PERSONALISTIKA Katka Nedvědová Lenka Patočková Co je personalistika? n je nejobecnějším pojmem zahrnující všechny činnosti spojené s obsluhou personálu podniku počínaje přijímáním pracovníků, jejich vzděláváním, odvoláváním až po jejich propouštění. Tradičním úkolem personalistiky je vybírání správných lidí na správné místo. Personalistika se především zabývá zaměstnanci jako individui. n Obor, který se zaměřuje na získávání kvalitních lidí pro podnik, práci s nimi a motivaci či stanovení optimálních mzdových postupů. Velmi se podobá managementu Historie personalistiky n Součást hospodářské činnosti n Cíl -> vhodné rozdělení práce lidem a přimění k pracovnímu výkonu n Personální činnost byla vykonávána majitelem či dozorcem hospodářských jednotek n 18.-19. století – ve větších organizacích se věnovali personalistice lidé, kteří se na práci s lidmi specializovali n Důvod vzniku personálních útvarů -> složitější personální legislativa ( obsahovala ustanovení chránící zaměstnance, zákony a předpisy týkající se ochrany zdraví zaměstnanců, jejich zabezpečení ve stáří,…) Základní pojmy n Personální administrativa ¨ především státem předepsané činnosti související se správou informací o personálu v organizaci (př. mzdová a daňová agenda,zdravotní prohlídky) ¨ Část vytvářejí samy pro svoji potřebu (př. informace o vzdělání a absolvovaných kurzech) n Lidské zdroje (lidský kapitál) ¨ pojem používaný pro zaměstnance, manažery podniku,některé externí spolupracovníky. Jde o uvědomění si významu pracovních sil ve srovnání s ostatními zdroji (půda, kapitál) ¨ Lidské zdroje mohou znamenat jak významná aktiva tak i ztráty pro jakoukoliv organizaci Základní pojmy II. n Personální (řízení) management ¨ je relativně nový pojem, který se u nás začal častěji používat až po roce 1990. ¨ část podnikového managementu, která se zaměřuje na vše, co se týká člověka v pracovním procesu (jeho získávání, formování, fungování, využívání, jeho organizování a propojování jeho činností, výsledky jeho práce, jeho pracovních schopností a pracovního chování, vztahu k vykonávané práci, podniku a ostatním zaměstnancům, v neposlední řadě jeho osobního uspokojení z vykonávané práce, jeho osobního a společenského rozvoje). ¨ na rozdíl od personální administrativy je vidět aktivnější přístup při tvorbě personální strategie plánování a rozvoje zaměstnanců. ¨ řada lidí, včetně manažerů, má tendenci považovat personální činnosti pouze za záležitost příslušného (personálního) oddělení v organizaci. Ve skutečnosti jsou od nepaměti zodpovědní za část personalistiky i linioví manažeři a s nástupem personálního řízení se jejich zodpovědnost za tuto oblast ještě prohloubila. Úkoly personalistiky n Výběr pracovníků ¨ získat o potenciálním zájemci o místo co nejvíce informací®vyhodnotit jeho znalosti a zkušenosti, porovnání s ostatními ¨ předvýběr na zdě životopisu, testy, pohovor, reference n Hodnocení pracovníků ¨ nejen hodnotit,ale i motivovat a analyzovat jejich výkonnost ¨ 3 kategorie: výkon, odměna, hodnocení Personální činnosti v podnicích n Zajišťování pracovních sil z trhu práce a zaměstnanosti n Vytváření personální politiky n Personální evidence a statistika n Stimulování a motivování pracovní výkonnosti n Zvyšování kvalifikační způsobilosti zaměstnanců n Sociální politika n Péče o pracovní podmínky n Komunikace a vnější vztahy Asociace poskytovatelů personálních služeb n společnosti Adecco spol. s r.o., IndexPlus, Manpower s.r.o. a Start v roce 2002 n cílem je vytváření podmínek pro úspěšný rozvoj stabilního trhu pracovních sil v České Republice n respektování práv a oprávněných zájmů jednotlivců i podnikajících subjektů Agentura ADDECO n vznik fúzí dvou významných personálních společností - ADIA a ECCO - v r. 1996 n dnes ADECCO GROUP poskytuje svůj servis v 70 zemích světa n zaměstnává 33 000 vlastních zaměstnanců v 6 600 pobočkách a denně umístí 700 000 uchazečů n za rok 2005 - příjem ve výši 18,3 mld EUR, zisk 453 mil EUR. n v České republice působí od r. 1992 n 24 poboček v ČR a na Slovensku n dodával personál pro Výroční zasedání MMF a Světové banky v r. 2000 a summit NATO v r. 2002 ADDECO ve světě Manpower n Na českém trhu od roku 1991 n 4400 poboček v 72 zemích, n 19 poboček v ČR n V roce 2006 našli 12000 nových pracovníků pro 600 klientů Trenkwalder Kappa n 1991 - vznik Sdružení KAPPA v Ostravě n 2000 - KAPPA people a. s. n 2005 - součást mezinárodního koncernu Trenkwalder Personaldienste A.G., její nový název je Trenkwalder KAPPA people a.s. n 42 000 zaměstnanců, obrat 500 mil. EUR Start People n Od srpna 2007- Start People, dříve jako Start CZ n Součást skupiny USG People N. V. n V ČR působí od roku 1991, 15 poboček n 14 000 poboček ve 13 zemích Evropy Grafton Recruitment n založen v roce 1982 n 76 poboček v 19 zemích světa n DHL, Deloitte, ExxonMobil, Microsoft, Coca Cola, Honeywell Zdroje: n http://cs.wikipedia.org/wiki/Personalistika#.C3.9Akoly_personalistiky n http://www.manpower.cz n http://www.grafton.cz n http://www.trenkwalder.com/cz n http://www.adecco.cz n http://www.start.cz n http://ipoint.financninoviny.cz/ofirmach.php n http://www.apps.cz/ n ČECH, Vladimír. Personalistika v regionální ekonomiia geografii. Vydavatelství Západočeské univerzity.Plzeň, 1998, 65 s.