřič státy v úzké kooperaci s národními Časová srovnatelnost od 19 změnou obsahu dotazník změnou vymezení sledoval vliv politických a sociálních změn Přesto možné ovlivnění: (ve snaze o vyšší kvalitu) I Lh I ißmsrAßl i A* SROVNATELNOST LFS Nesrovnatelnosti : šetřeny všechny osoby, ISL omezen na 16-74 let, NOR a SWE (1995) na 15-74 v GBR a ESP omezeno na 16leté a starší, severské země na 15-74 let, na Kypru 1999 nerozlíšení nezaměstnaní a neaktivní v BUL nespolehlivé údaje o zaměstnání v zemědělství -> neodhadována zaměstnanost v priméru - špatná srovnatelnost „dosažené vzdělání u mladé populace" (20-24 let, minimálně > vzdělání) - např. na Kypru nepodchyceni studenti v zahraničí -dopočet dat z nejbližšího dostupného roku Vzdělávání dospělých SROVNATELNOST LFS ntinuous surve. AIN BREAKS IN SERI Due to censu: Post-stratificat 2004 99Q2: break due to census revisio 02: results lack comparability with h langes in employment and unemployment definitions íl i I On Jt/info/data/eu Ifs/F LFS COMPARABILITY. SROVNATELNOST LFS Spring Quarterly results from 1983 1986 1983 1998 2002 1995 1999 1998 1996 1997q2 2002 2002 2000 2007 2003 (2009) urvey Tro 1999 1997 1994 1999 2002 2002q3 (2003) (2007) 2003 (1995) 1997: Seasonal quarters 2 and 4 1992-1993: More than one week spread unequally over 1st and 2nd quarter 1996-1998: Evenly spread with the exception of 4 weeks in August (not surveyed due to interviewers' holidays) 1983-2003: One week per quarter 1998-2001: All weeks in 2nd and 4th quarter no. uniformly spread (semi-annual results) 1998-2001: One week in 2nd and 4th quart« (semi-annual results) 2002q1-q2: One week per quarter 2000-2002: One week per quarter 2003+: Uniformly spread over the first 12 weeks of each quarter 2002-2006: Half-year results, one reference week per month uniformly spread over the months 1995-2002: One week per quarter 1995+: All or most weeks surveyed, not uniformly spread. 2009+: Quarterly, continuous planned http://circa.europa.eu/irc/dsis/employment/info/data/eu_lfs/F_LFS_COMPARABILITY. SROVNATELNOST LFS Further plannet censu revision Other brea, 07: new survey structure (including significant increase of sample size) h impact e.g. on education Hata 04: re-design of the surv< 98: Post-stratification taking d sex distribution based on the 2001 census was implemen I05: significant changes in the questionnaire with impact on nployment and unemployment data 01: revised unemployment definite" 03: revised unemployment definiti I98: re-design of the survey 05Q2: significant changes in the questionnaire with impact mainly on employment data 01: unemployment data lack comparability with previous years due to iMro il&jifei ildlriraW^ anges in employment and unemployment definite http://circa.europa.eu/irc/dsis/employment/info/data/eu_lfs/F_LFS_COMPARABILITY.htm cíle lfs Sledování změn v zaměstnanosti, nezaměstnanosti populace a v její struktuře Dělí populaci na osoby - 15leté a starší osoby (výjimky), pracující v referenčním týdnu aspoň 1 hodinu nebo mající zaměstnání Nezaměstn - osoby ve věku 15-74 let (výjimky), v referenčním týdnu bez práce, hledají aktivně práci (nebo ji našly a nastoupí do 3 měsíců), jsou schopni nastoupit do 14 dnů. .A'MtJ; ktiv nezaměstnanými) (nejsou mezi zaměstnanými a Labour force survey in the EU, Candidate and EFTA Countries eurostat Methodologies and Working papers Main characteristics of the national surveys 2005 ISCED 3 — (UPPER) SECONDARY EDUCATION This level of education typically begins at the end of full-time compulsory education for those countries that have a system of compulsory education. More specialisation may be observed at this level than at ISCED level 2 and often teachers need to be more qualified or specialised than for ISCED level 2. The entrance age to this level is typically 15 to 16 years. The educational programmes included at this level typically require the completion of some 9 years of full-time education (since the beginning of level 1} for admission or a combination of education and vocational or technical experience. ISCED 3A: Programmes designed to provide direct access to ISCED 5A; ISCED 3B: Programmes designed to provide direct access to ISCED 5B; ISCED 3C: Programmes not designed to lead to ISCED 5A or 5B.