17.9.2008 1 METODY ANTROPOLOGIE I RNDr. Petra Urbanová Mgr. Tomáš Mořkovský Mgr. Martin Čuta Sylabus Změna koncepce předmětů Metody antropologie I a II tak, aby odpovídaly širší představě o kompletním a komplexním vzdělání v současné metodologii fyzické antropologie (kosterní antropologie a antropologie živéhop g ( p g p g člověka) Předměty MA I a II na sebe plynule navazují Podzimní semestr ­ metrické/nemetrické znaky na kostře i živém člověku, zásady měření, přesnost měření!!! Jarní semestr ­ přehled základních metod fyzické antropologie (kosterní i živého člověka) 16/9/2008 Základy a organizace antropologického výzkumu, filozofie měření, měřící přístroje, měřící jednotky, spolehlivost antropologických metod (RNDr. Petra Urbanová) 23/9/2008 Tradiční morfometrie I - lebka člověka (RNDr. Petra Urbanová) 30/9/2008 Tradiční morfometrie II - somatometrie hlavy (Mgr. Martin Čuta) 07/10/2008 Tradiční morfometrie III - postkraniální skelet ­ osová kostra, pletence Rozpis cvičení - podzim 2008 horní a dolní končetiny (Mgr. Tomáš Mořkovský) 14/10/2008 Tradiční morfometrie III - postkraniální skelet ­ kosti horní a dolní končetiny (Mgr. Tomáš Mořkovský) 21/10/2008 Tradiční morfometrie IV - somatometrie lidského těla (Mgr. Martin Čuta) 04/11/2008 Tradiční morfometrie V - somatometrie lidského těla (Mgr. Martin Čuta) 11/11/2008 Nemetrické znaky I - lebka člověka (RNDr. Petra Urbanová) 18/11/2008 Nemetrické znaky II - živý člověk ­ hlava (Mgr. Martin Čuta) 25/11/2008 Nemetrické znaky III ­ postkraniální skelet (Mgr. Tomáš Mořkovský) 02/12/2008 Nemetrické znaky IV ­ somatické znaky u živého člověka (Mgr. Martin Čuta) 09/12/2008 Kosterní nález ­ preparace, dokumentace, rekonstrukce, odběr vzorků (Mgr. Tomáš Mořkovský) 1) Metody pro určení biologického původu antropologického nálezu 2) Metody pro odhad dožitého věku na kostře člověka 3) Metody pro odhad biologického věku živého člověka 4) Metody pro určení pohlaví na kostře člověka­ morfoskopické, morfometrické metody, kombinované metody, diskriminační modely 5) Metody pro určení populační afinity na kostře člověka Rozpis cvičení - jaro 2008 5) Metody pro určení populační afinity na kostře člověka 6) Typologie a mezipopulační variabilita u živého člověka 7) Metody pro odhad tělesné výšky a proporcí člověka z kosterního nálezu regresní modely 8) Metody pro odhad tělesné výšky a proporcí živého člověka­ somatotypy 9) Metody pro hodnocení složení lidského těla 10) Fotodokumentace, práce s grafickými programy, virtuální antropologie, 3D modelování 11) FORDISC 2.0 a 3.0, COLIPR ­ práce s programy pro určení pohlaví a odhad populační afinity na kostře člověka a s MicroScribem 12) Základy geometrické morfometrie a vícerozměrné statistiky­ práce s programy pro studium tvarové variability (Statistica, TPS, Morfologika) Průběh cvičení Prvních 20 minut každého cvičení ­ identifikace fragmentárního kosterního materiálu!!! Stručné představení procvičované látky, vysvětlení postupu Samostatná práce, vypracování protokolu Fetter V. a kolektiv, 1967: Antropologie. Academia. Praha. Knussmann R., 1988: Anthropologie, Handbuch der vergleichenden Biologie des Menschen (4. Auflage des Lehrbuchs der Anthropologie begründet von Rudolf Martin), Band I und II. Gustav Fischer Verlag, Stuttgart, Jena, New York. Sloukal et al. 1999: Antropologie. Příručka pro studium kostry. Národní muzeum. Praha. Předpoklady k zápočtu 90% účast ve cvičení (1-2 absence) Vypracované všechny protokoly Zápočtový test Předpoklady k samostatné práci Průběžné studium doporučené literatury Dobrá znalost anatomie člověka ­ opakování Anatomie I (semetr 1, roč.1) Drozdová E. 2004: Základy osteometrie. Skriptum. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Masarykova univerzita. Brno. Iscan M.Y., Helmer R., 1991: Craniofacial Identification. John Wiley and Sons Inc., New York. White T.D., Folkens P.A., 1991: Human Osteology. Academic Press, Inc. San Diego. Bass, W.M. 1987: Human Osteology: A Laboratory and Field Manual (3rd edition). Missouri Archeological Society, Inc. Buikstra, J.E., Ubelaker, D.H., 1994: Standards for data collection from human skeletal remains. Arkansas archeological survey reserach series No. 44. Dokládal M. 1994: Anatomie zubů a chrupu. Skriptum LF MU. Brno. INTERPRETACE DŮVODY A CÍLE VÝZKUMU ZÁKLADY a ORGANIZACE ANTROPOLOGICKÉHO VÝZKUMU PROČ? CO TO ZNAMENÁ? formování hypotézy VÝSLEDKY MATERIÁL CO? ČÍM A JAK? CO ZÍSKÁME? hypotézy velikost souboru složení souboru METODIKA proměnné nástroje přístroje chyba měření stastické vyhodnocení ANTROPOLOGICKÝ VÝZKUMU 17.9.2008 2 1. Identifikace vědeckého problému 2. Rešerše literatury 3. Rešerše materiálu a přístupu k němu 4. Volba metodického postupu pro zpracování materiálu 5 Ř š í ti ký h tá k j ý h ý k ( t i ti ké Kvalitativní (nelineární) přístup 5. Řešení etických otázek spojených s výzkumem (repatriace, etické komise) ­ politika neuškodit! 6. Sběr dat 7. Analýza dat 8. Interpretace výsledků 9. Zveřejnění výsledků (prezentace, publikace) 10. Šíření výsledném produktu (výuka, monografie) Kvantitativní (lineární) přístup 1. Identifikace vědeckého problému 2. Rešerše příslušné literatury 3. Podchycení problému konceptuálně 4. Formulace hypotézy 5. Zvolení metodiky výzkumuy ý 6. Identifikace populace a určení vzorku (sampling plan) 7. Výběr a testování metodiky pro měření proměnných 8. Etika výzkumu 9. Výzkumný plán 10. Sběr dat 11. Analýza dat 12. Interpretace výsledků 13. Zveřejnění výsledků (prezentace, publikace) 14. Šíření výsledném produktu (výuka, monografie) PILOTNÍ STUDIE DŮVODY A CÍLE VÝZKUMU ,,Touha po zajímavosti výsledku by neměla převážit nad snahou o pravdivost" = etika výzkumu - nekodifikováno= etika výzkumu - nekodifikováno = vyvarovat se samoúčelného zkoumání problémů = účelnost výzkumu, širší platnost výsledků 1) testování hypotézy (biologické zákonitosti a závislosti) 2) srovnání dvou a více populací (velikost, tvar, frekvence znaků) 3) vytváření nových metodických nástrojů, testování, evaluace současné metodiky 4) popis populace ­ průměry, frekvence znaků PROČ PROVÁDÍME VÝZKUM Teoretický a metodický 5) identifikace jedince základ!!! Rešerše literatury Rešerše metodiky Longitudinální studie Průřezové morfologické studie Praktické odhady věku, pohlaví atd. Studium biologických zákonitostí a závislostí Srovnání velikostní a tvarové variability s výsledky jiných studií, srovnávání populací MĚŘENÍ Velikost studovaného souboru ­ v závislosti na časovém a finančním rozvrhu (plán!) a na charakteru výzkumu (cíl!) Sampling ­ kontrolovaný výběr z populace, náhodný výběr z populace MATERIÁL sample = vzorek Optimální počet pro malou až střední studii - N=50-100 jedinců ­ statistická významnost Rozsáhlé studie ­ dlouhodobé systematické, longitudinální, populační ­ až tisíce jedinců proband = zkoumaný jedinec v antropologii živého člověka sample = vzorek specimen = jedinec METODIKA 1) sběr dokladového materiálu ­ data + dokumentace v terénu i laboratoři 2) zpracování materiálu ř áž ě l b t řipřevážně v laboratoři obě fáze mohou mít různé pozorovatele obě fáze často s velikým časovým odstupem dobře propracovaný záznamník rada č. 1 ­ dclat si čitelné a podrobné poznámky ! rada č. 2 ­ sepsat metodiky ihned po návratu z terénu !! rada č. 3 ­ zálohovat, zálohovat, zálohovat !!! 17.9.2008 3 Záznamníky, evidenční listy, průvodky METODY Podle vyšetřovací metody 1) Přímé ­ kontakt vyšetřovatel-vyšetřovaný 2) Nepřímé ­ vyšetřování záznamu - zrakem Podle pomůcek Bez pomůcek S pomůckami - sluchem - hmatem - čichem - podpora smyslových vjemů (lupa, mikroskop, fonendoskop, RTG, CT) - předloha pro srovnání (vzorkovník, populační průměr) - záznam vlastností vyšetřovaného (metrické nástroje) - záznam vyšetřovaného nebo jeho částí (fotoaparát, body scanner) Tradiční antropometrické nástroje Kraniofory Krychlový kraniofor Kraniofor podle Mollisona Kraniofor podle Martina Posuvná měřidla Tradiční antropometrické nástroje Posuvné měřidlo s noniem Koordinátové (hloubkové) měřidlo. Násuvný úhloměr R di t Úhloměr se stativem Tradiční antropometrické nástroje Úhlová měřidla Radiometr Mandibulometr Tradiční antropometrické nástroje Dotyková měřidla Kraniometr cefalometr Pelvimetr podle Martina Pelvimetr podle Rice 17.9.2008 4 pásové měřidlo osteometrická deska Tradiční antropometrické nástroje antropometr Tradiční antropometrické nástroje torakometr dynamometr Grafický tablet Digitální f t át Stolní skener Pokročilé přístroje Body scanner MicroScan Ramenový digitizér MicroScribe fotoaparát Znaky, vlastnosti, proměnné kvalitativní ­ popisné, typy kvantitativní = měřitelné, míry, škály, tvarovné proměnné Slovní popis, typologie Škálování měření škálování ­ převod mezi kvalitativní a kvantitativní proměnnou Škálování, měření Znaky, vlastnosti, proměnné dichotomická (binární nebo alternativní) nabývá pouze dvou hodnot diskrétní (nespojitá, kategoriální) - nabývá nečíselných hodnot = kategorie i izolovaných číselných hodnot = celá čísla nominální - mezi hodnotami není žádná reference (např. muž, žena) ordinální (pořadová) - nabývá konečného počtu zpravidla kontinuální (spojitá, číselná) - nabývá pouze určité izolované hodnoty, například celá čísla pořadová - nabývá všechny možné hodnoty v určitém rozmezí poměrová (podílová) kolikrát je jedna hodnota větší (resp. menší) než druhá. Poměrová proměnná nabývá pouze kladných hodnot (p ) ý p p celočíselných hodnot, jež lze jednoznačně uspořádat (nízký, střední a vysoký) Chyba metody rozdíl mezi pozorovanou a skutečnou hodnotou je vždy přítomná, nesmí přesahovat rozdíl mezi dvěma jedinci každé pozorování musí mít vyjádřenou chybu pozorování I. systematická chyba ,,Chyba měření není důvodem proč neměřit, nýbrž důvodem proč se o ni zajímat" chyba přístroje ­ určená výrobcem, vada přístroje, kalibrace, fyzikální podmínky II. náhodná chyba chyba souboru - nereprezentativnost intra-observer error ­ chyba pozorovatele nevhodnost metodiky neznalost metodiky ­ přesné definice!!!, jít ad fontes inter-observer error ­ chyba mezi pozorovateli chyba při odečtu chyba při zápisu dat chyba při přenosu dat III. hrubá chyba HODNOTAE 17.9.2008 5 Chyba metody a NÁHODNÁ CHYBA MĚŘENÍ SYSTEMATICKÁ CHYBA MĚŘENÍ Rozdílnost rozdíly mezi dvěma různými objekty (populacemi, jedinci, maticemi) Opakovatelnost rozdíly mezi pozorováním jednoho pozorovatele Reprodukovatelnost rozdíly mezi dvěma a více pozorovateli, kteří pozorují stejný objekt Chyba metody p j j ý j Přesnost jak blízké jsou si dvě nezávislá pozorování Platnost (validity, accuracy) vhodnost, správnost, přiměřenost užitečnost používané metodiky Platnost přístroje/souboru/definice Platnost aktu měření Platnost teoretického předpokladu (reliability, precision) Přesnost zisku dat Přesnost predikce Chyba metody ,,Pokud výzkum není přesný nemůže být platný!" Chyba metody 65 66 67 68 69 70 71 - Podívat se kde začíná stupnice! - přepis dat samotným pozorovatelem ! Numerické vyjádření chyby absolutní chyba = naměřená hodnota ­ skutečná hodnota relativní chyba = (naměřená hodnota ­ skutečná hodnota) x 100 ÷ skutečná hodnota tolerance< 5% přeměřitpřeměřit tolerance v antropometrii ­ 1 mm (0,5mm krátké vzdálenosti) i t l ř ti průměr, standardní odchylka korelační koeficient ­ Pearsonův, Spearmanův kok.k. >0,9 Cronbachův koeficient alfa ­ tolerance >0,8 chi-square, G-square ­ test dobré shody 5% přeměřitpřeměřitinterval přesnosti Rozptyl uvnitř měření Celkový rozptyl Průměrná korelace mezi opakovanými měřenímiPočet opakování Metodika měření Měření je přiřazování čísel objektům, událostem či kvalitě podle daných pravidel Základem měření je metrický systém s dekadickými násobky a základní měrné jednotky SI: metr, kilogram, k d t ň é k d lsekunda, stupeň, ampér, kandela 3 složky měření ­ škála, přístroj, postup 17.9.2008 6 Metodika měření správná a šetrná manipulace se studovaným materiálem osvojit si správnou techniku měření bezpečnost práce ­ neohrožovatbezpečnost práce neohrožovat sebe ani ostatní ! platí především pro vyšetřování probandů ! ,,žít a nechat žít" vždy zkontrolovat v jakých jednotkách měříme častá chyba ­ záměra tradičních anglo-amerických systémem jednotek s dekadickým metrickým systémem!!! palec vs cm stopa vs dm míle vs km Jednotky palec vs. cm, stopa vs. dm, míle vs. km 1 palec = 2,54 cm správný převod jednotek! lineární kři é b d bl k Míry definované jako přímá vzdálenost mezi dvěma body definované vůči jinému rozměru ­ kolmice, projekční míry zakřivené obvody, oblouky úhlové obsahové objemové odvozené indexy, matematicky získané objemy, obsahy, projekční míry, logaritmované míry, tvarové proměnné Statistické vyhodnocení Testování je standardizovaná zkouška, kde obsah, zkušební postup, pomůcky i způsob skórování je přesně určen Statistické testování je taková zkouška, ve které je postup určen statistickými pravidly Popisná statistika průměr, roztyl, N, směrodatná odchylka, median, modul, minimum, maximum ý p y rozložení hodnot ­ normální rozložení, binominální rozložení Statistické vyhodnocení Jednorozměrné testy testování shody průměrů, testování shody roztylů, vztah dvou proměnných ­ korelace, kovariance, regresní analýza Vícerozměrné testy regresní analýza, diskriminační analýza, korespondenční analýza