Ekonomie informací a nejistoty Jan Mysliveček Přf Muni 31.října 2008 Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 1 / 26 Informace a nejistota Řada událostí je značně nejistých Informace o událostech je někdy obtížně získatelná Jistota má svoji hodnotu (pro někoho) Užitková funkce U(x), x je koš jistých statků Ocenění losu, akcie nebo investičního projektu? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 2 / 26 Loterie Předpoklady: X množina p : X R0 + konečné pravděpodobnostní rozdělení Tedy p(x) 0 a supp(p) = {x : x X, p(x) > 0} je konečná, xsupp(p) p(x) = 1 Množinu všech p označujeme P Příklad: X = {0, 1000000Kč}, p(0) = 0.999999 Na P lze definovat následující operaci Nechť p, q P a [0, 1]. Definujeme (p + (1 - )q)(x) = p(x) + (1 - )q(x) Ověřte, že výsledek této operace leží opět v P. Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 3 / 26 Preference Motivace: Start: Preference na X Cíl: Preference na množině loterií P Přirozené požadavky na preference na P Striktní preference, srovnatelné objekty Axiom Striktní preference jsou asymetrické a negativně transitivní. Asymetričnost znamená, že neexistují dvě loterie p, q takové, že by zároveň platilo x y a y x. Negativně transitivní preference musí splňovat, že pokud x y, pak pro každé z P platí buď x z nebo z y. Axiom o nahraditelnosti Axiom Nechť p, q P, p q. Pro libovolné r P a (0, 1) platí p + (1 - )r q + (1 - )r. Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 4 / 26 Preference a užitková funkce Neexistence extrémních loterií Axiom Nechť p, q, r P takové, že p q r. Pak existují , (0, 1) takové, že p + (1 - )r q p + (1 - )r Příklad: X = R0 +, X je stav na účtu. Příklad: p q Ep Eq, kde Ex je střední hodnota loterie x Splnění těchto axiomů je ekvivalentní existenci užitkové funkce Věta Preferenční uspořádání na množině P splňuje uvedené tři axiomy tehdy a jen tehdy, existuje-li funkce u : X R taková, že p q xsupp(p) u(x)p(x) > xsupp(q) u(x)q(x), Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 5 / 26 Averze k riziku Odteď X R, jistá věc x je loterie z P, x (x) = 1 Neostré preference: x y pokud neplatí, že y x. Indiference: x y pokud neplatí x y ani y x. Věta Pro libovolné x > y, x, y X platí, že x y tehdy a jen tehdy, je-li příslušná užitková funkce u striktně rostoucí. Definice Označme Ep = x xp(x). Pokud pro daného hráče platí, že Ep p, říkáme, že hráč je rizikově averzní. Věta Hráč je rizikově averzní tehdy a jen tehdy, je-li příslušná užitková funkce konkávní. Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 6 / 26 Příklad Los l: výhra 0 nebo 100 Kč, pravděpodobnost výhry je 0.1 Majetek hráče je před koupí 100Kč. Užitková funkce u(x) = x. Je hráč averzní k riziku? Hodnota losu? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 7 / 26 Příklad Los l: výhra 0 nebo 100 Kč, pravděpodobnost výhry je 0.1 Majetek hráče je před koupí 100Kč. Užitková funkce u(x) = x. Je hráč averzní k riziku? Hodnota losu? E(l) = 10, u(110) > 0.1u(200) + 0.9u(100) Protože 10.4880 > 10.414, agent je rizikově averzní. Maximální částka t co je ochoten zaplatit u(100) = 0.1u(200 - t) + 0.9u(100 - t) Řešení t = 5 8 (27 5 - 47) = 8.36 < 10 Riziko vyhledávající p Ep Koeficient absolutní averze k riziku (x) = u (x) u (x) Konstantní absolutní averze k riziku u(x) = -e-x (x) 0 - rizikově averzní preference Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 7 / 26 Závěry Užitková funkce u na X definujeme preference nad loteriemi p q xsupp(p) u(x)p(x) > xsupp(q) u(x)q(x) Parametr postoje k riziku (x) = -u (x) u (x) Více rizikově averzní hráč (x) (x), x Firmy obvykle považujeme za rizikově neutrální ( = 0) Lidé jsou většinou rizikově averzní ( < 0) Experimentální metody měření averze k riziku (výběr mezi loteriemi s různým rizikem) Příklad: Mám 5000 Kč, potřebuji 10000Kč na operaci, jakou cenu má loterie s p(10000) = 0.1? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 8 / 26 Rozhodování se při nejistotě Nejistota o stavech světa Možné stavy (s1, . . . , sS ) Hráč musí zvolit akci z (x1, . . . , xX ) Důsledek stavu světa a akce označujeme c(x, s) Užitková funkce u(c(x, s)) Cílem hráče je vybrat optimální akci, s ohledem na stav světa Informace o stavu světa Očekávání = (1, . . . , S ) Pravděpodobnostní rozdělení pi 0, i pi = 1 Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 9 / 26 Optimální akce Optimální akce maximalizuje U(x, ) = 1v(c(x, 1)) + + S v(c(x, S)) Očekávání určují optimální akci Příklad: Dva stavy světa (bude pršet, nebude pršet), dvě akce (vzít si deštník, nevzít) Užitek když nezmoknu a nenesu deštník je 200 Nést deštník snižuje užitek o 10, zmoknutí o 100 Očekávám, že bude pršet s pravděpodobností 0.2. Optimální akce? Vzít deštník je lepší než nevzít pokud 190 > 0.2 100 + 0.8 200 = 180 Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 10 / 26 Informace Nové informace upřesňují stav světa Informační zdroj zpráv {m1, . . . , mM } Označme jms pravděpodobnost, že stav světa je s a zpráva je m Příklad: Předpověď počasí Předpověd stav světa Bude pršet Nebude pršet Součet Dobrá předpověd 0.2 0.1 0.5 Špatná předpověd 0.00 0.7 0.5 0.2 0.8 1 Definujeme nepodmíněnou pravděpodobnost qm signálu m a m jms = s, s jms = qm, s|m = jsm qm (1) Často dostáváme zadanou kvalitu zdroje, např. P(Dobra|Bude prset) Zajímá nás více P(Bude prset|Dobra) Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 11 / 26 Používání informací Jak optimálně využít zdroje informací? Na základě zprávy vytvořit nová, přesnější, očekávání Jaká je pravděpodobnost, že bude pršet, jestliže předpověď je špatná? P(prset|spatna) = P(spatna|prset)P(prset) P(spatna) = (2) = P(spatna|prset)P(prset) P(spatna|prset)P(prset) + P(spatna|nebude prset)P(nebude prset) (3) P(prset|spatna) = P(spatna&prset) P(spatna) = 0.7 0.8 = 0.875 (4) Další vztahy m qm|s = 1, s s|m = 1, Optimální proces tvorby nového odhadu pomocí Bayesova pravidla s|m = sqm|s s sqm|s = sqm|s qm Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 12 / 26 Příklady Pacient může mít rakovinu (stav světa A), nebo ne (stav světa N). Apriorní odhad, že náhodně vybraný člověk má rakovinu je 0.0001 Test u člověka s rakovinou je pozitivní s pravděpodobností 99% Test je pozitivní u člověka bez rakoviny s pravděpodobnostní 1%. Jaká je pravděpodobnost, že máte rakovinu když máte pozitivní test (Tipněte si !) Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 13 / 26 Příklady Pacient může mít rakovinu (stav světa A), nebo ne (stav světa N). Apriorní odhad, že náhodně vybraný člověk má rakovinu je 0.0001 Test u člověka s rakovinou je pozitivní s pravděpodobností 99% Test je pozitivní u člověka bez rakoviny s pravděpodobnostní 1%. Jaká je pravděpodobnost, že máte rakovinu když máte pozitivní test (Tipněte si !) Výpočet a označení: A = 0.0001, N = 0.9999, q1|A = 0.99, q0|A = 0.01 p(A|1) = q1|A A q1|A A + q1|N N = 0.0001 0.99 0.0001 0.99 + 0.01 0.9999 = 0.01 Všimněte si jak relativně kvalitní test máme a jak malá je posteriorní pravděpodobnost nemoci Velmi jistý apriorní odhad, relativně(!) málo informativní test Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 13 / 26 Příklad--kino Příklad Uvažujete jak strávit večer. Klidný večer doma má hodnotu (po normalizaci) 0, zatímco dobrý film v kině má hodnotu (po započtení nákladu) hodnotu 100, zatímco špatný film má hodnotu -200. Odhadujete, že film je dobrý s 50ti procentní pravděpodobností. Chcete jít do kina? Co když dostanete možnost podívat se na online review. Review je příznivé s pravděpodobností 0.8, pokud je film dobrý a s pravděpodobností 0.4, pokud je film špatný. Pokud je review nepříznivé, půjdete do kina? Pokud je příznivé? Příklad Uvažujete jak strávit večer. Klidný večer doma má hodnotu (po normalizaci) 0, zatímco dobrý film v kině má hodnotu (po započtení nákladu) hodnotu X, zatímco špatný film má hodnotu Y < 0. Odhadujete, že film je dobrý s 50ti procentní pravděpodobností. Opět máte k dispozici recenzi. Recenze je příznivá s pravděpodobností p, pokud je film dobrý a s pravděpodobností 1 - p, pokud je film špatný. Jaké musí být p, aby vás přesvědčilo jít do kina? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 14 / 26 Hodnota informace Přesnější odhad umožňuje lepší rozhodování a to má cenu Signalizační zařízení zvyšuje užitek U = Es {max EU( se signalem) - max EU(bez signalu)} Nelze si koupit zprávu m, ale signalizační zařízení Každý informační má nezápornou hodnotu (zprávu lze ignorovat) Hodnota v " užitku" M m=1 qm max x{x1,...,xX } s{s1,...,sS } s|mv(c(x, s)) - max x{x1,...,xX } s{s1,...,sS } s v(c(x, s)), Monetární hodnota v je definovaná pomocí posteriorního odhadu s|m M m=1 qm max x{x1,...,xX } s{s1,...,sS } smv(c(x, s) - v) = max x{x1,...,xX } s{s1,...,sS } sj v(c(x, s)) Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 15 / 26 Hodnota informace­aplikace Informace má hodnotu, pokud alespoň pro jeden stav světa a jednu zprávu vede ke změně akce Monty Hall problém Troje dveře, za jedněmi je cena. Hráč jedny vybere, ze zbylých dvou jsou vybrány ty, za kterými nic není (náhodně) Hráč dostane možnost změnit svoji volbu. Má? Kolik je nejvíce hráč ochoten za tuto informaci a možnost změny zaplatit? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 16 / 26 Sekvenční hra Zatím jeden hráč, jedna zpráva Postupné zpracování informace Dva možné stavy světa (H, L), dvě akce, optimální v různých stavech (aL, aH) U(aH, H) = U(aL, L) = U > 0 = U(aH, L) = U(aH, L) Hráči i = 1, 2, . . ., čas t = 1, 2, . . . Hráč i hraje v kole i. Každý hráč má vlastní signál (h nebo l) Apriorní odhad p(H) = p(L) Kvalita signálu p = p(h|H) = p(l|L) Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 17 / 26 Strategie hráčů Každý hráč zná jen svůj signál a minulé akce ostatních hráčů. Každý hráč maximalizuje vlastní užitek První hráč má jen svůj signál Signál je informativní, pravděpodobnost že stav světa je H po signálu h p(H|h) = p(h|H)p(H) p(h|H)p(H) + p(h|L)p(L) = p První hráč hraje H když dostane signál h, L když l. Druhý hráč vidí akci prvního hráče Z toho lze zjistit jaký měl signál Pokud má stejný signál jako první hráč, volí stejnou akci Pokud má opačný signál, jeho odhad je p(H|hl) = 1 2 = p(H|lh) Je indiferentní mezi aH a aL, předpokládejme že hraje s prav. 1 2 Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 18 / 26 Další hráči Třetí hráč zná signál první hráče Zná signál druhého hráče pokud byl opačný a druhý hráč zvolil opačnou akci Pokud vidí stejnou akci od prvních dvou hráčů, není jisté, že by oba dostali stejný signál Pokud oba hráči zahráli totéž, i třetí hráč to zahraje bez ohledu na svůj signál Uvažme aH, aH, l, P(H|(aH , aH , l)) = P(H (aH , aH ) l) P((aH , aH ), l) = P((aH , aH ), l|H)P(H) P(H)P((aH , aH ), l|H) + P(L)P((aH , aH ), l|L) = = P(hhl|H) + 1 2 P(hll|H) P(hhl|H) + 1 2 P(hll|H) + P(hhl|L) + 1 2 P(hll|L) = = p2(1 - p) + 1 2 p(1 - p)2 p2(1 - p) + 1 2 p(1 - p)2 + p(1 - p)2 + 1 2 p2(1 - p) = = p + 1 2 (1 - p) 3 2 p + 3 2 (1 - p) = p + 1 3 > 1 2 Hráč ignoruje vlastní informaci, volí aH. Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 19 / 26 Informační kaskády Po dvou stejných akcích další hráči ignorují vlastní informaci Kdyby signály byly pozorovatelné, informace by nebyla ignorována Korektní kaskáda začne po hře dvou hráčů P1 = P(H)[P(hh|H) + 1 2 P(hl|H) + P(L)[p(ll|L) + 1 2 P(lh|L)] = p2 + 1 2 p(1 - p) Nekorektní kaskáda po hře dvou hráčů P2 = P(H)[P(ll|H) + 1 2 P(hl|H) + P(L)[p(hh|L) + 1 2 P(lh|L)] = (1 - p)2 + 1 2 p(1 - p) Žádná kaskáda P3 = p(1 - p) Pravděpodobnost, že nekorektní kaskáda někdy začne P2 = P2 + P3P2 + P2 3 P2 + = P2 P1 + P2 < 1 2 Co se stane, když hráč sleduje vlastní signál, pokud je indiferentní? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 20 / 26 Selekce Minule: motivace různých typů agentů přes kontrakty Více (h) a méně (l) produktivní agent, podíl typu h Principálovi přinesou wh > wl Průměrný výnos w0 = wh + (1 - )wl Hodnota vedlejší příležitosti (cl < ch) Co když ch > w0? Existuje-li aktivita levnější pro typ h, lze ji využít k oddělení typů Vzdělání: bez vlivu na produktivitu Náklady c(z, h) < c(z, l) Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 21 / 26 Odlišení agentů Konkurence mezi principály Principál bude vyžadovat vzdělání z aby dal mzdu wh, jinak wl Příklad: náklady c(z, h) = chz, c(z, l) = cl z, cl > ch Hledáme kontrakt oddělující různé typy agentů w - chz wl , w - cl z wl Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 22 / 26 Grafické zobrazení Uh = w - chz Ul = w - clz (^z, ^w) (z, w) Obrázek: Grafické zobrazení optimálního kontraktu Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 23 / 26 Optimální kontrakt a příklad Obecný kontrakt může vyžadovat dvě úrovně vzdělání Není optimální vyžadovat kladné vzdělání od l typu Existuje řada úrovní, které lze v rovnováze vyžadovat od h typu Konkurence mezi principály vede na nejnižší úroveň která odděluje oba typy Příklad Dobrá auta mají hodnotu 100000Kč pro kupující, 75 000Kč pro prodávající, nespolehlivá jen 50 000Kč pro kupující, 25 000Kč pro prodávající. Existuje konečný počet aut na trhu, ale neomezená poptávka (při těchto hodnotách). V průměru dvě třetiny aut jsou spolehlivé, jedna třetina nespolehlivá. Prodávající znají kvalitu svého auta, kupující ji nevidí. Jaké ceny mohou nastat v rovnováze? Co se stane, když kupující dostanou možnost koupit si prohlídku auta za 1000Kč, která s jistotou určí typ auta? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 24 / 26 Signalizace V modelu selekce principál volí požadovanou úroveň vzdělání Často ale agent musí zvolit vzdělání první--signalizuje typ Podle existujících úrovní vzdělání agentů principál nabídne kontrakty V rovnováze budou existovat dvě úrovně vzdělání Odpovídající očekávání principála, aby šlo o rovnováhu Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 25 / 26 Příklad Příklad Následující příklad ukazuje, že zatím probrané problémy asymetrie informací se nemusejí vyskytovat odděleně. Firma najímá cestovního agenta, který vyhledává potenciální zákazníky, aby jim prodal zboží této firmy. Existují dva typy agentů--s vysokou a nízkou schopností (ability). Tyto schopnosti jsou v populaci rozděleny rovnoměrně, tj. obě s 50ti procentní pravděpodobností. Agent kromě toho volí úsilí--nízké (a = 0) nebo vysoké (a = 1). Jeho užitková funkce je U(x, a) = x - a. Hodnota ostatních příležitostí je pro něj 5, tzn. že nikdy nepřijme kontrakt s očekávaným užitkem menším než 5. Pokud agent uspěje a podaří se mu prodat, firma dosáhne zisku $100. Šance ale závisejí na úsilí i na vrozené schopnosti. Pokud má agent vysokou schopnost a vyvine vysoké úsilí, prodá s pravděpodobností .9. S vysokou schopností a nízkým úsilím prodá s pravděpodobností .6. S nízkou schopností a vysokým úsilím je pravděpodobnost úspěchu .5, a v případě nízké schopnosti a nízkého úsilí je to jen 0.3. Předpokládejte, že úsilí i typ agenta jsou pozorovatelné. Jaký je optimální kontrakt pro agenta s nízkou schopností a pro agenta s vysokou schopností? Jaký bude jimi zvolené úsilí a zisk firmy? Co se stane, když nabídnete tyto kontrakty v situaci, když nejste schopni pozorovat typ agentů? Navrhněte optimální kontrakt(y) v situaci, kdy ani úsilí ani typ agenta není pozorovatelný. Jaký je váš zisk? Jan Mysliveček (Přf Muni) 31/10 26 / 26