Základy fotogrammetrie ­­ postup cvičení III. (pracovní verze!) Vázací body: Vázací bod je takový bod, který je možné identifikovat na dvou a více snímcích současně. U vázacích bodů neznám jejich geodetické souřadnice. Určují, jak na sebe snímky navazují. 1. Ikona pro sběr TP (= vázací body = Tie Points) se nachází pod nabídkou ,,GCP/ TP Collection" ­ třetí zprava, ,,Manually collect tie points" 2. Když se na ni klikne, opět se otevřou dvě okna dohromady ­ ,,tabulka" se přehledem bodů (Tie Point Collection) a dialog na otevření snímků (Open Photo). 3. Otevřete minimálně 2 snímky, nejlépe takové, které se překrývají 60% nebo 30% (ačkoliv společný bod lze v našem případě najít pro jakoukoliv kombinaci 2 snímků.) 4. V ,,tabulce" je pod sekcí ,,Working Photo Tie Point" uvedeno, který snímek máme právě jako ,,working" a v sekci ,,Reference Photo Tie Points" se nám zobrazí (časem), na kterých snímcích současně daný bod leží. 5. Na dvou a více snímcích nalezneme odpovídající bod a ať už je ,,Viewer" Working nebo Reference, můžeme použít ,,Use Point" pro zaznačení daného bodu na snímek. 6. Poté, co bod identifikujeme na 2 a více snímcích, v tabulce stiskneme Accept. (K danému bodu je možné se vždy vrátit, přidat jej např. na další snímek, kde jsme ho předtím neidentifikovali apod. ­ stačí na něj v sekci ,,Accepted Tie Points" kliknout.) 7. Tímto způsobem vybereme vázací body pro všechny snímky, v překryvu by měly ležet alespoň 4 body +- pravidelně rozmístěné. 8. Pokud je zatrhnuté ,,Auto locate", mělo by to usnadnit práci v tom, že daný bod se ,,najde" i na ostatních snímcích. 9. Pro přehled o rozmístění bodů je možné použít ikonu z hlavního panelu: (Display overall photo layout). Když se klikne na jednotlivé křížky nebo okolo nich, zobrazí se náhled polohy snímků a modře vázací a červeně vlícovací body 10. Nezapomeňte po práci uložit projekt !!! Po této fázi následuje výpočet modelu pro vnější orientaci (bundle adjustment ­ blokové vyrovnání...) a poté je možné přejít k Orthorektifikaci nebo generování DEM ze stereopáru či 3D editaci.