Reklamní služby Miloš Kroulík Jan Vachuda Obsah n Reklama n Reklamní služba n Reklamní agentura n Reklamní agentury ve světě n Reklamní agentury v ČR n Světová lokalizace n A plno různých reklam, které se netýkají tématu Nějaká hezká reklama - video n Nepodařilo se mi do té prezentace to video dostat, když sem ji sem dal spdlo to… ale moc se mi líbila tato reklama – Spermie n http://www.adc-czech.cz/index.php?id=1857 n Kde se vzala reklama? n Slovo reklama pochází z latiny n „Reklamare“ znamená hlasitě vykřikovat, křičet n Podstata zůstala stejná, ten, koho je nejvíc slyšet, zákazníky zaujme. Definice reklamy n Reklama zahrnuje všechny formy placené, neosobní komunikace a propagace produktů, služeb nebo úmyslů určitým zadavatelem. n Typy reklamy podle médií: ¨ média tištěná /noviny, časopisy, billboardy, letáky)‏ n skládají se většinou z obrázku z obrázku, klíčové informace o produktu a příležitostně také odpovědního kupónu. ¨ média vysílaná (rozhlas, televize)‏ n většinou krátké příběhy vyprávěné v audio- či video podobě. n Jejich délka se může pohybovat od krátkých 15 sekundových spotů až po delší, zvané teleshopping, které mohou dosáhnout délky až 60 min. Definice reklamy podle Wikipedie n Reklama je placené, jednosměrné sdělení pomocí určitého média ve kterém zadavatel reklamy identifikován a kontroluje obsah sdělení. n Cílem je např. vybudovat povědomí, zlepšit vztahy s veřejností, atd. n K doručení tohoto sdělení jsou používána všechna majoritní média (televize, rozhlas, noviny, videohry, internet a billboardy. Historie reklamy n první reklamy už v pravěku (bohužel se nedochovaly)‏ První tištěná reklama n První písemný záznam o reklamě se dochoval na hliněné tabulce, kterou archeologové objevili v Egyptě, v místě bývalého starověkého královského města Memfis. n Stojí na ní: "Zde žiji já, Rinos z Kypru z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen." Jde tedy o první – i když skromný – čtyři tisíce let starý bilboard n rozvoj v souvislosti s průmyslovou revolucí v 19. století Definice reklamních služeb n Firmy působící v reklamních službách jsou společnosti zabývající se převážně vytvářením reklamních kampaní a jejich umísťováním do médií (časopisy, noviny, rozhlas, televize, internet…) a na veřejná prostranství. Reklamní služby jsou organizovány tak, aby zákazníkovi nabídly co nejúplnější spektrum služeb (buď přímo v rámce jedné firmy, nebo formou dílčích smluv. n Tyto služby zahrnují: ¨ poradenství ¨ kreativní tvorbu ¨ správu nákladů na reklamu ¨ produkci reklamních materiálů ¨ plánování umístění reklamy, atd. Definice reklamní agentury n Reklamní agentury jsou nezávislé firmy, které se vyvinuly za účelem vývoje, přípravy a umísťování reklamy v (reklamních) médiích pro prodejce hledající zákazníky pro své výrobky, služby a myšlenky. Reklamní agentury n podle velikosti ¨ od několika zaměstanců po korporace s tisíci zaměstnanci (celosvětově)‏ n podle zaměření Full service (media neutral) agencies Specializované agentury ¨ podle typu propagovaného zboží (klienta) (elektronika, zdravotnictví, charity…) ¨ podle typu médií (televize, internet, tisk) n integrovaná marketingová komunikace, podobně také trough-the-line advertising (což znamená, že kampaň běží určitým způsobem v masových médiích a jiným zase v médiích úzce specializovaných – přesné vymezení tzv. line je na základě placení provize n podle sebeoznačení ¨ Interaktivní agentury n specializují se na služby spojené s digitální technikou – zejména počítači a internetem, ale také velmi rozšířenými osobními technologicky vyspělými přítroji (iPod, herní konzole, mobily) § vytváření/vývoj WWW prezentací, § Search engine marketing (nákup placených odkazů na stránkách vyhledávačů § Search engine optimization (optimalizace webové prezentace za účelem co nejlepší pozice ve vyhledávačích po zadání určitých vytipovaných klíčových slov), § Internetová reklama, konzultace procesu E-bussinesu Reklamní agentury n Firmy (agentury) zaměřené na SEO a SEM ¨ často se neidentifikují jako reklamní agentury, přestože do nich zcela jistě patří. ¨ Předpokládá se, že výdaje na tyto typy propagace během několika let překročí náklady na propagaci v tištěných médiích Historie reklamních agentur n předchůdci dnešních reklamních agentur byli tzv. space brokers (zprostředkovatelé reklamního místa), kteří vybírali reklamu od inzerentů a hledali pro ni místo v médiích (tehdy pouze tištěných). Reklamu ale sami nevytvářeli. První takovou kanceláří byla Volney Palmer, vzniklá v roce 1841 v Bostonu n vznik reklamních kanceláří v dnešním slova smyslu v 80. letech 19. stol. (první reklamní kancelář v USA vznikla v roce 1877)‏ Vývoj od počátků do roku 1920 n ke konci 19. století existovaly vpodstatě jen 3 reklamní formáty - novinová reklama, plakáty a letáky n obtížná reprodukce ilustrací - většina reklamy byla pouze textová n kolem roku 1900 se v USA začaly objevovat první reklamní magazíny - dostupnost vytváření reklamy umožnila počátek masového marketingu n došlo ke zdokonalení tiskařských technologií, takže bylo možné tvořit plnobarevné ilustrace n s rozvojem techniky se reklamní agentury začaly stále více orientovat na vytváření atraktivních inzerátů místo pouhého prodeje reklamních ploch n na přelomu století došlo k prvním snahám o omezení nekalých obchodních taktik. V návaznosti na to vytvářely i reklamní agentury svá profesní sdružení, která schválila společný etický kodex n etické standarty byly v téže době přijaty i novinářskými společnostmi n př. prvním americkým zákonem, který se týkal reklamy byl Pure food and drug act z roku 1906, který měl chránit děti před reklamou zveličující účinky medikamentů Vývoj od roku 1920 po počátek padesátých let n ve 20. letech si většina reklamních agentur uvědomila, že většina rodinných výdajů je přímo určována nebo výrazně ovlivňována ženami. Začaly na ně proto cílit plnobarevnými reklamami v ženských magazínech. Noviny (čtené především muži) naproti tomu stále používaly jednoduché (a také levnější) inzeráty n ve 20. letech se masově prosadil rozhlas. Pro něj vznikaly specializované pořady, které měly za cíl přimět zákazníka k nákupu určitého zboží. vznikly tak. např. mýdlové opery (nazvané podle pořadu, propagujícího mýdlo značky Procter & Gamble)‏ n ve 30. letech se vzdemula další vlna zájmu o lepší ochranu spotřebitelů před klamavou reklamou n od 50. let reklama pro děti (babyboomers)‏ n v 60. letech přesun k menším pohotovějším agenturám n 70. léta - počátek seskupování agentur do větších celků n zmenšování rozdílů mezi výrobky - rozvoj nových typů TV šotů, které vídáme dodnes Termíny n reklamní služby = reklamní průmysl = průmysl reklamních služeb n sales promotion = podpora prodeje ¨ podpora prodeje není považováno přímo za formu reklamy, zahrnuje různé soutěže pro zákazníky, zákaznické kluby, zákaznické výhody, atd. Vytvářením těchto strategií se nicméně často zabývají právě reklamní agentury n line ¨ pojem pocházejícící z účetnictví reklamních agentur, kde line (linka) oddělovala média, která platila agentuře provizi za zprostředkování reklamy a ta, která tuto povinnost neměla n above the line = nadlinkové komunikace ¨ formy marketingové komunikace, které jsou zaměřeny na širokou veřejnost n bellow the line = podlinkové komunikace ¨ formy marketingové komunikace, které jsou zaměřeny na konkrétní cílovou skupinu, např. přímý marketing, reklama v místě prodeje, sales promotion, atd. Klienti reklamních služeb Komerční subjekty n církve n armády Klienti reklamních služeb Reklamní služby ve světě n centrum v USA, kde má reklamní průmysl i nejdelší tradici n mezi dlaší centra patří Velká Británie, Japonsko a Jižní Korea TOP 10 reklamních agentur TOP 10 marketingových společností Zákazníci Profily reklamních agentur n BBDO Worldwide ¨ má více než 316 poboček v 77 zemích. ¨ mezi klienty patří: Cingular, FedEx, Frito-Lay, GE, Gillette, Hormel, and DaimlerChrysler a další ¨ je součástí mediálního holdingu Omnicom n JWT ¨ první světová reklmaní kancelář ¨ má smlouvy s Unileverem již 100 let, s Fordem již více než 60 let ¨ největší reklamní agentura USA, čtvrtá celosvětově ¨ 9000 zaměstnanců ¨ mezi klienty patří: Kellogg’s, Nestle, Kimberly-Clark, Kraft, Shell, Domino’s Pizza, Cadbury Schweppes, and Vodafone. Hodnota značky n Nejhodnotnější značky současnosti – vytvoření jejich ceny reklamou n Mapa rozmístění Reklamní služby ČR n Reklamní agentury ¨ vytvářejí reklamu, upoutávku, řeší grafiku,velikost, provedení, typ… ¨ data jim právě poskytují Mediální agentury n Mediální (komunikační) agentury)‏ 1) Brief, debrief: cíle, rozpočet, timing 2) Analýzy: trhu, cílové skupiny, konkurence 3) Volba přístupu ke komunikaci – strategie, cíle 4) Strategický plán: volba media mixu – komunikační kanály, rozpočty 5) Implementační plánování (detailní plány: spotlisty, seznamy tiskových titulů, kin, outdoorových ploch… ceny, zásah ) 6) Kontrola Organizace n ACRA (Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace)‏ n Celkový obrat členů AČRA M.K. činí zhruba 1,5 mld. Kč n 50 členů n AKA (Asociace komunikačních agentur)‏ n realizující cca 85 % ze 20 miliard korun obratu na českém trhu komerčních komunikací n 71 členů ¨ AVR - Asociace venkovní reklamy ¨ A3DR - Asociace 3D reklamy Nejvýznamnější agentury ČR Podle čeho si vybrat, dat je přece spousta… n podle ocenění n podle obratu n podle počtu zaměstnanců n podle asociací Grátis s.r.o n 604 mil obrat n 41 zaměstnanců n Vznik 1992 n Analýza a průzkum reklamního trhu n Tvorba komunikačních strategií n Kreativní řešení reklamních kampaní n Tvorba obalového designu n Předtisková příprava n Polygrafická produkce n Venkovní reklama - billboardy, plánování nákupu medií, audio-video produkce, podpora prodeje, public relations a speciální akce v oblasti promotion Nejvýznamnější agentury ČR Mark/BBDO n http://www.markbbdo.cz/ n Vznik Mark+BBDO 1992 n Vždy v prvních třech v ČR n Obrat 341 mil Kč n 59 zaměstnanců Klienti: ¨ MZV ČR; Zentiva; Mediacop; Miele; Cow Parade Prague Bayer (Canesten, Aspirin, Aspirin C) Český paralympijský tým Balírny Douwe Egberts (Douwe Egberts, Pickwick) Dr. Oetker Heinz (kečupy, fazole v kon., hořčice) Henkel (Perwoll, Somat) House of Prince (Prince, Cristal, Rockets, Mistral) Jan Becher Pernod Ricard (Becherovka) Zentiva (Calibrum, Celaskon, Endiaron)‏ Euro RSCG Prague n Vznik 1994 n Obrat 550 mil Kč n 84 zaměstnanců n Air France Alcatel Bernard Carrefour Citroen Danone EKO-KOM Hibernia (cK watches) Kimberly-Clark (Kotex) Komerční banka L'Oréal (Vichy) Microsoft Nový prostor Opavia (BeBe, Disko, Fidorka, Minonky, Tatranky, Telka, Zlaté Oplatky)Peugeot, Pribin (Pribina, Pribináček, Král Sýrů) Povltavské mlékárny (Lučina, Sedlčanský) Reckitt Benckiser (Airwick, Calgon, Quanto, Lanza, Calgonit, Woolite, Vanish)‏ Leo Burnett Advertising n http://www.leoburnett.com/ n 84 zaměstnanců n Obrat 173 mil Kč n Klienti ¨ Eurotel, Kooperativa, GE capital Bank, Ministerstvo zahraničních věcí, Radio Expres, Stock Božkov Teď se neuražte, mně se ta reklama prostě líbila… Agentura roku 2006 n Hlavní cena Agentura roku 2006 n Zlato: EURO RSCG n Stříbro: MARK/BBDO n Bronz: Leo Burnett Advertising n Cena za image: MARK/BBDO n Cena za efektivitu: McCann-Erickson n Cena za kreativitu: EURO RSCG Díky za pozornost Díky za pozornost Zdroje n http://www.adc-czech.cz/index.php?id=1857 n http://navrcholu.cz/Hledej/?sekce=Obchod-sluzby-vyroba%5EReklama%5EReklamni-agentury&q=a&kde=1&s=v&search.x=17&search.y=8 n http://ipoint.financninoviny.cz/dela-company-s-r-o.7385508.html n http://www.ct100.cz/!vysledky/nejvyznamnejsi_nefinancni_2006.xls n http://istrategie.cz/scripts/detail.php?pgid=988 n MaM n http://mam.ihned.cz/index.php?p=106430&inMaM_106430[page_id]=1390&inMaM_106430[node][5370]=1&inMaM_106430[node][4860]=1&inMaM_106430[node][7900]=1 n http://mam.ihned.cz/3-22416700-data-100000_d-e4 n http://is.muni.cz/auth/el/1431/podzim2004/Z4042/REKLAMA.lnk.ppt?fakulta=1431;obdobi=3843;studium=187120#264,12,Internetové odkazy n http://www.mather.cz/doc/Studie_vyhodnoceni.doc n http://portal.justice.cz/uvod/justice.aspx - obchodní rejstřík n http://www.hunter.cz/rra/index.php?id=51&lang=cz reklamni agentura i s daty n http://www.rocenkaunievydavatelu.cz/2007/index.php?akce=prijmy n http://www.reklamni-agentura.info/ n http://mf.cz/scripts/detail.php?id=299328 n http://www.markbbdo.cz/ n www.leoburnett.com n http://www.hofyland.cz/public.php (kategorie - Obrazký, grafika, galerie – Reklamy)‏