Pedagogická komunikace

Využití VTI ve školství

VYUŽITÍ VTI VE ŠKOLSTVÍ

a) K čemu slouží VTI učitelům? Vede k rozvoji schopnosti sebereflexe. Co a jak dělám – př.tón hlasu, tempo řeči,výraz tváře, pohyb po třídě, reakce na činnost a iniciativy druhých…atd. a jaký vliv to má na atmosféru ve třídě a chování žáků.

Učitel si jasněji uvědomuje význam jednotlivostí ve svém projevu a je lépe připraven navazovat se žáky kontakt, udržet si jejich pozornost, vytvářet se žáky vztah, řídit činnost žáků, organizovat výuku a řešit vzniklé rozpory, prostě třídu vést ke spolupracujícímu chování a efektivní výuce, při které se i on sám cítí dobře. Pomáhá učiteli objevit a uvědomit si silné stránky své komunikace se žáky a dále je rozvíjet a posílit a tím odstranit nebo výrazně omezit nefungující prvky ve svém projevu. Podporuje tedy učitele v tom, aby si ujasnil své záměry, cíle, myšlenky, pocity a dojmy, dovedl si vhodným způsobem získat a udržovat pozornost žáků, usměrňovat jejich aktivitu a také dovedl řešit konflikty a vést třídu způsobem, který mu samotnému vyhovuje a při kterém se sám cítí v kontaktu se žáky dobře a zároveň k této náročné práci dostatečně kompetentním..

VTI aktivuje učitele, aby měl zájem reflektovat efektivitu své práce, hledal a nacházel vhodné, přiměřené a efektivní způsoby, jak změnit to, co mu nevyhovuje a cítil se ve své činnosti úspěšný.

b) Jak se metodou VTI pracuje ve školství, kdy klientem je učitel?

Videotrenér po dohodě zakázky‘ s učitelem v domluveném čase opakovaně natáčí krátké (10-15 min.) nahrávky z běžné vyučovací hodiny ve třídě, kterou si učitel vybral. Tuto nahrávku pak videotrenér podrobně analyzuje z hlediska interakce a komunikace. Všímá si silných i slabších stránek učitelovy komunikace se žáky a na základě domluvené zakázky (na čem chce učitel pracovat, co chce změnit) vybere VTI trenér z nahrávky 2 - 3 krátké úseky, které považuje vzhledem ke společně domluvené zakázce za klíčové a užitečné. Nad těmito vybranými momenty se pak učitel spolu s VTI trenérem podrobně zamýšlí při následném zpětnovazebním rozhovoru.

Učitel si během společného rozboru s VTI trenérem díky viditelným prvkům své komunikace se žákyzřetelně uvědomuje vliv svého vlastního jednání na chování žáků. Ujasní si, co dělá dobře, co se mu daří, s čím je spokojený, a zároveň má možnost to ještě posílit a rozvinout. Pomáhá mu to utříbit si myšlenky a ujasnit, co ještě by chtěl změnit, zlepšit. Videotrenér mu ale neradí v tom, co a jak by měl učitel dělat, ale v rozhovoru s učitelem nejprve zjišťuje, co a jak učitel vnímá, jak to učitel sám hodnotí, čeho chce docílit a „vycvičeným okem“ pro lidskou interakci, spolu s pečlivou přípravou na rozhovor (vhodně zvolenými momenty z nahrávky i otázkami) pomáhá učiteli vidět a objevovat nové souvislosti jeho komunikace se žáky a aktivuje ho, aby sám hledal nové možnosti, jak svého cíle rozvojem svých dovedností v komunikaci dosáhnout.

Videotrenér vhodnými otázkami nad vybranými obrázky učiteli šetrně pomáhá zorientovat se ve své situaci a aktivuje ho, aby sám objevoval alternativy, jak některé své jednání ( a tím i jednání žáků) změnit, vede učitele k tomu, aby sám hledal a objevoval jak a čím. Cílem a smyslem je zplnomocňovat klienta -učitele, aby objevoval svoje vlastní možnosti i rezervy v komunikaci a posílil svoji kompetenci a dokázal si v podobné situaci poradit co nejlépe sám.

VTI není kontrola, ale nástroj podpory, jak si všímat a zlepšovat své vlastní schopnosti komunikovat s druhými a vést klienty- učitele k tomu, aby sami dokázali co nejlépe organizovat a vést činnosti svých žáků tak, aby jim to co nejlépe pomáhalo učit se a rozvíjet.

Počet natáčení a následných rozhovorů nad nahrávkou se pohybuje v rozmezí 3-x, záleží na potřebě klienta, náročnosti systému atd. Mezi natáčením a rozborem je ideální asi týdenní rozestup. Klient (učitel) má právo kdykoliv od spolupráce ustoupit, pokud mu nevyhovuje.

Před natáčením je potřeba zajistit písemný souhlas klienta - učitele i rodičů nebo zákonných zástupců každého zúčastněného žáka.


Co je přitom důležité?

Nezbytně nutná vlastní motivace učitele!!

  • Podmínky k nerušené práci (akreditovaný videotrenér, potřebná videotechnika, nerušené místo, soustředěné úsilí, čas
  • DOBŘE DOMLUVENÁ ZAKÁZKA – konkrétní reálný rozpoznatelný cíl, který stojí úsilí.
  • Dodržování dohodnutého systému v domluveném prostoru a čase – natáčení, rozbory, pracovní body, snaha učitele si je stanovovat a snažit se jich dosáhnout.
  • VTI-trenér vybere z nahrávky ke každému rozboru 2-3 krátké úseky, které jsou užitečné vzhledem k zakázce a aktivuje klienta otázkami (podrobně se klienta ptá a aktivuje ho svými otázkami k zamyšlení a propojování souvislostí.)